jong kind, pony en lessen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

jong kind, pony en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 05:07

Ons kindje nu 3 is dol op pony's en hoe stom het ook klinkt ze doet sommigen echt versteld staan van wat ze al kan en doet.( vol overgave, maar ook met echt aanleg en talent)
Maar we proberen het eerst nog een paar jaar af te houden, ze is nog erg jong en kan thuis nog genoeg aan te rommelen( verzorgen ,knuffelen en rijden) met de pony's maar een goede basis is belangrijk maar wanneer begin je dan met lessen?

voor een manage is ze te jong, voor privé les is ze best nog jong (en kost best veel geld) maar hoe vind ik de geschikte oplossing.
De zogenaamde spetterlessen kennismaken met rijden is zinloos omdat ze al meer ervaring heeft dan gemiddeld,zelf lesgeven ...daar ontbreekt mij de ervaring om het goed over te brengen.
(Voltige lijkt me wel wat, al gymt ze graag en beweegt ze gemakkelijk.Maar tja dat is te ver weg en ze is net 3!)

En het klinkt cliché maar ze wilt zo graag...dat we zelf onze bedenkingen opzij zetten voor de wel mogelijke opties en het willen overwegen. dan zou het gaan om 1 of 2x per maand maximaal een half uurtje.
Hoe doen of hebben andere ouders dat gedaan en hoe pakte dat uit?

(Eigenlijk gaat onze voorkeur uit naar het recreatief rijden met hooguit een onderlinge wedstrijd als ze daar oud genoeg voor is en het aankan van nivo en vaardigheden.Wij zijn meer van het genieten van het contact met het dier dan prestatie gericht ,en onze ponys hebben geen wedstrijd talenten )

Adviezen zijn meer dan welkom, er is geen dwang om een wonderkind te hebben dus hou negatieve gedachtes voor jezelf!

kleinvosje

Re: jong kind, pony en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 05:30

Hoe leuk en schattig het ook is, het is voor de heupjes van zulke hele jonge kinderen niet goed om vaak te rijden. Eens per week een klein halfuurtje zou voor mij echt de max zijn, en dan zou het nog niet eens echt les zijn, dat kunnen zulke kleintjes nog niet bevatten. Zelf zou ik het houden bij tutten en prutsen en erop zitten, maar niet veel meer dan dat.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 05:49

mijn nichtje was net 3 toen ik begon met rommelen, rondje om de wered achterste voren erop. spelletjes doen, beetje leren sturen en af en toe klein drafje. ze is nu 6 en vind het nog steeds prachtig maar we spelen nog steeds leg er geen druk op. af en toe doen we een bixie omdat ze het zelf leuk vind. ze komt 2 keer in de week soms minder soms meer. maar niks moet en alles mag. als je een geschikte pony heb lekker zelf beetje aanmodderen je kan haar zelf wel vertellen hoe ze haar handjes moet houden en een beetje sturen en lichtrijden kun je haar ook leren. genieten is het motto !

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 05:56

Hier beginnen de kids vaak met 3 met voltige. Onze dochter was 3 toen ze haar Welsh pony kreeg en daar heeft ze in het begin lekker mee gespeeld en wij gingen wandelen met haar erop. Lesjes heb ik de eerste jaren zelf gegeven; de pony heeft ze nu alweer 9 jaar en ze heeft er alles mee gedaan in die jaren van voltige, tot vrijheidsdressuur, gewoon dressuur, springen (dat was nog niet zo een oudig voor een oud-marathonpony) tot buitenrijden, zelf enkel en tweespan rijden en ook een marathon gestart.

Voltige doet ze ook nog steeds, gelukkig, want ik vind het fijn als kinderen ook wat in een/als een team doen.

Idd niks moet, alleen als ze "zin" hebben in het begin, het hele keutelen er omheen vinden ze op sommige dagen ook gewoon veel leuker en verder lekker spelletjes doen en natuurlijk heel goed voor de pony zorgen. Je wordt er zelf gewoon weer kind van!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 06:21

Mijn zoontje van 2,5 mag sinds 3 weken elke maandagochtend even op mijn paardje zitten. Kwartiertje ongeveer. Hij vindt het prachtig. Als hij 3 wordt, gaat hij op voltige (als hij dan nog wil). De manege waar mijn paard staat hebben voltige lessen.

Jammer dat voltige voor jullie te ver weg is maar als je je dochter 1x per week een half uurtje erop laat zitten dan kan je zelf toch wel beetje lesgeven? Sturen leren, beentjes netjes houden, goed zitten, ernaast lopen en stukje draven en de figuren leren en oefenen en wat hierboven al wordt genoemd rondje om de wereld, etc. Gewoon lekker spelen samen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 06:49

Hier ook alles toen spelenderwijs gedaan en gewoon wat wandelen met haar erop. Ineens zelf willen draven. Nu is ze inmiddels 12 maar door een andere pony er vanaf gebokt en is vertrouwen kwijt. Ga haar niet onder druk zetten en ze zal zelf moeten aangeven als ze wilt rijden. Stap en draf durft ze alleen galop niet. We zien wel waar het schip strand.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 06:50

kleinvosje schreef:
Hoe leuk en schattig het ook is, het is voor de heupjes van zulke hele jonge kinderen niet goed om vaak te rijden. Eens per week een klein halfuurtje zou voor mij echt de max zijn, en dan zou het nog niet eens echt les zijn, dat kunnen zulke kleintjes nog niet bevatten. Zelf zou ik het houden bij tutten en prutsen en erop zitten, maar niet veel meer dan dat.

Dit bedoelde ik dus met negatief,al is het vast goed bedoeld. Ze gaat echt geen hele dagen rijden er staat 1 of 2x per maand! Het is ter oriëntatie..... ;)

Ik ben erg blij met de input van de andere dames omdat het ook fijn is om te weten hoe een ander zoiets doet of juist niet.
Laatst bijgewerkt door kwita op 12-06-16 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 06:55

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:05

Mijn dochters zijn nu 7 en 9. Ze hebben allebei een shet gehad waar mee ze spelenderwijs begonnen, maar met 3 was voor hen het poetsen en knuffelen veel belangrijker dan het rijden. Ik heb dat bewust afgehouden, een keer een rondje hobbelen vonden ze geweldig. Rond hun 6e/7e zijn ze pas echt begonnen met rijden. Ik geef ze zelf les en voor beginnertjes kan dat helemaal prima, natuurlijk vinden ze het van mama niet altijd leuk aanwijzingen aan te nemen, maar op dit niveau kan ik ze prima zelf helpen. Ze willen straks ook bixie gaan doen en inmiddels rijden ze sinds een paar maanden bij een kleine manege met zijn tweeen in een (prive)les, bij mijn instructrice. Dat is natuurlijk leuker dan thuis. Langzamerhand gaan we nu pas kijken naar een leuke ponyclub. Maar vind dat ze daar (mijn ervaringen hier is dat de lessen daar erg druk zijn en er veel grote pony's mee doen) al een aardig tandje voor moeten kunnen sturen en fatsoenlijk moeten kunnen galopperen om mee te komen. Aan huis instructie vinden was best een opgave. 40 euro per uur ben je zo kwijt en ik ervaarde hier dat er niet veel instructie te vinden is voor de hele kleintjes. Dus ben erg blij met hun plekje voor de les nu.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:37

Ik ben toevallig op zoek naar een stappony voor mijn dochter van twee :D
Ze is helemaal idolaat van 'paardje rijden' en heeft het de hele dag erover. Toen ik nog in Den Haag woonde waren er genoeg opties, hier in Limburg heb ik nog niets gevonden.

Als de financiën het een beetje toelaten en zij nog steeds zo wild er van is, dan zal er met 2,5/3 jaar een pony voor haar komen. En dan gewoon mini ritjes en vooral lekker spelen en verzorgen :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 12-06-16 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:40

Mijn dochtertje van 2jr heeft dr eigen shetlander waar ze 1-2 keer per week mee wandeld en speelt en poetst..al doe ik natuurlijk het meeste van alles.
Soms gaat ze er ff op, maar haast nooit langer dan 1 minuut..dan wil ze er weer af :')
Maar ik zal wel zelf de eerste lessen gaan geven..tot dat ze oud genoeg is om ook 1x per week op een manege les te krijgen...mocht ze dat willen dan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:33

RUI -> PP

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:55

Het gaat ook om de ontwikkeling van een kind he. Het brein en het lichaam functioneert nog niet zoals dat van een kind van 8/9 jaar.
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat kinderen pas vanaf 4 of 5 jaar mogen leren zwemmen. Eerder zijn ze gewoon nog niet in staat om zoiets effectief te leren en daarmee bezig te zijn. Er zijn echt uitzondering, waarvan ik er zelf 1 was. Maar paardrijden is iets anders dan zwemmen.
Het lichaam is er nog niet goed voor ontwikkeld, zoiezo de spieren die nodig zijn voor een goede houding maar ook het leren aanvoelen van bijvoorbeeld een drafje of als een pony versneld wat je dan het beste kunt doen (ipv aan het bit te hangen).
Eerlijk gezegd vind ik dat kinderen die vanaf hun 5 of 6 jaar op een pony zitten vaak al sneu voor het dier. Hoe ze aandrijven, aan de teugels hangen. Kids vanaf een jaartje of 9 10 kun je prima aanleren wat wel en niet kan en waar ze rekening mee moeten houden voor belang van het dier.

Wij kennen jouw dochter natuurlijk niet, en geven hier een algemeen beeld van wat we denken en vinden. tenminste ik.
Maar denk wel na over de lichamelijke ontwikkeling van je kind. Een halfuurtje rondstappen op de rug van een pony is niet zoon ding, maar echt rijlessen en andere gangen lijkt me echt niet gezond voor het lichaam. Vergeet niet dat het kind eigenlijk pas net pas dingen registreert en dat ervaringen die nu gebeuren voor de rest van het leven mee worden genomen (voor je 3e levensjaar maak je eigenlijk niets helemaal bewust mee/kun je je herinneren). Denk hierbij ook aan het feit dat een kind van 3 wellicht nog niet goed kan anticiperen op de bewegingen van een pony. hierdoor kan het voorkomen dat kind omver wordt gelopen/geduwt en erger.
Mijn advies is om echt niet te overhaasten.
Ik heb kinderen van 2 en 4/5 om paarden heen gezien en geloof me, ik zit elkekeer met samengeknepen billen over het volle vertrouwen dat ze hebben in dieren. Heel fijn, dat vertrouwen moet je ook zeker hebben.. Maar niet zo blind. Kinderen zijn vaak niet goed alert en daardoor gebeuren ongelukken.

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:00

Een kindje van 3 kan gevaren nog niet goed herkennen en kan voorzichtigheid nog niet genoeg toepassen. Altijd erbij zijn en zowel pony als kindje observeren. Zolang het leuk is ingoed gaat......

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 06:19

Iedereen bedankt voor de tips ,meningen en andere overdenkingen.
Het zal echt nog niet gebeuren dat ze al meteen aan het lessen slaat, we gaan eerst de boot nog eens een paar jaar afhouden.Maar het poetsen verzorgen, longeren en gewoon stapritjes gaan we gewoon mee door voor die 2x per maand hooguit een half uurtje, en tja met die leeftijd ben je er altijd bij lijkt me.
En ik vind de foto hier boven erg lief en het is idd afhankelijk van waar je zit heb ik nu ook ontdekt.
Erg dankbaar ben ik voor de tip om eens op een gehandicapten manage te informeren omdat dat juist wel meer ervaring heeft in het simpele vertalen op een laag instap nivo, een aanrader voor iedereen die interesse heeft!
Maar voor ons was en is wel duidelijk eerst lol met je pony en dan als ze zelf wilt...zullen we wel zien maar ik heb nu in ieder geval een beetje een idee hoe anderen het ook aanpakken.