Zo'n 6 jaar geleden (ik was 12/13) opende ik een topic op YRT. Ik wilde enorm graag mijn eerste pony aanschaffen alleen vonden mijn ouders dit een minder sterk plan. Gelukkig maar want anders had ik het nooit gered om mijn havo met vlag en wimpel te halen
. Nu 6 jaar later ben ik momenteel een tweedejaars hbo-student, loop ik stage nog tot en met februari en verdien ik hier een hoop aan.
Als stage voorbij is, is de kans onwijs groot dat ik mag blijven werken bij mijn stageplaats. Zo niet dan zoek ik uiteraard direct een andere baan. Ik woon nog thuis maar ga vanaf augustus een halve week samen wonen met mijn vriend en een halve week ben ik bij mijn ouders.
Ik loop nu 4 dagen stage en moet 1 dag naar school, echter zijn deze lessen ook heel handig thuis te volgen. Ik rij momenteel mijn grote liefde van vroeger af en toe bij (max 1x in de week), helaas is dat echt wel een goed eindje weg (eerst met de tram een halte, dan met de trein 15/20 min en dan nog 20 a 30 min fietsen) en kan ik niet beloven dat ik er elke woensdag kan zijn, gelukkig kent de eigenaresse mij al sinds ik nog een gup van 7 was en vindt ze mijn studie enorm belangrijk. Ze is enorm flexibel en kan zelf ook prima die dag (her words). Daarnaast heeft ze ook nog een andere bijrijder dus voor paardjelief heerlijk natuurlijk!
De meisjesdroom om een eerste eigen pony aan te schaffen is er natuurlijk nog steeds. Naar mate de tijd begin ik steeds minder financieel afhankelijk van mijn ouders te worden. Ze betalen mijn studie en boeken. Studiefinanciering en zorgtoeslag mag ik houden en maandelijks krijg ik ongeveer €30 van hun extra. Er is op mijn rekening al een flinke spaarpot opgebouwd. Ik ben bereid er een hele hoop voor opgeven, ik koop alleen dingen voor mezelf wanneer ik het echt nodig heb en uitgaan ben ik nu wel op uitgekeken.

Toen ik een jaar of 13 was heb ik voor heet eerst kennis gemaakt met de kleinere rassen. Shetlanders, Minipaarden, Falabella's, Welshjes. Het is dus niet dat ik liever een dier heb wat in de aankoop goedkoper is want ik weet echt dondersgoed dat een minipaard bijna net zoveel kost in onderhoud als een Belg.
Wellicht zijn de stallingskosten, voer en wormenkuren wat goedkoper, maar je weet het nooit. Het gaat me dus écht om het ras zelf. Op die leeftijd van 13 jaar heb ik voor het eerst geleerd om te mennen, ik had hier zo'n onwijze lol en plezier in dat ik niets liever meer wilde. Helaas moest school echt voorrang krijgen en stopte ik met deze beestjes.Ik zit er dus aan te denken om de aankomende tijd me te gaan oriënteren op het zoeken van een leuke pony waar ik mee aangespannen kan rijden, waar ik vrijheidsdressuur mee kan doen en eventueel onder de man kan voor een klein ruitertje (absoluut geen must). En daarnaast lekker knuffelen, tuttelen, wandelen en fietsen. Een grote maat Shetlander, kleine Welsh of een kruising hierin past mooi in het plaatje denk ik. Met een blik op de toekomst om ooit in tweespan te kunnen.
Maar nu was ik wel benieuwd naar andere studenten op Bokt met dezelfde situatie zoals ik. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om elke dag naar je pony te gaan, te werken, te studeren en dan ook nog een sociaal leven hebben met je relatie/vrienden/familie. Wat is jullie weekplanning en hoe ziet jullie kostenplaatje er maandelijks uit? Wat zouden jullie mij adviseren, nog twee jaar wachten tot ik ben afgestudeerd of er voor gaan?