Springpaard voorbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Springpaard voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:03

Hoihoi,

Ik had vandaag dus concours en nu was er een man die naar me toe kwam en zei; wat is dit voor een? leuk paard heb je, kan goed springen blabla maar toen zei hij dus van: wel een beetje lange voorbenen.
En nu ben ik me dus al de heletijd aan het afvragen wat hij daar mee bedoelde :')

Ik dacht zelf misschien voor een springpaard lange voorbenen? Maar heb niet echt een idee ervan eigenlijk. Iemand hier op bokt die snapt wat die man bedoelde? haha

Weet trouwens niet of dit topic hier thuis hoort?

Peelie

Re: Springpaard voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:06

Voor een dressuurpaard is het gewenst om een lang voorbeen te hebben. Voor een springpaard niet, omdat het veel been is om om te vouwen om de balk niet te raken. Het gaat meer om het vermogen om over de sprong te komen.

Die van jou zal dus naar zijn smaak een te lang (dressuurachtig) voorbeen hebben gehad. Verder niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:08

Peelie schreef:
Voor een dressuurpaard is het gewenst om een lang voorbeen te hebben. Voor een springpaard niet, omdat het veel been is om om te vouwen om de balk niet te raken. Het gaat meer om het vermogen om over de sprong te komen.

Die van jou zal dus naar zijn smaak een te lang (dressuurachtig) voorbeen hebben gehad. Verder niks mis mee.

Dit.

Of je paard springt met een lang voorbeen (vouwt ze niet helemaal mooi op). Ligt er een beetje aan hoe en wat hij precies gezegd heeft :)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:18

haha oke dankjulliewel! ;) Heb niet echt verder naar gevraagd.. Ik weet niet meer precies wat die vroeg :') handig.. haha

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:29

De daadwerkelijke lengte van het voorbeen doet er niet toe. Het is niet zo dat een paard een beter springpaard is als hij korte pootjes heeft.
Het gaat er meer om wat hij met dat voorbeen dóet. Het is goed als het paard ze mooi wegvouwt naar voren. Als hij dat niet helemaal goed doet, springt het paard met een lang voorbeen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:35

gaat inderdaad om de manier en snelheid van het intrekken van het voorbeen, ook wel een traag voorbeen genoemd.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:57

Ooh oke :') nouja heb er gelukkig geen last van met springen haha. Dankjulliewel! :) weer wat geleerd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:41

Traag is weer wat anders dan lang, maar in dat geval zal hij wel bedoeld hebben dat het paard niet helemaal invouwt, maar het onderbeen als het ware wat laat hangen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:43

TAO >> PP

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 09:50

gomir schreef:
Traag is weer wat anders dan lang, maar in dat geval zal hij wel bedoeld hebben dat het paard niet helemaal invouwt, maar het onderbeen als het ware wat laat hangen.

Heb even mijn filmpje terug gekeken, en het ziet er inderdaad uit alsof ze niet helemaal invouwt, wel grappig dat me dat zelf nooit is opgevallen echt. Ben alsnog blij dat ik er verder weinig van merk :')

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:07

Afbeelding

Dit is springen met een lang voorbeen :=