Moeilijke beslissing, waar goede paardenslager vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Moeilijke beslissing, waar goede paardenslager vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 15:31

Dit topic plaats ik voor een vriendin van mij. Ze heeft een paard met kissing spines. Het dier mag niet weer gereden en loopt nu op de wei, maar het gaat niet goed. Ze heeft nu de beslissing genomen dat ze afscheid wil nemen. Ze twijfelt nog tussen inslapen en slachten. Daarom wil ze graag contact met een paardenslager om te bespreken hoe dat in zijn werking gaat voordat de keuze wordt gemaakt. Iemand ervaringen met een bepaalde slager? Liefst Midden- of Zuid-Nederland.

Roos_M

Re: Moeilijke beslissing, waar goede paardenslager vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:35

Nijkerk? Heb geen ervaring mee maar hoor de naam regelmatig.

Sterkte.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:35

v. Veen in Nijkerk.
Goede man met veel ervaring.
Gaat erg netjes te werk voor zowel paard als eigenaar!
Beste die ik ken :j
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 17-05-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:36

Van Veen uit Nijkerk, zijn vanuit Bokt ook verschillende excursies naartoe geweest. Misschien kan iemand die bij zo'n excursie is geweest je nog wat meer vertellen :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:38

Ik ben in Kerkdriel geweest. Heel vriendelijke mensen je krijgt uitgebreid de tijd om afscheid te nemen en er van te voren uitgelegd in welke stappen ze werken. Dus afscheid nemen,chipscannen, dan nemen ze hem mee en komen ze terug met je halster ze vangen je daarna ook nog op in de kantine mocht je daar behoefte aan hebben.

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:00

Wij hebben hele goede ervaringen met Kerkdriel, Lieve betrokken mensen die je alle vrijheid geven om afscheid te nemen en er evt bij te zijn mocht je dat willen. Je mag ook nog kijken als je wilt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:46

Nijkerk :-)

Als het mogelijk is dan zou ik zeker kiezen voor slager ipv inslapen. Slager is zo gebeurd, paard krijgt er niets van mee. Inslapen kan nog een strijd geven en duurt beslist langer :\

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:48

Ik heb ook zeer goede ervaringen met Kerkdriel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:57

Nijkerk :j. Ben daar met een excursie geweest, hele nette mensen met respect voor het paard.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:41

Ik denk dat je zelf ook even moet bedenken wat voor medicatie je paard heeft gehad en of het sowieso verstandig is om te slachten. Ik vind dat er door de veeartsen te weinig op gelet wordt helaas.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:00

Sharmila schreef:
Ik denk dat je zelf ook even moet bedenken wat voor medicatie je paard heeft gehad en of het sowieso verstandig is om te slachten. Ik vind dat er door de veeartsen te weinig op gelet wordt helaas.

Welke medicatie een paard heeft gehad maakt voor het slachten zelf niet uit, alleen voor wat er daarna mee gebeurt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:24

Wel vervelend voor je vriendin, ik ben ook in Nijkerk geweest en je hebt pb daarover

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 04:51

Apple schreef:

Als het mogelijk is dan zou ik zeker kiezen voor slager ipv inslapen. Slager is zo gebeurd, paard krijgt er niets van mee. Inslapen kan nog een strijd geven en duurt beslist langer :\

Ik heb helaas recent twee (zeer jonge) paarden in moeten laten slapen. Voor de eerste koos ik voor slachten in Nijkerk. Toen ik daar met paard stond bleek ze niet geslacht te kunnen worden omdat haar chip niet meer werkte. Stiekem was ik zeer opgelucht, want ondanks een voorbereidend gesprek met de alleraardigste Veen, vond ik het daar een zeer nare bedoening. Dit heeft niets te maken met het verdrietige feit dat ik afscheid moest nemen van mijn paard, maar met de situatie in Nijkerk.
Wij waren als eerste aan de beurt, omdat ik rust om ons heen wilde. Toen we aan kwamen rijden stonden er al 4 auto's met trailers. Omdat het parkeerterrein zo krap is moesten die auto's met trailers achteruit de straat in om ruimte voor ons te maken. Niet iedereen kon achteruit met trailer rijden, dus van Veen heeft ze moeten helpen om iedereen op de juiste volgorde te krijgen. Bij navraag bleek dat ze er allemaal om 07.00 moesten zijn en wisten als hoeveelste ze aan de beurt waren. Toen iedereen stond, werden de mensen uit alle auto's bij elkaar geroepen en moesten we met z'n allen tegelijk mee naar 'het kantoor' om de papieren af te tekenen. Het kantoor was het smerigste kleine rookhol wat je je kunt voorstellen. Al deze mensen konden daar niet in, dus de helft stond buiten in een klein donker gangetje. Er zaten wat medewerkers in het kantoor, die gezellig aan het keuvelen waren en geen enkel contact hebben gemaakt met de 10 (!) mensen die daar mega verdrietig stonden te zijn. Alleen Van Veen was echt super!
Vervolgens met z'n allen gezamenlijk naar buiten om de paarden te laten controleren door de dierenarts. Mijn paard als eerste, want ik was als eerste aan de beurt. De chip kon dus niet gevonden worden, dus dat was een heel gedoe. Het was daar zo klein dat ik echt tegen mensen aan stond, want er waren 10 andere (huilende) mensen en iedereen uit de slagerij ging zich ook met ons bemoeien. Uiteindelijk kregen we dus te horen dat slachten niet mogelijk was, dus van Vern heeft DA gebeld om te vragen of ik direct naar hem door kon rijden voor euthanasie. Daar aangekomen kon ik weer ademhalen. Daar waren we echt alleen, het was ruim en de DA gaf ons letterlijk ruimte en tijd om rustig afscheid te nemen. Paard kreeg eerst een roesje, toen narcose, toen coma en daarna werd het hart pas stil gezet. Ik vroeg aan de DA hoe het kwam dat ik dacht dat ze zou vechten en de dierenarts werd echt een beetje fel. Hij vertelde dat als je een paard goed en netjes last inslapen het niet mogelijk is dat ze gaan vechten. Bij paarden die wel gaan vechten, heeft de dierenarts niet roesje-narcose-coma-dood gedaan, maar een van deze stappen overgeslagen óf goedkope medicatie gebruikt. DA vertelde dat hij nog nooit in zijn leven een paard heeft getroffen die had gevochten of stuiptrekkingen heeft gehad.
Helaas paar weken geleden weer een jong paard in moeten laten slapen. Dit keer bij mijn eigen dierenarts op de kliniek en het ging weer expres hetzelfde. Ook bij deze DA nagevraagd en hij vertelde exact hetzelfde verhaal over stappen die worden overgeslagen of goedkope medicatie.
Het was zo fijn om rustig op de grond te zitten met het hoofd van mijn slapende paarden op schoot en ze zo kalm te zien inslapen. Ik heb wel even genoeg ellende gehad, maar bij een eventuele volgende keer is slachten echt geen optie meer voor mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 04:56

Apple schreef:

Zoals hierboven al beschreven staat, klopt dat ook niet altijd :)
Bovendien heb ik met 3 paarden meegemaakt dat het voor hen juist bij de slager een paniekerige situatie werd omdat ze roken dat er iets ging gebeuren. Vooral het laatste paard ging volledig over de flos waardoor de slager niet goed kon schieten. Die paniek heeft een paar minuten geduurd. Dat was ook in Nijkerk trouwens. Van Veen was bij ons ook heel meelevend. Voor de andere personen leek het eerder 'handelswaar'.
Bij inslapen heb ik die ervaring weer totaal niet. Anderen wellicht weer wel.
Dus tja, doe waar je je goed bij voelt, voor beide situaties valt wat te zeggen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 05:54

Ik heb goede ervaring met nijkerk. Ging echt heel snel (de klep van de trailer was nog geen eens dicht, toen was het al gebeurd).

Ik vond het zelf prettig dat de stappen daarvoor praktisch ingericht waren. Daarna ben ik nog een keer afscheid gaan nemen bij de trailer waarnaar mijn vriend en instructrice haar bij de rest hebben begeleid en ik door het dorp ben gaan lopen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:18

Ik heb geen ervaring met v.Veen in Nijkerk, maar wel met slachten en inslapen.
Het slachten werd heel netjes gedaan, maar heb daar erg lang een naar gevoel over gehad, paard was bang en dat heeft me nog lang achtervolgt.
1 pony en 2 paarden heb ik in laten slapen, pony was tegen de 30 en danpig.
Zij is aan huis in geslapen en dat ging zeer netjes en snel, 3 injectie's gekregen, geen nare valpartijen, vechten of stuipen.
1 paard was 20, had zware koliek en is op de kliniek ingeslapen.
Wederom zeer snel, netjes en rustig.
Paard 1 was 12 en ernstig geblesseerd, hoewel hij met zijn staart op z'n rug dansend het terrein op kwam, is ook hij netjes ingeslapen in alle rust.

Je hoort weleens verhalen dat paarden moeilijk ingeslapen kunnen worden wanneer ze veel pijn hebben of wanneer ze opgewonden zijn (door de adrenaline? zouden de injectie's niet goed werken waardoor een paard zou vechten).
Dit heb ik dus nooit meegemaakt, en naar mijn mening zou dat enkel kunnen komen doordat een veearts te weinig of goedkope medicijnen gebruikt.
Mijn voorkeur gaat uit naar inslapen, maar wel door de juiste veearts.

Sterkte!

Luna100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:22

...in het verleden mn paard naar de slager gebracht. Daar heb ik echt spijt van gekregen....bij iedere biefstuk die ik zag, dacht ik ms is zij dat wel. Ik doe het iig niet meer.

Ieder z'n keuze hoor, maar ik kies voortaan voor inslapen.

Sterkte

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:25

Plukje schreef:
Apple schreef:

Ik heb helaas recent twee (zeer jonge) paarden in moeten laten slapen. Voor de eerste koos ik voor slachten in Nijkerk. Toen ik daar met paard stond bleek ze niet geslacht te kunnen worden omdat haar chip niet meer werkte. Stiekem was ik zeer opgelucht, want ondanks een voorbereidend gesprek met de alleraardigste Veen, vond ik het daar een zeer nare bedoening. Dit heeft niets te maken met het verdrietige feit dat ik afscheid moest nemen van mijn paard, maar met de situatie in Nijkerk.
Wij waren als eerste aan de beurt, omdat ik rust om ons heen wilde. Toen we aan kwamen rijden stonden er al 4 auto's met trailers. Omdat het parkeerterrein zo krap is moesten die auto's met trailers achteruit de straat in om ruimte voor ons te maken. Niet iedereen kon achteruit met trailer rijden, dus van Veen heeft ze moeten helpen om iedereen op de juiste volgorde te krijgen. Bij navraag bleek dat ze er allemaal om 07.00 moesten zijn en wisten als hoeveelste ze aan de beurt waren. Toen iedereen stond, werden de mensen uit alle auto's bij elkaar geroepen en moesten we met z'n allen tegelijk mee naar 'het kantoor' om de papieren af te tekenen. Het kantoor was het smerigste kleine rookhol wat je je kunt voorstellen. Al deze mensen konden daar niet in, dus de helft stond buiten in een klein donker gangetje. Er zaten wat medewerkers in het kantoor, die gezellig aan het keuvelen waren en geen enkel contact hebben gemaakt met de 10 (!) mensen die daar mega verdrietig stonden te zijn. Alleen Van Veen was echt super!
Vervolgens met z'n allen gezamenlijk naar buiten om de paarden te laten controleren door de dierenarts. Mijn paard als eerste, want ik was als eerste aan de beurt. De chip kon dus niet gevonden worden, dus dat was een heel gedoe. Het was daar zo klein dat ik echt tegen mensen aan stond, want er waren 10 andere (huilende) mensen en iedereen uit de slagerij ging zich ook met ons bemoeien. Uiteindelijk kregen we dus te horen dat slachten niet mogelijk was, dus van Vern heeft DA gebeld om te vragen of ik direct naar hem door kon rijden voor euthanasie. Daar aangekomen kon ik weer ademhalen. Daar waren we echt alleen, het was ruim en de DA gaf ons letterlijk ruimte en tijd om rustig afscheid te nemen. Paard kreeg eerst een roesje, toen narcose, toen coma en daarna werd het hart pas stil gezet. Ik vroeg aan de DA hoe het kwam dat ik dacht dat ze zou vechten en de dierenarts werd echt een beetje fel. Hij vertelde dat als je een paard goed en netjes last inslapen het niet mogelijk is dat ze gaan vechten. Bij paarden die wel gaan vechten, heeft de dierenarts niet roesje-narcose-coma-dood gedaan, maar een van deze stappen overgeslagen óf goedkope medicatie gebruikt. DA vertelde dat hij nog nooit in zijn leven een paard heeft getroffen die had gevochten of stuiptrekkingen heeft gehad.
Helaas paar weken geleden weer een jong paard in moeten laten slapen. Dit keer bij mijn eigen dierenarts op de kliniek en het ging weer expres hetzelfde. Ook bij deze DA nagevraagd en hij vertelde exact hetzelfde verhaal over stappen die worden overgeslagen of goedkope medicatie.
Het was zo fijn om rustig op de grond te zitten met het hoofd van mijn slapende paarden op schoot en ze zo kalm te zien inslapen. Ik heb wel even genoeg ellende gehad, maar bij een eventuele volgende keer is slachten echt geen optie meer voor mij.

Wat goed dat je dit vertelt. In mijn beleving wordt heel vaak geroepen dat inslapen vechten betekent en net wat jij omschrijft, is dit mijn ervaring ook helemaal niet. Ik heb het gevoel dat mensen dit roepen als soort excuus om te slachten. Alsof slachten anders niet verantwoord zou zijn. Of men praat elkaar allemaal na. Als inslapen op de juiste manier gebeurt, wordt er helemaal niet gevochten. In feite wordt het paard pas geeutenaseerd als het onder narcose is. Hij krijgt er dus (voor zover wij mensen weten) echt niks van mee.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:25

Ik heb zelf een hele tijd naast het slachthuis in kerkdriel gewoond. Dus op een andere manier de paarden daar gezien dan als zijnde eigenaar. Wat mij opviel was dat de mensen meestal op een moment kwamen dat het rustig was en daardoor in alle rust afscheid van het paard konden nemen.
De mensen in het slachthuis zijn erg vriendelijk. Er worden alleen koeien en schapen geslacht en het is daar niet al te groot en massaal zoals je soms kunt hebben. Mocht ik ooit zelf die beslissing moeten nemen (ik woon nu aan de andere kant van het land) dan zou ik zeer waarschijnlijk toch naar Kerkdriel rijden daarvoor. Het is een mooie rustige plek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:59

Ik heb met beide goede ervaringen, doe waar jij je het prettigst bij voelt zou ik zeggen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:10

Ik heb helaas al meerdere paarden weg moeten brengen en allen naar vd veen in Nijkerk gebracht.
Helaas was mijn laatste ervaring iets minder maar dat heeft totaal niks met vd veen te maken.
Dat paard had ik al jaren en die was nogal gevoelig voor mijn gevoelens.
Uiteraard was ik een beetje zenuwachtig en dat nam hij over, hij ging dus met trillende pootjes naar binnen.
Daar heb ik nog steeds spijt van.

Mijn advies is dus net als vele anderen, ga voor dat waar je je zelf "goed" bij voelt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:41

Wat een vervelend verhaal Plukje :\

Bij ons was het prima, wij waren op dat moment de enige trailer en de enige eigenaren daar. Even wat papierwerk in het kantoortje, paard uitladen, naar binnen toe en het was al gebeurd. Voor het paard ging het heel prima.
Als eigenaar vond ik het ook prima gaan, na afloop nog kopje koffie gedronken in het kantoortje met van Veen en zn personeel.

Punt met inslapen vind ik dat het zo lang duurt voordat ze echt weg zijn. Dan zit je als eigenaar nog 15 minuten je paard te aaien met dikke tranen voordat het eindelijk over is.

Doe mij dan maar de wat meer 'zakelijke' manier van Van Veen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:00

Ik vind persoonlijk inslapen naarder om te zien. Voor een paar weken terug een paard in moeten laten slapen. De dierenarts verklaarde het dier dood, toch bleef de ademreflex, knipperde hij nog met zijn ogen en schachtte hij ook nog uit en in.

Nu wist ik zelf ook goed dat dit spiertrekkingen zijn en dat 't paard echt dood is. Maar ik vond het heel vervelend om te zien. Je vraagt je toch af, is ie wel echt dood... Na een pin weet je dat gewoon zeker, ook als er dan nog bewogen wordt.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:51

Apple schreef:
Punt met inslapen vind ik dat het zo lang duurt voordat ze echt weg zijn. Dan zit je als eigenaar nog 15 minuten je paard te aaien met dikke tranen voordat het eindelijk over is.

Doe mij dan maar de wat meer 'zakelijke' manier van Van Veen.

Mijn beide paarden waren binnen 1 minuut nadat de spuit om het hart te stoppen was gezet overleden.
Bij mijn ene vond ik het fijn om nog even slapend met haar te knuffelen, dus heeft de DA de laatste spuit pas gezet nadat ik aangaf dat het goed was. Bij de tweede heeft er nog geen vijf minuten gezeten tussen het moment dat hij blij in zijn box in de kliniek stond en het moment dat hij dood in de verkoeverkamer lag.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:59

San87, na de pin is het dier nog niet dood, hersendood als het goed is wel, maar moet na het schieten verbloeden door het hart dat nog klopt