Succes gaat niet om de hoogte die je bereikt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Succes gaat niet om de hoogte die je bereikt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:24

... maar met wie je daar aankomt. :D

Het leek mij wel leuk om de vooruitgang te laten zien die wij samen in het springen geboekt hebben. Elske is dan wel een Fries, maar vindt het enorm leuk om af en toe een sprongetje mee te pakken. Ik ook, dus zijn we naast dressuur ook gaan oefenen met springen. Hier komen de foto's!

1. In 2014 voor het eerst gesprongen!
Afbeelding

2. Al na wat meer oefenen.
Afbeelding

3. In 2015 een springzadel aangeschaft.
Afbeelding

4. En af en toe in de les een sprongetje meegenomen.
Afbeelding

5. Thuis hebben we een springset aangeschaft. :D
Afbeelding

6. Die hebben we natuurlijk samen uitgeprobeerd.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Na een tijdje zonder zadel is het weer even wennen.
Afbeelding

10. Maar we hadden de smaak snel te pakken.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Nog een video van vandaag. :)

Bedankt voor het kijken! :wave:

soesje321

Re: Succes gaat niet om de hoogte die je bereikt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:26

wat superleuk! Het is zo leuk om jullie vooruitgang te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:06

Dank je. :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:29

Erg leuk! En wat houd jij je teugels mooi 'los'! +:)+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:33

Ik zou toch opteren voor meer teugelcontact voor en na de sprong. Dit om wat meet controle te behouden. Ook vind ik de stijgbeugels toch wel erg kort. Je komt fel 'omhoog' bij de sprong, maar na de landing moet je toch echt gaan zitten. Dat die ik niet meteen terug op de filmpjes. Door dat zitten kan je jouw paard ook beter controleren na de sprong.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:34

Die heeft er lol in! (en jij ook :) )
Ook knap, zo bit- en zadelloos springen
Je rijdt haar erg vriendelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:47

@Simodi: Bedankt. :)
Ik hield ze eerst te straks dus heb ik hard geoefend.

@SETEFURII: Bedankt voor de tips.
@Bootsiebob: Bedankt. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:55

Sprongetjes maken is voor veel paarden een leuke afwisseling!
Dus leuk dat je dit met je paard zo kan. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:10

Leuk, zou wel eens een springlesje nemen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:14

@Barbet: Afwisseling is er gelukkig heel veel. :)
@Geryon: Staat zeker in de planning. :D

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:18

Ziet er erg leuk uit! Probeer boven de sprong niet naar beneden te kijken maar voor je, als je voor je kijkt zal je zwaartepunt meer in evenwicht zijn en wordt het een stuk makkelijker. Ook zou ik oppassen met je teugels, het is goed dat je haar wat ruimte geeft, maar het is geen sprong van 1.40. Iets is goed, maar hou contact tijdens de sprong. Het ziet er echt super vriendelijk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:21

Ze gaat fanatiek over de sprong! Werkpuntje lijkt controle :)
Probeer, als je vanuit galop wil springen, eerst je paard in de galop netjes voor elkaar te hebben. Zorg dat jij de controle hebt over het tempo, zodat je je paard kan helpen op de goede afstand voor de sprong te komen. Als je dat lukt word het ook makkelijker om recht over de sprong te gaan, en na de landing op te pakken en door te galopperen, waardoor je kan gaan werken richting naar een klein parcoursje. Springen is weinig anders dan dressuur rijden met een paar wat grotere galopsprongen, moet je maar denken :)

Het is wel heel leuk om te zien dat jullie er zo'n lol in hebben! Heerlijk om veelzijdig bezig te zijn met je paard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:28

Ik ben trots op jullie! <3

Wat Jasmijn16 zegt klopt inderdaad, het naar beneden kijken zijn we aan het verbeteren. :j
Dit ging daarna ook al beter, is erg belangrijk!

De controle is ook iets waar [naam] met [naam] mee aan het werk is. :j
[naam] is een erg voorwaarts paard die het liefst in rengalop over de sprong gaat, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Er worden gelukkig een hoop waardevolle tips gegeven!
Eens kijken of we over een tijdje weer opnieuw foto's kunnen maken waar hopelijk verbetering op te zien is. :)

Airjibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:32

Het ziet er echt heel erg vriendelijk uit! Ik zou ook wat oefenen op controle. Je kan zien dat je paard heel erg voorwaarts is. Dat kan je misschien meer reguleren door te blijven zitten tot het moment dat Elske af gaat en proberen wat meer contact te houden met de mond zodat je direct na de landing "weer iets te zeggen hebt". Maar, ik vind het een enorm pluspunt dat je vanaf "iets te los" terug zou moeten gaan werken naar "meer contact" in plaats van andersom zoals ik vaker zie!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:35

Wat een leuk overzichtje :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:53

KoudbloedKim schreef:

Wat Jasmijn16 zegt klopt inderdaad, het naar beneden kijken zijn we aan het verbeteren. :j

De controle is ook iets waar Maarten met Elske mee aan het werk is. :j
Elske is een erg voorwaarts paard die het liefst in rengalop over de sprong gaat, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Eens kijken of we over een tijdje weer opnieuw foto's kunnen maken waar hopelijk verbetering op te zien is. :)

Werken met cavaletti voor en na de sprong is misschien een goede oefening dan? Voor controle, afstanden, etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:56

Ja, dat gaan we zeker doen! Maar dan wel met iemand erbij die net even iets meer verstand heeft van de juiste afstanden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:01

SETEFURII schreef:
KoudbloedKim schreef:

De controle is ook iets waar Maarten met Elske mee aan het werk is. :j
Elske is een erg voorwaarts paard die het liefst in rengalop over de sprong gaat, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Werken met cavaletti voor en na de sprong is misschien een goede oefening dan? Voor controle, afstanden, etc..

Of juist niet, ken veel enthousiaste paarden die dan de balk voor de sprong meenemen in plaats van als hulpmiddel gebruiken. Als je controle dan niet 100% is denk ik niet dat dat je gaat helpen.

Vind het echt tof dat je niet gelijk de hoogte in gaat maar eerst zorgt dat je dit juist voor elkaar hebt! :j

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:02

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat gaan we zeker doen! Maar dan wel met iemand erbij die net even iets meer verstand heeft van de juiste afstanden.

Ja dat lijkt me sowieso wel verstandiger :j :=

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:06

Je mag idd wel contact houden. Ik zelf gooide vroeger ook mijn teugels los tijdens een sprong, ben daar op gecorrigeerd en heb sinds dien altijd contact. Dat maakt je paard zelfverzekerder, nu gooi je je paard los en krijgt je paard een soort 'hier zoek het uit' seintje. :) Totaal niet zo bedoeld maar zo werkt het wel. Dus ik raad je aan contact te houden, ook zodat je je paard alvast naar links en rechts kan sturen tijdens de sprong en je paard 'opgesloten' word.
Verder moet je iets meer door je knieën gaan en dichter bij het zadel blijven. Je moet er net boven zweven zodat je na de sprong meteen erin zakt.

Ziet er verder leuk uit, heb nog nooit een Fries zo zien springen!
Laatst bijgewerkt door amiraanouk op 02-06-16 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:06

Probeer voor de sprong meer te gaan zitten en rol voor de grondbalk wat naar voren, waardoor je zitbeenknobbels los komen, maar je houdt contact en gaat niet staan. Je kunt dan bwv net een platte hand tussen billen en zadel leggen. Meer is in principe niet nodig. Dan kan je na de sprong ook weer sneller terugrollen en goed gaan zitten.
Dressuurmatig blijven werken voor en rond de sprong verbeteren de controle ook.
Rij rustig een aantal x een overgang naar de stap en voltes, voordat je echt de lijn naar de sprong pakt. Is het tempo van jou en blijft dat zo, dan kan je naar de sprong toe. . ( ik kan het filmpje niet openen ivm software, dus wellicht is dit mosterd na de maaltijd).

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:12

net wat ikkedus zegt is idd een hele goeie, gewoon dressuur matig blijven rijden voor de hindernis.
beetje voltes maken of idd overgangen of je wend af, je kan ook gewoon eens een caprilie proefje doen
dat is een dressuur proefje met paar hindernisjes er in, b.v een gebroken lijntje rijden met op X de hindernis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:17

Bedankt voor de reacties. :)

@Jasmijn16, @Blijheid, @Airjibe: Dank voor de tip. Ik ben er al bewuster op aan het letten, maar er is nog een hoop te verbeteren.

@De rest: Ook bedankt voor de tips, we gaan er mee aan de slag! :)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:38

Leuke foto's Maarten!

Je hebt al genoeg tips gekregen volgens mij :)

Laat ik dan nog maar even wat origineels zeggen: normaal zie ik je altijd met een BIG smile op Elske zitten, en het is grappig om te zien hoe je op deze foto's juist onwijs geconcentreerd kijkt! :D Dat viel me gelijk op!

Ga lekker zo door, af en toe een sprongetje is leuk voor de afwisseling :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:53

Heel leuk om te zien hoeveel plezier je hebt! En een leuke Fries! :)