Tenen naar binnen draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bananas

Tenen naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:33

Hoi, ik had laatst een proefje gereden en daar stond op dat ik mijn tenen naar binnen moest draaien. Maar als ik het probeer dan houd ik het maximaal 3 minuten vol en dan krijg ik helemaal pijn in mijn enkels en knieën. Heeft iemand een tip Hoe ik dit moet doen zonder dat het pijn doet? En misschien is het mooier als je tenen naar binnen draait maar heeft het eigenlijk nut? Ik bedoel zegmaar maakt het iets uit als je hulpen geeft of is het fijner voor je paard als je ze naar binnen draait?

Eline_S_S

Re: Tenen naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:41

Ik heb precies hetzelfde. Oefenen oefenen en oefenen totdat het vanzelf gaat. Het staat mooier en zo heb je vaak ook een stilere beenligging.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:43

Heb het op mijn papiertje ook wel eens zien staan.
Sinds kort zit ik op voltige en zonder beugels is het eigenlijk veel makkelijker om te voeten goed te houden.
Misschien dat eens proberen? Niet per se zonder zadel enzo, maar gewoon zonder beugels.
Verder weet ik er ook weinig van :p

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:44

Oefenen, oefenen en oefenen. Neem het steeds een stukje mee, en bouw het op. Dat heeft bij mij wonderen gedaan (mijn voeten en knieën zijn heel slecht).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:47

Heb ik ook moeite mee gehad en dé tip is: vergeet die tenen even en let er alleen op dat je je knieen goed aan je zadel houdt. Als je knieen netjes vlak tegen het zadel liggen dan is het fysiek bijna onmogelijk om je tenen nog naar buiten te draaien. En zelf vond ik het op deze manier veeel makkelijker, probeer maar eens en wie weet werk t voor jou ook :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:54

Je benen lang maken, of je beugels gaatje langer maken.
Ze worden meer ontspannen waardoor het meer vanzelf gaat.

Je gaat dan ook beter voelen dat een paard om je been heenbuigt, als het van richting verandert.
Je kunt je hulpen gaan verfijnen.

En je tenen, wijzen minder naar buiten omdat er minder spanning in het geheel is.

( poeh....klinkt gemakkelijk, is het helemaal niet.
Misschien wat lesjes centered riding of academische rijkunst )

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:05

Mijn knieën staan naar binnen gedraaid (X-benen) en daardoor kán ik heel simpel mijn tenen niet naar binnen draaien. Het is niet anders, kan verder wel alle hulpen gewoon geven want mijn knieën zitten netjes zoals het hoort in het zadel :)

kim_maestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:11

ik had het op het begin hetzelfde en gwn door gaan dan lukt het je tenen naar binnen staat niet alleen maar mooi als je buiten rijd is het ook veiliger als je bijv in het bos rijd en je komt tegen een boom aan ben je nog lang niet van huis

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 17:16

Bedankt voor de tips allemaal! Helaas rijd ik maar een keer per week op de manege dus kan ik niet zo vaak oefenen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:27

Druk op je kleine teen een hakken naar buiten en beneden

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:44

Persevero schreef:
Druk op je kleine teen een hakken naar buiten en beneden

Ja dát probeer ik dus áltíjd en het het lukt niet...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:09

Je kruis/bovenbenen loslaten en zorgen dat je op je doos zit ipv op je kont.
Als het daar niet los is dan zit de rest ook vast en dus verkeerd.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:03

Probeer eens andersom te denken, druk je hakken naar buiten. Klinkt gek, lijkt hetzelfde maar voor veel mensen is dit veel makkelijker en natuurlijker dan tenen naar binnen. Succes!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:04

Yess schreef:
Probeer eens andersom te denken, druk je hakken naar buiten. Klinkt gek, lijkt hetzelfde maar voor veel mensen is dit veel makkelijker en natuurlijker dan tenen naar binnen. Succes!

Dat ga ik proberen en klinkt idd wel logischer

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:13

Ik probeer wel eens mijn voeten naar buiten te draaien op het paard, krijg daar eerder pijn van :7
Gewoon veel oefenen tenen naar binnen, het is met name denk ik vervelend voor het paard dat je sneller onbewust hulpen geeft als je tenen niet naar binnen hebt.
En zoals andere zeggen hoe is de rest van je houding, speelt ook goed mee verwacht ik

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:19

Weet je wat het is.... ga eens rechtop staan en zet eerst je voeten zo neer dat je tenen naar buiten staan, en zet ze dan eens recht. En draai ze weer terug. Voel eens waar je je lichaam draait.
Als ik dat doe draai ik bij mijn heupen/knieën, en niet bij mijn enkels.

Dikke kans dat daar op het paard ook je probleem zit. Je moet dus niet je tenen bijdraaien, maar je heupen. Let maar eens op als je op het paard zit: je moet zitten op de binnenkant, en niet op de onderkant van je bovenbeen. Draai je been maar eens vanaf je heup naar binnen, dan ligt je voet ook meteen goed aan je paard.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:24

Ik lees ook even mee.. doe mee met de zitconpetitie, maar mn teentjes zijn drama. Nu staan ze met normal lopen ook wel iets naar buiten.. heb al zoveel geprobeerd.. haken naar buiten, been van mn zadel halen en terug leggen. Been heel bewust tegen mn paard aan leggen, maar heb het idee dat het gewoon onmogelijk is .

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:28

Hak naar buiten drukken i.p.v de gedachte teen naar binnen draaien! Hierdoor druk je je hak automatisch uit en heb je dadelijk niet het probleem dat je je hak optrekt! ;)

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 05:52

Aleeneh schreef:
Weet je wat het is.... ga eens rechtop staan en zet eerst je voeten zo neer dat je tenen naar buiten staan, en zet ze dan eens recht. En draai ze weer terug. Voel eens waar je je lichaam draait.

Dikke kans dat daar op het paard ook je probleem zit. Je moet dus niet je tenen bijdraaien, maar je heupen. Let maar eens op als je op het paard zit: je moet zitten op de binnenkant, en niet op de onderkant van je bovenbeen. Draai je been maar eens vanaf je heup naar binnen, dan ligt je voet ook meteen goed aan je paard.

Ooh dat wist ik niet, dat je op de binnenkant van je been moey zitten in plaats van op de onderkant. Ik geef ook altijd hulpen met de achterkant van mijn kuit en niet met de zijkant. Ik heb als ik het met de zijkant probeer echt het gevoel dat ik er geen kracht in heb.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:21

Aleeneh schreef:

Hier sluit ik mij bij aan! Daarnaast is het ook gewoon veel oefenen..

Bovenstaande is exact de reden waarom ik mijn tenen niet naar binnen kan draaien ivm heupproblemen. Dus soms kun je oefenen tot je een ons weegt, maar dan helpt het niet

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:16

Het werkt ook gewoon fysiek niet om alleen je voeten maar te draaien. Doet verdomd zeer, in elk geval, want dan ga je forceren in je enkels enzo.

Drijven met je binnenbenen is inderdaad nog wel een uitdaging, maar dat is inderdaad dus veel oefenen. Ook ik smokkel nog vaak zat hoor, moet ik ook afleren.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:11

Yess schreef:

Precies dit, hakken naar buiten en draai je knieën dan ook mee in je zadel. Niet klemmen, maar draai je knieën naar binnen en druk ze eens overdreven in het zadel en voel wat het doet met je onderbeen.