Eindelijk weer IJslanderles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Eindelijk weer IJslanderles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 10:33

Hai! :D

Ik heb 4 jaar gelest bij de Breidablik, helaas heb ik daar door mijn gezondheid mee moeten stoppen. Mijn tweelingzus rijd er wel nog steeds dus als het gaat haak ik gewoon aan. Helaas is dat in praktijk niet zo vaak, nu was de laatste keer 8 maanden geleden dus ik ben extra blij dat het nu wel lukte *\o/*

Het is niet zo dat ik helemaal niet rijd, ik rijd wel een beetje met mijn verzorgpaard. Sinds een maand of 2 probeer ik dit op te bouwen, (al probeer ik het natuurlijk altijd, maar de laatste tijd lukt het ook) de laatste 2 keer hebben we 40-45 minuten gehaald dus dat gaat best goed :D

Gisteren ging het best goed op flink benauwd na, maar daar valt wel mee te rijden dus eind van de middag heb ik gevraagd of ik ook mee kon rijden en dat kon. Ik mocht op een merrie die ik nog niet kende, Lif. Dat ging best goed, het is echt een heel licht te rijden paard dus ik heb heel fijn gereden!

Mijn houding is wel prut, ik had mijn beugels te kort zitten, tussendoor hadden we ze al een keer langer gedaan maar ik zag achteraf op de foto's pas dat er nog wel 2-3 gaatjes bij hadden gemogen :=
En stiekem had ik ook nog wel erg veel pijn, met name in draf. Maar volgens mij heb ik Lif niet erg in de weg gezeten en dat vind ik het belangrijkst, die houding komt echt wel weer. Voor nu ben ik al lang blij dat ik gewoon met een goed gevoel af ben gestapt, niet voortijdig hoefde te stoppen en alle gangen kon rijden! Dat we op de ovaalbaan reden scheelt ook. Langere stukken rechtuit vind ik een stuk makkelijker!

Ik hoop dat ik nu weer vaker mee kan gaan rijden, want het is zo leuk :):)

De foto's zijn gemaakt door mijn moeder.

01. Instappen.
Afbeelding

02. Aandraven. Zeker in het begin had ik wel echt moeite met normaal lichtrijden. Mijn verzorgpaard (New Forest) heeft heel vlakke gangen, dus daar ben ik nu aan gewend, dan gooien IJslanders toch best hoog op :+
Afbeelding

03. Hier zie je goed wat ik bedoel met te korte beugels. Daardoor zat ik ook wat te ver achter op het zadel.
Afbeelding

04.
Afbeelding

05.
Afbeelding

06.
Afbeelding

07.
Afbeelding

08. Galop! Dat vond ik makkelijker dan draf, gewoon zitten en meeveren :+
Afbeelding

09. Ik vind haar been gebruik echt gaaf :D
Afbeelding

10. Tussendoor even (heeel blij) stappen.
Afbeelding

11. En weer galop. Daar tussenin is natuurlijk wel gedraafd. Ik vraag me wel af wat ik zat te denken daar :')
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. <3
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Nog een stukje draf om vervolgens uit te stappen.
Afbeelding

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, al ben ik me er al van bewust dat er het nodige kan verbeteren.
Het touwhalster onder het halster is zodat er niet steeds andere ruiters aan het bit zitten, (de teugels zitten aan het halster) zo zijn de hulpen net wat minder sterk. Ik vind het zelf een heel goed idee.
En de volgende keer zal ik mijn singelstoten netjes in de singel stoppen en mijn dekje vast maken. Dat was ik vergeten O:)

Bedankt voor het kijken!

ChiVet

Re: Eindelijk weer IJslanderles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:47

Ik vind het er erg leuk uit zien! Leuke merrie ook. Hoe zit het nou met dat touwhalster eigenlijk, want de teugels zitten toch gewoon aan het bit vast? Of zie ik dat verkeerd?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:54

super lys! echt leuk dat je dr met een big smile opzit :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 15:36

Dankjullie! Ik was/ben echt blij dat het lukte :))

ChiVet, ik had het er helemaal onderaan nog bij gezet maar dat heb je denk ik niet gezien. Ze zitten aan het halster vast door de bitringen heen zodat de hulpen minder sterk zijn.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:44

Ontzettend fijn dat je weer kon rijden, en het ziet er goed uit hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:31

Aah, het ziet er weer onwijs gaaf uit! <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 21:15

Dankjullie!!

Ik ben ook echt heel blij dat ik weer kan rijden :)) Dat vind ik het ergste aan ziek zijn. De rest heb ik wat meer geduld mee, maar dat rijden moet gewoon zo snel mogelijk opgebouwd worden, dat is veel te leuk <3

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:12

Wat een leuke foto's weer!:D echt superleuk dat het kon :)) je zit enzo komt vanzelf goed, denk dat je best trots mag zijn :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:23

Ijslanders hebben toch over het algemeen juist vlakke gangen? Tenminste die van mij wel :+

Ik mis de tölt? Als je last van je lijf hebt is dat toch de ideale gang om te rijden?

Fijn dat je weer eens mee hebt kunnen rijden met de les +:)+

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:42

Leuke foto's Lysanne :) fijn dat je weer kon rijden :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:42

Bedankt allemaal!!

Ineke, Dat klopt! Alleen als ik lange tijd alleen Mel rijd en dan weer op een IJslander ga voelt het ineens toch een stuk hoger/ruimer. Mel maakt mini-stapjes dus daarbij heb ik dat totaal niet. Vergeleken met een groot paard valt het natuurlijk heel erg mee :P

Dat klopt, ik weet ook eigenlijk niet hoeveel gangen ze heeft. Ik vind het juist altijd wel fijn om tussendoor even uit het zadel te komen, (dan gaat het wat minder vast zitten) en aangezien ik takt vinden vaak nog vrij moeilijk vond heb ik het daar mooi bij gehouden. Binnenkort heb ik 5 dagen achter elkaar les op IJslanders, dan ga ik zeker wel weer tölten :D

Kwa last maakt het niet veel uit of ik stap, draf, tölt of galoppeer. Uiteindelijk doet het toch wel pijn, al gaat het bij draf misschien wat sneller steken in mijn knieën.