Welke afspraken moet ik nog (meer) maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Welke afspraken moet ik nog (meer) maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:49

Lieve bokkers,

Ik vraag jullie bij deze even om raad omdat dit voor mij vrij nieuw is en ik graag wil dat alles goed verloopt. Even een korte situatieschets:

Sinds ongeveer drie maanden komt er een meisje (10jr) bij mijn pony's. In eerste instantie was ik hier altijd bij, maar sinds drie weken geleden mag ze van mij alleen naar mijn pony's gaan. Dit gaat altijd erg goed en ze laat netjes weten wat ze gedaan heeft en of het goed is gegaan. Ik ben ontzettend tevreden met haar aangezien ze zich netjes aan de afspraken houdt en heel fijn met mijn pony's omgaat.

Normaal ben ik altijd in de buurt als zij alleen bij de pony's is, dus mocht er iets misgaan dan zou ik altijd binnen een kwartier op stal kunnen zijn. Het punt is nu alleen dat ik zaterdag op vakantie ga en zij (en haar ouders) het erg leuk vinden om voor mijn pony's te gaan zorgen. Dit vind ik onwijs fijn en voor mijn vader scheelt dit ook een hoop werk.

We hebben afgesproken om duidelijke afspraken te maken wat er wel en niet mag gebeuren als ik in het buitenland zit en haar moeder heeft mij gevraagd om eigenlijk even heel nauwkeurig uit te schrijven wat er gedaan moet worden (en hoe vaak) en wat haar dochter wel en niet mag doen. Dit is natuurlijk geen probleem, maar ik wil eigenlijk even vragen of er mensen zijn die misschien nog dingen zien of bedenken die ik niet benoemd heb.

Hierbij even een kort uitgeschreven wat er wel en niet mag, maar ook wat zij eventueel moeten doen. Uiteraard ga ik nog overleggen wat zij wel willen doen en wat mijn vader alsnog moet doen, maar ik ga er nu even van uit dat zij de volledige zorg op zich willen nemen.

- Ze mag beide pony's poetsen.
- Ze mag met één van mijn pony's wandelen, mits één van haar ouders hierbij aanwezig is.
- Ze mag vrijheidsdressuur doen met beide pony's.
- Ze mag maximaal 1x één van mijn pony's longeren.

- Waar mogelijk dagelijks de stal uitmesten (staan 24/7 buiten, dus niet noodzakelijk)
- Eén à twee keer de weide uitmesten.

Zou ik ook duidelijk moeten aangeven dat ze niet met mijn stalgenoot mee mag wandelen of is dit overbodig? Ik vind het heel lastig omdat ik vooral niet te streng over wil komen gezien ik haar en haar ouders ontzettend dankbaar ben en mijn pony's echt met een gerust hart bij hun achter laat.

Note: Qua voeren hoeft er niets gedaan te worden, dit doet mijn stalgenoot.

Alvast bedankt. :)

Pistasche

Re: Welke afspraken moet ik nog (meer) maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:01

Wat fijn dat je zo'n goede verzorger hebt gevonden en dat ze daarin ook nog begeleid word door haar ouders!

Ik denk dat je regels heel goed en vooral niet streng zijn, ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je deze brengt. Toen mijn pony een verzorger had liet ik altijd een briefje achter met eigenlijk dezelfde punten als jij noemt maar ik zorgde dat ik het op een hele vriendelijke manier neer zette.

Bijvoorbeeld: 'Mocht het lukken zou het super zijn als de stal elke dag even recht getrokken wordt. Ze staat veel buiten maar mocht ze toch binnen staan is een frisse stal voor haar natuurlijk erg fijn. Tijdens het wandelen is het naar mijn idee belangrijk dat een van de ouders aanwezig is, om de veiligheid voorop te stellen.'

Ik heb zelf ook bijrijdpaarden en merk dat er ontzettend veel verschil in zit hoe verschillende eigenaren bepaalde dingen brengen. Het wordt als verzorger/bijrijder erg op prijs gesteld als dat op een vragende in plaats van gebiedende manier wordt gedaan. Dus hoeveel regels of eisen je ook hebt maakt helemaal niet uit, als je dat vriendelijk brengt zal dat geen probleem zijn!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:04

Vertel ook tegen je stalgenoot dat ze niet mag gaan wandelen met je verzorgster en evt de andere regels. Toch weer extra paar ogen die mee kijken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:10

Bedankt voor de tip Pistache. Ik ga het inderdaad niet zo hard brengen zoals het in de OP staat, maar fijn dat regels dus niet meteen als streng overkomen. Ze begon er zelf al over dat ze begreep dat ze niet alleen mocht wandelen, maar ik wil voor mijn eigen rust toch duidelijkheid creëeren. Ze zal geen gekke dingen doen. Ik ben inderdaad echt gezegend met zo'n verzorgster. :)

Goede tip cissy. Dat ga ik zeker even doen. :j Ik vertrouw mijn verzorgster echt volledig, maar mocht ze iets niet meer zeker weten of twijfelen is het altijd handig dat mijn stalgenoot op de hoogte is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:28

Ook even overleggen wat ze moeten doen als er een pony ziek is.Mogen ze dan de da bellen zonder jouw toestemming op dat moment.Da is toch prijzig.Bij ons staan ze aan huis en de oppas weet dat ze zonder overleg bij nood de da kan bellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:33

Ziet er uit als een goed lijstje TS.

Wat ik er zelf ook bijzet, is wat te doen als er iets mis is, bv:

-bij een klein wondje, zelf behandelen en daarna mij even wat laten weten
-bij een ernstige wond, eerst DA bellen en dan pas mij bellen

Twijfel je? Beter een keer teveel de DA.

Ik heb er ook altijd wat nrs bij van vriendinnen met paarden die door de babysit gebeld kunnen worden in geval van twijfel.

Voor mijn oude paard nog een apart lijstje met allemaal gedrag (als hij grote neusgaten heeft, is het normaal, als hij stilstaat maar toch ademt alsof hij net heel lang gegaloppeerd heeft, heeft hij een allergische aanval) enz enz :+ Hij heeft COPD en andere kwalen ;) waarschijnlijk compleet overdreven maar 'k kan al zien dat er iets niet klopt als er een haartje verkeerd ligt, dat is met babysits anders natuurlijk.

Ik ben ook wel heel overbezorgd hoor :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:42

@Britta31: Ik wil hun het telefoonnummer van mijn vader doorgeven, mocht er dan iets zijn dan kan mijn vader beslissen of de DA gebeld moet worden of niet. Doordat haar ouders ook geen paardenmensen zijn, ben ik bang dat ze anders toch té snel een DA laten komen als ik de afspraak maak dat zij moeten beslissen. Vandaar dat ik dit overdraag aan mijn vader, maar goed dat je dit aankaart.

@Solleke_Noah: Mijn pony's staan bij kennissen van ons aan huis en zij zijn er ook van op de hoogte dat ik een paar dagen weg ben. In geval van nood kan zij daar dus altijd om hulp vragen o.i.d. Daarnaast krijgen zij en haar ouders het nummer van mijn vader die ook eigenlijk altijd bereikbaar is en dan snel kan beslissen. Mij bellen heeft geen zin als ik in Turkije zit. :o

Ik voel me nu ook wel overbezorgd moet ik zeggen, maar dat komt doordat het de eerste keer is dat ik de zorg aan iemand overdraag die niet mijn vader of opa is. Ik vertrouw dit meisje (en haar ouders) echt volledig, maar ik ben zo bang dingen te vergeten die voor mij, mijn vader of mijn opa gewoon vanzelfsprekend zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:46

Haha klopt wel hoor TS, dat jou bellen geen zin heeft. Ik kan er niet zo nuchter in staan en wil gewoon de controle houden :+

Bij mijn laatste vakantie heeft mijn ene paard zijn oortopje gescalpeerd en toen ik het telefoontje/foto's ontving, kreeg 'k nog net geen beroerte _O-

Wel ideaal dat er bij jou altijd toezicht is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever niet gebeld wordt als er iets aan de hand is. Ik zit kilometers verderop en kan toch niet snel (genoeg) naar huis komen, dan word ik alleen maar onrustig als ik weet dat er iets met een van mijn pony's aan de hand is. Ik vertrouw daarin op mijn vader die weet wanneer ik welke beslissing zou nemen.

Dat is zeker ideaal. Deze mensen wonen gewoon letterlijk aan het weiland en er is ook altijd wel iemand in en om het huis. Geeft ook erg veel rust dat er voldoende toezicht is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:00

Ik zou er nog even bijzetten wanneer ze moet komen of dat ze dat zelf kan bepalen. Wil jij dat je paardjes dagelijks aandacht krijgen ofzo zou ik hier ook zeker een afspraak over maken

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 16:10

Ze hoeft van mij niet dagelijks te komen. Mijn stalgenoot (die daar dus ook woont) zorgt voor water en voer en haar kennende krijgen ze sowieso iedere dag wel een aai. Neemt niet weg dat het goed is om aan te kaarten dat ze niet verplicht is alle dagen te komen. Bedankt voor de tip.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:41

Eventueel water bijvullen? Krachtvoer een handje geven? Hangt natuurlijk af hoe je dat normaal doet. Medicatie?
Ow ik zie nu dat water al geregeld is!
Nummers van een eventuele dierenarts hoefsmid Etc zijn ook altijd handig om achter te laten !

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:32

Krachtvoer en medicijnen hebben ze niet nodig. Het water zou ze ook checken, maar dit wordt ook door mijn stalgenoot gedaan.

Mijn vader heeft de nummers van onze dierenarts en hoefsmid. Bij problemen nemen zij contact met hem op.

Bedankt voor je tips. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:56

Ik zou haar niet zelf de da laten bellen maar als zij twijfelen jouw vader of het stalgenootje.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:08

Eventueel een limiet stellen aan het aantal/soort snoepes dat gegeven mag worden? Mijn pony ging van teveel suiker jeuken, en je weet hoe dat gaat: ach hij kijkt zo lief, nog maar een snoepje dan :+
En inderdaad een lijst met nummers ophangen die ze kunnen bellen. Ook DA, mocht er echt een noodgeval zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 14:24

Nog bedankt voor jullie reacties. :)

Inmiddels ben ik alweer thuis en alles is echt super goed gegaan, pony's zien er ontzettend goed uit.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:57

hierboven hoor ik iets van 'vertel je stalgenoten wat ze wel of niet mag dan kunnen ze meekijken'

dit raak ik af, dan ben je binnen no time haar weer kwijt, ik heb bij een van mijn vp's dit een tijdje gehad, en ik werd er zo zenuwachtig van... heb er wat van gezegd, een bericht 'klopt het dat jij mensen hebt verteld op mij te letten?' maar dan wat netter haha. ik werd er namelijk gek van: ik en mijn vp waren nooit alleen, er was altijd iemand 'perongeluk' bij.