Paard kopen - waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurierambo

Paard kopen - waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:01

Hallo!
Ik ben aan het denken over het aanschaffen van een paard, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Zelf ben ik 14 jaar oud, en ik rijd paard sinds mijn vierde. Door de week rijd ik bij familie en train ik twee lieve paardjes :)
Ik heb nu zes jaar les gehad op een manege.
De paarden die ik rijd zijn allebei niet te braaf, maar ook niet te wild; dit vind ik het perfecte karakter voor een mogelijk toekomstig paard.
Ik heb een paar eisen gesteld:
Ik ben 1,68 en zoek daarom een E-pony of een klein paard.
Ik ben helemaal verliefd op bonte paarden (bijv een paint), dus ik wil ook het liefst een bont paard.
Ik wil het liefst een jaarling of een tweejarig paard kopen, die ik dan zelf in kan rijden met hulp van mijn familie.

Ik heb een redelijk gericht idee van wat ik wil, maar heb een beperkt budget en sta daarom ook open voor andere opties.
Daarbij vraag ik me ook af wat een gemiddelde prijs is van een recreatiepony van 1 of 2 jaar oud.
Ik heb op het internet gelezen dat voor recreatiepaarden de gemiddelde uitgave per maand €400 euro is. Klopt dit, of is dit te weinig?

Ik heb zo veel vragen en weet daarom ook niet zeker waar ik aan wil beginnen en of ik dat wel wil doen (ivm uitgaves). Ik weet zeker dat ik er de tijd voor heb, want ik besteed op het moment dagelijks ongeveer 3 uur op stal, en heb vaak nog veel tijd over om niks te doen als ik thuis kom.
Kan iemand me tips geven waar ik op moet letten, en wat het slimst zou zijn om op dit moment te doen?

Heel erg bedankt :) ;)
Laatst bijgewerkt door laurierambo op 19-05-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Re: Paard kopen - waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:09

Ik denk dat het verstandig is dit voornamelijk door je ouders te laten regelen :)
Waarom ga je niet voor een 3 jarige of een ouder groen paard? Een paard van 1 of 2 staat nog wel een tijdje op de wei :)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:17

400 euro p/m is een reeel bedrag.
Ik ben meest 550 kwijt maar ik stal in een dure omgeving en ik koop veel onnodige spulletjes.
1 of 2 jarige zou ik persoonlijk niet doen voor een eerste paard. Ookal heb je veel ervaring. Een eigen paard is toch heel anders dan een verzorgpaard kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Ik zou dan voor een leuke 3 of 4 jarige gaan die net onder het zadel is en verder nog groen als je graag helemaal vanaf het begin wilt beginnen. Dan heb je toch net even die basis.
Over de grootte zou ik wel minimaal voor een E-pony gaan trouwens.

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:30

IsabelHx schreef:
Ik ben meest 550 kwijt maar ik stal in een dure omgeving en ik koop veel onnodige spulletjes.
1 of 2 jarige zou ik persoonlijk niet doen voor een eerste paard. Ookal heb je veel ervaring. Een eigen paard is toch heel anders dan een verzorgpaard kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Ik zou dan voor een leuke 3 of 4 jarige gaan die net onder het zadel is en verder nog groen als je graag helemaal vanaf het begin wilt beginnen. Dan heb je toch net even die basis.

Bedankt! Ik weet dat de stal waar ik nu ook rijd het maandelijks €150 kost, en je moet jaarlijks voor geloof ik €50 tot €80 enten. Dan komt er ook nog eens in de zoveel tijd ontworming, tandarts en hoefsmid bij :P
Ik bedoelde ook een E-pony, heb het even aangepast (; ik snap waarom het misschien verstandiger is om met een 3 of 4 jarige te beginnen, en dat ga ik ook misschien doen. :)

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:31

JudArthos schreef:
Ik denk dat het verstandig is dit voornamelijk door je ouders te laten regelen :)
Waarom ga je niet voor een 3 jarige of een ouder groen paard? Een paard van 1 of 2 staat nog wel een tijdje op de wei :)

Het zou heel fijn zijn als mijn ouders het regelden, maar ze zeggen ook dat het mijn verantwoordelijkheid is, en dat ik eerst alles op een rijtje moet zetten en het dan aan hun kan laten zien. Ik ben het er nu ook mee eens dat 1 of 2 jarige wel jong is voor een eerste paard. Bedankt!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:35

laurierambo schreef:
IsabelHx schreef:

Bedankt! Ik weet dat de stal waar ik nu ook rijd het maandelijks €150 kost, en je moet jaarlijks voor geloof ik €50 tot €80 enten. Dan komt er ook nog eens in de zoveel tijd ontworming, tandarts en hoefsmid bij :P
Ik bedoelde ook een E-pony, heb het even aangepast (; ik snap waarom het misschien verstandiger is om met een 3 of 4 jarige te beginnen, en dat ga ik ook misschien doen. :)

Klinkt als een goed besluit!!
80 euro enten is wel veel hoor! bij ons worden ze collectief geënt voor 25 euro of zo en dan ben je een jaar klaar.
Reken idd op 35 euro hoefsmid om de 8 weken (als je paard zonder ijzers staat) en af en toe een mest onderzoekje.
Ook is het belangrijk om 1 of 2 keer per jaar je zadel te laten nakijken, zeker met een jonkie zonder bespiering en om een DA potje aan te leggen!

Lekker op marktplaats rond gaan zoeken dan kom je vanzelf een leuk paardje tegen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:37

Ik verplaats dit topic van VSW naar YRT.

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:46

Hallo,
Ik heb sinds kort ook een eigen paardje, beestje is nét 5. De basis zit er op die leeftijd al in, maar doorgereden moet hij nog worden.
Persoonlijk denk ik inderdaad dat je het beste voor een paardje van ongeveer 5 kan gaan. Daar kun je lekker mee aan de slag (houdt er ook rekening mee dat een paard tot een jaar of 5/6 groeit, en je tot die leeftijd nog niet veel met het beestje kunt doen qua rijden).

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:52

Volgens mij stond er op de site van bit?? Een artikel van iemand die een volledig schema bij hield van de kosten en opbrengsten van een eigen paard.

Kan ook ergens anders zijn geweest maar misschien is er hier iemand die weet waar ik t over heb?

Was een dame die redelijk bekend was volgens mij. En het was een goed en reëel overzicht

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:53

Leuk leuk!
Ik ben denk ik ongeveer 300 per maand kwijt en bij mij kost de pensionstalling 150 in de maand!
De ene keer is het alleen die 150. Een maand later moet mijn zadel bij gevuld worden, osteopaat komen... en dan heb je ineens weer heel hoge kosten. Het wisseld toch af :)
Tevens was mijn eerst paard een 3 jarige bonte, haha. Inmiddels is ze 5. :')
Maar ik zou zeggen, ga er voor.
Als je een spaarpotje hebt voor onvoorziene kosten en +/- 500 euro in de maand verdiend moet het lukken.
En lekker lang de tijd nemen met 'zoeken', impulsief een paard kopen is meestal niet heel verstandig.

Edit: ik hou ook al m'n kosten per maand bij die naar m'n paard gaan, is best handig.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:58

Zijn de beweegreden voor een paint enkel dat ie bont is? Dan zou ik echt je het advies meenemen om iets beter na te denken over wat je zoekt.

Een paint is wel wat anders dan een kwpn. En vaak ook wat duurder. Daarnaast zijn ook 5 panel testen aan te raden. Zit zelf niet in de paints maar er zijn zat bokkers die dat wel zijn.

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 18:21

Knert schreef:
Zijn de beweegreden voor een paint enkel dat ie bont is? Dan zou ik echt je het advies meenemen om iets beter na te denken over wat je zoekt.

Een paint is wel wat anders dan een kwpn. En vaak ook wat duurder. Daarnaast zijn ook 5 panel testen aan te raden. Zit zelf niet in de paints maar er zijn zat bokkers die dat wel zijn.

Heel erg bedankt voor je advies!
Ik heb een boel sites bezocht over verschillende rassen en vind westernpaarden als paints en quarters aantrekkelijk klinken. Ik weet ook dat 'zuivere rassen' best duur zijn, sommige veulens al 4000 euro. Ik wil daarom denk ik het liefst een kruising. :D

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:24

Misschien een tipje, PaardenPraatTV heeft hier een heel informatief filmpje over!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:31

laurierambo schreef:
Knert schreef:

Heel erg bedankt voor je advies!
Ik heb een boel sites bezocht over verschillende rassen en vind westernpaarden als paints en quarters aantrekkelijk klinken. Ik weet ook dat 'zuivere rassen' best duur zijn, sommige veulens al 4000 euro. Ik wil daarom denk ik het liefst een kruising. :D

Ook bij een kruising Paint of Quarter altijd een 5 panel test laten doen. Mensen die kruisingen fokken weten hier vaak niet van af en nemen soms een goedkope hengst en 'vergeten' dan te testen met alle gevolgen van dien.
Ook zuivere Paints en Quarters laten testen indien dat nog niet gebeurd is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:33

Een Alpen quarter is ook leuk ...
En wellicht vindt je wel een bonte kruising

QuickQack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:19

Ohh nee, hier heb ik een slechte ervaring mee, eerste paardje super brave ruin van acht, 6 maanden terug Sun gekocht, een 3 jarige hevige en groene merrie, als ik Sun als eerste paard had, had ik nooit meer willen rijden.
Maar het is jou beslissing, als je er klaar voor bent, en je wilt dat zeker, je hebt HET paardje voor jou gevonden, zou ik het avontuur tegemoet gaan!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:27