Zuccaro (Odermus R x Highline) aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darley

Zuccaro (Odermus R x Highline) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:41

Hoi!

Inmiddels ben ik alweer bijna een halfjaar in het bezit van Zuccaro! Zuc kwam op mijn pad tijdens de verkoop van mijn andere paard, die is verkocht omdat ik hem erg in de weg zat helaas..
Op Zuc was ik meteen verliefd, we moesten 2.5 uur rijden maar het was het dubbel en dwars waard!

In het verleden heb ik 2 zware ongelukken gehad, waardoor mijn bekken verdraaid is, hierdoor zit ik niet altijd recht op mijn paard. Mijn houding is dan ook een groot punt van aandacht!

Zuc is een 12 jarige ruin die altijd heeft gesprongen op M niveau maar in de dressuur maar een paar keer is uitgebracht. Dressuurmatig een leuke uitdaging dus! Ik wil graag beide gaan doen, als mijn rug het toelaat hoger te springen. Door mijn ongelukken was mijn vertrouwen heel erg gedaalt, maar Zuc heeft er echt voor gezorgd dat dit veel verbeterd is!

Onlangs zijn we overgestapt naar een africhtingsneusriem en een ander bit en merken dat dit veel beter bij ons past. Ook de tandarts is geweest, fysio en zadelmaker (+ nieuw zadel). Verder staat Zuc 7 uur per dag buiten en krijgt 3/4 brok, muesli en luzerne :)

We willen eind Juli ons debuut maken dus tips zijn van harte welkom! Maar houdt het netjes. :)

Meet Zuccaro!
Afbeelding

1. Zuc blijft op de loodlijn maar is nog ietswat gespannen, achterbeen mag ik meer activeren
Afbeelding

2. Wat ronder proberen in te stellen
Afbeelding

3. Ons eerste pasje wijken!
Afbeelding

4. Gespannen doordat ik zelf strenf ben en ietswat achter de loodlijn
Afbeelding

5. Pasje vooruit, ik ga net staan en hef hem wat op wat ik niet moet doen
Afbeelding

6. We springen ook kleine cavalettietjes (ik ben absoluut geen held in springen)
Afbeelding

7. Werken ook aan de kaptoom of in vrijheid
Afbeelding

8. En genieten vooral van elkaar!
Afbeelding

Kalender7

Re: Zuccaro (Odermus R x Highline) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:52

De eerste foto is echt prachtig! Probeer hem ook iets op lengte te blijven rijden, iets meer ontspannen.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:53

Heel mooi paard zeg! En heel fijn dat je nu een beestje hebt waarmee het goed klikt :)
Ik dacht alleen wel meteen na het zien van je eerste foto; wat een enorm paard voor zo een klein(ere) vrouw :wow: _O- Maar onder het zadel ziet het er netjes uit hoor! Je rijdt hem netjes, zeker gezien je verleden met ongelukken..

Veel veilige kilometers toegewenst met dit paard! En in de dressuur zal het vast goed komen :D

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 23:10

Dank jullie!

Ik moet hem meer op lengte rijden dat is waar, soms vindt hij het lastig nog "uit te schuiven" maar dat ligt ook nog vaak aan mijn eigen spanning.

Ja hij is 1.71 en staat hoog op zijn mooie witte benen, ik ben maar 1.65 met korte pootjes :')

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:39

Niemand verder iets? :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:46

Wauw wat een gaaf paard!!

Zoals je zelf al zegt, achterbeen mag iets actiever. Maar het ziet er echt al heel netjes uit! Moet ook zeggen dat ik je houding heel netjes vind en dat je er eigenlijk niks aan ziet..

Veel succes met jullie debuut!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:53

Die eerste foto is inderdaad prachtig! Fijn dat het zo goed gaat; heel veel succes deze zomer :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:57

Wat een leuk dier! En wat een leuke uitdaging!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw manier van losrijden en hoe je hem losser probeert te krijgen in het lichaam.

Het plaatje oogt namelijk best strak vind ik. Ik zou hem graag wat lager willen hebben. En dan met name laag en lang met neusje eruit. Die bovenlijn mag/moet echt langer worden. Zijn ruggebruik vind ik niet goed genoeg op de foto's en ik denk dat daardoor het achterbeen ook wat achterblijft. Het lijkt nu alsof hij in meer oprichting loopt dan dat hij aan kan. Ik zou dus veel afwisselen in hoofd en halshouding en zo stukjes oprichting meenemen zonder dat hij lossigheid verliest.

Ik vind het een sympathiek dier en je rijdt vriendelijk. Veel plezier nog met hem!

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 14:25

L_isanne schreef:
Wat een leuk dier! En wat een leuke uitdaging!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw manier van losrijden en hoe je hem losser probeert te krijgen in het lichaam.

Het plaatje oogt namelijk best strak vind ik. Ik zou hem graag wat lager willen hebben. En dan met name laag en lang met neusje eruit. Die bovenlijn mag/moet echt langer worden. Zijn ruggebruik vind ik niet goed genoeg op de foto's en ik denk dat daardoor het achterbeen ook wat achterblijft. Het lijkt nu alsof hij in meer oprichting loopt dan dat hij aan kan. Ik zou dus veel afwisselen in hoofd en halshouding en zo stukjes oprichting meenemen zonder dat hij lossigheid verliest.

Ik vind het een sympathiek dier en je rijdt vriendelijk. Veel plezier nog met hem!

Het losrijden gebeurt als volgt : Eerst stappen we wat aan de lange teugel, hierna ga ik voltes, slangevoltes, schoudervoor en hoeken rijden om hem soepeler te maken! Het klopt dat hij nog erg strak is, hij durft overigens nog niet helemaal te zakken. Vanaf zijn 4e heeft hij volgens onze fysio helaas flink vastgezeten, dus ook vanaf de grond dmv oefeningen proberen we hem los en soepel te krijgen.
Wat wel meespeelt denk ik is mijn eigen spanning, ik ben erg strak in mijn schouders en armen en geef dat snel over, hiervoor loop ik bij therapie!
Heb jij tips om hem soepeler te maken? Ik hoor het graag want leer graag bij, zeker vanuit verschillende kanten!

Dankjewel iedereen !

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 16:17

Naath86 schreef:
Wauw wat een gaaf paard!!

Zoals je zelf al zegt, achterbeen mag iets actiever. Maar het ziet er echt al heel netjes uit! Moet ook zeggen dat ik je houding heel netjes vind en dat je er eigenlijk niks aan ziet..

Veel succes met jullie debuut!!

Om hier nog even op in te gaan, dankje! Mijn houding is wel erg aan het verbeteren, maar vaak zak ik nog inelkaar, benen leiden een eigen leven en ik hou mijn schouders erg gespannen. 4 jaar geleden heb ik een paard bovenop mij gehad en een jaar geleden ben ik afgevoerd met de ambulance (Ze dachten aan een dwarslaesie). Ik denk dat ik ook doordat ik weinig zelfvertrouwen had er niet zelfverzekerd op zat, wat je terugzag in mijn houding! Ik ben pas 15 jaar oud dus ik hoop ten zeerste dat mijn rug en bekken nog verbeterd!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:11

Losrijden klinkt goed. Ik denk dat als hij zich los durft te gaan laten dat je dan al een heel ander paard hebt. En laat hem ook maar eens los van voren als je weet dat je zelf te veel aanspant. Laat hem maar een beetje zoeken naar zijn balans en dan lekker voorwaarts in alle gangen.

Wat betreft het soepel maken. Daar zijn een hoop oefeningen voor. Je noemt er zelf al een aantal. Als je op de binnenhoefslag rijdt doe je middenstap en dan vlak voor je af gaat wenden laat je hem een beetje uit elkaar vallen en dan zet je een wending in. Op dat moment geef je dus die buitenschouder alle ruimte om naar voren te komen. Zo rek je zijn lijf wat op. Dit kan in alle gangen. Verder veel schakelen, voltes openen en sluiten en dat tegelijkertijd. Renvers en travers zijn goede oefeningen op een volte. En inderdaad grondwerk. Komt wel goed met jullie :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:49

L_isanne schreef:
Losrijden klinkt goed. Ik denk dat als hij zich los durft te gaan laten dat je dan al een heel ander paard hebt. En laat hem ook maar eens los van voren als je weet dat je zelf te veel aanspant. Laat hem maar een beetje zoeken naar zijn balans en dan lekker voorwaarts in alle gangen.

Wat betreft het soepel maken. Daar zijn een hoop oefeningen voor. Je noemt er zelf al een aantal. Als je op de binnenhoefslag rijdt doe je middenstap en dan vlak voor je af gaat wenden laat je hem een beetje uit elkaar vallen en dan zet je een wending in. Op dat moment geef je dus die buitenschouder alle ruimte om naar voren te komen. Zo rek je zijn lijf wat op. Dit kan in alle gangen. Verder veel schakelen, voltes openen en sluiten en dat tegelijkertijd. Renvers en travers zijn goede oefeningen op een volte. En inderdaad grondwerk. Komt wel goed met jullie :)

Super bedankt voor je antwoord!! :)

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:51

Leuk paard, wauw! Ziet er inderdaad wat strak uit maar daar is al wat over gezegd en weet je ook. Ik heb alleen het idee dat jouw zadel wat voor over ligt? Althans dat vind ik op de eerste rijfoto lijken, de rest kan ik niet goed zien maar misschien wat dat ook wel voordat je het nieuwe zadel had?

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:13

Wat leuk dat ik hier foto's van jou tegen kom :)

Het ziet er zeker al heel goed uit, en de laatste weken zie ik echt heel veel vooruitgang.
Komt helemaal goed met die wedtrijdjes. Lekker los blijven werken dan komt het helemaal goed!!

p.s. eigenlijk moeten we gewoon een springles voor dummies opstarten dan doe ik zeker mee haha

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:26

Ingeeu schreef:
Leuk paard, wauw! Ziet er inderdaad wat strak uit maar daar is al wat over gezegd en weet je ook. Ik heb alleen het idee dat jouw zadel wat voor over ligt? Althans dat vind ik op de eerste rijfoto lijken, de rest kan ik niet goed zien maar misschien wat dat ook wel voordat je het nieuwe zadel had?

Zadel lag wat naar voren in de eerste rijfoto! Maar is helemaal nagekeken door zadelmaker en past! :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:27

EL4a1990 schreef:
Wat leuk dat ik hier foto's van jou tegen kom :)

Het ziet er zeker al heel goed uit, en de laatste weken zie ik echt heel veel vooruitgang.
Komt helemaal goed met die wedtrijdjes. Lekker los blijven werken dan komt het helemaal goed!!

p.s. eigenlijk moeten we gewoon een springles voor dummies opstarten dan doe ik zeker mee haha

Hey wat grappig!
Ja komt zeker goed, en blij dat je mee gaat op wedstrijden!

Ja zullen we dat doen? Paard kan het wel maar ik ? Hahah!