Dit keer had ze slokdarmverstopping. Ik was al om 21.00 uur klaar (had Jur gereden, Razinda niet) en dacht lekker vroeg thuis te zijn. Ik voerde ze nog even biks met wortels en daarna hooi.
Maar Razinda kreeg haar biks ineens niet weg, en de wortels ook niet. Ze begon hele enge bewegingen te maken, oren hingen slap opzij, deed raar met haar mond, er kwam slijm uit haar mond en het zag er heel eng uit. Ik dacht eerst meteen aan die bult en dat slechte gebit van haar. Om half 10 belde ik de DA en zij dacht aan een slokdarmverstopping. Ik zou nog het nog een half uurtje aankijken. Na een half uur lang mensen verveeld te hebben met sms-jes (he Suzanne
) en helemaal verkleumd te zijn, belde de DA mij om te vragen hoe het ging. Niet goed dus.Tegen elven was ze er, en heeft ze Razinda onderzocht. Toen heeft Razinda een prikje gehad zodat die slokdarm weer tot rust kon komen. Je had haar hoofd moeten zien, ze was zoooo beledigd!

Haar hele box is nu leeg want het was beter dat ze niks kon eten. Op Rapsodie heeft ze nog nooit gestaan dus het risico dat ze het zou gaan eten was te groot. Nu staat ze dus in een kale box zonder eten, arm dier...

Ben nu eindelijk thuis en ik ben kapot. Gelukkig houden de eigenaren van de stal haar morgen in de gaten zodat ik niet zo vroeg op hoef. Wel een fijn idee, hoewel ik betwijfel dat ik rustig kan gaan slapen. Oh ik hoop zo dat het allemaal weer goed komt. Ze is al zo vaak ziek geweest, een paar keer op het randje en dan die vreselijke operatie.
Oja, de oorzaak is waarschijnlijk dat ze zich heeft verslikt in een wortel. Domme pech dus. Alleen bij haar is de kans groter dan bij een ander paard, omdat haar linker kant van het gebit goed is, maar de rechterkant niet. De 2 rijen kiezen (onder en boven) staan namelijk niet recht onder elkaar. Ze kan met die kant dus nooit kauwen, en als ze dat toch doet is de kans op verslikken vrij groot. Maar ik blijf er toch altijd bij tot ze al haar eten op heeft behalve hooi dan.
Ze heeft wel een lekker tijdstip uitgezocht, want morgen ga ik met Jur een weekend naar Suzanne. Ik hoop dat ik me niet teveel zorgen ga maken. En dat ze er verder geen last meer van krijgt.
Oja, het is nu definitief, hoger dan de Z2 kan ik nooit komen met haar. Ik zal namelijk nooit met stang en trens kunnen rijden. Niet alleen vanwege die bult, maar door die kiezen. Die zitten zo raar, dat de stang daar waarschijnlijk tegen aan zal komen. De ruimte bij de lagen is wel goed, dus een gewoon bitje moet wel kunnen. Gen NVDR dus... ach ik moet nog zien dat ik ooit in de Z kom (met al die problemen met haar gezondheid). Als ze maar gezond blijft ben ik al lang blij. En ik ga er alles aan doen om dat zo te houden, bij haar en bij Jur.

) vind ik ook zo`n lieve naam! Razinda vind ik heel deftig klinken!