Maureen95 schreef:Wat enorm gaaf zeg! En wat zijn de paarden rustig zo met dat vuur

Thanks! We trainen gericht op de rust erin houden, zelfs met extreme dingen. Zeker met vuur werken moet voor de paarden gewoon relaxed en stressvrij zijn.
@ Daphne: Tof dat je de shows beiden gezien hebt! Spartacus (de schimmel) deed het echt onwijs goed, vooral omdat hij de routine van de Rode Lansiers show nog niet kende, aangezien we niet verwacht hadden die op te moeten voeren, haha.
xyzutu2 schreef:Wat ik me afvroeg is wat het idee eigenlijk is achter de tuigage? Gaan jullie voor historisch correct of gewoon wat maar leuk lijkt? De uniformen zien er namelijk wel strak uit, maar de hoofdstellen gaan van Spaans naar Hongaars etc.
Voorop gesteld moeten de paaden comfortabel kunnen werken, dus als een historische replica dat in de weg staat kiezen we voor een andere oplossing. De richtlijn is wel zo historisch mogelijk.
De zadels zijn portuguesa type, dus die passen qua opbouw in beide tijdperken, alleen reden Lansiers op een ander type zadel (Curassiers bijvoorbeeld reden wel op een opbouw die vergelijkbaar is met Portuguesa, alleen dan van tan leer). Lansier zadels willen we tzt graag nog eens laten maken, maar naast dat dit vrij prijzig is, is het moeilijk om een zadelmaker te vinden die zich hier aan kan wagen.
De hoofdstellen met het gekruiste kopstuk zijn Napoleontische replica's en ook correct voor de uitbeelding (Rode Lansiers waren deel v/d Keizerlijke Garde en hadden dus messing gespen en versieringen i.t.t tot linie cavalerie). Hongaarse hoofdstellen zie je in de 18e en 19e eeuw veel, ook in deze streken, waarschijnlijk door oost-Europese invloeden op de cavalerie (Huzaren bv reden ook met kozakkenzadels).
Het idee van de Bokkenrijders is dat het een beetje een samengeraapt zootje moet zijn, één of andere landelijke pauper zou natuurlijk zelf geen hoofdstel met schalanken gehad hebben (die werden vooral gebruikt door hoge officieren en adel) maar ach, als struikrover steel je toch alles bij elkaar en je tuig en paard dus vast ook wel.
Spaanse hoofdstellen zijn op zich qua vorm wel geschikt, alleen die vliegen fringe voorop heb ik nog niet echt op afbeeldingen gezien. Omdat Spartacus nog maar kort bij het team is heeft hij nog geen eigen spullen, en voor een eerste show vonden we het prettiger hem met zijn vertrouwde tuigage te laten lopen.