Hoe leg je aan iemandzonder verstand van paarden uit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineR

Hoe leg je aan iemandzonder verstand van paarden uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 00:08

Dat het niet slim is om voor een jong meisje een jong paard te kopen dat pas een paar weken / maanden onder het zadel is :).

Iemand die ik ken heeft (hierboven) zo'n aankoop gedaan. Stel je voor: Je dochter is gek op paardrijden maar je hebt er zelf geen verstand van. Toch wil je een paard aanschaffen.
Ik dacht er dus overna en eigenlijk is het niet heel raar is dat het voor zo iemand helemaal niet onlogisch is om zo'n paard te kopen, toch? Als je er geen verstand van hebt denk je toch: wat kan het kwaad.

Ik ben best benieuwd naar hoe je zulke mensen kunt duidelijk maken waarom het eigenlijk niet slim is.
Ik bedoel, als ik er een verstand van had en iemand tegen mij zou zeggen "dan is je paard binnen een jaar verpest" zou ik ook denken, waar bemoei je je mee.

Ik ben trouwens niet van plan om iets tegen diegene te zeggen. Ik ben gewoon benieuwd naar hoe je iets zo kan vertellen dat iemand die er niks van weet het toch snapt :).

Monica72

Re: Hoe leg je aan iemandzonder verstand van paarden uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:11

Ligt aan het type paard/pony dat word aangeschaft en aan hoeveel hulp/les etc ze krijgt het hoeft niet een verkeerde keuze te zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:21

Dat de ervaring van een braaf paard fungeert als de zijwieltjes bij leren fietsen. :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:06

Niet, tenminste niet als je niet iemand bent die hoog geacht wordt door diegene. Daar jaag je alleen maar iemand mee in het harnas. Je kunt wel aanraden begeleiding te zoeken.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:17

Ligt echt puur aan het paard. Heb ooit eens een 3 jarige gehad die zo braaf was, konden gerust jonge mensen op wegrijden. En zo heb je paarden die 14 jaar zijn, in de sport gelopen hebben, alles gezien hebben, maar die toch door hun temperament niet geschikt zijn voor een jonge meid/jongen.

Zolang ze tijdens het rijden goede begeleiding hebben is het best mogelijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:30

Paard is gekocht dus het is nu toch al te laat. Beter kun je adviseren begeleiding te zoeken

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 07:55

Tuurlijk, het kan ook goed uitpakken :j. Dat soort paardens staan hier ook je merkt wel dat paardenmensen zelf minder vaak zulke aankopen doen. Het lijkt me gewoon niet slim om als 14 jarige met alleen manege ervaring een paard in te rijden :=.
Begeleiding is wel een aanrader natuurlijk :j.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:13

De uitdrukking 'groen en groen maakt blauwe plekken' bestaat niet voor niets. Het kan goed gaan maar vaker gaat het fout.
Goede begeleiding is cruciaal hierin maar vaak denken die meiden dat ze alle wijsheid in pacht hebben en het zelf wel redden.
Hun paard, hun fout, ze komen er vanzelf wel achter. Het sneue is echter dat er dan weer een paard de dupe is geworden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:25

Je kunt hooguit bij de ouders aangeven,
als ik een paard zou willen kopen, dan zou ik mijn instructrice meenemen zodat hij/zij kan helpen bij het zoeken naar de beste match. Immers, ze heeft verstand van paarden en kent mijn manier van rijden. Zo heb ik altijd een objectief oog bij mij, die ervoor kan zorgen dat mijn verliefde blik wat gerelativeerd wordt en ik het paard koopt dat het beste bij mij past..

betrek het vooral op jezelf..
want je bent zelf natuurlijk ook 'pas' 16 en hebt ook niet alle wijsheid in pacht. Dus de ouders zullen je waarschijnlijk niet heel serieus nemen als het gaat om 'wijsheden' op paardengebied, ook al weten ze zelf weinig tot niets.

de ene manage is de andere niet, en de ene manege ruiter is de andere ook niet..
ken zelf een 12 jarige meiske dat op manege rijd en netter rijd en beter rijd dan menig zichzelf op de schouder kloppende eigenaar. En natuurlijk is het ene paard het andere niet..
sommigen worden bijna zadelmak geboren en kun je gewoon bijna meteen op wegrijden.. Het andere laat zich met de beste ruiter van de wereld nog niet eens doorrijden.

juist het 'maar mangeervaring' uit de mond van iemand die in de ogen van ouders misschien ook nog maar net komt kijken op deze wereld, zal de deur voor redelijkheid soms al sluiten..

Maar als ik je OP lees, dan is de aankoop al gedaan. Wat wil je dan nu precies nog overbrengen?
Want dan is het mosterd na de maaltijd, of moet ze m dan maar weer verkopen?

dan kun je hooguit nog iets zeggen in de trant van 'ik denk dat ik zelf echt goede begeleiding nodig zou hebben, want het is nogal een verantwoordelijkheid om zo'n jong dier door te rijden en verder op te voeden, daar mis ik toch echt de ervaring voor'.. Door het op jezelf te betrekken, laat je de ruimte om die gedachtegang door hen zelf op hun jongere dochter te projecteren.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:27

Niet als je geen hele goede verstandhouding met die mensen hebt. Kortom niet mee bemoeien. Jong paard hoeft niet altijd fout te gaan. Zitten hele fijne paarden tussen die tien keer fijner zijn dan menig 15-jarige met veel km's. Ligt aan de combi.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:27

Heb hier net hetzelfde meegemaakt vorig jaar...met een jonge poown dan.
Heb tig keer proberen duidelijk maken dat dit echt geen verstandige keuze is, maar de mensen in kwestie hadden er geen oren naar :\ Beestje wordt nu 2x per week door moeders gelongeerd en overige tijd staat ze gewoon op het land...geen idee wat ze ermee gaan doen.
Ik probeer er mij niet op te focussen, want poown is ook graatmager uit de winter gekomen ... kan hier zo boos om worden :x , was echt een fijne, mooie pony maar nog groen en pas 2 maand onder zadel.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:30

moonfish13 schreef:
Dat de ervaring van een braaf paard fungeert als de zijwieltjes bij leren fietsen. :Y)

Onzin kan ook royaal tegen je werken.

Sophs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:31

Op zich is dat niet het einde van de wereld hé, maar zoals iedereen hier wel vermeld; begeleiding is zeer belangrijk, en niet perse omdat het een jong paardje is, vooral omdat het een "onervaren" ruiter is.
Maar dat ga je pas na een aantal maanden merken, ik heb dat op de stal waar ik zelf rijd ook gemerkt.
Dat was een "onervaren ruiter + eerste eigen pony" geval, doodbraaf beestje allemaal geen probleem, maar na een tijdje kwamen er probleempjes (ruitertje leste toen nog niet) en ging de pony bokken bij het aangalopperen of ging die al helemaal niet in galop omdat het ruitertje nog niet.. nuja.. streng genoeg was.. of assertief genoeg.. ? Hoe zeg je dat :p
Na een aantal keren te lessen gaat dat ook al weer een stuk beter !

Maar het kan alle richtingen uit in dit geval, of te wel wordt dat een super combinatie, gaan ze samen groeien, of het gaat mis.
Ze kunnen altijd het paardje laten trainen door een ruiter met ervaring.
(of als de 14 jarige bezit over "een stevige paar ballen" komt dat ook wel goed hoor)

:)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:50

cissy schreef:
De uitdrukking 'groen en groen maakt blauwe plekken' bestaat niet voor niets. Het kan goed gaan maar vaker gaat het fout.
Goede begeleiding is cruciaal hierin maar vaak denken die meiden dat ze alle wijsheid in pacht hebben en het zelf wel redden.
Hun paard, hun fout, ze komen er vanzelf wel achter. Het sneue is echter dat er dan weer een paard de dupe is geworden.

Ik was zo goed als groen en mijn paard was hartstikke groen. Voor ons beide geen blauwe plekken. Dus gaat niet voor alles op.

Het advies om de pony niet aan te schaffen komt nu te laat, je zou hulp kunnen aanbieden waar nodig en evt vertellen over je eigen ervaringen maar of ze er iets mee willen doen is aan hun :j

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:56

Als ze helemaal niet om je menig vragen,vooral met jezelf bemoeien :+