Kan je zomaar een ander zadel erop leggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Kan je zomaar een ander zadel erop leggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:28

Hooii,
Ik reed op een manege waar ze gewoon (western) zadels omwisselden, maar kan dat wel? Want de ene is een pony en de ander is een paard maar ze dragen elkaars zadel. En een Shetlander krijgt een zadel op van een C/D pony (veels te groot) en die andere pony kreeg het shetlanderzadetje op. Zodat er een groter kind op de shet kon rijden en een kleiner kind op de C/D pony. Maar het gebeurt vooral bij de E pony's dat zadel wisselen. Terwijl de ene wat slanker is, groter, gespierder, breder maar ze krijgen gewoon elkaars zadel op. Maar je moet toch kijken of het goed zit? Of hoeft dat niet bij een westernzadel?? Toen ik er nog reed zeiden ze: pak maar een zadel, welke maakt niet uit. Terwijl ze echt niet allemaal evengroot zijn.... Dus misschien weten jullie het antwoord want ik vond het een beetje raar.
Ik hoor het graag!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:29

nee dit kan niet.
Ook bij westernzadels lijkt me dat dit niet zomaar even kan.

Op de stal waar ik sta heeft ieder paard zijn eigen zadel en er wordt nooit gewisseld.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:31

Helaas zijn er nog steeds maneges die dit doen. Netjes naar de paarden is het niet, het is inderdaad niet goed voor ze (en dan met name hun rug) en ze kunnen er behoorlijk wat last van krijgen. Niet alleen een te lang zadel voor de shet natuurlijk, maar ook gewoon de niet passende zadels op alle andere paarden.
Mits het allemaal boomzadels zijn natuurlijk, met boomloze zadels heb je iets meer speling (maar dan moet je alsnog niet te veel gaan klooien).

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:31

Ja dat dacht ik ook... Maar krijgen ze ook drukplekken dan? Want er zijn ook pony's die zonder dekje worden bereden maar das toch ook niet fijn voor de pony??

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:33

Lijkt me inderdaad niet dat dat kan.
Bij ons doen de paarden heel soms samen, als één van beiden een kapot zadel heeft.
Maar dan gaat het wel bijvoorbeeld om twee haflinger, die een gelijke bouw hebben.
En als het zadel weer gemaakt is, heeft iedereen weer een eigen zadel.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:35

Afbeelding
Mariett schreef:
Helaas zijn er nog steeds maneges die dit doen. Netjes naar de paarden is het niet, het is inderdaad niet goed voor ze (en dan met name hun rug) en ze kunnen er behoorlijk wat last van krijgen. Niet alleen een te lang zadel voor de shet natuurlijk, maar ook gewoon de niet passende zadels op alle andere paarden.
Mits het allemaal boomzadels zijn natuurlijk, met boomloze zadels heb je iets meer speling (maar dan moet je alsnog niet te veel gaan klooien).

Wat zijn boomloze zadel?? Want het billy Cook zadels enzo

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:37

Een westernzadel heeft naar mijn weten altijd een pad nodig, omdat het zadel zelf geen kussens heeft (wat een Engels zadel wel heeft), maar verbeter me als ik fout zit.
En ja, de kans is er dan dat ze drukplekken krijgen. Alleen als er steeds een ander niet-passend zadel op gaat, drukt het misschien wel niet altijd op dezelfde plek, waardoor het misschien wel langer duurt voor de drukplekken/knopen zichtbaar ontstaan.
Alleen het blijft dus wel heel slecht voor de rug!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:37

dit is wel een beetje apart. ik lees in een van je vorige berichten dat je er reed en dus niet meer rijd?
ik noem het gewoon dieronvriendelijk...

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:39

sardientje schreef:
dit is wel een beetje apart. ik lees in een van je vorige berichten dat je er reed en dus niet meer rijd?

Nee want om heel veel andere redenen ben ik weggegaan. Je moet een paard in zijn waarde laten en niet slaan met teugels of beschimmeld hooi met zand laten eten... Maar toen begon ik me af te vragen of je 'gewoon' van zadel kon wisselen want daar heb ik nooit bij stil gestaan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:40

bob Marshal, startreck, freemax, barefoot zijn boomloze westernzadels

Billy coock niet.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:42

In een boomzadel zit een houten 'frame', een boom, die het zadel in vorm houdt en druk verdeeld over de hele rug. Alleen als het hout niet helemaal mooi op de rug aansluit, dan ontstaan er drukpunten. Als het zadel bijvoorbeeld voor een rechte rug is gemaakt en het paard heeft een holle rug, dan gaat het zadel 'bruggen' en dan komt er te veel druk op de voor- en achterkant van de rug, waar het hele zadel dan op drukt.
Boomloze zadels hebben die houten boom niet, en zijn een stuk flexibeler. Die vormen daarom ook iets meer naar het paard waar het op ligt.

Een Billy Cook is gewoon een boomzadel.

Knorretjee

Re: Kan je zomaar een ander zadel erop leggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:50

Oohh nu weet in het wel, dankje!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:50

Knorretjee schreef:
sardientje schreef:

Nee want om heel veel andere redenen ben ik weggegaan. Je moet een paard in zijn waarde laten en niet slaan met teugels of beschimmeld hooi met zand laten eten... Maar toen begon ik me af te vragen of je 'gewoon' van zadel kon wisselen want daar heb ik nooit bij stil gestaan

triest dit... dierenbescherming? dit kan toch niet... ;(

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:09

ach er was zoveel meer dat niet kon
mij werd er verteld dat ze wel om het schimmel (en zand) heen aten.
we moesten het water uit het zwembad geven. Dat het helemaal geel was en er dooie beestjes in lagen was blijkbaar niet erg (ik weet niet of er chloor in gezeten heeft) En anders krijgen ze grondwater (geen idee of dat erg is maar ja)
en als meisje van 13 mocht je gewoon meefietsen met een kindje van 7 die nog niet eens zelf kon sturen/been geven. Er waren geen volwassenen mee ofzo. Ik moest 1X meefietsen en zat heel de tijd: stel je voor dat die op hol slaat, wat nou als dat meisje eraf valt...
Hoe moet een meisje van 13 een op hol geslagen pony stoppen?? Ik weet het niet hoor. Ze zeggen dat de pony's zo braaf zijn. maar het blijft een vluchtdier...

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:33

Het is al uitgelegd dat het niet kon, maar een dingetje blijft me wel bij van jouw verhaal.
'Zodat er een groter kind op de shet kon rijden en een kleiner kind op de C/D pony.'
Uh, het is toch duidelijk, dat als je niet eens in het zadel past, je toch veeel te groot bent voor die pony, en als ze perse een klein kind op een groot paard willen hebben, een klein kind kan toch best in een groot zadel? Denken ze van niet, dan niet, zet dan potverdorie geen klein kind erop |o
Dan kunnen die te grote kinderen voor de shet toch op een grote pony en de te kleine op de shets?
Rare manege, als je ooit nog zo'n manege tegen komt, niet op gaan!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:38

Silverheart schreef:
Het is al uitgelegd dat het niet kon, maar een dingetje blijft me wel bij van jouw verhaal.
'Zodat er een groter kind op de shet kon rijden en een kleiner kind op de C/D pony.'
Uh, het is toch duidelijk, dat als je niet eens in het zadel past, je toch veeel te groot bent voor die pony, en als ze perse een klein kind op een groot paard willen hebben, een klein kind kan toch best in een groot zadel? Denken ze van niet, dan niet, zet dan potverdorie geen klein kind erop |o
Dan kunnen die te grote kinderen voor de shet toch op een grote pony en de te kleine op de shets?

Ja maar de kleine kindjes vinden de shetlanders stom en willen op een grote pony. De eigenaar wil geen klanten verliezen dus dan maar zo. Dat het mijn verhaal is klopt. Maar een zadel dat op een fjord normaal ligt past niet op een shetlander..

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:42

Grondwater is vaak geen probleem hoor.. Chloor is natuurlijk een ander verhaal. En wat bedoel je met dode beestjes? Insecten of? Dode insecten zie je natuurlijk ook in natuurwater en kunnen ook in een waterbak met stilstaand kraanwater in de wei komen. Andere dode beesten is wel zorgelijk omdat het water dan vergiftigd wordt.
Ben wel benieuwd naar de gezondheid van de paarden dan.. Schimmel en zand kan snel koliek veroorzaken. Kan me niet voorstellen dat ze dat niet zouden krijgen als het daadwerkelijk zo erg is.

Wat betreft de zadels, dat kan idd niet altijd. Ik gebruik m'n zadel van mijn pony's ook bij beide. Mn paarden hebben beide een eigen zadel, want die hebben een andere bouw. Als het zadel goed ligt is het geen probleem, anders kan het klachten veroorzaken.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:48

Er zijn regelmatig paarden die iets aan hun hoeven hebben, of buikpijn en veel diarree hebben. En ze hebben best vaak blessures

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:27

Bel alsjeblieft de dierenbescherming. Niet voor jezelf, want je rijd er niet meer maar doe het voor de paarden. Die verdienen dit echt niet... beschimmeld hooi met zand, zwembadwater met dode beestjes, slecht passende zadels, te grote kinderen op kleine pony's, blessures, buikpijn, iets aan hun hoeven... Dit is gewoon mishandeling! Het klinkt als een armoedig bedrijf dat geld wil verdienen maar niks om de paarden geven. Bel de dierenbescherming...

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:31

Zal ik doen.... Ze kopen gewoon goed hooi alleen ze laten het buiten staan zonder iets erover en dan gaat het schimmelen en komt het zand erin

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:39

dat kan hoor :) ik en een vriendin delen een zadel, hij past beide pony's prima! en we wisselen gewoon om, we gebruiken het zadel beide, maar als je bedoelt van, zomaar, zonder te passen een ander zadel: nee

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:17

Knorretjee schreef:
Silverheart schreef:

Ja maar de kleine kindjes vinden de shetlanders stom en willen op een grote pony. De eigenaar wil geen klanten verliezen dus dan maar zo. Dat het mijn verhaal is klopt. Maar een zadel dat op een fjord normaal ligt past niet op een shetlander..

Maar kleine kindjes hoeven niet altijd hun zin te krijgen!
Ik ging op mijn 9de ook niet op een pony van boven de 1.30 zitten!
Edit : Diarree bij paarden is heel gevaarlijk! Die arme beessies zijn doodziek!
Alsje alsje alsje alsje alsjeblieft, bel de dierenbescherming...