Gevonden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsegirl34

Gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 15:13

Hallo bokkers,
Ik heb een oplossing bedacht om een verzorg pony of paard te vinden.
Ik ga namelijk langs de deuren en vraag:
"Hallo mevrouw(of meneer),
En ik ben al een tijdje opzoek naar een verzorg paard of pony.
Heeft u misschien een paard of pony die ik kan verzorgen?"

Maar is dit een goeie tekst of moet ik er nog wat bij zeggen ect.?
Ik zou het graag horen van jullie.
Groetjes Horsegirl34

yvanna

Re: Gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:22

Ik denk niet dat dit slim is, omdat je mensen er dan mee overvalt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:23

Ik zou t rete-irritant vinden als er constant mensen aan mijn deur komen om dat soort dingen te vragen :+

Gooi dan liever een briefje in de bus met je telefoonnummer erbij. Dan stoor je in principe ook niemand.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:31

Toen ik vroeger (bijna 40 jaar geleden) een pony wou hebben zeiden mijn ouders als jij een stukje wei vind krijg je van ons een pony.. Ik ben toendertijd ook de deuren langs gegaan om bij boeren te vragen of ik een stukje wei kon huren.
Dat had ik dus binnen 2 dagen gevonden. Ik ben dus wel van het directe gewoon vragen of ze een verzorgpaard of pony hebben. Zelf heb ik ook regelmatig kinderen al dan niet met hun ouders aan de de stal of aan de deur om te vragen voor een verzorgpaard nu zijn mijn paarden niet geschikt voor kinderen dus ik moet nee verkopen.. Mensen die er omheen draaien, daar kan ik niks mee.. Gewoon vragen TS en gelijk uitleggen wat je ervaring is, niet verwachten dat je gelijk mag rijden maar dat je graag mee wilt helpen met verzorgen, uitmesten en graag meer wilt leren over paarden, misschien dat je uiteindelijk dan ook daar mag rijden.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:32

Zo ben ik ook aan mijn eerste verzorgpaard gekomen, met die tekst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:33

Flitzz, zo is het bij mij ook gegaan, leuk om te lezen!
Ik kreeg toen mijn verzorgpony en inderdaad, wei was binnen een dag geregeld.

Maar ik denk dat je tegenwoordig beter een briefje door de brievenbus kunt doen, omdat veel mensen overdag aan het werk zijn en er even over na kunnen denken. :j

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:41

@KBK ik snap wat je bedoeld.. Maar mezelf kennende ik gooi dat papiertje in de oud papier doos.. Ik wil weten wie, wat en hoe iemand is.. Dus wat voor "vlees ik in de kuip" heb..
Maar ik snap dat heel veel mensen er maf van worden om regelmatig mensen aan de deur te hebben (inclusief ik zelf ook) maar toch heb ik de voorkeur dat mensen me persoonlijk aan spreken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:45

Ja, op zich wel. :j
Maar ik kan juist vaak uit tekst opmaken hoe iemand is.
Als iemand bijvoorbeeld schrijft geweldig te kunnen rijden en hoog in de dressuur te willen raken, weet ik dat diegene niet bij ons past.
Terwijl als iemand schrijft dat ze het leuk vindt om te poetsen en rijden een leuke bijkomstigheid is, dat veel meer overeen komt met onze eigen instelling.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:46

Dat heb ik zo'n 25 jaar terug ook geprobeerd samen met een vriendinnetje, nooit gelukt helaas :+

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:51

Zelf zou ik het tegenwoordig met een briefje doen en eventueel een foto erbij om te laten zien hoe je eruit ziet. Een tijdje terug belde er hier ook regelmatige mensen aan of ik een paard had om te verzorg of dat ik er ergens een kende. Heb ook steeds een nee moeten verkopen, maar ik vond het nogal irritand dat er kuddes penny meisjes aanbelde. Als je voor de directe aanpak zou willen gaan zou ik het direct gaan vragen op een pensionstal en niet bij willekeurige mensen aan de deur.
Succes met je zoektocht!

Horsegirl34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 06:52

Ik denk zelf dat het een goed idee is om langs de deuren te gaan.
Mijn vraag:
Wat moet ik zeggen?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:08

Het is zowiezo netjes als je,je eerst voorstelt. Ik haak al af bij je eerste tekst.
Goedemiddag,
Ik ben ......, ik ben ....oud en ik zag dat er bij u pony's in de wei staan. Ik zou u willen vragen of ik u mee mag helpen in de verzorging.

Dat vind ik al een stuk prettiger.....

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:39

elinedeau95 schreef:
Zelf zou ik het tegenwoordig met een briefje doen en eventueel een foto erbij om te laten zien hoe je eruit ziet. Een tijdje terug belde er hier ook regelmatige mensen aan of ik een paard had om te verzorg of dat ik er ergens een kende. Heb ook steeds een nee moeten verkopen, maar ik vond het nogal irritand dat er kuddes penny meisjes aanbelde. Als je voor de directe aanpak zou willen gaan zou ik het direct gaan vragen op een pensionstal en niet bij willekeurige mensen aan de deur.
Succes met je zoektocht!

Briefjes met foto's lijken me dan weer niet zo'n goed idee. Je weet maar nooit wat voor een gekken er rondlopen tegenwoordig. En op zo'n briefje moet je ook je telefoonnummer vermelden...
Als je dat doet, vermeld dan wel altijd het (vaste) nummer van (één van) je ouders! En dan geen foto er bij.
Voordeel van langs de deuren gaan bij huizen met paarden erbij, is dat je als verzorg(st)er ook meteen een eerste indruk krijgt van de eigenaar. Komt die als betrouwbaar persoon over? Ouders meenemen is dan wel een goed idee, vooral bij jongere kinderen. En dan weet de eigenaar ook meteen dat de ouders achter het idee van een verzorpony staan.
Maargoed; ik kan me van de kant van de eigenaar ook wel voorstellen dat het irritant is, wanneer er (in het weekend en de vakanties) steeds telkens hordes kinderen aan de deur staan... In dat geval zou ik als eigenaar een duidelijk zichtbaar bordje ophangen met een tekst als: "Gelieve niet aan te bellen om te vragen naar een verzorpony. Deze pony's hebben geen verzorg(st)ers nodig; wij zijn al voorzien." En dan maar hopen dat het gelezen wordt! ;)

Ik heb het idee dat het zoeken naar een verzorgpaardje tegenwoordig meest digitaal gaat: kijk maar eens op Facebook, de Bokt-markt of op Marktplaats. Maar dan heb je er ook geen kijk op met wie je nu eigenlijk in zee wilt gaan (zowel van de kant van de verzorger als van de kant van de eigenaar!)... Natuurlij kan er wel altijd vrijblijvend afgesproken worden om kennis te maken. En ook hier zou ik minderjarigen aanraden om de ouders erbij te betrekken!
Dus ik zou TS zeker wel aanraden om ook een advertentie op de Bokt-markt te plaatsen. Met daarin leeftijd, lengte en gewicht en je motivatie om een verzorgpaardje te willen (wees eerlijk!). Ook de regio waarin je zoekt vermelden. Met telefoonnummer (van je ouders) en/of email-adres (ook van je ouders?).

Langsgaan op maneges (met pensionklanten) en pensionstallen is uiteraard ook een goed idee. Dan heb je meer kans op 1 plek.

Al onze verzorgsters op stal komen (of kwamen) van het dorp af. Sommigen kenden de eigenaren van de paarden of van de stal al (dat is handig). Sommige meiden kwamen eerst vragen om te helpen met poetsen en klusjes te doen voor de stalbazin en zijn later gevraagd om een vast paardje te komen verzorgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:42

Wat ik deed toen ik jong was en ik had toen geen moeite om leuke paarden te vinden.
Dat was als er paarden bij huis stonden ging ik aanbellen met de vraag of dat hun paarden waren en of ik die zou mogen verzorgen. Eigenlijk heel simpel.
Zo ben ik aan leuke paarden gekomen en toen was internet nog niet zoals nu dus had je niet veel opties.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:45

Ik ga eerder voor de tekst van WendyLotte. Die van jou haak ik direct bij af. Onder andere omdat:

-je je niet voorsteld
- zegt al een tijd op zoek naar een verzorg pony te zijn. Ik zou dan toch denken 'hoezo al een tijd? Waarom lukt het niet één te vinden? Vinden andere eigenaren je niet geschikt?
- je niet verteld waaróm je graag wil verzorgen. Wees wel eerlijk, zeg niet dat het verzorgen genoeg is als je stiekem eigenlijk gewoon wil rijden...dat is eerlijker tegen over eigenaar en paard maar ook tegenover jezelf. Je motivatie daalt heel snel als je niet doet wat bij je past.
- het is beter te vragen of je de pony mág verzorgen dan kán verzorgen. Ik ken jou niet, maar één van mijn twee IJslanders is zo makkelijk dat ik wel durf te zeggen dat je hem kán verzorgen. Maar mogen is iets heel anders, en klinkt vriendelijker.

Verder: ga niet als het prachtig mooi weer is. Hoe aanlokkelijk het ook is juist dan te gaan fietsen: ik word vooral moe van die kinderen die bij de eerste echt mooie lente dag komen vragen om verzorgpony maar die je bij bewolkt weer of in de winter niet ziet. Paarden worden het hele jaar door verzorgd, niet alleen bij mooi weer. Iemand die komt terwijl het bewolkt is heeft bij mij al meer sympathie gekweekt dan wanneer het net een dagje stralend lente weer is. En tijdens de vakanties straalt ook niet uit dat je na de vakantie nog komt.

Kom ook niet, zoals ik regelmatig mee maak, al aanzetten met een cap en zéker niet met zweep. Je mag toch nooit gelijk rijden en het verhaal van dat rijden niet belangrijk is gelooft niemand meer. Wat denken die meiden als ze zo komen aanzetten? Het is hier geen manege waar je voor een dagje of week gewoon kan komen rijden :? _-:(

En als je besluit langs de deuren te gaan: neem dan vast briefjes mee met je naam, een leuk verhaaltje over jezelf en telefoonnummer (vaste van je ouders). Dan kunnen mensen die er nog over na willen denken je gemakkelijk terugbellen en hoef je hun niet te vragen om pen en papier, staat goed voorbereid. Ook zou ik voor ik jou als verzorgster aanneem eerst toestemming willen hebben van je ouders dat jij dit mag, dus ze even kunnen bellen zou prettig zijn.

Vermijd verder de veel gebruikte zin 'ik rij al x jaar paard'. Dat woordje al irriteert, klinkt een soort arrogantie in door van: 'ik weet wel wat ik doe, en ben heel goed, want ik rijd al zes jaar'. Al zes jaar is veel als je twaalf ben, maar niet voor een volwassene. Die is echt niet onder de indruk van zes jaar. Zeg/schrijf het als feit: 'ik rij nu zes jaar' (bijvoorbeeld).

Vermeld dan gelijk ook waar je rijdt. Mensen met paarden kennen de omgeving en maneges/ponyclubs. Zo heb ik veel meer verwachting van iemand die vijf jaar rijd bij manege A dan vijf jaar bij manege B.

En wees vooral vriendelijk en beleefd! Ook na een afwijzing, want misschien wordt je wel door verteld aan de buren. Meiden die leuk en spontaan, rustig of verlegen overkomen help ik vaak met denken of ik nog iemand weet die verzorger zoekt, maar de penny-meisjes die alle waarheid al in pacht denken te hebben zoeken het zelf maar uit :+

Succes met je zoektocht! +:)+
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 18-05-16 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:48

Goede tips hierboven van IJsco_Love! +:)+

Horsegirl34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 16:58

Dus dit zou ik kunnen zeggen:
"Hallo mevrouw,
Ik ben....en ik ben....jaar oud.
Ik rijd nu al 4 jaar paard en ik zou heel graag wat meer met paarden en pony's willen doen. Mijn vraag aan u is, heeft u een paard of pony die ik mag verzorgen?"
Is dit goed genoeg?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:15

Ik vind het idee helemaal niet gek, ook het briefje niet.
Maar dan zonder foto.
Het maakt toch niet uit hoe je eruit ziet?
Belangrijk is dat je beleefd bent en eerlijk tegenover de dieren en de baas ;)

Je tekstje is netjes, maar mij als eigenaar interesseert het niks hoe lang je rijdt, dat is nog helemaal niet aan de orde en zegt ook niks over de kwaliteit :(
Begin ook niet gelijk over verzorgen, maar vraag of je eens mag komen kijken en wat mag helpen bij de verzorging :)

Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:20

Je woont toevallig niet in de buurt van Kessel? Want dan heb ik een leuke pony voor je hoor! :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:20

Uit welke regio kom je?
Ik heb nog een lieve shet die om aandacht vraagt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:46

Vlakbij Amsterdam, anders had ik haar ook wel uitgenodigd!

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:01

Tip! Ik weet niet of je facebook hebt maar in sommige groepen op facebook worden regelmatig bijrijd/verzorg paardjes aangeboden, misschien zit daar iets voor je tussen!

Ik heb vroeger ook stad en land afgestruind, maar ik liet meestal een briefje achter met in plaats van een telefoon nummer, mijn email, of die van mijn ouders.

Succes!

Horsegirl34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:40

Ik woon in assendelft