Wat is een realistische prijs voor recreatie pony/paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tawariell

Wat is een realistische prijs voor recreatie pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:02

Onlangs ben ik aan het overwegen een pony/paard te kopen voor recreatie doeleinden. Mijn vraag is dan ook; wat is ongeveer de vraagprijs voor een pony/paard van deze omschrijving?

- D/E pony of paard, liefst niet groter dan 1.65m.
- Merrie of ruin maakt niet uit.
- Leeftijd maakt niet uit, liefst niet ouder dan 15 jaar.
- Zal vooral gebruikt worden als recreatiepaard, af en toe misschien een sprongetje, maar hoeft geen sportpaard te zijn.
- Ik zal er voornamelijk mee buiten rijden, door weer en wind, dus het is belangrijk dat het paard verkeersmak en gezond is, het liefst een paard die gewend is veel buiten te rijden. Daarom alweer, geen sportpaard, aangezien deze vaak nauwelijks de bak uit komen(hoeft natuurlijk niet bij iedereen het geval te zijn).
- Moet wel een conditie hebben, als het gaat om langere ritten, braaf en niet schrikkerig. Het liefst een paard dat je zou overwegen als leidpaard in een groep, omdat deze vaak ook alleen kunnen.
- Ik hou er vooral van om met een losse teugel te rijden en dat het paard net zoveel geniet van de buitenritten als ik. Het zal dus een afwisseling worden tussen rustige- en intensieve ritten, maar desondanks wel ontspannen.

Misschien suggesties voor een bepaald soort ras?

Ik zat zelf te denken aan een Quarter Horse, omdat ik gewoon zo weg ben van dit soort paarden en deze wel erg geschikt zijn voor het buitenrijden, alleen zijn ze zo ontzettend duur, omdat ze vaak als sportpaarden(Western) worden gefokt. Ik zie ze vaak voor 8.000/15.000 staan, en dat vind ik toch wel erg duur. Natuurlijk zou prijs niet moeten uit maken, maar ik ben gewoon bang om in één keer veel geld uit te geven aan een paard, en na een tijdje er achter te komen dat het eigenlijk helemaal niet klikt. Een Quarter Horse zit er voor nu dus niet in, maar misschien dat ik later er toch wel één zou nemen.

Anoniem

Re: Wat is een realistische prijs voor recreatie pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:06

Voor 2.000 moet je wel een leuke fjord of haflinger kunnen vinden.

Die andere prijzen is maar net wat iemand voor geeft :=

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:33

Voor een leuk, gezond, recreatiepaard zou ik tot €3000,- rekenen. Ik denk dan aan een fjord, haflinger, draver, iets in die trant. Denk dat je met dit budget een fysiek gezond, goed beleerd, paard kan vinden dat voldoet aan jouw eisen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:35

Voor een braaf, gezond en verkeersmak paard tel je toch wat meer neer. Zeker als je gaat kijken naar Quarters.

Als je een goedkoper paard zoekt kan je meer naar kruisingen, Haflingers, Fjorden of Tinkers kijken bijvoorbeeld.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:39

Azmay schreef:
Voor een braaf, gezond en verkeersmak paard tel je toch wat meer neer. Zeker als je gaat kijken naar Quarters.

Als je een goedkoper paard zoekt kan je meer naar kruisingen, Haflingers, Fjorden of Tinkers kijken bijvoorbeeld.

Idd vind de bedragen hierboven + 1000 wel een mooi bedrag voor een braaf, gezond paard die aan jou eisen voldoet. Je hoeft niet meteen naar een haflinger of fjord oid te kijken, er zijn genoeg KWPN'ers of andere warmbloeden die niet (meer) gebruikt worden voor de sport.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:31

Een nette quarter vind je ook voor 4000/5000 euro.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:34

Ieder paard is geschikt om heerlijk mee buiten te rijden. Dat is niet ras afhankelijk.
Voor (maximaal) 2000 euro moet je echt wel een leuk, simpel recreatiepaard kunnen vinden. Ik heb ze er in ieder geval altijd voor kunnen vinden.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:36

Ik vind rond de €3000-, ook wel reëel. Maar, een superbraaf paard is goud waard!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:52

Bij ons staat een paint te koop voor €4000,-, weliswaar nog jong (4 jaar), maar zeker potentie voor de dingen die jij graag wilt doen, dus ze zijn wel te vinden :)

De prijs is natuurlijk wel deels rasgebonden, je kan inderdaad een Haflinger of Fjord (of kruisingen) vinden die aan jouw eisen voldoen, van rond de €2000,- of minder. Mijn AV voldoet ook aan je eisen, niet dat ze te koop staat, maar zou zeker niet voor onder de €4000-€5000,- weggaan.
Daarbij, een fijn gereden buitenpaard is goud waard :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:26

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:47

Besef wel dat élk paard regelmatig dressuurmatig gereden dient te worden om soepel in zijn lijf te blijven.

Een braaf paard is niet goedkoop, echt braaf is ten slotte best zeldzaam.

ernavisserrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:00

Ik heb een leuk Fjordje kunnen scoren voor een zacht prijsje, die was super braaf maar rijden was een ander verhaal. Nu is het beter. Het is maar net hoeveel je er van tevoren mee wilt doen. Na 2 maanden lessen of door iemand anders laten rijden is wel de moeite waard. Ten eerste heb je een pony/paard voor een zachtere prijs. Ten tweede je bouwt er gelijk een band mee op. Helaas kost het ook weer geld om hem mak en tam te krijgen onder het zadel. Dat is jouw keus. Hopelijk vind je een schat van een paard of pony! Succes met verder zoeken!!

Tawariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 19:06

Ineke2 schreef:
Besef wel dat élk paard regelmatig dressuurmatig gereden dient te worden om soepel in zijn lijf te blijven.

Er staat ook voornamelijk buiten, af en toe wordt er inderdaad in een bak gereden. En echt braaf is inderdaad zeldzaam, maar daar ben ik niet naar opzoek. Ik ben vooral opzoek naar een paard dat graag buiten wil rijden. Als je paard het al gauw niet leuk vind om alleen op pad te gaan, dan krijg je vaak van die streken zoals wegrennen en tegenstribbelen.
Laatst bijgewerkt door Tawariell op 14-06-16 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:12

Elk paard kun je leren alleen op pad te gaan. Kost wel wat geduld en je moet zelf genoeg zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hebben.
Zelfs een paard dat bij de vorige eigenaar alleen naar buiten gaat kan dat bij jou niet willen of juist andersom.

Tawariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 19:18

Ineke2 schreef:
Elk paard kun je leren alleen op pad te gaan. Kost wel wat geduld en je moet zelf genoeg zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hebben.
Zelfs een paard dat bij de vorige eigenaar alleen naar buiten gaat kan dat bij jou niet willen of juist andersom.

Zoals bij mijn vorige verzorgpaard.
Ze vond buiten rijden heerlijk, en als je samen was kon je ontspannen met de losse teugel lopen, maar zolang we aan de draf begonnen en haar voorganger haar te langzaam ging, werd het een race wedstrijd. Ook kon je met haar absoluut niet alleen naar buiten want vanaf een bepaalde afstand van huis kwam ze gewoon niet meer vooruit. Daarom ben ik dus opzoek naar een paard dat als leidpaard gediend kan worden en dus alleen naar buiten gaan niet erg vind en zelfs leuk.

Mijn verzorgpaard was heel erg onzeker, en daarom wilde zij ook niet alleen naar buiten omdat haar andere verzorgers nooit met haar alleen op pad gingen. Zij werd heel erg afhankelijk van een ander paard bij ons op stal, en zelfs aan de hand lopen door het park wilde ze niet meer in haar eentje.
Om echt een band met haar op te bouwen was ik hiervoor helaas te kort haar verzorger, want ze werd na vier maanden alweer verkocht door haar eigenaar.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:35

Vaak afhankelijk van het ras/karakter.. Wij hebben een super braaf recreatiepaard gekocht voor toen der tijd zon 2500 euro dacht ik..?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:41

Er stond een tijdje terug een quarter-haflinger te koop op bokt-markt, misschien nog wel.
Naar iets dergelijks zou je misschien ook kunnen zoeken.
Maar in mijn ogen zou je dan zeker onder de 3000 moeten kunnen slagen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:50

Ik ben ook van mening dat je voor maximaal 3000 een gezond en braaf (of toch minstens hanteerbaar) recreatiepaard moet kunnen vinden.
Wil je echt persé een ras dan moet je vaak de prijs betalen die voor dat ras courant is.

Wel idd in gedachten houden dat een paard niet vanzelf braaf wordt en ook niet vanzelf braaf blijft.
Als het voor jou belangrijk is dat je alleen buiten kan gaan moet je dat dus ook bij het testrijden proberen. Heb ik ook gedaan.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:10

Ineke2 schreef:

Hier ben ik het toch niet mee eens.
Mijn vriend heeft een draver, rijd absoluut geen dressuur, alleen buitenritten en horsebackarchery en dat dier is in prima gezondheid.

Ik denk wel dat het kan toevoegen aan het algemene gestel van een paard. Maar niet dat een paard dat geen dressuur loopt meteen vast in z'n lijf komt te zitten.

Ik ken meer paarden die vast zitten door dressuurmatig proberen te rijden dan paarden die geen dressuur met een losse teugel lekker voorwaarts buiten lopen.

Zelf zou ik zeggen dat je rond de € 1500,- een prima paardje zou moeten kunnen vinden. Wil je het paard snel(ler) 'hebben' dan is dat mogelijk voor meer geld :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:25

Ik denk dat je voor €2000 - €3000 wel een leuk, braaf paard moet kunnen vinden die aan jou eisen voldoet. Daarnaast zou ik me niet vastpinnen op een bepaald ras, maar gewoon een aantal paarden gaan uitproberen en kijken waarmee je de beste klik hebt. Succes met de zoektocht.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:30

Ik heb vorige week een lieve 4-jarige haflinger gekocht. Netjes bitloos zadelmak gemaakt en ingereden (stuur en 3 gangen erop). En hij is helemaal verkeersmak, ook op een baan van 70 waar de lijnbussen voorbij razen. Volledig goedgekeurd en helemaal ok bloedonderzoek. Met mooie gangen. Prijs: 3000 euro.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:55

Vergeet ook niet dat een braaf paard kan veranderen als je m uit zijn vertrouwde omgeving haalt en bij andere eigenaar zet. Jouw ervaring en skills doen ook een hoop.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:02

Heb mijn fell pony voor 1200 gekocht, paso kruising voor 1000, Arabier kruising gratis. . En zijn allemaal prima recreatie paarden geworden, heb er zelf wel werk aan gehad. Als je een paard zoekt dat alles al perfect doet buiten en makkelijk te rijden is zou ik rond de 2500 aanhouden, daar kun je een prima pony voor kopen. Al moet ik zeggen dat ik dat best veel geld vindt en je voor een mindere prijs ook een leuke pony zult vinden alleen duurt het misschien langer.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:21

Ligt er aan, wil je over een week je paard hebben, of wil je best een paar maanden wachten.
Je kan een leuke pony met geduld voor €1500 vinden, maar de gemiddelde prijs zal rond de €2000 zijn.

Verder ben ik het eens dat een pony kan veranderen als je hem verplaatst.
Mijn pony (is dan wel een mini) was eerst echt een goedzakje, terwijl ze nu heel ondeugend en druk is.

Verder vind ik de pony's bij stal doorstap vaak erg leuk. Zijn braaf en een leuk prijsje, plus kan je meerdere proberen en kan je als het echt niet klikt wisselen volgensmij.
(Heb verder zelf geen paard gekocht daar, dus weet niet alles maar is een kijkje waard!)
Succes met je zoektocht!

Memyselfand2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:48

Hallo ik zoek een beetje hetzelfde een leuk paardje om lekker buiten mee te rijden en af en toe in bak.

Wie weet een goede fokker of handelaar die kruisingen verkoop?