Zyalda is verkocht en ze doet het daar hartstikke goed met haar nieuwe baasje van 11 jaar oud.

(ik en Zyalda)
Helemaal zonder paard... dat lukt me niet. Ik kende Giv al toen me gevraagd werd of ik haar zou willen rijden, zij is namelijk vorig jaar ingereden op mijn vorige stal. De eigenaresse verwacht een baby en rijd inmiddels niet meer, dus ik heb voorlopig een "privepaard" en ik rijd Giv zo'n 3 keer per week. De kans is groot dat ik na de zwangerschap haar blijf bijrijden.
Giv is (as vrijdag) 5 jaar oud en nog niet zo lang onder het zadel. Ze is nog wat slap achter en liep heel erg graag achter de handen/teugel/bit. Hoe je het ook noemen wil.. ze had liever geen enkel contact met de handen en krulde dus ook lekker op.
Ik wil dat ze eerst haar balans gaat vinden, de rug beter gaat gebruiken en de hand opzoekt en meeneemt richting de grond. En dan zien we wel weer verder. Ze loopt momenteel nog over mijn gewenste tempo, maar omdat ze nog zo zoekende is naar haar balans zonder druk/dwang van de hand vind ik dat nu nog niet zo erg
Filmpjes zijn gemaakt door de eigenaresse. Ze heeft de cam op haar eigen inzicht aan en uit gezet dus ik heb er verder niets mee gedaan.
Aanvullend nog even dat deze merrie al heel lang achterin de baan vervelend doet. (Wegstuiven/springen/staken/omdraaien) Door de baan heen drukken had wel effect.. tijdelijk.. als we dan een tijdje linksom reden en rechtsom gingen deed ze het weer achterin.. reden we na een tijdje weer lekker rechtsom en gingen we weer linksom visa versa. En iedere keer rijden weer. Uiteindelijk kregen we wel wat ontspanning. Maar we bleven met elkaar aan de stoei afgelopen weken. Had dit al aangegeven bij mijn instructrice en zij wil niet dat ik het gevecht met haar aanga. Wat ook wel logisch is natuurlijk

Het vluchten en spanning opzoeken is deels aangeleerd gedrag. We moeten uit die spiraal en ze moet werken in de baan leuk gaan vinden. Leuk weetje; op andere (nieuwe) terreinen doet ze dit niet. Het is enkel en alleen in DEZE baan. Ze is er bij eigenaresse en vorige bijrijder mee begonnen. Staat hier sinds december al op stal.
Deel 1; denk dat we hier ong 10 min reden, het was erg warm en dat is ook wel af te zien aan paardlief. De baan is relatief droog en zwaar. Voor dit stukje film ging ze telkens aanspringen om werk te ontlopen. Ik weet overigens dat ie overkruist zit, voelde ik direct al.. doet ze normaal minder vaak maar ze galoppeert ook pas sinds kort.... Ik mag niet iedere keer als ie gekruist aanspringt direct terug... omdat teruggaan naar draf een beloning is (minder hoeven werken).
Deel 2; Wat te rond enzo.. Als ik zo'n gebroken lijntje rijd (creatief met de ruimte omgaan) zie je haar struikelen. Heb weinig contact en zij heeft weinig balans dus dan heb je dat wel eens.. leert ze vanzelf van

Deel 3; Ik hoop dat jullie kunnen zien dat ie van mij eigenlijk mag lopen waar ie wil lopen met het hoofd, omhoog omlaag rond/eruit. Ik probeer alleen licht contact te houden en op het moment dat ze een beetje gaat leunen zorg ik dat er niets te leunen valt (hand naar voor steken, zodat ze zelf dr balans moet houden) Je ziet me tegen t eind achterlijk ver om me heen kijken.. doe ik om mezelf af te leiden want als IK nit mer haar mee kijk en mijn aandacht op iets anders vestig.. dan is zij op een of andere manier ook relaxter.
Dat belonen om "niets" is ook zo grappig. Als ze kon praten zou ze zeggen "what the duck doe jij nou?"
Deel 4; Springt gekruisd weg... ach... doorrijden tot ze ontspant, terug naar draf en aanspringen. Omda thet goed ging als beloning binnen paar passen weer terug naar draf.

Tijdens deze les heb ik haar eindelijk een keer niet op de handrem hoeven zetten omdat ze gevaarlijk vluchtte (op lijntje af stieren enzo..) Ik denk dat deze weg heel goed voor haar gaat werken. Geen aandacht besteden aan spanning en ontspanning bieden.
Ik heb btw een vreselijke handhouding. Heb mijn linkerpols 2x gebroken en het doet gruwelijk zeer als ik hem rechtop houdt. Probeer ze daarom comfortabel te dragen en beiden gelijk... en ik zit voor het fijne net te kort in de beugels. Probeer mn knieeen achter de wrong te houden en dat betekent mijn benen terug leggen en daardoor (plus omlaag kijken) kieper ik afentoe graag wat naar voren

Er valt ongetwijfeld heel veel over te melden. Het gaat echt niet briljant, die illusie heb ik me ook niet voor ogen.. maar ik zie de rug ipv hol zijn wel omhoog komen en stukken ook lekker deinen. Dat is het eerste streven voor mij.. en balans vinden op haar eigen benen uiteraard.. ik vond het vooral leuk om een topic te openen en om onze vooruitgang mettertijd te tonen.
ze is zoo knap

Respect als je het hele verhaal hebt gelezen. Tips altijd welkom.