Schuldgevoel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Schuldgevoel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 13:40

Ik weet niet waar ik het kwijt moet, het moet in iedergeval uit mijn hoofd.
Sinds een week zit in met mijn elleboog gespalkt in een mitella. Mijn paard staat 24/7 op de wei met gras, onbeperkt hooi en 5 andere paarden, en is daarnaast gewend minimaal een keer per dag iets met mij te doen. Springen, dressuur, los, longeren, lange lijnen, grondwerken, grazen, buitenrit, wandelen.

En nu staat ze dus alleen op het land. Na drie dagen alleen maar grazen gaf ze aan graag te willen rennen dus mocht ze los in de bak en hebben we samen gespeeld. Dan word ze zo enthousiast dat ze over de bakrand heen springt. Samen met de staleigenaresse besloten dat de eigenaresse haar elke dag even 20min longeerd of aan de lange lijnen pakt zodat ze wat doet.
Na een week longeren en lange lijnen is der motivatie er uit, en was ze niet vooruit te branden aan de langelijn. En dat voor een over gemotiveerd altijd druk en enthousiast paard. Zodra ik aan kom bij het land komt ze naar me toe, denkt ze dat ze mee mag uit de wei. Blijft ze me nakijken als ik weer weg ga, ik heb der nog nooit zo " aanhankelijk " gezien. Gister even zonder zadel een half uur op der gestapt, ze vond het helemaal leuk. ( Ik wat minder, M'n elleboog is goed gevoelig )

Ze wil zo graag werken, en ik kan haar niet meer bieden dan ge longeerd worden door een ander, of grazen aan de hand. Ik merk aan der dat ze het niet genoeg vind, ze wilt zo graag. Andere ruiters die er op willen/durven/kunnen rijden zijn er niet.... en ik durf er niet mee aan de hand het bos in. Ze is heel lief, ik vertrouw der 100%. Maar als rechts handige met alleen een linker arm en een enthousiast druk paard het bos in gaan zie ik toch eigenlijk niet zitten.

Ik voel me zo schuldig dat ik der op dit moment niet kan bieden wat ze wenst, ze wilt zo graag werken, ze is zo gemotiveerd!
Morgen even met de staleigenaresse praten wat er mogelijk is voor de komende 3 weken, Ik vind het erg vervelend mijn paardje zo te zien. Maar " klagen" bij de stal eigenaresse vind ik ook heel moeilijk... Mijn elleboog is gespalkt, doordat ik het ontsnapte paard van de eigenaresse midden in de nacht heb gevangen en daarbij door het paard onderuit ben gelopen/getrokken. De eigenaresse voelde zich hartstikke opgelaten, en bood daarom aan om mijn paard komende weken te longeren. Maar zij heeft het druk genoeg, en ik ben de enige met een paard wat geen genoegen neemt met 24/7 weide gang en vriendjes, het is zo'n gaaf paard, wilt zo graag werken! En nu kan ik niks anders dan me schuldig voelen. Als ze me aan staat te kijken vanaf het hek, of ik der een knuffel geef, dan vraagt ze me gewoon wat we voor leuks gaan doen vandaag. En ik ? Ik kan haar niet geven wat ze van me vraagt, Dat voelt zo naar....

Ze is zo leuk, soms een beetje lastig, het klikt tussen ons erg goed, maar niet iedereen heeft die klik met mijn paard, even een bijrijder zoeken is zo makkelijk nog niet...

Afbeelding

Pff... fijn, even mijn schuldgevoel van me afschrijven, Bedankt voor het lezen!

tamary

Re: Schuldgevoel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:44

Hoofd bezig houden, daar zijn via vrijheidsdressuur en een clicker zat mogelijkheden voor. Geeft haar mentaal werk en uitdaging zonder dat jij je arm hoeft te belasten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:49

Waarom is er niemand die haar tijdelijk kan rijden voor je?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:00

Zo te lezen heeft je paard helemaal niets te klagen, dus plaag jezelf toch niet zo. Als je het mij vraagt zit het 'willen werken' sowieso veel meer tussen jouw oren dan die van je paard. Als ik de wei in loop komen ook alle pony's aandacht (en liefst nog wat lekkers) halen. Daarbij kunnen ze behoorlijk plakkerig zijn. Ik zou me meer zorgen maken als dat niet zo was. Als ik jouw interpretatie zou volgen mag ik mezelf wel kapotschamen, want 'gewerkt' wordt er hier zelden. Om die reden lijkt het mij bijzonder onwaarschijnlijk dat ze bij me komen omdat ze dan denken 'lekker' aan het werk te mogen. Eerlijk gezegd klinkt een paard dat over de bakrand springt en aan de longe niet vooruit te branden is helemaal niet als een paard dat niets liever doet dan lekker aan het werk zijn. :o Zet het van je af. Door nu je elleboog te forceren zal het herstel waarschijnlijk alleen maar langer duren. Mocht je paard nou echt naar werk zitten te smachten dan is dit een goede oefening om haar te leren zichzelf even te vermaken. Als ze wil rennen doet ze dat maar lekker in de wei. :+ Maar eerlijk gezegd gaat het er bij mij helemaal niet in en denk ik dat je je schuldig voelt om niets. :(:)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:59

Heel goede tip van Tamary. Wel training maar dan meer hersengymnastiek, Dat houd haar goed bezig en moet zo ook van uitrusten als is het niet fysiek. Ht is misschien een scheve vergelijking maar dit was ook mijn oplossing toen mijn hond zes weken in de bensch moest met een gebroken poot. In die tijd heb ik hem van alles geleerd, waren we toch samen bezig. Leer je beest apporteren, bijvoorbeeld met een zweepje of nog handiger van dat isolatiemateriaal voor om buizen, leer haar daar te gaan staan waar jij wijst en dan ook daar te wachten.. verzinhet maar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:35

die van mij komt ook steevast aangehuppeld uit de wei,
maar als ik hem een paar weken niets lekkers geef op de poetsplaats heeft ie verder ook geen boodschap aan mijn aanwezigheid hehe..

Dat een paard echt behoefte heeft aan werk, zit meestal tussen de oren.. Ja, als je van ze van de wei haalt kunnen ze heel enthousiast worden.. want leuk iets doen met de baas is ook leuk als je dan toch al van de wei bent. En als ze dan energie over hebben, jep, dan kunnen ze zelfs nog wel in hun looplust over de bakrand verdwijnen.

aangeven dat ze willen rennen, daar hebben ze ook ruimte zat voor op de wei toch?

dat ze aanhankelijker wordt, heeft ze ook alle reden toe :)..
ze weet immers dat je puur komt om haar een aai te geven, of om er wat lekkers in te stoppen.
Hoe meer keer er niet gewerkt wordt en wel aangehaald/gevoerd, des te liever en aanhankelijker worden ze en hoe enthousiaster ze aan komen rennen hehe.. immers wel aandacht, geen risico om te werken. ze zijn dan gewoon lekker rustig en ontspannen..

Mijne kijkt mij ook wel eens na, met spijt in de ogen, vooral na het rijden.. Maar dat komt met name omdat de wei wat kaler werd en op weg terug naar de wei kon hij uitgebreid grazen.. Voor ik weer in mijn auto zit, staat hij allang met z'n hoofd in het ruwvoer..

Gewoon lekker laten staan, eventueel een keertje longeren, een keertje vrijheidsdressuur een keertje lekker aan de hand mee stukje wandelen en grazen.. jij hebt 'vakantie', paardje ook.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:00

Misschien samen met iemand een flink stuk wandelen?
Hij komt niets te kort, dus niet te veel zorgen maken hoor.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:17

Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen! Dit is totaal niet leuk.

Voor de andere mensen. Er zijn paarden die wel graag in handen willen zijn. Laatst had die van mij ook 3 weken vrij omdat ik op vakantie ging. De staleigenaar was blij dat ik thuis kwam. Ze werd al saggerijniger, ze stond ook gewoon buiten met vriendjes met der natje en droogje. Toen ik er weer was werd ze weer vrolijk. Sommige paarden willen gewoon wat doen.