Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sterrevinny

Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 23:29

Hooi bokkers!
Ik wil heel graag een eigen shetlander, maar zou ik een shetlander kopen? Ik heb al heel veel rond gelezen over mensen met een eigen pony enzovoort. Qua kosten zou het kunnen :j Ik ben 12 jaar, en ik heb al 6 jaar ervaring met paarden. Oh en ik heb geen idee of ik deze vraag al eerder heb gesteld, maar al mijn topics zijn weg :(

mika11

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:37

Natuurlijk kan dat...als je ouders het goed vinden en het kunnen/willen betalen.

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 23:38

Barbet schreef:
Natuurlijk kan dat...als je ouders het goed vinden en het kunnen/willen betalen.

Maar is het ook handig ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:41

Wat bedoel je met handig?
Wat wil je eigenlijk met een shetlander, je bent waarschijnlijk al te groot om ermee te rijden.
Dus nee, ik vind het niet handig.

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 23:43

Barbet schreef:
Wat wil je eigenlijk met een shetlander, je bent waarschijnlijk al te groot om ermee te rijden.

Met handig bedoel ik; tijd en school. Ik ben inderdaad te groot om te rijden, maar je kan zoveel meer met een pony dan alleen rijden...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:44

Maar wil je dat ook?

Daarnaast moet je ook goed nadenken of je het rijden toch niet gaat missen op den duur.
Het zou ook niet eerlijk zijn voor de pony als je die nog maar net hebt en je moet hem alweer verkopen omdat je het rijden toch teveel gaat missen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 00:03

Alleen jij kunt bepalen hoeveen tijd je hebt. Ik kan bijvoorbeeld goed een uur met mijn shet bezig zijn en niets bijzonders doen.

Wil je een pony voor een paar jaar, of voor heel veel jaar? Want dan komen er ook andere vragen. Wat gebeurt ermee wanneer je straks uitgaat? Gaat studeren?

Wie betaalt wat- en wat als degene die die stalling gaat betalen zich terugtrekt? Heb je dan tijd voor een bijbaan én je pony?

Waar stal je je pony, en moet je dan uitmesten en zelf voeren?

Dat zijn dingen die je jezelf af kunt vragen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 00:38

staan je ouders erachter dat je zegt: qua kosten moet het kunnen?

Want ik kan mij niet voorstellen dat je als 12-jarige voldoende zakgeld krijgt, of bij kunt verdienen om een pony te onderhouden?

stalling wellicht nu gratis, maar het wil niet zeggen dat dat blijvend is..
toch al snel paar tientjes voer/ruwvoer in de maand is misschien zelfs nog wel vol te houden.

maar de maanden dat er ook nog geent of ontwormd moet worden lijkt mij dan al een probleem worden. Laat staan als je pony dan ineens iets nodig heeft. een dierartsrekening lijkt mij op jouw leeftijd toch redelijk onbetaalbaar?

Belangrijkste is dus, of je ouders erachter staan, want uiteindelijk komen de kosten op hen neer..
Daarna of je genoeg tijd hebt om de pony ook daadwerkelijk goed te verzorgen, ieder jaar dat je verder gaat op de middelbare school krijg je het immers drukker.. En tot slot ook nog, wat wil je precies met je pony, en is dat op de lange duur ook reëel. Bijvoorbeeld als je wilt mennen, zul je lessen moeten nemen, karretje kopen, tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:44

Hoi TS, wat leuk dat je een shet wilt gaan kopen! Alleen heb ik er nog een beetje mijn vraagtekens bij. Waarom wil je een shetlander en geen grote rijpony waar je op kunt rijden? Een shetlander zal evenveel kosten als een groot paard namelijk, laten we dat voorop stellen. Verder vraag ik me af hoe je de kosten gaat regelen, voer, stalling, medisch potje, spullen, hoefsmid etc etc.

Willen je ouders meebetalen?

Als je je nu al af vraagt of het handig is een pony qua tijd en school zal toch echt liggen aan wat je er voor over hebt. Je bent 12, je moet nog je hele middelbare school afmaken en je vervolgopleiding daarna. Toen ik jouw leeftijd had wilde ik ook niets liever dan een eigen knol, ik ben blij dat mijn ouders hierop tegen waren anders had ik nooit mijn havo gehaald. Momenteel in het tweede jaar van mijn hbo opleiding en heb tot nu toe altijd/alleen verzorgpaarden gehad. Ik denk dat dat voor jou een veel leukere optie is!

Nogmaals TS, een pony kan je niet zomaar na 3 maanden weer wegdoen omdat je er geen geld/tijd meer voor hebt, dat is simpelweg niet eerlijk. :)

Je topics zijn niet weg: _sterrevinny @ [YRT] eigen pony of niet ?

Hier heb je al veel antwoorden gekregen en tussen je andere berichten heb ik gezien dat je al een verzorgpaard hebt/had?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:17

_sterrevinny schreef:
Barbet schreef:

Met handig bedoel ik; tijd en school. Ik ben inderdaad te groot om te rijden, maar je kan zoveel meer met een pony dan alleen rijden...

Ja dat is zo, maar dat geldt alleen als dat ook jouw grootste wens is.
Een shetlander aanschaffen omdat je geen interesse meer hebt dat je zou kunnen rijden.
Wat vind je dan zo leuk aan shetlanders, dat je speciaal daarvoor kiest?

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 11:44

dankjulliewel voor de reacties! ik heb er echt heel veel aan! :j

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:00

als ik een eigen paardje mag ga ik ook voor een shet en geen grote rijpony, ik vind dat gewoon leuke beestjes en ben toch niet echt van het rijden, heeft ts denk ik ook.

tuurlijk, als ji dit wilt doen! ik zit nu ook inde brugklas en kom elke dag minimaal 2 uur op stal, gaat prima! op het begin niet maar je moet het even uitvogelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:05

dat weet ik niet anemoonlena,
vorig jaar had ze rijden, springen in het lijstje van wensen staan.
allround rijpony..

als ik dat topic vergelijk met dit topic, dan lijkt het alsof TS een shetlander kiest omdat ze denkt dat het goedkoper is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:14

^^ oo dat wist ik niet.

een shetlander is zeker niet goedkoper ts!
het kan misschien in de winter buiten staan maar een weiland kost niet minder dan een stal ofzo, ook denken sommige dat een shetlander niet veel hoeft te eten ofzo? het is net als alle andere paarden een eetliefhebber.
en ookal rij je er niet op, het is goed als ze bekapt word

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:24

Shetlanders zijn in de aanschaf goedkoper en vaak als je geluk hebt ook in de stalling. Maar alle andere kosten zijn toch echt even hoog als voor ieder ander paard, hoe groot dan ook.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:12

Nu ik je andere topic heb gelezen, en je daar nog eigenlijk een rijpony/paard zocht...

Weet je zéker dat je kiest voor een shetlander? Ze zijn eigenwijs, sterk, en de kunt er niet op rijden.

Als je eerlijk bent- heb je dan liever een rijpaard, of een shetlander?

Ik ben 31, ik heb een shetlander gekozen omdat ik het een geweldig ras vind. Als het om geld gaat, en je liever een ander ras hebt- kies het andere ras. Shetlanders eten ook, hebben ook stalling nodig, moeten bekapt worden, tandarts is ook nodig, en een koliek operatie bijvoorbeeld kost voor een shet en een paard allebei hetzelfde (een paar duizend euro).

Weet je zeker dat je ouders hiervoor geld apart hebben en willen houden?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 02:34

In januari had je geen tijd om elke dag met je konijn te wandelen. Hoe wil je dat dan doen met een pony als je voor je konijn al niet eens tijd had.

Maar goed, zelf een shet of pony onderhouden gaat je niet lukken. Mijn shet was in aanschaf weinig maar kost me maandelijks net zoveel als mijn paard. Of net een beetje minder want hij eet minder, maar veel verschilt het niet. Dus voor de kosten moet je geen shet kiezen. Plus, waar ga je hem stallen? Hij kan niet alleen staan. Ze zijn net zoals je konijntje groepsdieren die ongelukkig zijn alleen.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:33

Heb je genoeg tijd voor dat beestje en heb je er in de toekomst nog steeds zo veel tijd voor? Ga je ook écht die tijd aan dat paardje besteden? Ben je je er van bewust wat er bij komt kijken naast het knuffelen?

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:25

Goed overleggen met je ouders en geen overhaaste conclusies trekken! Je kan altijd opzoek naar een verzorgpony,ook leuk!