De evolutie van Perle B!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

De evolutie van Perle B!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 09:17

Hallo bokkers!

Gisteren heb ik heel fijn kunnen trainen met (Perle = parel) Billy, voor velen nog onbekend voor jullie. Billy is een ruin van 9 jaar oud en hij is nu 4 jaar in mijn bezit. Het is een heel werkwillig paard met een hele goeie kop erop. Hij werkt graag en zet altijd zijn beste beentje voor. Het is echt een heel plezier om met dit paard te mogen werken.

4 jaar geleden begonnen we zo:

Mijn toenmalige lesgever liet hem als een 'duikboot' lopen. Heel veel voorwaarts neerwaarts, op zich wel goed. Maar met mijn dunne beentjes en te weinig kennis over het voorwaarts neerwaarts, ging hij helemaal op zijn voorhand hangen. Mijn houding was belabberd, zoals je op de foto's kunt zien: heel krom gaan zitten, ik zat totaal niet stevig. Na een jaar zat ik nog altijd zo en hij bleef maar volhouden dat dat 'wel zou komen'. Ik nam 2x per week les van mijn lesgever. Het kostte handenvol geld en ik ging maar niet vooruit. Op een gegeven moment had ik er ook geen plezier meer in en door omstandigheden ben ik toen abrupt gestopt om bij hem te lessen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na nog 1 lesgever te hebben gehad, die niet naar mijn zin was en mijn helemaal naar de verdoemenis reed, ben ik uiteindelijk bij mijn huidige instructrice terecht gekomen.

Nu train ik al bijna 2 jaar bij Katrien Verreet, en dit gaat echt zo goed! Momenteel rijden we succesvol op L - niveau met een gemiddelde van 65%.
Ik ben er me van bewust dat er nog veel werkpunten zijn: hij mag op bepaalde momenten nog een tikkeltje meer bergopwaarts en meer actief. Tijdens de overgangen van galop naar stap moet ik erop letten dat hij niet gaat 'huppen', maar we zijn aan het leren om die overgangen korter te maken.

Ik moet nog iets meer voeling krijgen met hem en voelen wat hij nodig heeft en in welke mate. Hij begint heel fijn en gevoelig te lopen en ik heb nog vaak de neiging om te hard te komen met een hulp.

Op de slof hoef ik geen commentaar, samen met Katrien hebben we besloten om dit even zo te doen omdat hij heel lang de neiging had om uit zijn houding te komen en zich eruit te wurmen. De slof heeft zowel mij als Billy heel goed geholpen om te bereiken waar we nu staan. Zonder dat we hem enig moment hebben pijn gedaan of hebben geforceerd.

Klik op de onderstaande link om het filmpje te openen:
https://www.youtube.com/watch?v=PXdQAKLMkFk

Ik sta open voor commentaar en/of verbeterpunten indien dit op een passelijke en beleefde manier gebracht wordt.

Groetjes
Perle B *\o/*

Narcissa

Re: De evolutie van Perle B!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:49

Katrien is zeker een goede trainster, daar ga je veel van kunnen leren ;)

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 12:03

xLes schreef:
Katrien is zeker een goede trainster, daar ga je veel van kunnen leren ;)

Ken je haar?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:08

Je ziet het verschil goed tussen het filmpje en de foto's. Slofgebruik vind ik ook niet slecht. Zo zou ik hem ook gebruiken. Ben benieuwd naar hoe jullie er over een tijdje uit gaan zien als combinatie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:14

Ik vind dat er helemaal niks te zeggen is over het filmpje omdat je met een slof rijd. Daardoor komt er voor de kijker geen eerlijk beeld.
Pas zonder slof kunnen er bokkers met commentaar of verbeterpunten komen omdat je dan pas ziet hoe de nageeflijkheid écht is.

Je hebt trouwens wel een heel leuk paard. Hij oogt compleet anders dan dat hij als een duikbootje liep.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 12:49

Storm schreef:
Ik vind dat er helemaal niks te zeggen is over het filmpje omdat je met een slof rijd. Daardoor komt er voor de kijker geen eerlijk beeld.
Pas zonder slof kunnen er bokkers met commentaar of verbeterpunten komen omdat je dan pas ziet hoe de nageeflijkheid écht is.

Je hebt trouwens wel een heel leuk paard. Hij oogt compleet anders dan dat hij als een duikbootje liep.

Hey, ik versta jou standpunt. Maar uiteindelijk veranderd de slof niet veel. In principe loopt hij nu, op deze moment in het stadium van training hetzelfde met en zonder slof. De slof hangt er nu aan voor de zekerheid, voor moest hij zich nog eens bedenken. In principe maakt de slof nu niet meer een verschil qua nageefelijkheid.

Bedankt! Ben wel heel tevreden over hem Hoe hij het doet! Het oprichten is voor ons nog moeilijk omdat hij vrij horizontaal is.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:00

Ik vind het filmpje moeilijk beoordelen. Ik kan het allemaal net niet goed zien.
Volgens mij trek jij je hakken erg op, waardoor je nog steeds niet heel stevig zit.
Volgens mij heb je je handen ook vast staan, maar ook dat kan ik niet helemaal goed zien op het filmpje.

Je hebt een leuk paardje, wel vind ik dat die nog actiever mag van achteren. Ik heb nu iedere keer als je gallopeerd het gevoel dat hij er ieder moment uit kan vallen, misschien voelt dat voor jou anders, maar zo vind ik het eruit zien!

Ik ben benieuwd naar een filmpje zonder slof, want ik kan zo niet beoordelen over de houding van je paard en over correcte nageeflijkheid.

Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:05

Niet oordelen over correcte nageeflijkheid? De slof hangt slap :? Ik vind het filmpje er fijn uit zien, lekker op weg. +:)+ O gut en ik ga nu iets zeggen, waarvan ik weet dat het bijna in elk rijd-topic naar voren komt, maar in dit geval vind ik het dus echt; waarom ligt dat zadel zover naar voren? Of vertekent dat een beetje door het shabrak wat eronder ligt?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:32

Sinds wanneer noemt hij Perle B? :D

Ik vind het ook een beetje jammer dat je met slof rijdt, waarom hangt ie er precies aan? Je zegt voor moest hij zich bedenken, maar wat doet hij dan juist?
Ik vind dat hij in de galop veel en veel actiever mag. Ik had idd ook steeds het gevoel dat hij eruit ging vallen. Ik snap het anderzijds wel, ben nu ook bezig met de galop-stap overgangen en als hij heel groot en ruim galoppeert, is het voor mij nog onmogelijk om hem netjes in de stap te krijgen, dus mss is dat bij jou ook?

Ik vind het wel een heel knap paard :D Nog steeds vind ik hem erg pony lijken op de een of andere manier! Hoe groot is hij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:41

Tja, als je jaren verkloot hebt met het verkeerd rijden van je paard dan duurt het wel even voor je op de goede weg zit, top dat je bent blijven zoeken naar een instructrice die bij je past.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 08:20

xAnthea schreef:
Sinds wanneer noemt hij Perle B? :D

Ik vind het ook een beetje jammer dat je met slof rijdt, waarom hangt ie er precies aan? Je zegt voor moest hij zich bedenken, maar wat doet hij dan juist?
Ik vind dat hij in de galop veel en veel actiever mag. Ik had idd ook steeds het gevoel dat hij eruit ging vallen. Ik snap het anderzijds wel, ben nu ook bezig met de galop-stap overgangen en als hij heel groot en ruim galoppeert, is het voor mij nog onmogelijk om hem netjes in de stap te krijgen, dus mss is dat bij jou ook?

Ik vind het wel een heel knap paard :D Nog steeds vind ik hem erg pony lijken op de een of andere manier! Hoe groot is hij?

Haha Anthea, dat is een gebrek aan inspiratie voor een nickname haha.
Billy is mijn pareltje, en parel (ik weet niet meer in welke taal) betekend Perle en dan de B van Billy. Perle B dus. :D

Billy en ik vinden het vaak nog moeilijk om naar dat opgerichte te gaan en op moeilijke dagen duwt hij zich soms lang. Die slof helpt mij en hem om in zijn houding te blijven zonder dat ik grove hulpen moet geven. Maar zoals je kan zien, de slof hangt op de filmpjes bijna door. In principe gebruik ik hem bijna niet, eigenlijk alleen voor het 'zekere'.

Ik bekeek het filmpje zelf ook en ik vond ook dat die galop actiever mocht, meer sprong. Dus daar heb je wel gelijk in.

Hij is bijna 1.67m hahaha ik ben gewoon klein :')

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:09

Haha oke! Ik dacht eerst, toen ik die naam zag en jouw foto's, dat er weer een of ander pennymeisje zich voor deed als jou :') Maar dat is nu uitgeklaard xD
Over het slofgebruik kan ik idd niets zeggen, die hangt netjes :)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:23

Mooi paardje, ziet er veelbelovend uit!
Maar als je zegt dat hij zich zonder slof eruit durft wurmen, dan denk ik dat de basis toch nog niet helemaal goed bevestigd is. Overigens is voorwaarts neerwaarts rijden een trainingsfase, waarin je kunt afwisselen en welke je zeker nog nodig hebt ook op hoger niveau, dus het is idd een kwestie van aanvoelen wanneer hij klaar is om hem op een eerlijke en ontspannen manier naar te kunnen oprichten.
Succes!

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:48

AstraGirlie schreef:
Mooi paardje, ziet er veelbelovend uit!
Maar als je zegt dat hij zich zonder slof eruit durft wurmen, dan denk ik dat de basis toch nog niet helemaal goed bevestigd is. Overigens is voorwaarts neerwaarts rijden een trainingsfase, waarin je kunt afwisselen en welke je zeker nog nodig hebt ook op hoger niveau, dus het is idd een kwestie van aanvoelen wanneer hij klaar is om hem op een eerlijke en ontspannen manier naar te kunnen oprichten.
Succes!

Ik ben het eens met het VW NW, zo rijd ik hem ook in en uit. Het is niet altijd even makkelijk maar door training komen we steeds meer tot dat opgerichte, we zijn hier nu ruim een jaar mee bezig en de laatste maanden pas echt focussen op het boven blijven. Ik heb zeer goede begeleiding en ik heb het volle vertrouwen in mijn instructrice.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:09

Storm schreef:

Hoezo niet? Een paard loopt toch gewoon fijn of niet fijn? Of dat nou met slof is of niet. Dat kan je prima zien en daar heeft de slof niets mee te maken. De slof hangt ook helemaal los dus die speelt geen grote rol in dit plaatje.

Ziet er goed uit TS. Je overgangen van stap naar galop zien er netjes uit. Ik vind het altijd fijn om richting mijn overgangen ook nog wat te schakelen. Vier passen op, vier terug, vier op, vier terug en dan de overgang. Worden ze altijd lekker actief van, misschien kan je er wat mee :D Fijn dat je een goede instructrice hebt gevonden... Is altijd lastig maar als je eenmaal een goede hebt is het superleuk als je zo vooruit gaat! Ben benieuwd hoe jullie je de komende maanden ontwikkelen. Al een goed eind op weg zo te zien +:)+ Veel succes.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:42

Ik vind je slof gebruik prima hoor, denk dat daar weinig over te zeggen valt. Fijn paard, fijne combinatie. Je houding is echt veel beter in het filmpje dan op de foto's. Veel succes nog samen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:23

Ik vind je houding ontzettend verbeterd! Echt top :D
Goed dat je fijne hulp hebt gekregen nu. En die slof vind ik niet storend, als ik jou was zou ik 'm er lekker af laten maar goed dat is eigen keuze natuurlijk. Ik neem aan dat je galop zo rustig is omdat je met stap-galop overgangen bezig bent? Anders zou ik die galop zelf graag wat actiever zien.
Erg leuk paard! :D

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:34

leeneliefje schreef:
Ik vind je houding ontzettend verbeterd! Echt top :D
Goed dat je fijne hulp hebt gekregen nu. En die slof vind ik niet storend, als ik jou was zou ik 'm er lekker af laten maar goed dat is eigen keuze natuurlijk. Ik neem aan dat je galop zo rustig is omdat je met stap-galop overgangen bezig bent? Anders zou ik die galop zelf graag wat actiever zien.
Erg leuk paard! :D

Ja, vandaag eerst x onder begeleiding terug gereden zonder slof. Instructrice zei ook dat we er klaar voor waren om de slof eraf te laten.
Ja galop is iets trager voor de overgangen te oefenen. Maar hij moest inderdaad op dat moment iets meer voor het been!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:28

Wat een verschil! :) Zowel van jou als van je paard. Ik vind je slofgebruik in het filmpje niet storend. Als dit een fase in de training is, lijkt het op het oog prima. Maar dat is met vwnw hetzelfde. Met continue in dezelfde hoofd-hals houding trainen kom je niet verder. Overgangen galop-stap-galop zijn perfect op het meer 'bergopwaarts' te krijgen. Een tip is om dit wellicht uit te tellen in bijvoorbeeld om de 6 galopsprongen/stap passen. Natuurlijk naar haalbaarheid. Zo kun je, je ook alvast voorbereiden op de eenvoudige galopwissels. Je hebt een prachtig paard en jullie zijn een leuke combinatie! :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:41

ik zie ene paard dat in 3 delen loopt. hij maakt zijn beweging niet af en komt hakkelig over. ik vind jouw ook vrij sterk in de hand. het geeft voor mij geen vriendelijk beeld.

je houding is wel beter in het filmpje in vergelijk met de foto's. ik heb wel het idee dat je naar achter leunt omdat je erg veel druk hebt voor.

ik denk dat de basis er nog niet goed inzit en je daaraan moet gaan werken.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 08:22

DarkoFoitzik schreef:
ik zie ene paard dat in 3 delen loopt. hij maakt zijn beweging niet af en komt hakkelig over. ik vind jouw ook vrij sterk in de hand. het geeft voor mij geen vriendelijk beeld.

je houding is wel beter in het filmpje in vergelijk met de foto's. ik heb wel het idee dat je naar achter leunt omdat je erg veel druk hebt voor.

Hallo,
Daar ben ik het niet met je eens. Hij mocht iets meer voorwaarts ja maar in drie delen lopen vind ik niet. Als dat zo geweest was zou mijn lesgeefster dit wel gezegd hebben. We zijn er naar toe aan het rijden om hem inderdaad iets compacter te rijden maar met een paard dat vrij horizontaal is, is dat niet zo makkelijk.

Ook het naar achter leunen is niet omdat ik druk heb voor. Ik had die dag de juiste druk in mijn handen.

Ik vind en mijn lesgeefster ook, dat de basis er goed inzit met hier en daar nog eens een werkpuntje. Maar voor de rest is hij goed genoeg om op de verdere oefeningen te werken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:25

PerleB schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Hallo,
Daar ben ik het niet met je eens. Hij mocht iets meer voorwaarts ja maar in drie delen lopen vind ik niet. Als dat zo geweest was zou mijn lesgeefster dit wel gezegd hebben. We zijn er naar toe aan het rijden om hem inderdaad iets compacter te rijden maar met een paard dat vrij horizontaal is, is dat niet zo makkelijk.

Ook het naar achter leunen is niet omdat ik druk heb voor. Ik had die dag de juiste druk in mijn handen.

Ik vind en mijn lesgeefster ook, dat de basis er goed inzit met hier en daar nog eens een werkpuntje. Maar voor de rest is hij goed genoeg om op de verdere oefeningen te werken.

dan verschillen wij van mening :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:27

Wauw wat zit je netjes nu! Ik zit ongeveer zoals jij vroeger, en ik hoop dat ik over een tijd ook zo netjes leer zitten.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:19

Maanlicht schreef:
Wauw wat zit je netjes nu! Ik zit ongeveer zoals jij vroeger, en ik hoop dat ik over een tijd ook zo netjes leer zitten.

Heb er 4 jaar over gedaan haha :')
Door veel herhaling en oefening zijn we tot dit gekomen. Ik vind mijn houding nog altijd niet zo top en stoor me nog aan mijn te bewegelijke voeten. -O-

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:07

Je houding is inderdaad veel beter geworden! Correct gebruik van de slof kan ook helemaal geen kwaad.
Filmpje ziet er ontspannen uit! Geniet er nog van