tips bij het springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

tips bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:40

hier ben ik weer ;)

ik rij al 5 jaar paard en ben nu begonnen met springen. hebben jullie tips voor me? ik weet al zelf dat ik meer snelheid moet maken als ik naar de sprong ga en dat soms mijn voeten niet helemaal goed zitten :')
ps. dit is de 2de keer dat ik gesprongen had :D

sorry voor de slechte gsm kwaliteit

https://www.youtube.com/watch?v=Ua-dw6b ... e=youtu.be

Urielle

Re: tips bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:42

RT-V -> YRT

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:44

Probeer meer mee te geven, nu blijven je handen bijna op dezelfde plek en lijken zelfs wat op de hals af te steunen. Veel plezier en goed dat je om tips vraagt.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:47

Probeer je teugels niet te lang te houden, zoek verbinding. (Dat klinkt echt heel professioneel, ik ben zelf ook nog maar 13 hoor :+ _O- ) En inderdaad meer meegeven en niet op de hals steunen! Succes en nog veel plezier met het springen :)

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:47

Probeer niet teveel voorover te gaan zitten voor de sprong. Als je paard dan opeens weigert, lig je op de grond.
En verder inderdaad iets meer doorrijden voor de sprong. Vergeet ook niet goed door te rijden na de sprong.
Verder zag ik dat je de bocht maakte en een paar meter voor de sprong aagaloppeerde. Het is beter om dat al op tijd voor de bocht te doen.

Voor de rest gewoon lekker veel oefenen, dan wordt het vanzelf beter.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:27

ooh ja ik was vergeten te zeggen dat dit paardje niet gewoon is van te springen, ik vroeg het aan iemand die op de manege werkt en die zei dat sinds ze op de manege staat er nog niemand heeft mee gesprongen :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:44

niet naar voren buigen maar in verlichte zit, als je het verschil nog niet kan/weet kan je het opzoeken: het is namelijk best oefenen! je zit hierboven namelijk meer te staan in de beugels en buigen, en je leunt op de hals, dat moet dus niet, veder netjes!! meegeven doe je prima, je laat ze zelfs van te voren hangen...

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:51

Je moet niet sneller gaan voor de sprong, maar het hele parcours hetzelfde tempo houden. Ook voor de sprong. Want als je ineens gaat aandrijven, is er een kans dat je paard niet goed uitkomt. Voor de tweede keer vind ik het er prima uit zien en let inderdaad op de punten hierboven.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:11

bedankt voor alle tips!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:22

Je instructrice om gerichte tips vragen lijkt mij het beste en het makkelijkste. Via een forum tips geven (niet alleen in dit topic, maar in ongeveer alle topics die je opent met dit soort vragen) is erg lastig.
- Rij een constanter tempo; meer voorwaarts voor en na de sprong, maar wel onder controle en op jouw initiatief
- Teugels korter en meer verbinding houden, ook boven de sprong. Niet met je handen op de hals/manenkam steunen; je duwt je pony dan naar beneden, waardoor ze na de sprong hun balans kunnen verliezen.
- Na de sprong eerder terugzitten in je zadel; ook hier geldt dat hoe langer je naar voren blijft 'hangen', hoe sneller je de pony uit balans brengt, met risico op struikelen. Dit kun je oefenen door op een crossbaan een paar keer een afsprongetje te rijden, uiteraard onder begeleiding van een instructrice die precies aangeeft wanneer je terug moet gaan zitten.
- Ik denk dat je beugels wel een of twee gaten korter kunnen; dan wordt ook je verlichte zit makkelijker. Om te oefenen met de verlichte zit, kun je in draf oefeningen doen zonder hindernissen. Je kunt bijv. een stukje van de lange zijde in verlichte zit rijden (let op dat je handen onafhankelijk blijven van je lichaam en je dus niet je balans gaat houden door aan je teugels te gaan hangen. Verder in draf: sta-sta-zit-sta-sta-zit of zit-zit-sta-zit-zit-sta, in plaats van lichtrijden.

Maar nogmaals: neem les. Niet alleen met deze pony, maar ook met je eigen pony's.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:13

hoi. ik heb je video gekeken, leuk dat je springen zo leuk vindt.
ik heb wel wat tips:
je gaat al een heel stuk van de sprong verwijderd naar voren zitten om zo snel mogelijk in de verlichte zit te kunnen. doe dit niet. door dat jij naar voren gaat mindert je pony snelheid en gaat moeilijker of niet over de sprong.probeer naar achter te blijven zitten en als je paard gaat springen omhoog te komen.
zo blijft je paard doorgaan met rennen. ook beter eropaan sturen. bij de eerste sprong keek het paard weg, en je ging nét niet helemaal recht over de sprong.
suc6 verder!!

31Cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:20

Probeer je lijf in een iets mooiere vorm te houden, met een rechterre rug en een strakke lijn van je schouders naar je hakken wordt je evenwicht ook beter. Iets meer meegeven, dan voelt het springen ook wat soepeler en worden zowel jij als je paard minder uit evenwicht getrokken. En iets langer in het zadel blijven zitten, neem je tijd, probeer niet te overhaast met je pony meet ge gaan. Dan kom je namelijk voor de beweging en wordt de landing onprettig ;-)

Ziet er verder leuk uit! Oefening baard kunst :-)
Als je het echt leuk vindt zou ik wat springlesjes nemen. Hoeft helemaal niet van een duur iemand, gewoon iemand die bij jou thuis komt en je wat tips kan geven.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:22

ja ik ga eens op springles gaan binnenkort maar ik heb het best wel druk met mijn eigen paardje :j