Ik heb nou al een tijdje onwijs leuke pennymeisjes bij mijn pony rond lopen. Ze zijn heel enthousiast en willen veel met de pony doen. Afgezien van rijden mogen ze alles op en om de stal en weide zelfstandig doen. Met rijden moet er een volwassene mee. Ze vragen ook altijd netjes als ze wat nieuws willen proberen.
Zo wouden ze ook de pony leren springen. De pony kan wel springen maar zo als een echte shet is: waarom er overheen als je er ook omheen kunt
. De meisjes missen nog wat consequentie bij de pony en zijn af en toe nog een beetje bang om haar te corrigeren. Echter is het wel van belang bij mijn shet om precies te laten weten waar ze aan toe is omdat ze vrij gevoelig is. Dus veel duidelijkheid en veel belonen anders raakt ze in de war gaat ze staken en kost het weer veel tijd en moeite om haar op dat onderdeel op het juiste pad te krijgen. Nu is borstelen, uit de wei halen en wandelen geen moeilijke opgave waarbij de pony precies weet wat er van haar verwacht word. Het springen (cavaletie) ging niet zo soepel want de pony werd heet en ging de pony kunsten uithalen waardoor het voor de meisjes ook niet leuk werd om de oefening te doen. Dus ze hebben besloten dat ze wat anders met de pony wilden doen: vrijheidsdressuur en dan het liefst direct de spaansepas
stiekem moest ik een beetje lachen omdat het zo aandoenlijk is maar het lijkt mij totaal niet handig om ze alleen bezig te laten met vrijheidsdressuur omdat ze niet consequent zijn en de pony met ze aan de haal gaat hier mee. Ik wil ze hier dus met alle liefde mee helpen maar ik heb niet altijd tijd. Heb eigenlijk een verzorger gezocht omdat ik minder tijd had. En ik kreeg de vraag of ze mee mochten doen aan de shetlander keuring
Heel leuk maar doen we niet
ik weet nog met mijn eerste keuring dat ik alle pony's in de baan inhaalde omdat de pony te sterk was
Daarbij staat ze niet ingeschreven bij het shetlander stamboek, heeft ze zomereczeem en hebben we geen trailer. Dus dat word hem ook al niet (en anders had ik het ook wel graag zelf gewild haha)Maar dus wat kan ik de meisjes laten doen zonder dat het te ingewikkeld word?
Zat zelf aan iets met pionnetjes te denken of iets met over een zijl lopen (soort van agility). Pony kent dat al dus is braaf daar mee. Maar iets wat meer uitdaging is ook leuk en ik kan zelf niet echt verzinnen wat ik de meisjes zelfstandig kan laten doen en wat toch een uitdaging is.
Vraag in het kort:
Wat kunnen pennymeisjes zelf met de pony doen zonder dat de pony met ze op de loop gaat of misbuik van ze gaat maken omdat ze (nog) niet consequent genoeg zijn.
Daarbij kan ik niet telkens aanwezig zijn. De meisjes zijn er omdat ik minder tijd heb om wat met de pony te doen.
Was anders een goed idee geweest maar het gaat helaas niet werken.
penny meiden vinden uitmesten ook een feest omdat ze zich dan een beetje een hulpje voelen en toen ik 8 was was dat mijn droom: de enige echte hulp zijn!!!