Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 09:52

Ik weet niet zo goed hoe ik de titel moet noemen. Maar ik wil volgend jaar graag mijn paardenhouderijopleiding gaan hervatten. Ook wil ik hierbij de instructeurs cursus gaan doen. Daarvoor heb je minumaal L springen en Mdressuur nodig of andersom.

Hier heb je natuurlijk een eigen paard voor nodig.

Ik wil zo rond september een paard gaan kopen. Deze mag tussen de 0en 5000 euro zijn. Dat is mijn budget.

Het enigste is dat ik een beetje in dubio zit met wat voor paard. Niet al te duur maar hij moet minstends tot de M dressuur komen.

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een kwpner wil, omdat ik ze er zo saai uit vind zien :+
Maar nu weet ik gewoon niet zo goed welk ras bij mij past. Ik wil eigenlijk vanalles uitproberen, maar het lijkt mij raar om nu naar een handsstal te gaan om te vragen of ik verschillende paarden uit wil proberen zonder te kopen :+

Wat is jullie advies hierbij? Hoe kan ik verschillende rassen uitprobere of ze voor mij lekker zitten. (Vooral galop vind ik belamgrijk dat ik daar fijn in kan zitten)

Graag zou ik wat advies willen :)

Persevero

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:57

elk paardenras zou de M wel kunnen halen, denk dat L springen meer een bemerking is.
Het ene paard zal wel makkelijker tot de M komen dan de ander.
Daarnaast denk ik ook dat je wel een voorkeur kan hebben voor een bepaald ras maar dat het toch per individu anders zal zijn.
Ik denk dat je het beste gewoon kunt gaan kijken bij paarden die je aanspreken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:00

Persevero schreef:
elk paardenras zou de M wel kunnen halen, denk dat L springen meer een bemerking is.
Het ene paard zal wel makkelijker tot de M komen dan de ander.
Daarnaast denk ik ook dat je wel een voorkeur kan hebben voor een bepaald ras maar dat het toch per individu anders zal zijn.
Ik denk dat je het beste gewoon kunt gaan kijken bij paarden die je aanspreken.

Ik denk dat elk paardenras het ook wel kan, maar ik ben altijd al verliefd geweest op quarters. Hiermee ga ik geen dressuur rijden. Dus wil mij meer verdiepen in een dressuurras. Ik ben altijd al hartstikke fan geweest van fjorden maar ik denk dat een sportfjord te klein voor mij is. (ben 182cm lang)
Ik wil dat mijn gevoel gewoon bij een bepaald ras zegt, he dat is echt een ras voor jou!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:05

Als je binnen afzienbare tijd van niets naar L springen en M dressuur wilt gaan zou ik echt alleen voor een warmbloed gaan.
Alles leuk en aardig met de rassen die je noemt maar de kans dat je dan het gewenste niveau dan niet haalt en/of dat niet binnen een afzienbare termijn doet is nogal groot. Niet onmogelijk maar wel veel moeilijker.
En zo saai is een kwpner niet. Ook binnen het kwpn zit volop variatie in maat, kleur en aftekeningen.

En als je een 'courante' kwpn (of eender welke warmbloed) koopt kun je hem na je behaalde resultaten alsnog verkopen als je ze saai blijft vinden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-05-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:07

Kijk ook naar de eisen die ze stellen voor de instruteurs opleiding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:08

Misschien kun je en oproepje op bokt plaatsen?
Op die manier kun je misschien wat verschillende rassen rijden en zo een beter idee krijgen wat je nou het meest aan spreekt :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:09

Dankje voor je antwoord! Ik wil in ongeveer een jaar tijd naar het M. Ik neem aan dat dat reeël is toch? Ik zie sommige mensen ook wel eens in een half jaar naar het M gaan :P

En dan is mijn andere vraag of ik zomaar naar een handelsstal kan gaan om te vragen of ik verschillende rasssn uit kan proberen. Naar mijn mening lijkt mij dat raar :+

Ellepel dat lijkt me wel een goeie! Maar kan zoiets op de boktmarkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:09

Ik zou zeggen, vergeet je opleiding. Ga wat anders doen en koop een paard die jij leuk vind. Opleiding heb je niks aan, en als je je diploma wil halen, ga dan orun doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:10

Kun je niet een warmbloed van iemand lenen voor de opleiding, en later een ras kopen dat beter bij je past?

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:15

een BWP-er zou wellicht ook een leuke stap zijn! vooral met je lengte ook :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:17

Je woont niet zo gek ver van mij vandaan.
Ik heb een Draver thuis staan, als je wilt mag je die proberen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:21

Joolien schreef:
Ik zou zeggen, vergeet je opleiding. Ga wat anders doen en koop een paard die jij leuk vind. Opleiding heb je niks aan, en als je je diploma wil halen, ga dan orun doen.

Het is meer dat ik binnen 12 jaar een opleiding moet doen voor het compenseren van mijn stufie. Ik heb namelijk nog geen enkele opleiding afgerond :o

Paardenhouderij wil ik graag doen en orun erbij halen is helemaal goed! Volgens mij is er zelfs een niveau 2 instructeursopleiding.

@Ess_Ramona dat lijkt mij erg leuk!

Bwp ras ken ik niet zo goed. Zal ik eens naar kijken :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:21

FCSA schreef:
Kun je niet een warmbloed van iemand lenen voor de opleiding, en later een ras kopen dat beter bij je past?

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:24

Misschien kan je eens kijken voor een Duits warmbloed? Voordeel is dat de meeste Duitse stamboeken hun dressuurhengsten ook beoordelen op springen et vice versa. Dan is de kans iets groter om een paard te vinden dat zowel dressuur als springen aanleg heeft.

Een groot deel van(maar zeker niet alle!) de dressuurgefokte kwpners heeft weinig springaanleg, dus dan is L springen worden wat lastiger. Zeker als het je eerste paard is (?) en je nog een deel van de opleiding zelf moet doen.

Ik zou hoe dan ook zeker voor een warmbloed gaan, die zijn toch echt voor de sport gefokt. Met een ander paard kan het ook, maar zal nog een stuk lastiger zijn. En ook met een warmbloed is het al makkelijk om binnen een jaar m te rijden..
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 20-05-16 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:25

kwpn, holsteiner, hannoveraner.... er zijn zo veel rassen die dit kunnen. beetje haflingern/tinkern krijg je ook nog zo ver. in prince kan elk gezond paard tot het Z gereden worden. dit is namelijk de basis van de dressuur.

elk paard kan wel springen maar een parcour springen is vaak een uitdaging. L is daarbij niet heel zwaar en menig ras kan dit ook. een huis tuin en keuken paard moet dit makkelijk kunnen.

een paard in bruikleen kan natuurlijk ook altijd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:25

Als je een keer tijd hebt stuur maar een PB hoor :).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:25

Ik heb al eerder een eigen paard gehad alleen was dat een quarter. Zijn er ook stallen in NL die die duitse warmbloeden verkopen? Heb nog nooit dat ras in nl voorbij zien komen namelijk :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:26

als je een kwpn 'saai' uit vind zien waarom pak je dan niet gewoon eentje die bont gekleurd is :)

Dan heb je toch een gaaf paardje met een goede bloedlijn en (hopelijk) de minimale eisen voor je opleiding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:27

Maureen_M schreef:
als je een kwpn 'saai' uit vind zien waarom pak je dan niet gewoon eentje die bont gekleurd is :)

Dan heb je toch een gaaf paardje met een goede bloedlijn en (hopelijk) de minimale eisen voor je opleiding

Ik ben niet zo fan van bont _O-
Het liefst heb ik een gitzwarte merrie of ruin. Maar dat is een pennydroom :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:28

DarkoFoitzik schreef:
kwpn, holsteiner, hannoveraner.... er zijn zo veel rassen die dit kunnen. beetje haflingern/tinkern krijg je ook nog zo ver. in prince kan elk gezond paard tot het Z gereden worden. dit is namelijk de basis van de dressuur.

elk paard kan wel springen maar een parcour springen is vaak een uitdaging. L is daarbij niet heel zwaar en menig ras kan dit ook. een huis tuin en keuken paard moet dit makkelijk kunnen.

een paard in bruikleen kan natuurlijk ook altijd.

Nou, binnen een jaar met een halflinger of tinker bij de paarden naar M dressuur en L springen voor een amazone zonder wedstrijd ervaring...... Onwaarschijnlijk......

En al die warmbloed rassen die nu genoemd worden zien er precies hetzelfde uit als een kwpner, zeker voor een leek

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:30

Duits warmbloed is geen ras, maar omvat meerderde stamboeken.
Zo uit mijn hoofd heb je de hannoveranen en trakheners, vaak iets meer richting dressuur gefokt.e n de Holsteiner is weer meer richting het springen gefokt. Er zijn er nog meer maar deze stamboeken kwamen als eerste naar boven.

Maureen_M

Maureen95 schreef:
Maureen_M schreef:

Ik ben niet zo fan van bont _O-
Het liefst heb ik een gitzwarte merrie of ruin. Maar dat is een pennydroom :P

Het is ook nooit goed he :')

Nee grapje joh! Heel erg veel succes met de zoektocht! je zal vast wel iets vinden wat echt bij je past.

Misschien eentje met een valk kleurtje?? <<) <<)

(ps, zie nu pas dat we naamgenootjes zijn! )
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 20-05-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Is ook geen ras maar een stamboek toch?

En wat betreft die opleiding kan ik het je allerminst aanraden. Het is fijn als je iets wilt doen wat je leuk lijkt, maar je kan er net niks mee, zeker niet als je hem op niveau 2(?) wilt halen. Ga voor die orun. Ben er van overtuigd dat je daar meer profijt van hebt! En dan een opleiding doen waar je meer aan hebt. Iets met management ofzo.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:31

Denk wel dat ik jet met Joolien eens ben. Helemaal nu ik lees dat je paardenhouderij wilt doen. Ik zou toch iets zoeken waar werk in is.

Wat betreft paard wat L springen en M dressuur zou ik ook voor een warmbloed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:34

Maureen95 schreef:
Dankje voor je antwoord! Ik wil in ongeveer een jaar tijd naar het M. Ik neem aan dat dat reeël is toch? Ik zie sommige mensen ook wel eens in een half jaar naar het M gaan :P

En dan is mijn andere vraag of ik zomaar naar een handelsstal kan gaan om te vragen of ik verschillende rasssn uit kan proberen. Naar mijn mening lijkt mij dat raar :+

Ellepel dat lijkt me wel een goeie! Maar kan zoiets op de boktmarkt?

Je wilt van niets naar M?

Nou ik denk niet dat dat super reel is. Of jij moet al hoger gereden hebben ene en talentvol jong dier kopen zelf of een paard kopen die alles al kent. Want in een jaar naar de M is voor de meeste niet super reeel als je zelf ook nog geen ervaring hebt.