Hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:58

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie het doen;

Ik heb 2 eigen pony's en 1 pony van de staleigenaar waar ik ook voor zorg.

1 van mijn pony's heeft zomereczeem en de pony van de stalbaas staat momenteel hoefbevangen.

Nu heb ik het aangepast dat ze van 24/7 op de wei, naar een paddock met schuilstal zijn gegaanen ze in de avond 1-3 uur op het weiland gaan.

Ik werk fulltime en zit 1 dag in de week op school met bijbehorend huiswerk. Daarnaast heb ik ook nog een gezin bestaand uit; manlief, 2 jongens van 13 en 3 honden.

De pony's geef ik smorgens voor ik naar m'n werk ga 2 volle hooinetten en meteen uit m'n werk zet ik mijn 2 pony's op het land en geef de pony Vd stalbaas nog een half netje hooi, want de netten zijn dan leeg (als de HB over is gaat de pony Vd stalbaas ook mee het land op).
Dan ga ik naar huis even eten en zitten en koffie drinken en rond 8 uur ga ik weer naar de pony's om te mesten in de paddock/ schuilstal. Hooinetten weer beide vullen voor de nacht, pony's binnen halen en borstelen en naar huis.

Ik doe dit nu bijna een week en het is erg veel werk merk ik.

Zijn er mensen in een zelfde situatie die tips kunnen geven hoe dit makkelijker kan?

Alvast bedankt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:01

Mijn paard staat samen met een ander en mijn ponys ook in een eigen kudde. Wij verdelen de werkzaamheden.
Wat doet de stalhouder?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:03

Stalhouder doet niks omdat hij het niet meer kan. Hij nam eigenlijk ook geen pesionklanten meer aan omdat hij de zorg niet aan kan. In ruil voor de verzorging van zijn pony mag ik daar toch staan voor een heel klein bedrag.
Stalbaas is 80+

Wel heb ik een verzorgster van 13 jaar die voor haar leeftijd best wel verantwoordelijk is. Die poetst en knuffeld 1 van de pony's elke dag

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:08

Kan je niet 's avonds genoeg hooi geven voor 24 uur? 6 volle netten ofzo? Zodat je in ieder geval 's ochtends voor je werk niet meer langs hoeft?
Edit: en eventueel je verzorgster ook de pony's buiten laten zetten/uitmesten/borstelen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:10

Kan de verzorgerster wat kleine taakjes op haar nemen? Bijv. Hooinetten vullen, mesten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:11

Ik heb uitgerekend dat ze samen 12 kilo hooi moeten krijgen per dag. Ik ben bang dat als ik dat in 1 x geeft, dat ze het dan niet redden om er 24 uur mee te doen en dat ze dan dus te lang zonder eten staan... Nu zijn de 2 netten nagenoeg altijd leeg als ik kom namelijk

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:12

Ik begrijp dat het voor je stalhouder gezien zijn leeftijd niet te doen is om te mesten.
Als jij de netten van tevoren vult hoeft hij ze alleen maar op te hangen. Mocht dat voor hem nog te doen zijn.
En inderdaad anders vollere netten in een keer.
Bij mijn paard doen we ook 1x per dag de netten vullen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

Misschien een hele grote hooiruif plaatsen? Waar dan genoeg in zou passen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

En gewoon eens testen? Zoveel hooi ophangen als jij denkt dat ze nodig hebben voor 24 uur, en dan na je werk kijken of er nog iets over is.
Uiteraard zullen ze in het begin blijven eten omdat ze niet gewend zijn dat er onbeperkt hooi is, op een gegeven moment zullen ze tussen het eten door ook rustmomenten nemen waardoor het langzamer op raakt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:13

Ik zal eens met haar gaan praten idd.
Van de week is ze per ongeluk vergeten de excemer in te smeren en te borstelen en een paar dagen later vertelde ze in de avond pas dat het 'nog' niet gedaan was die dag. Opzich niet zo erg, maar hooi geven enzo dat mag gewoon echt niet vergeten worden dus dat vindt ik toch een beetje eng

De stalhouder loopt met een kruk en lijkt soms wat moeite met opstapjes enzo te hebben. Voor je bij de pony's kunt komen moet je toch een opstapje op, dus dat wil ik hem niet vragen. Ben veel te bang dat hij valt.

Maar stel nou dat het toch op is in die 24 uur, hoe kom ik er dan achter wanneer het op is geweest, aangezien paarden niet langer als 6 uur zonder eten mogen/kunnen ivm kans op maagzweren.
Want dat zou ik wel het liefste doen, gewoon 1x vullen in de avond, maar ben erg bang dat ze dan langer als 6 uur zonder komen te zitten. En daarbij hebben ze allemaal overgewicht, (wel licht, maar toch) dus kan ik ze ook niet te veel geven

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:48

Paddock paradise met op meerdere plekken hooi neerhangen in slowfeeders. (3 x 3 mazen)
Een pony met Hoefbevangenheid moet je helemaal niet op het gras willen laten, en pony met zomereczeem is ook beter af zonder gras.

1 x daags voeren kan prima, ik heb 3 grote hooinetten op de track hangen van mijn paddock paradise voor 3 paarden.
En heb 1 groot net wat in het huisje vooraan hangt bij de waterbak. En dit is na 1,5 dag nog niet op.

Gladijs

Re: Hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:00

Kan je wellicht niet de voermomenten verminderen door slowfeeders aan te schaffen? Zo hoeven wij ook maar 1x per dag te voeren. Dat scheelt al een hoop, ik probeer met 4 ponies ook maar 1x per dag op stal te zijn. Werk ook fulltime en studeer ernaast ook. Ik heb dan weliswaar geen kinderen.
Zo rond het begin weide seizoen ben ik er wel wat vaker omdat ze niet gelijk 24/7 het land op kunnen..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 15:57

Wat is het verschil tussen een fijnmazig hooinet en een slowfeeder dan? Het heeft (zover ik begrepen heb) dezelfde werking toch? Dat ze langer met hun hooi doen?

Ik heb helaas geen mogelijkheid om een pp te maken.

Momenteel lopen ze er zo bij overdag
Afbeelding
Je kunt aan het gras zien waar het is afgezet. Inmiddels zijn de laatste sprietjes gras weg en is het een mooie zandvlakte geworden
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 16:33

Schiet me nog een vraag te binnen.
Er staat een stenen voertrog in de paddock, maar die staat niet onder een afdak.
Kan ik hier ook hooi in leggen, of kan dat niet met regen omdat het dan nat wordt en ze het laatste beetje niet op zouden eten?

Op de eerste foto in m'n vorige post, zie je aan de linkerkant tegen de schuur de trog staan

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:33

Wij hebben slowfeeders gekocht met een rooster er op en er zitten gaatjes in de bodem... Dat os volgens mij wel belangrijk, dat het water weg kan. Als je op internet kijkt naar slowfeeders zijn er heel veel mensen die ze maken, wij hebben een hoge voor de grote ponies en een lage voor de shetten, die zou voor jou ideaal zijn. En daarmee kunnen wij 1x per dag voeren. Gaan als ik het wil 4 grote kruiwagens hooi in :)
Je moet wel blijven genieten hoor :(:) vond het in het begin ook erg moeilijk, maar ik heb er uiteindelijk een ritme in gevonden, en heb echt geprobeerd om er 1x per dag te zijn voor ontspanning en de verzorging.
Mest ruimen doe ik met vriendlief 1x in de 2 dagen, als je het samen doet gaat het lekker snel en heb je er minder omkijken naar.
Zou wel fijn zijn als de stalhouder iets zou kunnen helpen, met voerbeurten eventueel, dan kan jij ook eens heen voor alleen de ontspanning, voor zover dat mogelijk is natuurlijk
Edit: las net dat de stalhouder 80+ is , excuses dan gaat dat natuurlijk niet werken. Ik zit nu in het buitenland en foto van onze slowfeeders krijg ik niet geplaatst maar zal het morgen nog een keer proberen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 20:19

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb in ieder geval kunnen regelen dat mijn verzorgster uit school de pony's buiten zet. Dat scheelt mij al 1 x per dag dat ik niet hoef te gaan.
Nu nog even bekijken hoe ik het probleem met smorgens en savond voeren ga aanpakken.
Ik denk dat ik er nog 2 netten bij hang en ze elke avond alle 4 vul. Nu krijgen ze smorgens 2 netten en savonds 2 netten. Ik hang ze op zoveel mogelijk verschillende plekken, zodat ze iig moeten bewegen om alles op te krijgen.
Als dat allemaal lukt dan hoef ik alleen in de avond nog om de netten te vullen en de pony's binnen te halen en te mesten. De dagen dat ik vrij (weekend heb, donderdag en zondag) kan ik dan nemen om ze lekker te borstelen en met ze aan het werk te gaan.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:20

Dit zijn onze slowfeeders

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:27

Gladijs schreef:
Dit zijn onze slowfeeders

[ [url=m/PAE1AD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik mis het slow ? ik zie gewoon enorme bakken met hooi erin...

Mijn slowfeeder
Afbeelding

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:56

Nee hoor er zitten roosters in, naar mate het hooi op raakt zakt het rooster mee naar beneden. We trekken altijd wen beetje aan het hooi om een beginnetje te maken. Zal wel niet nodig zijn maar goed ieder zijn tick :+