Paard kopen (tips?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:40

Hallo allemaal :D

Ik mag (eindelijk) een eigen paard. Ik vraag er echt al jaren naar en nu mag het dan eindelijk. Ik ben 16 jaar. In de zomervakantie ga ik kijken bij paarden. Na de zomervakantie ga ik dan een eigen paard kopen.

Ik heb met alles rekening gehouden. Ik laat het paard klinisch keuren, heb al naar de stallingskosten per maand gevraagd (ook over de weidegang (hoe vaak de paarden buiten staan, etc.) en hoefsmid + wormkuren, hooi en brokken, etc.). Dit is allemaal inclusief bij de prijs van de stalling. Het geld is ook allemaal in orde.

Nu heb ik een lijstje gemaakt met de dingen die ik denk dat ik nodig zal hebben:

Zadel (singel, beugelriemen, beugels)
Hoofdstel (bit)

Als ik uiteindelijk een paard heb uitgekozen dan ga ik wel vragen of het eventueel mogelijk is om zijn zadel en hoofdstel over te nemen (als deze in goede staat zijn) want dat vind ik fijner/makkelijker dan een zadelmaker te laten komen.

2 x Sjabrak
Halster + touw
Verzorgingsproducten: Liksteen, ....
EHBO set
Zweetdeken
Vliegdeken
Zomerdeken
Staldeken
Winterdeken
Zadelhoes
Ledervet
Oud T-Shirt/handdoek/theedoek
Poetskist (ik heb er al een, maar die is langzaam aan het kapot gaan)
Poetsset (een nieuwe, dat lijkt mij fijner voor het paard dan gebruikte borstels)
Metalen verhaarborstel
Antiklit
Peesbeschermers (als het paard dat nodig heeft)
Longeerlijn
Longeerzweep
Clicker (ik wil uiteindelijk het paard vrijheidsdressuur leren)

Denken jullie dat dit een goede basis is om mee te beginnen? En hoeveel dekens heb je eigenlijk nodig voor je paard? Het liefst wil ik hem zo natuurlijk mogelijk houden kwa verzorging (daar bedoel ik mee dat ik hem niet ga wassen met shampoo, niet scheren, etc.).
Hebben jullie misschien ook nog tips voor als ik bij paarden ga kijken? Waar ik op moet letten, etc.?

Ik weet al wat voor paard ik graag wil. Het liefst een draver of een kwpn, een ruin, 7/8 jaar, donker. Rijden op hoog niveau is voor mij niet heel erg belangrijk. Ik vind het gewoon fijn om te rijden en uiteindelijk kleine stapjes nemen om dingen te leren.

* Sorry als dit compleet verkeerd staat, ik ben niet echt bekend met Bokt.

AbbyBlues

Re: Paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:47

O wow, wat heeft mijn paard het dan slecht. :Y)
Ik heb maar 1 zadelpad (geef het toe, is erg onhandig als je vaker dan 2x in de week wilt rijden), geen dekens, geen verhaarborstel (wat is dat eigenlijk), geen zadelhoes en een oude set borstels die een keer een nacht in dettol geweekt hebben, en waar heb je een oud t-shirt of handdoek voor nodig? :+

Maar toppie dat je er zo over nadenkt!

Tip: zorg dat je een extra halster en touw hebt. Mocht er een keer iets mee gebeuren dan heb je in ieder geval een set achter de hand.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:48

Hoe komt je paard te staan? Mijn paard staat het hele jaar door 24/7 buiten in een paddock paradise en ik heb twee goede regendekens voor dr en daar doet ze het prima mee. Zomerdekens, vliegendekens en staldekens vind ik persoonlijk dus niet perse nodig, maar het is maar net wat je zelf wilt. Als je je paard niet scheert ben ik van mening dat een winterdeken dus ook niet perse nodig is.

Veel plezier met je zoektocht!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:51

Hij komt te staan op een manege waar de paarden 24/7 buiten staan in de lente, zomer en herfst. Ze gaan pas naar binnen als het temperatuur richting de 0 gaat. Moet ik dan regendekens van verschillende grammen kopen? Ik heb zoiets gelezen over verschillende grammen, maar ik ben er niet echt bekend mee.

Dankje!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:54

AbbyBlues schreef:
O wow, wat heeft mijn paard het dan slecht. :Y)
Ik heb maar 1 zadelpad (geef het toe, is erg onhandig als je vaker dan 2x in de week wilt rijden), geen dekens, geen verhaarborstel (wat is dat eigenlijk), geen zadelhoes en een oude set borstels die een keer een nacht in dettol geweekt hebben, en waar heb je een oud t-shirt of handdoek voor nodig? :+

Maar toppie dat je er zo over nadenkt!

Tip: zorg dat je een extra halster en touw hebt. Mocht er een keer iets mee gebeuren dan heb je in ieder geval een set achter de hand.

Een verhaarborstel is dit: https://www.agradi.nl/metalen-verhaarborstel-black.htm Ik gebruik deze meestal als de paarden hun wintervacht gaan verliezen. Een oud t-shirt of handdoek om het zadel mee in te vetten.

Haha, volgens mij ben ik een beetje te enthousiast. Ik ben ook heel erg bang dat ik iets vergeet.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:57

Ow zo'n ding. Ik merk dat ik er met de rubberen roskam meer haar van af haal, maar dat is persoonlijk denk ik.
Niet te druk maken, als je iets vergeten bent heb je het zo bij gehaald. En nog 20 andere dingen die je niet nodig hebt. O:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:57

Je hebt in principe geen dekens nodig hoor, al staan mijn paarden bijna altijd met dekens. Ik zou het gewoon aankijken en het kopen als je het nodig hebt, als je nu bedenkt dat je een deken wil heb je hem vandaag nog :+ Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een verhaarborstel, ze verharen nu helemaal niet dus zou dat pas aanschaffen als je het ook echt nodig gaat hebben.

Ik heb een hele stapel oude handdoeken voor de paarden liggen, waar zijn die niet handig voor? :+

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:00

Wat je nodig hebt kom je vaak tegen op moment dat je hem hebt, maar een voerbak lijkt me nog wel een handige als je hem buiten de stal of wei om wil voeren.
Dekens is afhankelijk van wat je wilt. Wat ook een handige is anti dazen spray.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:05

Wow, super bedankt voor alle snelle reacties!

Anti dazen spray ga ik zeker halen. Ik had er van de zomer eentje maar die is volgens mij allang op.
Ik zal de standaard dingen gewoon kopen en dan zal ik de andere dingen pas kopen als ik het nodig heb. Scheelt ook weer een hoop geld, haha

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:13

Is het dan voldoende om eerst een regendeken te kopen? Is dat voldoende voor als het iets kouder is en het regent?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:18

Beste is natuurlijk om sowieso eerst het paard te hebben ivm de maat en pasvorm en je eens op je gemak inlezen of en wat voor dekens je dan zou willen gebruiken. Het wordt nu eerst zomer dus de komende tijd heb je toch nog geen dekens nodig, enkel misschien een vliegendeken.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:30

Oké, bedankt!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:33

Nog steeds het is wat je wilt, mijn merrie heeft helemaal geen deken op, ook niet in de winter, maar dan rijd ik niet fanatiek wedstrijd en scheer ik mijn paard niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:58

Ligt aan je paard en wat je wil!

Mijn paard had bij zijn vorige baasje 2 dekens, een regen en een winterdeken. Ik wou hem graag doortrainen in de winter dus ik heb meerdere dekens gekocht. Heb er voor hem een aardige verzameling :x.
Toen ik hem kocht kreeg ik er niks bij, dus zadel op maat laten maken en hoofdstel aanpassen. Ik heb toen beetje bij beetje spulletjes verzameld en nu heb ik iets teveel denk ik :+.
Als je het basis hebt, kan je altijd in de aanbieding of op MP of BM leuke spulletjes kopen :).

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:13

Te veel is altijd beter dan te weinig :P

Dat ga ik ook zeker vragen of ik zijn dekens ook over kan kopen en dan eventueel zelf er nog bij kopen.
Als je in de winter gewoon wilt blijven rijden (in de bak en in het bos), welke deken heb je dan nodig?

Ik heb nu als basis:

2 x Sjabrak
Halster + touw
Verzorgingsproducten: (Liksteen)
EHBO set

Vliegdeken
Regendeken

Poetsset
Antiklit
Dazenspray

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:15

EHBO-set is altijd goed ja!
Misschien een reserve halster? Just in case?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:59

Zet ik erbij, dankje!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:19

Ga eerst maar eens naar paarden kijken, soms kun je zijn eigen spullen erbij kopen.Dan past alles in ieder geval en kun je vooruit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:28

Ik heb sinds februari mijn eigen pony.

Ik heb voor haar de zadelmaker laten komen.

Zadel
Hoofdstel
Myler bit
Regendeken fleecegevoerd 0 grams (volgende winter neem ik er een regendeken 100gr bij)
Fleecedeken (voor in de winter)
Uitrijdeken voor in/uitstappen.
Poetstas en wat borstels
Cowboy Magic (anti klit)
Peesbeschermers + springschoenen omdat we springlessen hebben.
Halster en touw 2x
Dekje (inmiddels ligt de kast vol := )
Leervet
Longeerlijn
Emmertje snoep
Rijzweep

Daar begon ik mee.

Inmiddels komt ze om in de spullen :')

Vliegendeken vind ik onnodig en warm in de zomer, goede vliegenspray werkt ook (uitgezonderd eczemers) en qua ehbo lijkt me het beste dat je een setje handschoenen en betadine scrub/oplossing hebt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:32

Ik zou mij eerst focussen op de koop. Dus waar moet je op letten! Wie neem je mee?

En aub ook een rontgen keuring.
Bedenk goed wat je zoekt!

Aanschaf van spullen is met een pinpas en een ritje naar divoza gedaan.

Aanschaf van een paard lijkt mij wat meer aandacht vragen.

En mijn tip. Koop ook eens wat 2e hands zoals dekens ofzo. Heb je meer reserve voor aankoop paard. En betere kwaliteits spul kopen kan volgend jaar ook nog wel.

Bespaar nooit op zadelpassen.

Vero_Linds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:49

Longeer spullen..!

Longeerlijn
Longeerlijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:53

Het beste is eerst een paard te kopen.
Een halster en een touw heb je genoeg aan.
Eventueel wat borstels en een hoevenkrabber.
De rest moet je toch afwachten wat voor paard je krijgt, wat je ervoor moet kopen.
Daar kom je dan vanzelf ook achter, je kan toch niet alles in één keer aanschaffen.
Net wat je op dat moment nodig hebt.

Riannexnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:03

Wat leuk dat je je eigen paard krijgt!

Om te beginnen heb je gewoon de basis spullen nodig:
2 halsters+ touw (voor als 1 stukgaat)
Zadel
Hoofdstel
Dekje
Borstels
( de dagelijkse dingetjes)

Wat betreft dekens
Ik heb zelf:
Regendeken
Vliegendeken
Zweetdeken
Staldeken (200gr)
2x waterdichte winterdeken (300gr) 1 met hals

Het is maar net hoe je je paard wil gaan gebruiken

Als je vrijheidsdressuur gaat doen maakt het niet veel uit hoe dik zijn vacht 's winters is
Als je veel wilt rijden is het makkelijk om zijn vacht dunner te houden en heb je dus meer dekens nodig
Ik heb een vliegendeken omdat mijn pony altijd erg last heeft van de vliegen
Het hangt dus ook van je paard af
Evt kun je ook altijd de mensen van wie je je paard koopt naar advies vragen
Uiteindelijk gaat het erom dat je het beste kiest voor je paard!

Ps; ik heb best veel dekens omdat ik mijn pony altijd scheer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:08

Een zadel dat bij het paard zit betekend niet automatisch dat het ook goed past!

Zowel voor het paard als voor jou als ruiter moet het zadel goed zijn. Bespaar alsjeblieft nooit op een goede zadelmaker / zadel. Daar valt of staat echt alles mee.
Hoe kun je goed rijden met een slecht passend zadel immers?

Voor de rest zorg voor een halster, touw, dekje, een poetsset (oud of nieuw maakt niks uit) een oude setje gooi je een nachtje in de dettol, daarna goed uitspoelen, laten drogen en ze zijn weer als nieuw) en een longeerlijn. Zo kun je ook grondwerk met je paard doen en hem zo goed leren kennen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:26

Wat leuk dat je een paard mag, voor als je voor een draver gaat kan je eens contact op nemen met stal west frieze dijk, zij kopen uitgecoursde of niet geschikte dravers, rijden ze in en verkopen ze weer, er staan al leuke paarden op hun site maar hebben vaak ook paarden die ze net hebben die nog niet op hun site staan, zo ben ik ook aan mijn paard gekomen, ik belde voor een ander maar dat bleek een merrie wat ik niet wil, maar ze hadden net een ruin van de zeflde vader binnen.