Inrijden wat voor zadel etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_melissacjay

Inrijden wat voor zadel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:00

Hoii ik had een vraagje ik ga binnenkort mijn paardje inrijden maar kan ik meteen een mooi zadel kopen? Dat waneer hij bespiering krijgt en nog wat groeit (hijs nu 4) de zadelmaker het zadel weer op maat kan maken of gaat dat niet lukken moet ik echt daarna weer een nieuw zadel kopen?

Akvast bedankt voor jullie reacties :D :D

Maureen_M

Re: Inrijden wat voor zadel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:02

Makkelijke aanpasbare zadels zijn:

- Wintec (kunststof, aanpasbaar in de boom en eventueel in de kussens mits je een nieuw model hebt)
- Bates (leren versie van bovenstaand zadel)
- Tekna
- Massimo

Dit zijn voor zover eventjes de enigste merken waarvan ik weet dat ze makkelijk aan te passen zijn.

Echter zou ik het advies van je zadelmaker aannemen :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:03

Een paard van 4 kan nog behoorlijk doorgroeien, misschien kun je je laten adviseren in een paardenwinkel (denkt aan Divoza of Epplejeck soortgelijken) en later, als je paard uitgegroeid is een mooi zadel op maat laten maken.

Dit zou ik doen.

Edit: Of zadelmaker, dit woord zocht ik.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:09

WoW
Albion
Zijn ook goed aan te passen...

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:20

Als je zulke vragen al stelt...

Je komt over of je heel weinig kennis hebt. Weet je zeker dat je de ervaring hebt om een jong paard te beleren...

Ik denk dat je heel eerlijk naar jezelf moet zijn en je dit eerst af moet vragen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:59

Women2 schreef:

Je komt over of je heel weinig kennis hebt. Weet je zeker dat je de ervaring hebt om een jong paard te beleren...

Ik denk dat je heel eerlijk naar jezelf moet zijn en je dit eerst af moet vragen.

Kennis over harnachament en paarden inrijden vind ik los staan van elkaar. Ken genoeg meiden die een flinke partij kunnen rijden maar gewoon niet veel weten van zadels, merken, passen en meten.. daarom hebben we daar toch de deskundige voor?

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:07

Dat is basiskennis ontwikkeling paard...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:12

Overweeg (semi) boomloos, pasvorm is meer vergevingsgezind en spieropbouw er onder is makkelijker zonder meteen weer aan te moeten passen. Zadel passen op niet ingereden/zadelmak paard is op zijn minst lastig ivm niet kunnen testen/belasten en dus controleren of het inderdaad past. Als er basis rem, stuur en gas op zit is een passend zadel vinden al stukken makkelijker.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:17

Women2 schreef:

Toch krijg je dit op heel erg veel maneges niet geleerd. Daar worden zadels gewoon op paarden geflikkerd en als het niet schuift zal het wel passen. Niet iedereen heeft het geluk les te hebben/ rijden bij iemand die dat belangrijk vind.

Ik ben het hele plaatje van zadels passen pas gaan leren toen ik mijn eigen paard 2 jaar in mn bezit had en het zadel (aangekocht en gepast door zadelmaker :+ ) niet meer paste. Deels door bokt heel veel kennis bijgebracht.

En daarvoor reed ik al minstens 10 jaar paard.. dusja, wat dat betreft zal iedereen daar zn eigen mening over hebben :)

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 13:26

Women2 schreef:

Ik vraag het niet voor niks dus blijkbaar weet ik het niet nee.
Ik ken zeker rijden en heb genoeg jonge paarden ingereden/doorgereden.
Alleen dit js mijn eigen paard en hier moet ik dus zelf beslissen wat voor zadel ik neem/koop
En die andere paarden waren van stalgenootjes dus ik doe het dan met het zadel wat hun kiezen.
Vandaar mijn vraag ;)

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 13:34

Tamary, jaa ik zat ookal aan boomloos te denken maar vind dat zo kxt zitten haha. Maar het is zeker een idee om in me achterhoofd te houden

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:38

_melissacjay schreef:
Tamary, jaa ik zat ookal aan boomloos te denken maar vind dat zo kxt zitten haha. Maar het is zeker een idee om in me achterhoofd te houden

Niet al het boomloos is hetzelfde hoor.
Nu weet ik weinig van dressuur zadels gezien ik zelf western ruiter ben.
Maar als ik daar even in vergelijk wat je hebt, bijvoorbeeld een boomloos barefoot wat gewoon een theedoek met beugels is in mijn ogen of een bob marshall wat een zeer stevig goed zittend zadel is waar je niet eens aan kan zien dat het boomloos is.
Raad ik je aan om gewoon eens rond te kijken naar de verschillende merken, het ene merk is het andere niet

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:44

Maureen_M schreef:
Women2 schreef:

Kennis over harnachament en paarden inrijden vind ik los staan van elkaar. Ken genoeg meiden die een flinke partij kunnen rijden maar gewoon niet veel weten van zadels, merken, passen en meten.. daarom hebben we daar toch de deskundige voor?

Ja precies dit, ik wil niet zeggen dat ik enorm kan rijden, maar verstand van de ligging van zadels heb ik ook niet. Ongeveer weet ik het well, maar ik kan me wel inleven in TS. Ik zou hier zelf echt een professional bij willen hebben.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:54

Ik zou gaan voor boomloos. Je kunt je bijvoorbeeld gaan verdiepen in barefoot(geen theedoek met beugels meer tegenwoordig), ghost, heather moffet en flexee. Je kunt ook even kijken op het boomloos topic hier op bokt.
Als je voor boomloos gaat kies dan niet zo'n goedkoop ding van nog geen 200 euro nieuw met velle kleurtjes, maar een kwaliteits(tweedehands) zadel met speciale pad. Anders kun je je paard veel schade toerichten.

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:52

Ja precies dit, ik wil niet zeggen dat ik enorm kan rijden, maar verstand van de ligging van zadels heb ik ook niet. Ongeveer weet ik het well, maar ik kan me wel inleven in TS. Ik zou hier zelf echt een professional bij willen hebben.[/quote]

Jaaidd precies dat. Ken beter even vragen voor ik iets fout doe. En jullie hebben ervaringen of tips ens daarom vrAg ik t even. En je ken ook niet alles wete :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:58

Mijn haf van net 6 is sinds december vorig jaar echt aan het werk en sindsdien al 3 boommaten gegroeid. Ik heb een tweedehands wintec gekocht en heb desondanks een ander zadel moeten kopen omdat hij te breed werd voor de breedste boom van de standaard wintec. Gelukkig ook weer voor een leuk bedrag een wintec wide kunnen kopen. Hij kan nu nog een 3 boommaten groeien, al hoop ik niet dat hij zó breed gaat worden.
Een 'echt' fijn zadel ga ik op zijn vroegst pas volgend jaar kopen, als ik het idee heb dat hij een beetje uitontwikkeld is.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:03

Wij hebben de barefoot barrydale voor onze pony. Hij zit heerlijk en is aan te passen door de pommel die erin zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:07

Inschatting maken hoe het past, vaak heb je zo'n zadel wel vaker gebruikt en kun je lichte inschatting maken of het past op jouw paard. :)
Ik heb een top zadel wat op veel modellen goed ligt, dus die gebruik ik bij zadelmak maken (voel mij er zelf prettig in) en ligt vaak prima.