Wellicht herinnert een aantal van de lezers zich nog mijn eerste WWW topic waarin ik vertelde dat ik niet kan rijden maar wel van plan was dit te gaan leren. Welnu, na lang wachten, oriënteren en de verplichte eindexamens op school heb ik de stap gezet en mijn eerste les genomen dus ik dacht, ik meld mijn ervaring hier! (Hoop dat het goed staat in dit forum).
Voor ervaren ruiters klinkt dit misschien allemaal erg kinderachtig en knullig, omdat de dingen die ik nu leer vaak basisvaardigheden zijn die de meeste mensen leren als ze jong zijn, maar voor mij is het toch een aparte ervaring die ik zeker ga continueren.
Voordat de feitelijke les zelf begon ging ik samen met de eigenaar van de manege, die tevens mijn instructeur is, het paard ophalen dat ik zou gaan berijden. Vervolgens heb ik de basis geleerd van borstelen met verschillende borstels en het uitkrabben van de hoeven. Ook het omdoen van het hoofdstel en het opzadelen is uitgelegd; volgende lessen moet ik dit steeds zelfstandiger kunnen. Erg leuk om te doen vond ik! Ik ben normaal erg theoretisch ingesteld, dus om nu een keer echt iets te dóen met paarden vond ik heel erg leuk!
Na het "klaarmaken" van het paard liepen we naar de bak. Daar liet mijn instructeur eerst zien hoe je het best op- en af kunt stijgen. Ook demonstreerde hij wat een goede houding is. Daarna mocht ik zelf opstijgen. Tot mijn grote verbazing (gezien mijn algemene gebrek aan lenigheid...) lukte het opstijgen in een keer. Toen ik eenmaal zat vond ik het geweldig. Waar een mens al niet blij van kan worden.
Dan natuurlijk het bekende verhaal van de houding. De instructeur vertelde terwijl hij naast mij op de grond stond wat een goede houding is en hoe je die het beste aan kunt nemen. Met behulp van de spiegels in de bak werd me veel duidelijk en ik heb geleerd dat zitten op een paard een vak apart is!
En toen... beweging. Onder begeleiding van de instructeur mocht ik in stap door de bak. Voor velen van jullie iets vanzelfsprekends, voor mij heel nieuw! Maar ik vond het prachtig. Het goed blijven zitten in het zadel is nog behoorlijk lastig heb ik wel gemerkt. Na een uurtje door de bak "hobbelen" (rijden kun je het nog niet noemen) was de instructie voorbij en mocht ik afstijgen en vervolgens het paard verzorgen en afzadelen.
De ervaring die ik deze dag heb opgedaan is voor mij geweldig. Eindelijk, na jaren van stil meelezen en kijken, heb ik zelf iets daadwerkelijk gedáán met paarden en het voelde heel goed! Logischerwijs heb ik daarom al volgende lessen gepland omdat ik graag doorga.
Het is mede dankzij al jullie positieve reacties in mijn eerste topic dat ik uiteindelijk heb gekozen de stap te zetten lessen te nemen en daar ben ik dankbaar voor. Mijns inziens is het een zeer waardevolle toevoeging aan mijn vrijetijdsbesteding en ik hoop dan ook dat ik nog veel uren te paard mag doorbrengen!
Gefeliciteerd! Ik denk dat niemand ooit te oud is om iets te leren! Helemaal niet als die persoon zoiets zo graag wilt!
Succes met je weg van leren rijden! Ik denk dat het helemaal goed gaat komen!
soesita
Geplaatst: 01-06-16 21:19
Ik ken je vorige topics niet, maar door het lezen van jouw post komt dat enthousiasme ook bij mij weer bovendrijven, waardoor ik "destijds" wist dat paarden en paardrijden een deel van mijn leven zouden moeten gaan uitmaken. Geniet ervan!
roosje2003
Geplaatst: 01-06-16 21:20
Leuk voor je ik weet nog wel hoe mijn eerste les was ik wilde der eigenlijk niet af
Rosemarin
Geplaatst: 01-06-16 21:20
Super om te lezen dat je er zo van hebt genoten! Lekker doorgaan zou ik zeggen
Ach m'n vriend begon ook op z'n 21e. Moet zeggen dat het leuk is om te zien hoe iemand de basis leert. Fijn dat je het zo leuk vond, veel plezier met je volgende lessen!