Ongeluk met de koets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnickT

Ongeluk met de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:08

Hallo bokkers

Ik heb vandaag iets meegekregen op stal en dit wil ik graag van me afschrijven, omdat het best heftig en ernstig was.

Mijn verzorgpaard staat met 6 andere paarden bij iemand aan huis. Mijn vp is de oudste en ik wandel met haar en borstel haar. De rest wordt allemaal gereden. Ik kom meestal in het weekend om te wandelen en verder te verzorgen. Ze is dus het oudje en doordeweeks gaan er ook wel eens mensen met haar wandelen.
Vorige week was ik daar toen een paar mensen uit rijden gingen met de koets, twee paarden ervoor en 1 erachter, vastgehouden door iemand die achterin zit. Ging prima dus, hebben ze ongetwijfeld vaker gedaan, ik verzorg pas sinds een paar maanden.

Vandaag ging ik dus rond half vier langs om te kijken of ik nog met mijn vp kon wandelen of dat iemand anders al was geweest of dat ze misschien al in de wei had gelopen. Kwam ik daar aan, reed net de DA weg en er stonden veel mensen, ik herkende een deel van de verzorgsters van de andere paarden. Ik zag twee mensen die mentuig aan het schoonmaken waren, waaronder de vrouw die mij een beetje ''begeleid'' zeg maar. Ik vroeg aan haar of ik nog met mijn vp kon wandelen of dat ze al buiten was geweest. Antwoord luidde ''Nee, je kunt best wandelen, ze is nog helemaal niet buiten geweest, er is net een ernstig ongeluk gebeurd met de koets. Ambulance is net weg.'' Ik schrok natuurlijk, maar vroeg niet verder en ben met mijn vp gaan wandelen.

Nu blijkt dus dat het paard dat achter liep begon te klieren waardoor de voorste twee schrokken en het op een lopen zetten...Koets omgevallen, koetsier nog een stuk meegesleept en uiteindelijk losgelaten. Ze zijn met wat mensen gaan zoeken, geen spoor van de koets totdat iemand sporen bergaf zag gaan. En daar lag de koets helemaal aan gort. Het is me niet duidelijk of de paarden daar ook bij lagen, maar die lagen in ieder geval ook ergens en toen ze die in het oog kregen dachten ze dat ze al dood waren. Tot een van de twee het hoofd optilde. Ze hebben ze omhoog kunnen krijgen en ze hadden alleen wat schaafwonden voor zover ze konden zien. Ook de twee vrouwen hebben geen ernstige verwondingen opgelopen. Ze hebben dus ontzettend veel geluk gehad en ik ben behoorlijk geschrokken, ookal was ik er niet bij en kwam ik pas na alle hectiek, maar ik wilde het toch even van me afschrijven.

Bedankt voor het lezen!

Laibadji

Re: Ongeluk met de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:12

Ohhh brrr eng verhaal. Is wel schrikken. Hopelijk is de menner niet te ernstig gewond!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:27

Zojuist ervaren dat de menner (menster? is dat een woord) alleen wat schaafwonden had en dat de paarden uit hun tuig gesneden moesten worden...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:32

Wat een verhaal, zeg.
Wat een wonder dat het nog zo goed is afgelopen voor mens en paard.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:34

He getsie, dat is inderdaad geen fijn verhaal. Gelukkig voor zowel de mensen als de paarden heeft iedereen het er levend van af gebracht en laten we hopen dat ze snel genezen.
Ooit zelf een koets-ongeluk gehad en op zo'n moment besef je je pas echt weer dat ze 600kg wegen en dat als ze eenmaal gaan, ze ook echt gaan.
Knuffel nog maar lekker met je vp en bedenk je maar dat alles goed is afgelopen :)