Nerveus om op te stappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Nerveus om op te stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:38

Typt met bonkend hart en trillende vingertjes volgend verhaal :')

Op 17-jarige leeftijd, op Oudejaarsavond dan nog wel, besloot ik vrolijk mijn paard nog even hooi te gaan geven.
Net toen ik 1 voet op mijn hooizolder zette, besloot de ladder weg te glijden en lag ik 2 seconden later plat op de grond.

Resultaat: 2 gebroken rugwervels.

6 maanden en heel wat revalidatie later stapte ik terug op mijn oude engelse volbloed merrie voor stapritjes.

Paard ging op pensioen en ik kocht een rasachte Maflinger merrie.

1 van de eerste keren dat ik met haar reed was maart 2012. Ik stapte uit met losse teugel, keek naar de instructrice links, paard schrok en ging er met een rotvaart vandoor naar rechts.
Ik viel en de ambulance pikte me nog een keertje op.
Resultaat: dezelfde 2 wervels gebroken en een 3de kreeg ik cadeau.

September 2012: auto rijdt me aan terwijl ik in de auto zit, hij was in fout (ik stond geparkeerd en hij knalde met een rotvaart in mijn voorkant): resultaat: alle gebroken wervels scheuren nog eens lekker door.

Toen heb ik lange tijd niet meer op mijn paard durven stappen.
Sinds januari heb ik echter een nieuwe drive gevonden. Paardlief wandelt graag buiten,
maar op buitenrit heb je natuurlijk ook draf en galop nodig.
Dus hoppa, goede instructrice onder de arm genomen en gaan met die banaan!
Nu heb ik al 2 rijlesjes achter de rug en zat ik alweer 10 keer op mijn paard voor korte stapritjes met wat drafstukjes en eerlijk is eerlijk, ik doe dat niet slecht O:)

Het enige waar ik altijd bloednerveus voor ben is het opstappen.

Ik wil over een uurtje met paardlief beetje gaan hobbelen en ben nu zo zenuwachtig dat mijn hart voelt alsof het straks gaat stil vallen.

Paardlief is echt heel braaf, luistert, houdt rekening met mij, maar blijkbaar sluimert er nog heel wat.

Ik rij met een cap en airbag vest. Ik durf ook gerust rijden, enkel de periode voor mijn billen zich in het zadel nestelen is enorm spannend voor mij :')

Iemand hier nog last van gehad?
Zo ja, gaat het ooit over? :')

prugelpiet

Re: Nerveus om op te stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:44

Ten eerste; jeetje wat een pech met je wervels... Heb je er nog last van?

Over je opstap angst, waar ben je precies bang voor? Dat je paard wegrent? Helpt het als iemand hem vasthoud terwijl je opstapt of niet?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:49

Wanneer ik altijd opstapte, liep mn paard al weg. Dus ik in de bak met paard, plaats haar voor het hek waar ze met haar hoofd over heen stond, beide teugels lichte druk en ik stap op. Zo kon ze geen kant op.

Nu is het opstappen en klaar. Misschien dat dit jou geestelijk kan helpen zodat je weet dat het paard geen kant op kan.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:19

Iemand even je paard laten vasthouden? Ook al is dat eigenlijk helemaal niet nodig, het kan jou net even dat stukje zelfvertrouwen geven waardoor je ook weer met een gerust hart durft op te stappen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:32

@prugelpiet: met wisselvallig weer, lang staan, slenteren, koude, vochtig weer, lang bezig zijn op de wei, occasioneel 2 hernia's die er door komen... Dan wel :) Maar niks dat de nodige yoga niet kan oplossen ;)

Het zit hem volgens mij inderdaad in 'stel dat mijn paard wegrent en ik val er af voor ik mijn vest vast geklikt heb'. Eens ik zit en de vest is aangekoppeld durf ik rijden. Vandaag was er iemand bij en als iemand haar vasthoud is ze nog sneller weg. Dus eigenlijk is het beter dat er niemand bij is hahaha, maar dan durf ik weer niet 'voor het geval er iets gebeurd en ik moet uren wachten tot er iemand mij komt oprapen'.

Ik denk dat het gewoon iets is waar ik even doorheen moet?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:37

Ik kan je ook niet helpen met tips. Ik heb zelf voor 6 weken geleden door een val van mijn paard maar 1 wervel gebroken en ik word ook al nerveus van de gedachte er weer op te moeten.....

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:11

En op een opstapkrukje gaan staan, vest vastklikken en dan pas opstappen?
Wel altijd paard met neus in de hoek zetten en standaard voor je weg stapt een snoepje geven vanuit het zadel. Dan leren ze stil staan en wachten op een hulp om te gaan lopen)

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:27

Op dit topic kan ik wel reageren.

Heb elke keer te weinig berichten om te reageren op het menswelzijn en sport forum. Wat een extreem megaveel pech heb jij gehad zeg! :(

En wat superknap en goed dat je er toch weer voor gaat! _/-\o_

Zijn jouw ruggenwervels toen nog vastgezet?

Ikzelf ben vorige jaar oktober lelijk gevallen van mijn paard.
Zal je de hoe en wat besparen, omdat je nu aan het opbouwen bent. ;)
Maar heb daarbij mijn nek gebroken en 3 ruggenwervels waren beschadigt.
Borstbeen gescheurd en mijn longen gekneusd. Nu is dat laatste allemaal wel redelijk hersteld..maar die nek hebben ze verkeerd ingeschat. Na 3 maanden korset/harnas kon ik na 4 maanden weer mijn nekband aan.. in afwachting van toch een operatie.
Nu 7 weken geleden geopereerd..maar vind het herstel nog niet echt snel gaan.

Ikzelf blijf zeggen als mijn gezondheid het toelaat ga ik er weer op. Maar dat gaat nog wel een tijdje duren...Weet niet hoe het mentaal zal gaan. Natuurlijk wil ik net als jou wel met airbagvest en met een nieuwe cap erop. De vorige heeft zijn taak gedaan.

Succes met het oppakken van je passie! *\o/* Denk zelf dat je angst ook weer moet wegslijten naarmate je weer meer vertrouwen krijgt. Maar ik begrijp je volkomen!