Soms heb je van die momenten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Soms heb je van die momenten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 11:54

Dat het even niet volgens het boekje gaat _O- . Maar ook dat hoort erbij dus waarom die foto's snel verwijderen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig als de bui voorbij is, dan gaat het er al een stuk anders aan toe!

Wij zijn overigens sinds een klein jaar overgestapt van moderne naar klassieke dressuur en zijn hierin een nieuwe basis aan het opbouwen. Vandaar dat dingen er wellicht wat anders uitzien dan de meesten gewend zullen zijn (bijvoorbeeld mijn hand-houding). Ik heb éénmaal per maand les en verder zijn we zelf aan de slag.

tumtummie

Re: Soms heb je van die momenten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:34

Stoer dat je die foto's evengoed plaatst! Het stuk van na de uitbarsting ziet er netjes uit!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:37

|Murosch, dapper, maar weet je zeker dat je paard
nergens last van heeft :o Komt bij mij niet bepaald over als
een Happy Athlete :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 12:46

Haha ja dat weet ik echt heel zeker. Ze is geboren als booshoofdje en altijd zo gebleven. Toen ze nog geen vier uur oud was schopte ze je de stal al uit. Mensen die haar als jong dier kennen voorspelden dat er nooit iemand op zou kunnen zitten zelfs. Toch gaat dat prima, maar ja ze houdt wel haar momentjes zeg maar. Dit is niet alleen onder het zadel zo, net zo goed in de omgang. Maar man, ik hou van mn heethoofdje hoor!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:22

Puur nieuwsgierigheid, wat is de bedoeling van je handhouding? :)
Ook zie ik dat ze veel op de voorhand valt. Is dit ook bewust ergens goed voor?

Ik heb even in je profiel gespiekt maar als ik eerlijk ben vind ik haar op die foto's een stuk fijner en vrolijker ogen dan op de foto's in je filmpje.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:26

Knap je geduldig doorzet.

Vind haar alleen wel vreselijk op de voorhand lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:10

Deze handhouding gebruik ik voor een zogenaamde contactteugel waarbij je niet inwerkt op de lagen in haar mond wanneer ze niet constant in eenzelfde stretch houding blijft lopen. Bij een lagere handhouding werk je terug in de lagen van de mond en dat is nu juist niet de bedoeling. Eigenlijk werk ik helemaal niet met ophoudingen op deze manier, puur de mond van het paard volgen en contact hebben. Enkel bij het sturen maak ik een verticale ophouding. Op een volte sturen mijn beide handen mee naar binnen zoals je ziet op de foto's en ook in schouderbuitenwaarts zie je beide handen mee naar buiten gaan. Dit dus terwijl de druk op de beide teugels gelijk moet blijven en ik nergens terugwerk met een hand. Mijn benen mogen hierbij alleen aangesloten liggen en verder eigenlijk niks doen (behalve been geven waar nodig, maar niet sturen).

Op de foto's in mijn profiel lijkt het plaatje misschien mooier maar ze loopt nu echt 100 maal beter. In mijn profiel zie je haar lopen met een weggedrukte rug en zonder achterbeen gebruik. Ook was er totaal geen aanleuning (had ik mijn handen daar naar voren gedaan, had ze in precies dezelfde houding verder gelopen en mijn hand nooit gevolgd). Nu stretcht ze haar rugspier (bolt hem op) en komt haar achterbeen veel verder onder de massa, hoewel ze meer op de voorhand lijkt te lopen. Ze leert haar lichaam veel beter te gebruiken nu. En vergeet niet dat dit natuurlijk een proces is dat echt gewoon tijd nodig heeft.

Ze durft nu netjes de hand te volgen, ontspant meer dan ze ooit heeft gedaan daarin, traint haar rugspieren en wordt dus in de loop van de tijd steeds krachtiger waardoor ze meer op het achterbeen kan gaan lopen. We nemen nu sinds de laatste les schouderbuitenwaarts mee en voltewerk. Daarvoor was het alleen maar recht toe recht aan stretchen en inbuigen, meer niet.

Door nu die zijgangen voorzichtig op te bouwen, train je langzaam maar zeker de achterhand om wat meer onder te treden. Ook dat gaat tijd kosten, maar omdat we nu geen wedstrijddruk meer hebben, neem ik er alle tijd voor. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier op de lange duur veel meer aan ga hebben en een leniger paard krijg dan op de manier waarop ik bezig was op de foto's in mijn profiel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:21

interessant stuk over de handhouding. je ziet toch dat ook klassieke ruiters de handen uiteindelijk small en naarvoren hebben?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:26

Uiteindelijk wel, maar dan is de hoofdhouding en aanleuning zo constant dat je niet voortdurend mee naar voren/terug/boven/beneden hoeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:57

Interessant, dit lijkt heel erg op hoe je begint met Western rijden. Nou heb ik Western altijd al een sympathieke en klassieke manier van rijden gevonden... Alleen waar je klassiek uiteindelijk contact en oprichting wilt, wil je bij Western dat uiteindelijk juist niet :D

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:06

Wat is het toch een knapperd!! <3 <3
Wainonia zal Wainonia niet zijn zonder haar booshoofd buitjes!

Het zou me niks verbazen als je het zou gaan missen als ze dat ineens niet meer zou doen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:14

De foto's in je profiel zijn inderdaad een heel ander beeld, maar zoals je zegt gebruikt ze haar lijf wel op een hele andere manier. Ik zie ook een veel meer gestretcht (is dat een woord? :+ Afijn, iedereen snapt waar ik heen wil) paard met veel meer beweging in zijn lijf! Knap hoor, om zo iets nieuws te proberen om te kijken wat het beste past. Ik ben heel nieuwsgierig naar de klassieke dressuur en als ik deze foto's zo zie zou ik er ook echt meer van willen weten. Ik blijf je topics zeker volgen! Ben benieuwd naar de vooruitgang, succes!