ik denk niet dat paarden 'triestig' kunnen kijken, je kan natuurlijk wel veel aan hun lichaamstaal en oren etc zien maar verder denk ik dat zielig kijken of blij kijken meer iets is wat mensen zo interpreteren. Als een paard iets geks ziet, dan ziet hij er vrolijk en opgewekt uit terwijl hij eigenlijk meer alert is.
Qua rijden kun je toch wel merken of een paard iets leuk vindt..? Ik merk heel duidelijk dat mijn paard springen super leuk vindt en dressuur wat minder. Ik houd daar natuurlijk wel rekening mee, maar dressuur moet ook gewoon gebeuren en bovendien is rijden maar kort en niet eens iedere dag, de rest van de dag kan hij doen waar hij zin in heeft, dan mag hij ook best even 3 kwartier aan het werk vind ik.
Ik denk dat veel paarden liever zich vol staan te stouwen met gras dan dat ze aan het werk gaan, maar dat is ook niet echt goed voor ze en er is natuurlijk een verschil met rijden niet geweldig vinden en rijden haten, al denk ik niet dat er paarden zijn die rijden haten als er normaal mee om wordt gegaan en ze geen pijn hebben