Geen klik!!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella2002

Geen klik!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:07

Ik, mn vader en broer waren op zoek naar een paard. Nou vonden we er een die aan onze eisen deed en perfect was, baasje had geen tijd meer en moest weg en niemand kon voor hem zorgen of eten geven, dus wij meegenomen en 2 weken op proef gehad, hij was best chagarijnig enzo, hij heeft mij een keer gebeten in de stal. Maar hij paste toch perfect en misschien had hij nog wel tijd nodig om te wennen. En nu zijn we 3 maanden verder en hij is nog steeds heel chagarijnig, ook had hij in het begin geen manieren en zijn we die hem aan het leren met veel geduld en consequent zijn, maar nu heeft hij mn vader ook al gebeten en is ie ook al meerdere keren omhoog gekomen tijdens het rijden, sinds kort bokt ie ook en trapt ie, maar toch heelemaal goedgekeurd, alleen had ie geen ruggebruik maar daar zijn we nu mee bezig en dat gaat erg goed. Op stal zijn vaak concours en dan is ie nog chagarijniger dan normaal en bang, maar het oude baasje zij dat hij nergens bang van was, ook is het heelemaal geen knuffelig paard, maar dat zochten we juist wel. Nou trekt het paard mij ook heelemaal niet meer zo aan en heb ik ook geen zin meer in rijden, mijn vader en broer willen nog wel rijden enzo maar bij hun is het ook een beetje mwa... Dus wat moeten we doen?? ( het is ons eerste paardje dus het is niet dat we hem vergelijken met een ander paard)

Alvast bedankt.

SandravdB

Re: Geen klik!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:12

kan ook zijn dat het paard het niet prettig vind dat er zoveel verschillende mensen met hem werken, die allemaal toch net iets anders zijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:15

Waarom dacht je dan dat het paard perfect zou zijn, als hij meteen al chagrijnig was, niet knuffelig was, jullie heeft gebeten, geen manieren had en blijkbaar niet goed aangereden is?
Dat deed hij al in de proeftijd maar jullie zagen er toch wel wat in, anders had je hem niet gehouden ondanks al die dingen?
Dan had je kunnen weten dat er veel werk in het paard zat.

Misschien zijn jullie wat te onervaren voor zo'n paard, dat denk ik.
Of er mankeert toch iets aan het paard, dat hij daarom zo is.
Hij zal het niet voor niets doen, hij voelt zich blijkbaar niet gelukkig.
Of de manier waarop hij wordt gehouden, dat dit niet bij hem past of zo.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-05-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:16

Wat is zijn voer rantsoen? Hoeveel kilo hooi en hoe vaak?
Staat ie op een manege?
Hoe vaak komt hij buiten? En hoe lang?
Past het zadel?
Heeft hij sociaal contact?

Paarden zijn van nature aardig! Er moet dus wel iets zijn!

Vind het geheel wel passen met een maagzweeer. Als ik een gok zou moeten nemen.

Geef je antwoord op al mijn vragen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:19

Even een wat gevoelige zijvraag.

Kwam het dier uit het goedkope segment?
Dus circa 600 a 900 euro?
En enkel klinisch gekeurd of ook rontgen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:21

Je praat erover of het een tweedehands fiets is, verwacht dan ook niet een Ferrari te krijgen.

Het is een levend dier, met gevoelens en behoeftes. Kijk eerst eens naar jezelf en hoe jullie omgang is. Net wat Knert zegt, kijk even verder of er geen reden is voor het beestje om zo in protest te komen. Misschien heeft hij een zere rug, zit zijn zadel niet zo lekker en is dit zijn manier om jullie dit duidelijk te maken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:37

Het is altijd vervelend als een paard tegenvalt.
Zelf zou ik bekijken hoe hij gehuisvest is, komt de training overeen met wat dit paard kan en zijn je verwachtingen eerlijk ten opzichte van het paard?
Wat krijgt je paard aan voeding en past dit bij de huisvesting, vrije beweging en training?
Staat je paard graag bij de andere paarden en hoe gedraagt hij zich dan?
En zeker niet onbelangrijk hoe ligt het zadel? Bij ongemak of pijn laten paarden meestal negatief gedrag zien.

Buiten al het bovengenoemde om is het daarnaast een paard welke niet echt gewent is om te werken, in ieder geval de laatste periode niet.
Een vorige eigenaar die er snel vanaf moest en het paard niet goed te eten gaf zegt mij ook al wat....en dat bedoel ik niet positief.

Neem de tijd, draaf niet door en maak tijd en ruimte voor de ontwikkeling van je nieuwe paard.
Misschien is er iets wat jullie gezamenlijk wel leuk vinden om te doen? Doe dit dan ook...sla dit geen dag over en als je weinig tijd hebt op een dag doe dan alleen datgene wat jullie samen leuk vinden. Dr rest komt wel weer als je een dagje vrij bent ofzo.

Als je het niet vertrouwt bel de da dan...een paard welke slecht op het voer heeft gestaan en daarnaast verhuisd is kan van alles zijn gaan mankeren waaronder een maagzweer zoals al genoemd is.

Als laatste begrijp ik dat er niet 1 maar 3 nieuwe eigenaren zijn die iets met het paard doen. Waarschijnlijk alledrie op eigen wijzen...dat is moeilijk hoor voor een paard welke net nieuw is en van stalling verandert...heb daar begrip voor ajb.
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-05-16 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:40

Precies cissie..
Niet gewend is om te werken.

Er worden al wel ritjes van 3 a 4 uur op gemaakt!

Geen aanval ts maar een paard met weinig basis conditie en/of slecht ruggebruik kan niet zolang gereden worden.

Zou ik ook chagi van worden.

Ik lees tussen de regels door dat jullie niet erg ervaren zijn. Of dat je onvoldoende ervaren hulp krijgt. Heb ik dat goed?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:49

Lees ik net in je andere posts ts...3 a 4 uur rijden.
Hmmm...vind je dat zelf ook niet teveel helemaal icm slecht of minder goed rug-gebruik.

Hoelang heb je het paardje?

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:51

Knert schreef:
Wat is zijn voer rantsoen? Hoeveel kilo hooi en hoe vaak?
Staat ie op een manege?
Hoe vaak komt hij buiten? En hoe lang?
Past het zadel?
Heeft hij sociaal contact?

Paarden zijn van nature aardig! Er moet dus wel iets zijn!

Vind het geheel wel passen met een maagzweeer. Als ik een gok zou moeten nemen.

Geef je antwoord op al mijn vragen?

Hij staat idd op een manege maar wel een appart stuk waar niet veel mensen komen, een speciaal stuk voor pension paarden. Hij wordt 3x per week buiten gezet door de manege, en de andere dagen doen we zelf, hij krijgt 3x per dag hooi en 3x per dag brok (vgm half per keer, vroeger had ie 2 handjes muesli per dag, maar hij heeft nu veel meer lichaamsbeweging) het zadel past gewoon, en hij heeft ook meerder paardenvriendjes waar die mee de wij opgaat. We zouden effe moeten kijken of een maagzweer het zou kunnen zijn.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:52

Knert schreef:
Even een wat gevoelige zijvraag.

Kwam het dier uit het goedkope segment?
Dus circa 600 a 900 euro?
En enkel klinisch gekeurd of ook rontgen?

Tijdje geleden rongten gekeurd en zelf nog klinisch laten keuren, nee hij was rond de 3000

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:58

Denk toch dat dit paard écht ergens last van heeft. is er recent een DA bij geweest voor dit probleem?

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:19

Knert schreef:
Precies cissie..
Niet gewend is om te werken.

Er worden al wel ritjes van 3 a 4 uur op gemaakt!

Geen aanval ts maar een paard met weinig basis conditie en/of slecht ruggebruik kan niet zolang gereden worden.

Zou ik ook chagi van worden.

Ik lees tussen de regels door dat jullie niet erg ervaren zijn. Of dat je onvoldoende ervaren hulp krijgt. Heb ik dat goed?

Idd, we zijn niet heel ervaren maar krijgen wel veel hulp van mensen met erg veel ervaring, die mensen zijden ook dat de conditie goed genoeg was voor die buitenrit.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:20

cissie schreef:
Lees ik net in je andere posts ts...3 a 4 uur rijden.
Hmmm...vind je dat zelf ook niet teveel helemaal icm slecht of minder goed rug-gebruik.

Hoelang heb je het paardje?

3 a 4 maanden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:21

Is hij extra chagrijniger na het opeten van brok?

Hoeveel kg hooi is het wat hij krijgt?

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:21

Xloveskanjer schreef:
Denk toch dat dit paard écht ergens last van heeft. is er recent een DA bij geweest voor dit probleem?

Nee nog niet voor dit probleem, want ik denk dat het ook aan ons kan liggen en niet meteen aan het paard dus eerst effe kijken of wij niet iets fout doen.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:22

Knert schreef:

Dat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat het genoeg is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:23

Bella2002 schreef:
Xloveskanjer schreef:

Nee nog niet voor dit probleem, want ik denk dat het ook aan ons kan liggen en niet meteen aan het paard dus eerst effe kijken of wij niet iets fout doen.

Wat goed van je dat je ook naar jezelf durft te kijken! Echt knap hoor, zijn er velen die dat niet durven.

Maar denk wel dat het probleem er ook zeker kan zitten. Geluk is wel dat ons mensengedrag aan te passen is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:25

Bella2002 schreef:
Knert schreef:

Dat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat het genoeg is.

Vergis je er maar niet in.
Mocht je een keer een voerbeurt zien liggen. Weeg het eens. Hooi lijkt heel wat maar weegt geen flikker.

Een volwassen paard wat regelmatig werkt mag rustig 9-14 kg per dag krijgen. Afhankelijk van grootte.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:26

Xloveskanjer schreef:

Nee nog niet voor dit probleem, want ik denk dat het ook aan ons kan liggen en niet meteen aan het paard dus eerst effe kijken of wij niet iets fout doen.[/quote]

Wat goed van je dat je ook naar jezelf durft te kijken! Echt knap hoor, zijn er velen die dat niet durven.

Maar denk wel dat het probleem er ook zeker kan zitten. Geluk is wel dat ons mensengedrag aan te passen is.[/quote]

Dankje, ja idd gelukkig wel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:27

Let eens op of je paard extra chagi is na het eten van zijn brok. Probeer er een patroon in te ontdekken.

Lege maag en werken?
Maag met brok en werken?
Maag met veel hooi en werken?

Etc

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:27

Knert schreef:

Dat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat het genoeg is.[/quote]

Vergis je er maar niet in.
Mocht je een keer een voerbeurt zien liggen. Weeg het eens. Hooi lijkt heel wat maar weegt geen flikker.

Een volwassen paard wat regelmatig werkt mag rustig 9-14 kg per dag krijgen. Afhankelijk van grootte.[/quote]

Zal ik doen, hij heeft een gewone stro-stal en een liksteen in de stal, vaak kijkt ie wel al minder chagarijniger als ie uit de stal is.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:38

3x brok? Dat lijkt me helemaal niet goed. Hooi, hooi, hooi en evt. klein beetje brok voor de pitamientjes. Heb je les? Misschien helpt dat om de oorzaak van het gedrag te vinden.Of grondwerkles. En inderdaad check door dierenarts, tandarts, zadelpasser.succes!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:42

RuthenRoos schreef:
3x brok? Dat lijkt me helemaal niet goed. Hooi, hooi, hooi en evt. klein beetje brok voor de pitamientjes. Heb je les? Misschien helpt dat om de oorzaak van het gedrag te vinden.Of grondwerkles. En inderdaad check door dierenarts, tandarts, zadelpasser.succes!

Klopt! Maneges proppen er doorgaans graag goedkope brok in en besparen op ruwvoer.

Paarden met gevoelige magen (hoewel dat eigenlijk elk paard is) kan hier niet tegen.

Maar ts een endoscopie is vaak voor een paar tientjes gedaan. Maagzweren geven geen duidelijke signalen af. Maar zijn humeur kan er flink onder leiden.

Zet hij ook wel eens de tandjes op randen? Zoals voerbak of stalwand?

Is hij lief tegen zijn buurtjes? Of kan hij ze niet aanraken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:42

Maar toch nog even de vraag (omdat je daar niet op reageert).
Het paard vertoonde dit gedrag al in de proeftijd, de 2 weken dat jullie hem hadden.
Toch hebben jullie hem gehouden en zagen er wat in, anders had je hem wel terug gebracht.
Wat was er toen wel leuk aan het paard?
Je hebt hem toch niet voor niets aangehouden, ondanks de punten waarvoor je nu dit topic aanmaakt?