Pony snapt longeren niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ejikas

Pony snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:17

Hoi allemaal! Mijn verzorgpony snapt helemaal niks van longeren... Ze loopt met me mee en stopt als ik ook stop, maar als ik dan in het midden vd cirkel wil gaan staan zodat ik een pizzapunt kan maken met m'n zweep en de longeerlijn volgt ze me en gaat ze voor me staan. Ze kent het wijken voor druk en dat doet ze ook gewoon goed. Ik zou echt niet weten hoe ik het haar aan moet leren aangezien ze naar me toe komt zodra ik iets verder weg ga, en als ze wel blijft staan gaat ze draaien zodra ik met mn zweep bij haar achterhand kom om haar voorwaarts te drijven. Als ze gewoon aan een halstertouw staat of los in de wei kan ik wel haar achterhand aanraken zonder problemen! Weten jullie wat hieraan te doen is of wat er misschien mis is?

Jodhi

Re: Pony snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:26

Een vriendin heeft het aan haar pony geleerd door een ander persoon de pony vast te houden en rondjes met hem te lopen aan een halstertouw, terwijl zij zelf in het midden staat.
De andere liep steeds verder weg, tot de pony snapte dat hij rondjes moest lopen.

Dit werkte overigens bij mijn verzorgpony niet.. Die ga ik nu het wijken voor druk leren, hopelijk gaat dat beter.
Ik volg in ieder geval even mee.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:26

misschien gwn een ram met je logeerzweep geven dat ze naar voren rent

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:27

lovexhorsess schreef:

Lijkt me nou niet de meest vriendelijke oplossing...

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:28

lovexhorsess schreef:

Denk je dat dat paardvriendelijk is..?
Ik denk dat de pony het longeren dan eerder gaat zien als een negatieve bezigheid en het eng gaat vinden.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:28

lovexhorsess schreef:

Nou dat lijkt me het slechtste idee ooit..

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:29

lovexhorsess schreef:

Jaa lekker paardvriendelijk ook..

TS in welke omgeving woon je ongeveer? Misschien kan ik iemand vinden bij jou in de buurt die je kan komen helpen. PB maar als je meer info wil

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:29

lovexhorsess schreef:

Ik weet niet of dit helemaal serieus is of meer als grap.

Mijn paardje snapte het ook niet toen er iemand mee liep dus heb k haar eerst met een gewoon dresuur zweepje achter haar kont en dan een kleiner trouwtje en dan zelf mee lopen in een rondje zodat ze toch op afstand staat maar niet helemaal van je af staat en dn dit langzaam uitwerken naar hrotere rondje je pony gaat het vanzelf begrijpen dat jij stil blijft staan en dan zij een rond je gaat lopen

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:29

lovexhorsess schreef:

nou dit neem ik niet echt serieus sorry :')

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:33

laat iemand in het midden staan met een zweep terwijl ji haar lijd.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:36

lovexhorsess schreef:

Wel een erg ironische reactie met die naam :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:41

Bij mij ging het zo, toen ik mijn arabier ging leren wat longeren is, gewoon erg dichtbij met hem meelopen en de longe in de ene hand en de longeerzweep aan de andere hand bij zijn achterhand en dan zo meelopen en steeds de afstand tussen hem en mij vergroten, het ging als vanzelf.

Wanneer hij naar me toe liep omdat hij het nog niet zo goed door heeft, gewoon opnieuw bij het begin beginnen en dan valt het kwartje vanzelf, hij had het snel door!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:44

Je pony begrijpt jou niet, dat is in elk geval duidelijk.
Heb je het de eigenaar van je verzorgpony al gevraagd?

Zet je pony eens neer met zijn neus in de richting die jij wil dat ze opgaat. Geef het commando halt of ho, zodat ze weet dat ze stil moet blijven staan ook al loop jij een paar passen van haar weg.
Als ze blijft staan is dat super, als ze niet blijft staan dat eerst dat oefenen.

Probeer dan met het longeertouw te wandelen eerst gewoon naast haar zoals je normaal wandelt. Stappen, halt en draven ( zelf meerennen)

Ook een pasje achteruit kan en om een pion heen etc.. Maak het maar leuk en interessant. Balkje erbij als je dat hebt.

Als dat goed gaat probeer je hetzelfde maar dan een paar passen bij haar vandaan. Je zal zien dat dat al een stuk moeilijker is :)

Je moet er op letten dat je zelf kijkt in de richting die je je pony op wil hebben.

Dat is wat heel veel mensen fout doen. Ze kijken naar de pony in plaats van waar het dier heen moet. Je eigen lichaamstaal geeft dan ook wat anders aan, automatisch :)

Als het wandelen aan het wat langere touw goed gaat dan kom je zeer waarschijnlijk al een heel eind om haar rondjes om je heen te laten lopen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:45

Drijf ook niet alleen de achterhand op, maar drijf de voorhand van je weg. Ze gaan altijd hun neus achterna, dus die moet van je weg. Kleine stukjes goed, al zijn het maar 2 passen, belonen.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:46

Ragdollcat schreef:
Bij mij ging het zo, toen ik mijn arabier ging leren wat longeren is, gewoon erg dichtbij met hem meelopen en de longe in de ene hand en de longeerzweep aan de andere hand bij zijn achterhand en dan zo meelopen en steeds de afstand tussen hem en mij vergroten, het ging als vanzelf.

Wanneer hij naar me toe liep omdat hij het nog niet zo goed door heeft, gewoon opnieuw bij het begin beginnen en dan valt het kwartje vanzelf, hij had het snel door!

Jup dat deed ik dus ook, alleen ze draait zodra de zweep in de buurt komt van haar achterhand. En zonder zweep blijft ze staan als ik niet naast dr loop.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:47

Hoe reageert je pony allen op de zweep ?

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:48

Ineke2 schreef:
Je pony begrijpt jou niet, dat is in elk geval duidelijk.
Heb je het de eigenaar van je verzorgpony al gevraagd?

Zet je pony eens neer met zijn neus in de richting die jij wil dat ze opgaat. Geef het commando halt of ho, zodat ze weet dat ze stil moet blijven staan ook al loop jij een paar passen van haar weg.
Als ze blijft staan is dat super, als ze niet blijft staan dat eerst dat oefenen.

Probeer dan met het longeertouw te wandelen eerst gewoon naast haar zoals je normaal wandelt. Stappen, halt en draven ( zelf meerennen)

Ook een pasje achteruit kan en om een pion heen etc.. Maak het maar leuk en interessant. Balkje erbij als je dat hebt.

Als dat goed gaat probeer je hetzelfde maar dan een paar passen bij haar vandaan. Je zal zien dat dat al een stuk moeilijker is :)

Je moet er op letten dat je zelf kijkt in de richting die je je pony op wil hebben.

Dat is wat heel veel mensen fout doen. Ze kijken naar de pony in plaats van waar het dier heen moet. Je eigen lichaamstaal geeft dan ook wat anders aan, automatisch :)

Als het wandelen aan het wat langere touw goed gaat dan kom je zeer waarschijnlijk al een heel eind om haar rondjes om je heen te laten lopen.

Dankjewel, hier kan ik wat mee! Ik keek inderdaad ook de hele tijd naar mijn pony toen ik van haar weg liep, hier ga ik de volgende keer beter op letten :)

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:49

lianne304 schreef:
Hoe reageert je pony allen op de zweep ?

Onder het zadel heeft ze geen zweep nodig

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:50

Het probleem is dat je nog niet de handigheid hebt om het probleem op te lossen!

Ik deed gewoon zo en zo en dan ging het goed, je moet het zien voor te komen dat het dier iets doet wat niet de bedoeling is, en daar heb je handigheid voor nodig en geduld.

Hou het gewoon simpel en dan valt het kwartje snel.

Vraag de eigenaar om jou te helpen.........het kan zo zijn dat ie jou voor de gek houdt, ponys zijn ondeugend :j
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-06-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:51

Maar ze is verders ook niet bang of een beetje angstig voor de zweep ?
Zo nee dan inderdaad zoals ineke zecht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:51

Waarschijnlijk bedoelt lianne304: als je haar opdrijft. Dus gewoon los in de bak :-)...

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:56

Kendra schreef:
Waarschijnlijk bedoelt lianne304: als je haar opdrijft. Dus gewoon los in de bak :-)...

Oooooh nee ze loopt weg van de zweep maar ze gaat niet gek doen ofzo

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:09

lovexhorsess schreef:

Lekker vriendelijk, dan gaat hij longeren ook niet leuk vinden.
Dat koppelen ze dan terug. Je kan dit in mijn ogen gewoon vriendelijk oplossen.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:15

Heb je de mogelijkheid om een stuk bak/wei af te zetten, zodat de pony steun aan die zijkant heeft?
Misschien is de methode uit dit filmpje dan wel iets:

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:50

Kijk je wel eens naar de zender Horse & Country?
In een van de afleveringen met "Aan de bak met Annemarie" wordt dit volgens mij ook behandeld.
Uitzendingen worden steeds herhaald, dus deze komt vast wel een keer voorbij.