Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:16

Hoi,

Ik zit me al een tijdje af te vragen wat nu precies de prijs van een paard bepaald. En nu snap ik best dat een ZZ licht paard meer kost als een paard wat in de B heeft gelopen.
Dus africhtingsgraad is 1 van de dingen die de prijs bepaald. Maar wat nog meer ?
Aanleg en manier van lopen ook.
Waarom zitten er zulke giga verschillen in de prijs van een jong onbeleerd paard b.v. ? Waarom kost het ene paard 1500 euro en het andere 6000 ?
En wat als een paard nog nooit is uitgebracht maar wel goed kan bewegen, is hij/zij dan toch minder waard als een paard wat L loopt ?
Wie kan me er meer over vertellen ?

mika11

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:17

Ik denk ook de afstamming.
Als je een merrie hebt met een hele goede afstamming, dat is al meteen veel meer waard dan een merrie uit onbekende ouders.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:18

Maar al die merries hebben toch in ieder geval ook vaders die bekend zijn (als het KWPN-ers zijn tenminste) ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:19

Afstamming, kleur, grootte, karakter, potentie voor de sport, ras
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-06-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:19

Soms ook het ras, alles wat zeldzaam of zeer gegeerd is, daar kan een stevig prijskaartje aan hangen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:20

Veel dingen zijn al gezegd, maar ook de fokker geeft een bepaalde 'waarde' mee. Een fokker die bekend staat mooie, succesvolle paarden voort te brengen gaat vaak iets extra aanrekenen voor die 'betrouwbaarheid van kwaliteit'. Dat is toch wat ik al gemerkt heb.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:21

Maris schreef:
Maar al die merries hebben toch in ieder geval ook vaders die bekend zijn (als het KWPN-ers zijn tenminste) ?

De ene KWPN- er is de andere niet, en bovendien doet niet alleen de vader, maar ook de hele bloedlijn ertoe :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:23

De verwachting qua prestaties. Dat is denk ik de grootste waardebepalende factor.

Een paard dat op zijn 10e nog bijzonders gepresteerd heeft maar goed gezond zal vaak nog minder waard zijn dan een onbeleerde 3 jarige waar men verwachtingen over heeft. Dan wel door de voorouders, dan wel door de bouw of de manier van gaan.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:23

Maris schreef:

Ja, maar bekend wil niet zeggen 'goed'.
Er zijn bewezen bloedlijnen, waaruit vele goede sportpaarden zijn gekomen.
En er zijn ook lijnen die tegen zijn gevallen, of waarvan de nakomelingen bekend staan erg lastig te zijn.
Dat moet je maar net willen.

Ook goede en gezonde(!) recreatiepaarden leveren hun prijs op.
Veel mensen willen een braaf, gezond recreatiepaard waar je veilig en rustig mee op stap kan, mee kan dressuur rijden, sprongetje kan maken.
Deze paarden zijn niet zo heel veel te vinden.
Vaak worden paarden met een bemerking als recreatiepaard aangeboden, terwijl ze daar niet voor geschikt zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:25

SandraVerl schreef:
Soms ook het ras, alles wat zeldzaam of zeer gegeerd is, daar kan een stevig prijskaartje aan hangen.

Maar ook binnen het KWPN zelf zitten enorme prijsverschillen.

Fokkers die een bepaalde waarde mee geven. Maar welke fokkers bedoel je dan ? Echt diegenen die paarden verkopen aan de grote namen en in het buitenland ? of ook mensen die ieder jaar een veulentje fokken van hun merrie.

En idd recreatiepaarden. Ook weer zo'n vaag begrip, vind ik. Wat zijn nu recreatiepaarden ? Kunnen die niet een Z proef lopen qua "kunnen " of zijn dat paarden met een gebrek of paarden die gewoon nog nooit zijn uitgebracht ?

ooh sorry voor de vele vragen hoor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:27

Vaak paarden met een klein gebrek waardoor ze niet 100% zuiver zijn. Maar wel goed bruikbaar voor een bosrit of een beginner. En vaak nog wel geschikt genoeg voor basisdressuur.
Soms is het een heel gezond paard maar heeft die niet het perfecte karakter of is het gewoon een ouder paard dat niet meer 100% ingezet kan worden of een oudere fokmerrie.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:27

Mijn merrie heeft een geweldige bloedlijn (Darco). heeft hoge verwachtingen omdat haar halfzus wereldbekers loopt. Maar omdat ze gewoon echt nog niks kon toen ik haar kocht hebben we haar relatief goedkoop kunnen kopen. Het hangt ook gewoon af van de verkoper...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:30

Laurievc schreef:
Mijn merrie heeft een geweldige bloedlijn (Darco). heeft hoge verwachtingen omdat haar halfzus wereldbekers loopt. Maar omdat ze gewoon echt nog niks kon toen ik haar kocht hebben we haar relatief goedkoop kunnen kopen. Het hangt ook gewoon af van de verkoper...

Dus dan bepaalt niet de bloedlijn maar toch de africhtingsgraad in haar geval de prijs ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:31

Ze zeggen wel eens: de feitelijke waarde van een paard is de slachtprijs. Alles wat daar aan geld bovenop komt is emotie.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:32

Ja dat kan. Ligt er ook aan hoeveel vraag er is naar jonge paarden. Marktwerking dus. Heb jij mooi geluk. Maar echte topsportpaarden zijn er maar weinig en de kans om die voor een prikkie te kunnen kopen is nihil.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:34

En soms bij een speciaal ras . Waar liefhebbers op af komen is het prijskaartje automatisch hoger.
Denk maar aan de connemara pony.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:37

Ik denk dat de juiste volgorde qua waardebepaling is:
1 te verwachten toekomstperspectief in de sport.

2 afstamming

3 leeftijd

4 grootte

5 uiterlijk/kleurtje/aftekeningen

6 geslacht en fokmogelijkheden

Alles in combinatie met gezondheid uiteraard. Zonder dat us het slachtprijs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:37

kitobeer schreef:
En soms bij een speciaal ras . Waar liefhebbers op af komen is het prijskaartje automatisch hoger.
Denk maar aan de connemara pony.

Ja dat snap ik.
Maar ik doelde zelf meer op de (enorme) prijsverschillen gewoon binnen het KWPN. Dus dan speelt ras geen rol in de prijs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:38

Piezze, hoe bepaald leeftijd de prijs ? Wat is duur qua leeftijd en wat goedkoper ?
En zelfde voor geslacht en grootte ?

Te verwachten toekomstperspectief geldt dan weer met name voor de grote fokkers denk ik ??? Of misschien doel je dan meer op " kwaliteit van beweging " ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:40

Maris schreef:
Laurievc schreef:

Dus dan bepaalt niet de bloedlijn maar toch de africhtingsgraad in haar geval de prijs ?!

Het complete plaatje bepaald de prijs.

Een goede afstamming, exterieur, opleidingsgraad en het potentieel wat er nog inzit bepalen de prijs.

Alleen een goede vader zegt nog niet zo veel. Een merrie moet een goede moederlijn hebben. Het liefst uit een bekende moederlijn met veel predikaten komen en zelf ook het liefst predikaten hebben.

Maar het grote geld wordt uiteindelijk bepaald door de opleiding.

Een winnend Grand Prix paard levert veel op. En dan mag de afstamming wel net iets minder zijn.
(zie Totilas,...komt dan wel uit een geweldige moederlijn maar Glendale word als minder gezien)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:40

Een jong paard dat veel kan is meer waard dan een ouder paard dat hetzelfde kan.

En te verwachten toekomstperspectief doel ik meer op sportprestaties. Al tellen de fokmogelijkheden voor mensen ook mee al hoeft een ruin niet perse minder waardevol te zijn dan een merrie. Gaat m.n. om het doel dat de koper ermee heeft.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:43

piezze schreef:
Ik denk dat de juiste volgorde qua waardebepaling is:
1 te verwachten toekomstperspectief in de sport.

2 afstamming

3 leeftijd

4 grootte

5 uiterlijk/kleurtje/aftekeningen

6 geslacht en fokmogelijkheden

Alles in combinatie met gezondheid uiteraard. Zonder dat us het slachtprijs.

Bij gangenpaarden maken gangen ook nog uit. Verkoop je een vier - of vijfganger. Goed bevestigd, of gooit 'ie alle gangen door elkaar? Kan het prijskaartje ook stevig veranderen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:43

NatasjavE, maar nu heb je het echt wel over hele grote paarden. Maar ook voor de "gewone mens" zijn de paarden er in beste grote prijsverschillen ( vind ik ) Een 3 jarige voor 3000 euro vind ik toch al heel anders als 6000 euro. Terwijl beide nog niets kunnen.

Piezze, maar een 4 jarige die al Z loopt kan toch ook niet gezond zijn ? :o

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:45

Maris schreef:
NatasjavE, maar nu heb je het echt wel over hele grote paarden. Maar ook voor de "gewone mens" zijn de paarden er in beste grote prijsverschillen ( vind ik ) Een 3 jarige voor 3000 euro vind ik toch al heel anders als 6000 euro. Terwijl beide nog niets kunnen.

Piezze, maar een 4 jarige die al Z loopt kan toch ook niet gezond zijn ? :o

Hoezo niet? Als er met 3 begonnen is en het is een super goede ruiter dan kan er veel toch?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:46

Ja opleidingsnivo ben ik vergeten te noemen. Dat is wel een belangrijke waardebepaler idd.

Trouwens als je de paardenadvertenties vaak al bekijkt van 4 jarigen zie je toch vaak wel de verschillen tussen paarden van 3000 euro of die van 6000 euro. Een vierjarige kwpn voor 3000 daar zit een luchtje aan.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt