A Dream come true, but how?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elena_Koree

A Dream come true, but how?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:36

Lieve allemaal!

Wij gaan verhuizen naar een boerderij en daar kan ik eindelijk mijn droom waar maken, een eigen paard /3 ! Nu het zover is ben ik rond gaan kijken maar ben al snel tot de conclusie gekomen dat het erg moeilijk is om zoeken en eisen te stellen. Ik ben iemand die 99% van alle paarden leuk vind. Hoe maak je die keus uiteindelijk? En hoe weet je zeker dat een paard diegene is waar je oud mee wilt worden?

Ik vroeg mij af hoe jullie jou eerste paard gevonden hebben? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! Misschien leer ik nog wat van jullie ervaringen!

Alvast super bedankt! *\%/*

X Elena

Azmay

Re: A Dream come true, but how?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:37

Ik ben gewoon eens gaan kijken bij een paard wat me van de advertentie wat leek en ben verliefd geworden. Het is een gevoel wat je erbij hebt denk ik.

Houd er wel rekening mee dat een paard in zijn eentje nooit echt gelukkig is dus dat je er nog een maatje bij moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:44

Ik ben eerst serieus gaan nadenken over wat ik voor paard of pony wilde. Daar heb ik een lijstje van gemaakt, wat in mijn geval neerkwam op;
-Ruin
-4-5-6 jaar oud
-Tenminste goed zadelmak
-Braaf karakter
-Tussen 145 en 155 hoog

Daarna ben ik gaan kijken welke pony's aan dat lijstje voldeden, en heb andere advertenties 'genegeerd'. Ik ben bij 3 pony's wezen kijken, en de derde was raak :) Niet alleen super lief en knap, maar door mijn lijstje ook precies wat bij me past. Nu, dik 6 jaar later, ben ik daar nog altijd heel erg blij mee :j

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:45

Azmay schreef:
Ik ben gewoon eens gaan kijken bij een paard wat me van de advertentie wat leek en ben verliefd geworden. Het is een gevoel wat je erbij hebt denk ik.

Houd er wel rekening mee dat een paard in zijn eentje nooit echt gelukkig is dus dat je er nog een maatje bij moet zoeken.

Dat komt helemaal goed, we hebben veel ruimte en mijn moeder is opzoek naar een kleine c pony met een karretje. We laten mijn aanstaande paard niet alleen!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:53

Mijn eerste paard heb ik als veulen gekregen. Mijn tweede paard heb ik nu net. Nadat mijn eerste was overleden ben ik gaan bedenken wat ik zou willen, ik dacht eerst altijd dat ik voor een grover paard zoals een gelderse of groniger zou gaan. Maar ik heb vroegen altijd dravers verzorgt en dat kwam opeens weer boven, ze trekken mij gewoon aan. Toen ben ik idd een lijstje gaan maken en heb daarop gezocht. Toen ik er eenmaal een had gevonden die aan mijn lijstje voldeed ben ik gaan kijken en werd meteen verliefd.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:58

Ik ben een (dom) geval dat gelooft in 'tekens' en 'voorbestemd', je kent het wel :D
Sinds mijn 16de zeg ik al dat ik een fjord wou... Maar het kwam er nooit van. Tot op een gegeven moment ik op internet een fjord tegen kwam die alles was die ik wou (met naam inbegrepen!!). Ik was toen niet op zoek naar een eigen paard... Maar toen kwam er plots een stal vrij op stal, zag ik die dag juist een fjord... Allemaal tekens die wezen dat ik het paard moest kopen en voila zo heb ik mijn paard gekocht... Heel raar, had altijd in mijn gedachten gehad dat ik zeker ging proefrijden en paar keer ging gaan... Maar nee, alles halsoverkop beslist. :D
(en nog geen moment spijt van gehad!)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:00

Stap 1: wat wil je? Wedstrijd rijden, tutten, boscrossen ect.
Stap 2: welk karakter vind je leuk? Hittepetit, kroeldoos, stoïcijnse monnik ect.
Stap 3: hoeveel ervaring heb je? Olympisch goud, of kun je net aan blijven zitten.
Stap 4: wat is je budget?

Ik heb altijd geweten dat ik een trekpaard wilde. Die vond ik van kleins af aan helemaal geweldig. Ik heb geen wedstrijdambitie maar wil gewoon lekker boscrossen en aan mijn eigen rijstijl werken. Daarbij ben ik een (opnieuw) beginnende ruiter en vrij onzeker. Mijn wenslijstje was dus het volgende:
Belgisch/Vlaams/Zeeuws/Ardenner trekpaard of een hiermee te vergelijken paard
Merrie of ruin
Kleur onbelangrijk, voorkeur voor blauwschimmel (roan) of (zweet)vos.
Leeftijd bij voorkeur 8 tot 15
Hoogte bij voorkeur 1.65+
Bereden onder het zadel, goed doorgereden
Geleerd voor de kar is een bonus maar is geen vereiste
Beginnersproof, dus vergevingsgezind, gemakkelijk en braaf op buitenritten

Door iedereen werd ik voor gek versleten. Een trekpaard, wat moet je daar toch weer mee. Daar kun je geen dressuur mee rijden, je kunt er niet mee springen, het zijn slome saaie dieren. Als je zo nodig een koudbloed wil ga dan naar een tinker kijken of een haflinger of een fjord.
Dus ik ben bij een paar tinkers gaan kijken. Best wel wat eigenlijk. Maar geen een had ik het Yes gevoel. Ze waren allemaal leuk en lief en voldeden aan mijn eisenpakketje. Maar bij geeneen had ik het gevoel dat het mijn paard was.

Daarna ben ik via via bij een fokker terecht gekomen waar een ardenner vosse merrie van 10 stond. Doodbraaf en vreselijk lief. Voldeed precies aan mijn eisenpakket want ze was ook voor de kar beleerd en paste beter in de leeftijdscatagorie wat ik zocht. Maar ik had geen klik met haar. Ze was saai en beetje doodgetraind, terwijl ze echt wel voor je wilde werken. Maar ik had niet dat wow gevoel.

Toen heb heb via een kennis (inmiddels een goede vriendin) een paard getipt gekregen bij een fokker in de buurt. Zij voldeed net niet aan mijn eisenlijstje:
Een vosse belg van 1,67, maar erg jong, pas 7. Had jarenlang in een showteam gereden onder diverse ruiters en werd na afloop gebruikt voor ritjes met kinderen of onervaren mensen. Ook op de stal werden vaker rijtochten georganiseerd voor onervaren ruiters. De fokker waarschuwde me dat het geen paard was voor onervaren of onzekere ruiters want dan wilde ze nog wel eens spatjes uithalen.
Maar ik kwam daar op stal en de deur ging open en het was meteen: Wham! Dat was mijn paard. Heel erg lopen twijfelen, want ze was inderdaad een beetje nerveuzig en schrikkerig (het stormde vreselijk toe we er voor het eerst waren). Maar het was mijn paard.
Inmiddels staat ze 2 maanden bij mij achter in de tuin, en ik ben nog net zo verlied als toen ik haar voor het eerst zag. Misschien wel meer. We beginnen nu tegen een paar dingen aan te lopen, ze begint me nu uit te proberen. Maar met goede begeleiding weet ik zeker dat ik daar wel doorheen kom.

Dus, conclusie van mijn verhaal. Volg je gevoel. Volg altijd je gevoel.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:03

ik had een lijstje wat ik wilde.
- Een hengst ( of net ruin)
- onder 1 jaar
- grote pony of klein paard in wording
- geen bruine
- geen arabier ( of ander ' heet ras' )

waar kwam ik mee thuis:
- merrie
- 5 maanden oud
- 75 % arabier
- bruine
- pony ( 1m 48 geworden)

Dus een lijstje heb ik niet veel aan gehad. Was op slag verliefd en dan gaat het lijstje overboord...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:07

Sowieso op zoek gaan naar 2 paarden als je stal aan huis krijgt!
1 paard alleen is dierenkwellerij.
Of de buren moeten paarden hebben waar de jouwe bij kan, òf je moet iemand zoeken die (al dan niet tegen betaling) bij jullie zijn/haar paard wil stallen (pensionklant dus).

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:08

mairead schreef:
Sowieso op zoek gaan naar 2 paarden als je stal aan huis krijgt!
1 paard alleen is dierenkwellerij.
Of de buren moeten paarden hebben waar de jouwe bij kan, òf je moet iemand zoeken die (al dan niet tegen betaling) bij jullie zijn/haar paard wil stallen (pensionklant dus).

Er komt een pony bij om mee te mennen. No Worries!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:12

Ik had een bijrijdpaard wat helaas niet te koop was maar op hem was wel mijn lijstje voor mijn huidige (en officieel eerste) paard gebaseerd. Dingen als ras, stokmaat, leeftijd, gangenaanleg, intelligentie zijn dan ook nagenoeg het zelfde en conform lijstje. Kleur is ook okee, en overeenkomstig met lijstje (geen schimmel/cremello/perlino/palomino/bonte met veel wit).

Wat is er nog gratis bij kreeg: kapotte rug, kapot been, kapot hoofd, geestelijk rammelde er wat. Was allemaal niet uit de keuring gekomen en wist ik ook niet bij aankoop.

Ik heb mijn paard uitgezocht op klik. En het klikt nog steeds als een dolle. Dus zo'n lijstje is hartstikke nuttig maar het is maar een deel van de zoektocht. Toevallig, gelukkig, klikte het super met een paard wat precies aan mijn lijstje voldeed. Ik weet niet of hij anders mijn paard zou zijn geworden.

Mijn lijstje voor zijn opvolger ziet er trouwens heel anders uit. Ander ras. Ander geslacht. Ander gebruiksdoel. En ik heb het bange voorgevoel dat 't een schimmel zou kunnen gaan worden :=

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:50

Mijn aller eerste pony hebben mijn ouders uitgezocht. Ik was nog te jong (10 jaar) om echt een pony uit te kiezen. Mijn ouders hebben hem vooral uitgezocht door zijn braafheid, ik had natuurlijk ook een klik met hem. Toen ik te groot werd voor mijn pony gingen we opzoek naar een e pony. Het belangrijkste was weer de klik. We kochten een merrie, alleen jammer genoeg bleek dit later een miskoop te zijn. Ze was te lastig voor mij. Na dit incident ben ik erachter gekomen wat ik echt wou in een paard. Bijv; het moest een ruin zijn, hij moest verkeersmak en betrouwbaar zijn, hij mocht niet teveel temperament hebben,enz. En toen via, via hebben we mijn huidige ruin gevonden. Ik kan me geen beter paard wensen. :D Natuurlijk zijn mijn eisen wel verandert als ik weer een nieuw paard aanschaf. Het liefst een dressuurpaard die voldoende wedstrijdervaring heeft. Maar, het aller belangrijkste is; de klik. Als de klik er is hoef je niet meer verder te kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:21

TAO -> PP

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:22

Elena_Koree schreef:
Er komt een pony bij om mee te mennen. No Worries!

+:)+

Mijn Fjord komt van Speurders.nl van particuliere verkopers. Ik mocht haar 2 weken op proef meenemen (vanuit Brabant naar de Randstad!).
Had al een aantal andere pony's gezien, waaronder ook Fjorden, want ik wilde eigenlijk een Fjord.
En een paar afspraken die op een teleurstelling uit draaiden: 1 keer bleek na onderzoek op internet de pony nog niet afbetaald bij de vorige eigenaar door de verkoper (geen zuivere koffie dus) en 1 keer was een pony al verkocht voor de dag dat ik zou gaan kijken.
Ik had wel een ervaren persoon ingeschakeld om mee te gaan kijken. Die was ook nog met wat suggesties gekomen. Maar mijn huidige pony had ik zelf op internet gevonden, contact opgenomen met de verkopers en eerste bezichtiging gedaan (die persoon kon toen niet mee). Uiteraard in de proefperiode wel begeleiding gehad en ervaren mensen naar de pony laten kijken.

Ik ben nog steeds eigenlijk heel blij met mijn aankoop! Ik loop nog wel eens tegen dingen aan, maar dat is vooral omdat het mijn eerste eigen paard is. Het paard zelf is eigenlijk heel braaf. Ik zorg nog steeds (7 jaar later) dat ik mensen om mij heen heb met meer ervaring, mocht ik nog tegen een probleem aan lopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:20

Leuk! En fijn dat je moeder ook een pony wil, dat komt die van jou gezellig samen te staan.

Ik zou als ik jou was een lijstje maken met wat je kunt en wat je wilt. Als je bijvoorbeeld echt wedstrijdambities hebt is het wel handig dat je paard er ook enigszins bij aan sluit (qua discipline). Ik zou me verder niet zo focussen op ras en kleur als dat je niets uitmaakt. Wel zou ik gaan voor een 4 tot 10 jarig dier zodat je er lekker mee aan de slag kunt.