Tweede paard erbij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 19:26

Hoi allemaal,

Ik heb een draver van 23 waarmee ik met veel plezier endurance rijd. We rijden wat basis dressuur, maar dat lijkt eigenlijk nog nergens op. Merk ook dat hij vanwege zijn leeftijd en artrose moeilijk van de voorhand afkomt en vwnw rijden gaat moeizaam.

Langzaam aan ben ik eens om me heen aan het kijken voor een paardje voor erbij. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel keus!! Ik vroeg me af of jullie mij wilde helpen met ideeën.

Ik heb geen bepaald ras in gedachten. Maar ik wil geen draver meer. Het karakter van de meeste dravers vind ik geweldig! Maar ik ben even klaar met dat stuwen.

Wat ik min of meer zoek:
-moet een klasse 2 endurance zonder al te veel moeite kunnen lopen.
-zou graag ipv alleen endurance ook wat meer dressuur willen rijden. Graag een soepel paard.
-qua karakter hou ik van nuchtere paarden. Die niet van elk paaltje schrikken tijdens een endurance. Sensibel is niet erg, maar ik wil wel redelijl relaxt op mijn paard kunnen zitten ;)
-schofthoogte tussen 1.50 en max 1.60.

Ik neig zelf naar een NRPS met veel arabisch bloed of een PRE. Maar ik heb nog nooit op iets anders gezeten dan een draver. Dus ik heb geen idee of deze rassen passen bij mijn wensen. Vooral wat betreft karakter.

Dus, wie helpt mij met het vinden van een geschikt paardje?

Tips voor handelsstallen zeer welkom.

Hutcherson

Re: Tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:56

Ik denk dat je gewoon een KWPN'er moet zoeken en geluk moet hebben dattie nuchter is. Misschien een gelderse?

Als je endurance wilt rijden kun je denk ik ook prima een barok dier hebben. Die hebben vaak ook uithoudingsvermogen als een beer en die krijg je echt niet gek. Dus misschien eens kijken naar een friesje (die zitten echt als een troon), of barockpinto (kruising fries, want volle friezen hebben vaak genetische problematiek) of tinker? die bunkeren wel door hoor:)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:57

Ik heb een Hannoveraan x Trakehner. Is een sportief dier dat heel cool is in het hoofd en werkwillig. Ik denk echt wel dat vaak zo is bij die Duitsers :) in die richting kan je ook eens kijken.

edit: die van mij heeft altijd voldoende uithouding voor wat ik doe, maar ik heb geen idee of ze gemiddeld echt geschikt zijn voor endurence, dat zou je even moeten opzoeken. Ik baseer me vooral op het koele karakter en veelzijdigheid.

Oh en ze zijn ook vaak groter vrees ik :')

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:02

Weetje? :)
Gewoon bij elk paardje geen kijken. Je geeft aan dat er veel keuze is en dat je op niets anders dan een draver hebt gezeten. Daarom kun je het beste bij elk paardje dat je aanspreekt kijken om te voelen hoe ze rijden, want ze zijn allemaal zo anders. Zo heb ik mijn grote vriend ook gevonden.

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:42

ik heb een draver , inmiddels sinds een half jaar een Welsh pony erbij, maar gewoon alles uitproberen, ik moest heel erg wennen omdat ik al 9 jaar lang mijn draver heb, maar als je iets ziet gewoon lekker uitproberen , misschien mag je vaker rijden om te testen .

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:45

Kijk naar je budget en ga uitproberen. Misschien toch kijken naar een paard met een wat vlakkere gang als bijvoorbeeld een gangenpaard (hangt natuurlijk erg van je budget af). Als je alleen een draver gewend bent (net als ik :+ ) kan een 'gewoon' paard (a la KWPN) erg tegenvallen qua opgooien.
Maar gewoon proberen, je vindt vanzelf wel iets wat je leuk vind!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:07

Bedankt voor jullie berichtjes! Mijn idee begint steeds meer vorm te krijgen.

Uitproberen wordt denk ik wat lastig omdat ik op zoek ben naar een paard wat nog niet onder het zadel is. Ben op zoek naar een jonkie. Dat ben ik vergeten te melden.

Roycemack, barokke paarden heb ik echt zeer weinig mee helaas. De kwpners die ik voorbij zie komen op stal zijn allemaal van die heethoofden. Maar zal er wel aan liggen wat voor bloed er in zit. Dan moet ik op zoek naar 1 die wat koeler in het hoofd is indd.

SinneJ, ik ben echt maar een heel klein poppetje. Mijn moeder heeft zo'n kasteel van 1.70-1.75. Mijn voeten komen niet eens onder het zadel uit. Geen gezicht op zo'n groot paard. Ben bang dat die optie afvalt ;)

Graffi86, dat is inderdaad waar ik bang voor ben, dat ik er niet op kan zitten. Dus een gangenpaard zou niet eens zo'n slecht idee zijn.

Iemand ervaring met nrps en pre in de endurance?
Of nog een andere optie dan bovengenoemd?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:24

een lipizzaner.. klinkt als een rare keuze maar zeker merries zijn niet moe te krijgen, heerlijk nuchter, niet zo groot (145-160) wel sensibel en er zit wel gang in maar heel beheersbaar. heel mensgericht, willen graag samenewerken, fijne gangen. als je eenmaal een band hebt op je pinken te rijden. en je kan er ook nog een leuke dressuurproef mee neerzetten als je wilt.

maar voor de gangen kan je toch gewoon een paar verschillende paarden huren om te voelen hoe ze ongeveer voelen. dan is het wel anders dan je nieuwe jonkie maar een ijslander zal nooit als een kwpn voelen en elke PRE zit echt anders dan een arabier.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 20:36

Lippizzaner. Nooit aan gedacht! Die ga ik in mijn achterhoofd houden. Bedankt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:42

Er is 1 ras wat in de Endurance met kop en schouders bovenuit steekt en dat is het Arabisch volbloed paard.
Mijn ervaring is dat ze cooler in het hoofd zijn dan menig partbred. Een echt mensenpaard en vriend voor het leven!
Succes met je zoektocht! +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:48

Een Gelderse ...
Die is van alle markten thuis .
Heb zelf al 11 jaar mijn Gelderse merrie en ben zo blij met haar dat ik er nu een vol Gelderse nakomeling bij gefokt heb .
Haar vorige veulen is nu 6 jaar en niet meer van mij maar dat is een half Fries .
Sterk karakter blijkbaar .
Maar een Gelderse kan zeker aan je wensen voldoen