Fietser begon uit te halen naar mijn paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuvel

Fietser begon uit te halen naar mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:40

Hoi bokkers,

Ik kan het maar niet loslaten daarom wil ik proberen het van me af te schrijven. Nog steeds kan ik niet begrijpen waarom je een dier zou willen slaan en wat hij nu verwacht had.

Even een beetje achtergrond informatie:
Ik rijd al 18 jaar buiten en heb nog nooit ruzie gehad of iets dergelijks meegemaakt. Ik rijd met meerdere/verschillende mensen buiten. Dit doe ik zo'n 4x per week.

Het was afgelopen zondag ochtend 11 uur. Ik was met twee paarden op de terug weg naar huis. Nog een km of 4 te gaan. Mijn schoonzusje was mee doordat haar paard was geschrokken had ze haar knie een beetje bezeerd. We namen de regelrechte weg naar huis omdat ze vroeger een erge blessure aan die knie heeft gehad.

Het pad waar we op reden was eerst een breed zandpad. Daarnaast ligt een fietspad. Het zandpad gaat over in keien, grote losliggende stenen en kiezels. De berm is een grote greppel dus daar konden we niet in stappen. Langs het fietspad is wel een brede berm. Het paard van mijn schoonzus had me toch een last van zijn hoeven op die stenen. Ook die van mij die vierkant op ijzers staat begon er last van te krijgen. We moesten nog 200 meter op dit pad (niet te doen voor de paarden).
Ik besloot dus op mijn initiatief om in de berm te rijden langs het fietspad. Als we fietsers zagen komen gingen we terug op het kiezelpad en wachten tot ze voorbij waren.

Zo ook bij deze man en zijn vrouw. De man begon al te schreeuwen toen hij voorbij aan het fietsen was. Dat we niet op het fietspad mochten, paarden hebben harde hoeven, dat hij het zou melden aan de boswachter. Ik uitgelegd dat de paarden wel degelijk last hebben zelfs met ijzers en dat hij het maar moest melden als hij dat wou.

Toen gebeurde het, ik stapte verder. Voor mij een doorgang waar je door heen kan rijden daarnaast staat dan een hek dat auto's de paden niet op kunnen. De doorgang ongeveer een meter breed met aan beide kanten palen. Mijn schoonzus nog steeds achter mij rustig in stap. De man is dus omgedraaid en net toen ik en halve meter voor de doorgang was schoot hij met fiets en al voor me neus langs. Hij blokkeerde de doorgang en riep jullie komen er niet door.

Gelijk begon hij op het gezicht van mijn paard ravi in te slaan met zijn hand. Ravi trok gelukkig 2 keer snel genoeg haar hoofd opzij. Ik zei dat als hij nog een keer probeerde mijn paard te slaan ik hem een klap zou verkopen. Op het moment dat hij uithaalt naar haar hoofd trek ik haar hoofd zachtjes mee naar links en sla de man met mijn zweep bovenhands in zijn nek. Het ging zo snel. Hij bleef slaan waarbij ik nog twee keer achter elkaar een klap heb gegeven op zijn schouder en nek.

Dit zag hij niet aankomen waardoor hij zijn evenwicht een beetje verloor en in een seconde een stap achteruit ging. Ik zag daar een klein plekje vrij komen gaf raaf been en ze sprongen door de opening en half over de wiel van zijn fiets. Achter hoor ik mijn schoonzus roepen blijf van mijn paard af, doe normaal! Op het moment ik over mijn schouder kijk in een poging mijn eigen merrie te kalmeren zie ik Haar paard zijn buik. Hij stond kaarsrecht overeind. Het beestje heeft na 13 jaar bij haar nog steeds angst voor mannen. Hier schrok de man van en heeft toen het op een fietsen gezet.

Al die tijd heeft zijn vrouw vanaf een afstandje nietszeggend staan toe kijken. Net of ze het gewend was. Ik ben hier echt wel heel erg van geschrokken. Ik ben altijd aardig tegen iedereen die voorbij komt. Zeg altijd hallo krijg vaak opmerkingen van wat een mooi paard of lekker aan het rijden dames? Altijd in om iemand te helpen.

Ik ben geschrokken van man, waar was hij nu mee bezig en wat had hij verwacht? Wat wou hij bereiken en waarom zou je een onschuldig dier slaan? Waarom viel er niet met hem te praten? Hij moet dan toch wel heel gefrustreerd zijn geweest.. Ik ben ook geschrokken van het bange gevoel van wat moet ik doen om hem te laten stoppen met mijn paard te slaan? hij greep steeds naar mijn teugel. Op dat moment zag ik geen andere uitweg dan hem met mijn zweep een tik te geven. Ik was in paniek en zo boos. Later dacht ik nog had ik moeten afstappen maar was hij dan niet alsnog op ons in gaan slaan?

Elke dag heb ik wat als ik dit had gedaan of wat als ik dat anders had gedaan doorgenomen met mezelf. Waarom? Hoe is dit kunnen gebeuren en hoe is het zo uit de hand gelopen. Ik zou nooit geweld gebruiken maar nu blijkbaar wel.. Ik deed het. Ik wou mijn paard beschermen maar neem het mezelf toch kwalijk.

Ik weet niet wat ik met al die gevoelens moet. Bedankt om de tijd te nemen om dit te lezen. Sorry als het een lang en onduidelijk verhaal is geworden.

eclair98

Re: Fietser begon uit te halen naar mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:44

Hallo he, die had ik ook een lel verkocht, ondanks dat het niet zo handig was :P Blijf met je poten van een paard af. Je hebt geprobeerd rustig aan de man te vertellen waarom je daar reed...

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:47

ik had die man ook een klap verkocht. Kan niet hard genoeg zijn bij iemand die onschuldige dieren slaat.
Jij hebt echt uit noodweer gehandeld is mijn mening. En ik snap goed dat je hier erg van bent geschrokken, dat zou namelijk iedereen doen.

Ga ermee naar de boswachter of politie of iets? Als zij al iets doen, voel je je denk ik al een klein beetje rustiger.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:47

Ik kan maar een ding zeggen: Wauw! Jemig wat en verhaal! Wat dacht deze man wel niet zeg? Hoe diepgegrond moet je haat voor paarden wel niet zijn als je zomaar uit het niets een paard begint te slaan?

Ik snap dat je er nu spijt van hebt dat je deze man geslagen hebt, maar ik kan je eigenlijk geen ongelijk geven! Wie weet wat er was gebeurd als je dit niet gedaan had? Waar was hij gestopt? Misschien had hij jou wel van je paard getrokken! Deze man was gewoon niet voor rede vatbaar en het is heel spijtig dat je er wellicht nooit achter zult komen waarom.

Als ik jou was zou ik toch wel even langs het politiebureau gaan. Er is een kans dat deze man aangifte zal doen omdat jij hem geslagen hebt, maar als jij hem voor bent en jouw verhaal eerst doet hebben ze het verhaal ook van 2 kanten.

Bah, ik hoop echt dat je dit nooit meer mee zult maken want dit is echt heel naar! Is je paard en dat van je schoonzus wel in orde? En jijzelf?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:53

Wat een rot verhaal zeg. Ik zou denk ik ook eens bij de politie gaan luisteren of je misschien aangifte kunt doen tegen deze man.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:53

Wat een verhaal! Sommige mensen zijn nu eenmaal niet goed bij hun hoofd, daar doe je weinig aan. Hoop dat het jullie plezier in buitenrijden niet gaat vergallen.

Wat het beste is kun je nooit weten, zeker niet als je zo plotseling met zo'n situatie geconfronteerd wordt. Dat verwacht toch niemand?

Denk wel dat je het goed gedaan hebt door op het paard te blijven. Zo zijn jullie een twee-eenheid dus groter en sterker. En als het paard zou vluchten zit je erop, kun je ingrijpen.

Wat zijn vrouw betreft zie ik al een beeld voor me. Iemand die tegen vreemden al zulke losse handjes heeft zal ze thuis ook niet in bedwang hebben. Arme vrouw.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:59

Jeetje, wat ontzettend rot om mee te maken!
Ik denk dat jij in elk geval goed gehandeld hebt.
De waarom vraag zul je wellicht niet beantwoord krijgen. Maar bedank wel dat hij degene is die niet in orde is. Deze man heeft echt een probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:00

Kan me voorstellen dat je daar een rot gevoel aan over hebt gehouden. Wat een idioot! Goed dat je hem met de zweep hebt teruggeslagen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 11:00

We waren beide natuurlijk helemaal in de stress. Ik heb nooit de intentie gehad mijn paard stress te bezorgen. Daarna was ze wel even aan het trappelen maar kon ik haar snel kalmeren. Op het moment zelf is mijn paard behalve haar hoofd opzij doen niet 1 pas geweken voor die man. Ze wou zich echt niet laten intimideren. Ik dacht nu links en en ze deed het. Ik heb een hele zachtaardige merrie als ze je vertrouwd. Ze heeft echt veel respect voor mensen maar na heel wat keren verkocht te zijn toch heel sterk in haar schoenen.

Zij maakte dat ik niet echt in blinde paniek ben geraakt. Wie weet hoeveel erger het dan had geworden. Niemand heeft het recht mijn dier en geen enkel ander dier pijn te doen. Deze dieren verlenen ons een gunst. Op dat moment heeft ze mij geen seconde in de steek gelaten.

Mijn schoonzus haar paard is een echt lieverd een echte sul eentje die zich vroeger echt zou laten slaan. Hij kon niet meer doen dan laten zien dat hij bang is. Hij schiet in een soort van paniek. Hij kan dan niks anders doen dan bang zijn. Hij heeft zich laten kalmeren en is niet weg gezakt in zijn angst en dat is van hem al heel erg goed. Hij gaat daar nooit meer overheen komen. Als jong paard heeft hij die angst opgelopen en nu is hij 19 jaar. Mijn schoonzus is een hele kalme jonge vrouw, niet de beste ruiter die ik ken. Maar een ruiter met gevoel voor haar paard en inlevingsvermogen en dat is me heel wat meer waard.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:01

gelijk naar politie,goed in je opnemen hoe zo iemand eruit ziet, wat voor fiets hij rijdt stiekum foto maken als je kan maar meestal heb je daar geen tijd erg in en als zo iemand dat ziet worden ze nog bozer vandaar stiekum...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:04

Oh ik krijg zo'n boos gevoel als ik zo iets lees omdat ik iets soortgelijks heb meegemaakt.
Voel je niet schuldig dat je hem met jouw zweep gemept hebt, zou ik ook doen hoor!
En 1 tip die ik jouw meegeef, stap in zo'n omstandigheden nooit af.
Als je afstapt, paard slaat helemaal in paniek dan kan je hem nooit aan de hand houden en vertrekt ie met veel ergere gevolgen misschien.

Zo hebben mijn vriendin en ik ook eens gestaan gehad.
Fiets- en voetpad met daarnaast een breed grind/zandpad.
Het was wel wat druk maar de paarden braaf.
Lag er ineens een rol draad waar paard van vriendin schrik van had...
Was er ook ineens een man die tegen ons begon te roepen en tieren niet normaal!
Ineens veel volk die er rond stonden te kijken wat er gebeurde.
Hij had een hond vast die helemaal ineen kroop omdat ie zo stond te roepen...
Vrouw met kind in de buggy stond wat verderop en zei ook niets, die wachtte gewoon tot ie terug mee kwam...
Toen ik wat aan de kant ging met mijn pony om ander paard de ruimte te geven kwam ie ook woest op mijn pony af.
En echt aan de kant proberen te duwen en naar haar hoofd te zwaaien.
Die heb ik toen ook met de zweep aan de kant gedreigd...
Uiteindelijk uit frustratie zijn we in volle galop langs hem en de rest van de mensen gegaloppeerd.
Bah, als ik er aan terug denk voel ik de woede en frustratie ook terug komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:07

Jeetje joh, ademloos je verhaal gelezen.

Wat een naar moment moet dat zijn geweest. Kan mij je boosheid en angst goed voorstellen.

Zou wel even melding maken bij de politie, je hebt natuurlijk geen gegevens maar mocht meneer hetzelfde doen dan hebben ze beide verhalen en dus ook van beide de gegevens.
Je kan de OP zo kopiëren en online aangifte doen, of uitprinten en even mee naar het bureau gaan, dan heb je het verhaal duidelijk op papier staan.

Zou zelf helemaal flabbergasted zijn geweest, wat hem bezield heeft weet niemand natuurlijk maar vind het feit dat zijn vrouw niet reageert nog al veelzeggend helaas.

Schoonzus ook een beetje heelhuids thuis gekomen? Zere knie en steigerend paard is geen fijne combi.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:13

elibeest schreef:
Wat een rot verhaal zeg. Ik zou denk ik ook eens bij de politie gaan luisteren of je misschien aangifte kunt doen tegen deze man.

Moet je wel weten wie het is :)

Ik praat het gedrag niet goed van deze man, maar het is ook niet heel handig om gelijk te roepen:
nuvel schreef:
Ik uitgelegd dat de paarden wel degelijk last hebben zelfs met ijzers en dat hij het maar moest melden als hij dat wou.

Want dat laatste zal vast niet heel vriendelijk geweest zijn. Ik heb ook wel eens te maken gehad met van die betweters die wel even vertellen hoe het moet en wel eens van een afstandje gade geslagen en dit soort opmerkingen gebeuren zelden, vriendelijk of aardig. Maar gewoon zeikerig en snauwerig. En dat triggert mensen toch anders dan gewoon je standpunt uitleggen en vervolgens negeren en weg- of doorrijden.

Nochtans geen enkel excuus voor wat die flapdrol vervolgens denkt te doen. Probeer er een plaatsje voor te vinden en vooral lekker genieten van je toekomstige ritjes. Laat je lol niet verpesten door van dat soort pleefiguren.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:14

Wat een vervelende ervaring.
Ik moest direct aan dit soort filmpjes denken om je in de toekomst (wat hopelijk niet nodig is) te kunnen verdedigen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:15

Sommige mensen moet je niet willen begrijpen...die sporen niet.Zelfde als met agressie in het verkeer (waar dit eigenlijk ook onder valt)
Ik vrees dat ik ook met mijn zweep had lopen wapperen om mezelf en mijn paard te vededigen.Het was levensgevaalijk wat hij deed,voor hetzelfde geld waren er door zijn toedoen gewonden gevallen.

Mocht je op het fietspad?Officiëel niet maar dat geeft hem nog geen recht om voor eigen rechter te spelen en jullie aan te vallen en de paarden te mishandelen.

Denk erover na om aangifte te doen...en heel veel sterkte.Helaas kom je soms van dit soort types tegen :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:16

jeetje, wat een persoon!

Ik zou ook gemept hebben hoor, niemand komt aan mijn dieren. In een dergelijke situatie inderdaad nooit afstappen. Als ze grijpen achter je teugel paard vooruit drijven (niemand blijft staan als er 500 kilo dreigt over hun te lopen) en hoofd van paard toedraaien naar de aanvaller (als ze je teugel niet vast hebben kun je hem ook richting de aanvaller drijven en hem laten over de schouder vallen en achterhand laten uitzwenken, dan duw je de aanvaller letterlijk van je paard weg. Stel dat hij dan alsnog slaat of schopt achter je paard zal het paard reageren door vooruit te gaan en afstand te creëren tussen jou en je aanvaller.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:20

Wat een idioot. Ik zou melding maken bij de boswachter en de politie. Hopelijk is alles goed met jullie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:26

Denk dat iedereen zijn dier verdedigd zou hebben, geen spijt voelen!
Tenslotte begon hij zonder aanleiding jullie dieren te mishandelen.

Dat hij het er niet mee eens was, was duidelijk, maar dat geeft hem geen recht ze wat aan te doen!

Zou zeker naar de politie of boswachter gaan en er melding van maken :j

Sophs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:29

Dat je zoiets in die 18 jaar meemaakt, wat stom van die man, wat stom van alle mensen die zo'n dingen doen. Ik ben gewoon helemaal gestresseerd in jouw plaats, bah. Je hebt dat heel kalmpjes en netjes opgelost, ik snap het wel dat je het jezelf kwalijk neemt van die man te slaan maar wat had je anders kunnen doen in die situatie ?
Hopelijk kom je geen rotte eieren meer tegen onderweg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:30

Ik zou oppassen met die enthousiaste "verdediging te paard"tips.
Het gros van de bokkers zijn jonge meisjes, en hun paarden zijn niet getraind voor dit soort acties.
Mijn tip, je zit op een VLUCHTdier, maak daar gebruik van op de voor de hand liggende manier.

En zonder de actie van deze man te rechtvaardigen in de beschreven situatie was de TS ook niet geheel onschuldig.
We horen de beschrijving van wat voorgevallen is ook maar van één kant.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 08-06-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:30

Ik vind dat je je nog netjes gehouden hebt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:34

Heel vervelend om zoiets mee te maken. Maar je hebt zulke opgefokte agressievelingen, helaas.
Laat het los, je ziet 'm waarschijnlijk nooit meer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:49

My god. Wat een rotsituatie.
Ik snap het hele idee van 'niemand komt aan mijn paard' echt wel, maar flink uithalen met je zweep en de man slaan?? :\
Je had ook om kunnen draaien, weg kunnen rijden en kunnen wachten tot de man weg was.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:50

Dat gedrag wil je inderdaad niet begrijpen. Ik zou ook een melding maken. Dit kan echt niet. Heb alsjeblieft geen spijt dat je hem geslagen hebt. Ik denk dat iedereen hier hetzelfde zou hebben gedaan! En het was uit zelfverdediging.
Heel fijn dat je paard er zo rustig onder blijft. Je zou maar net een ander paard hebben dan zou het heel anders gelopen kunnen hebben.

Je mag officieel niet op het fietspad. maar stel je wil over een 60 of 80 weg en er ligt een fietspad langs dan rijdt iedereen toch over het pad? Gewoon omdat het veiliger is. In dit geval snappen de andere 'weggebruikers' alleen niet waarom jullie nu ook (nog niets eens) op het fietspad rijden. Is natuurlijk nog steeds geen reden om zo te reageren.

Super handig filmpje!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:55

Goed gehandeld TS, ik had hem ook een knal verkocht.
Hij heeft van je paard afte blijven, beessie doet niks verkeerd.