Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:20

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ik heb 3 verzorgpaarden, 1 groot paard (geen idee welk ras) een welsh x Arabier (25 jaar denk ik) en een Shetlander (11). Nu zijn de eigenaren aan het nadenken om de shetlander en de welsh x Arabier te verkopen. (Wat ik natuurlijk heel jammer zou vinden!) het grote paard is niet echt van de eigenaren van de shetlander en de welsh, en ritjes maak ik er dus ook niet op. Maar waar gaat mij verhaal nou heen? Namelijk: dat ze misschien een paard of grote pony willen kopen voor hun kleindochter en mij zodat we er op kunnen rijden, en gewoon iets mee kunnen doen. Nu rijd ik zelf op een manege, en rijd ik redelijk vaak op het zelfde paard. Ze is rond de 1.60/1.70 schat ik d'r, niet mega groot. Net 7 jaar geworden en dus een prima leeftijd, haar beste kant is springen. Aangezien ik dus redelijk vaak op d'r rijd, weet ik wel wat moeilijke punten. Ze heeft namelijk moeite met de rechte galop, ze springt de hele tijd over en verkruist met d'r achterbenen. Dit moet dus gereden worden met een goede rechte stelling, ze kan redelijk nagevelijk lopen, maar schud/ gooit d'r hoofd telkens omhoog omdat ze dus waarschijnlijk ergens last van heeft (ik denk zelf nek en mond) ze vind namelijk een bit ook niet geweldig. (Dubbelgebroken watertrens) verder moet ik haar vaak rijden met elastiek "omdat ze te sterk is" persoonlijk vind ik dit totaal niet nodig. Een elastiek geeft haar volgensmij alleen maar meer pijn, ze komt in protest en voornamelijk bij de rechtergalop, ze trekt waardoor eigenlijk mijn teugels telkens te lang worden. Toen ik de eerste paar keer op d'r heb gereden had ze een martingaal wat dus veel beter werkt.

Maar kortom, wat zouden jullie voor dit paard bieden, betalen en denken wat ze zou kosten? En zouden jullie d'r kopen onlangs moeilijke kanten, want ieder paard heeft z'n moeilijke kanten.

Het zou fijn zijn als jullie een reactie achter laten.
Groetjes.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:36

Het belangrijkste is dat je rekening houdt dat het paard waarschijnlijk flink vast zit en medisch wel wat gaat kosten. Het totaal plaatje wijst op een paard dat echt wel wat problemen heeft. Trainings gerelateerd zal dit nog goed meevallen naar medisch ziet dat er minder uit.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:37

In dit geval is het belangrijkste dat je het paard laat keuren.Het klinkt niet helemaal goed.
En verder hangt het ervanaf of het een goed en braaf paard is. Die zijn niet goedkoop.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:39

Anderzijds zo een braaf paard dat zijn rondjes loopt gaan ze echt niet weg doen voor een appel en een ei. En wat als ze 3000 euro vragen . Wat het als manegepaard wel waard is maar zeker niet om als particulier aan te kopen veel te duur en te veel gebreken.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:08

Bedankt voor jullie reacties allereerst,

Het is verder een braaf paardje, die inderdaad zijn rondjes loopt, en dus geld opbrengt. Ze heeft aan de andere kant verder voor wat ik voel geen gebreken, kan wel eens lekker druk zijn en trekken. Met haar gebreken zou als (ik zeg dus niet dat het ooit zou gaan gebeuren, maar graag wil ik het wel, ondanks de gebreken... Maar goed ik onderschat op dit moment denk ik echt de aankoop van een paard) ze ze de pony's (shet en welsh) verkopen, (en natuurlijk zou ik het jammer vinden) wat waarschijnlijk nog lang gaat duren, en misschien wel tot hun dood gewoon bij ons blijven, wel gewoon als idee naar "voren gooien" gewoon omdat ik het paard redelijk ken. Maar dit is inderdaad met medische kosten een probleem. En zou ze dus beter bij de manege kunnen blijven door de kosten. Maar dan gaat ze waarschijnlijk nooit van de pijn afkomen, mits ze goed bereden kan worden (ik zeg natuurlijk niet dat ik perfect rijd ofzo, ook niet op haar, daarvoor zijn we natuurlijk om te leren). En dat zou ik jammer/ erg vinden (ondanks dat het absoluut geen slechte manege is!) :D

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:11

Waarom dat manegepaard kopen als er zoveel andere paarden te koop zijn? Koop er dan eentje zonder gebreken.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:14

Ja dat is inderdaad ook waar, daarom vraag ik dus inderdaad ook wat jullie het slimste zou lijken als het echt aan bod zou komen. Bedankt voor je reactie.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:16

Met behandelingen van een eigen paard moet je denken in de richting van jaarlijks een osteopaath ,massages en dergelijke . ik ben opleiding voor paardensportmasseur aan het volgen en besef dat het voor het paard zeer aangenaam is om regelmatig een paard goed te masseren. Zeker als ze ouder worden. Ze zijn van oorsprong niet gemaakt om op te zitten. En zelfs als je een pro ruiter bent die super goed kan rijden is het al lastig om je paarden los te houden rijtechnisch. massages kunnen hierin ondersteunen.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:22

RT-D ---> PP

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:51

Advies: koop geen manegepaard

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:41

Is dat manegepaard wel te koop? Als hij niet te koop staat en je zou hem toch willen kopen, dan zouden ze een fantasieprijs kunnen vragen. Ik zouzelf overigens graag een manegepaard overkopen hoor,heb dat ook weleens gedaan,het zijn meestal brave betrouwbare dieren.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:52

Ik heb er ook eentje, geen moment spijt van!

Maar....houdt er wel rekening mee dat zo'n dier enorm zal veranderen!
Het krijgt een totaal ander leven, minder en andere werkzaamheden en dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag op het gedrag!

Denk dat in jullie geval een wat ouder paardje uit ongeveer dezelfde leefomstandigheden een verstandigere keuze is...

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:57

Op zich heb ik niks tegen het kopen van een manege paard, ook niet als deze verreden is, want dat is vaak wel weer goed te krijgen. Maar daar heb je wel een ruiter voor nodig die dat wil en kan.

Als ik zo hoor dat het feitelijk voor de kleindochter is, dan is dit echt niet het aangewezen paard. Je kunt die mensen niet met dit paard opzadelen omdat JIJ het zo graag rijdt of het een beter leven gunt.
ZIJ moeten er iets aan hebben.
Als kleindochter iemand is die zich toelegt om verreden paarden goed te krijgen (wat ik niet inschat) dan is het een ander verhaal.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:20

Als je toch een paard mag kopen vind ik het persoonlijk zonde om een manegepaard te kopen. Ga eens bij andere paarden kijken wat je daarvan vindt, vaak is dat namelijk een wereld van verschil! Dan kun je daarna altijd nog beslissen of je toch dat manegepaard wilt, maar dan weet je in elk geval waar je de keuze uit hebt

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:29

cissy schreef:
Waarom dat manegepaard kopen als er zoveel andere paarden te koop zijn? Koop er dan eentje zonder gebreken.

Maar dat het paard scheef in de rug is, zegt niet gelijk dat het allemaal gebreken heeft. Misschien als het een maandje fijn gereden word, is het wel over.

Niet aan willen springen in de rechtergalop, is omdat het paard scheef is. Dat komt vanuit de rug,
met het hoofd schudden is teken van ongemak vaak, wat dan vaak ook uit de rug komt, of uit de mond.
Nu is de mond gauw opgelost met een knap tandarts bezoek, en als je hem/haar een beetje knap rijd is het rug probleem waarschijnlijk ook weg. Natuurlijk wel even in ieder geval klinisch laten keuren en iemand met verstand er naar laten kijken.

Ik heb zelf 10 jaar genoten van een ex-manege paard. En oordelen over "gezien het paard voor de kleindochter is...", misschien kan die wel een hartstikke leuk rondje sturen.

Vind het sneuer dat een paard van 25 nog verkocht moet worden.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 14-05-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:31

De kosten voor een manegepaard liggen vaak hoger dan wanneer je hetzelfde paard bij een particulier zou kopen.
Een goed manegepaard is goud waard en als jij hem koopt, zijn zij hem kwijt en moeten weer tijd zoeken om een nieuwe te kopen en deze 'manegemak' te maken.

Wij hebben vorig jaar September een paardje van de manege overgenomen.
Een papierloze (maar wel volle) 12-jarige [ras] waarvan we al wisten dat hij lichamelijk versleten was.
Het precieze bedrag ga ik hier niet neer zetten, maar deze was minimaal 2 keer zo duur als hij eigenlijk had moeten zijn.
Daar bovenop zijn we alleen al zijn aankoopbedrag x 3 kwijt geweest aan dierenartskosten, speciaal tuig, osteopaten, tandartsen, hoefsmeden etc.

Dus 1 tip als je niet zit te wachten op een paard met lichamelijke problemen; laat hem grondig keuren.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:10

Joscaa schreef:
Ik heb zelf 10 jaar genoten van een ex-manege paard. En oordelen over "gezien het paard voor de kleindochter is...", misschien kan die wel een hartstikke leuk rondje sturen.

Waar het om gaat is dat het de keuze moet zijn van oma en kleindochter en niet die van TS die er emotionele waarde aan bindt en dus niet objectief is. Tenzij zij de gene is die er veel meer op gaat rijden en kleindochter geen eisen heeft.
Verder, al kun je nog zo goed rijden, je moet wel zin hebben in een project omdat het best zwaar werk kan zijn.

Nogmaals, ik heb niks tegen het kopen van een manegepaard op zich. Er zijn er zoveel die ontzettend veel plezier hebben van een ex manegepaard, maar dit is er wel een met specifieke problemen die je van te voren al kent. Als je keuze hebt tussen een leuk goed (manege)paard en een leuk slecht (manege)paard, zal ik persoonlijk geen slecht paard aan gaan raden bij iemand. That´s all. Als TS hem zelf zou willen kopen is het een heel ander verhaal, niet waar?

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:03

Eerlijk gezegd, zou ik nooit een manegepaard kopen. Ik heb ook gesmeekt of ik mijn manegeliefde mocht hebben hoor, bij mijn moeder. Maar ik ben zo blij dat dat er nooit van gekomen is.
Ik heb 10 jaar op 1 en dezelfde manege gereden en was altijd helemaal blij. Totdat ik verzorgpaarden kreeg en zag hoe het ook kon. Grote, ruime stallen, geen ingevallen schoften, geen eentonig gedrag naar alle mensen, geen gesjok maar lekkere vlotte passen. Heerlijk. Ik heb daarna nog een manege geprobeerd, die stond in aanzien veel beter, maar met de paarden precies hetzelfde probleem. Ingevallen schoften, weinig bespiering, eentonig gedrag naar mensen (komen niet op je af, vinden iedereen maar 'meh').. Omdat iedereen er altijd maar op klimt en klauterd zijn die paarden best wel uitgewoond is mijn ervaring. Je kon vroeger altijd precies zien welke paarden en pony's nieuw waren, want die waren nog heel goed gevoed, bespierd en bokkerig haha. Maar na een jaar waren het al uitgewoonde beestjes. Zo jammer. Vaak hebben die manegepaarden geen goed passend zadel en worden niet correct gereden, omdat iedereen maar wat anders doet. Zeker als jij al voelt dat er iets mis is met dit paard, dan kun je rekenen op hoge medische kosten. Als je dat hebt, doen! Maar als je iets meer zekerheid wilt betreft wat er mankeert aan een paard/pony, dan zou ik particulier kopen. een leuk paard waar je mee kunt groeien en die niet uitgeleefd is. maar dat is mijn persoonlijke ervaring en mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:08

Maar dat is juist het mooie eraan... want vaak zodra zo'n dier dan van de manege weg gaat en bij een particulier terecht komt, zie je zo'n beestje opbloeien! :j

Moet wel eerlijk zeggen dat als ik maar 1 paard zou hebben, ik geen manegepaard zou kopen, tenzij hij inderdaad nog redelijk 'nieuw' is.
Maar voor opknappaardje erbij, vind ik het echt heel dankbaar werk.

Dit is ons verhaal. :j
[ITP] "And then a Hero comes along..."

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 16:13

Ik denk persoonlijk dat het ook supergaaf is om te zien hoe ze opbloeien. Niet meer zoveel ruiters op hun rug. Maar een of in dit geval 2 vaste mensen. Om te haar te helpen met haar "pijntjes" weg te werken, zal toch super zijn om dat te verhelpen?

Ze is wel in de stal zoals je net zei, maar verder heeft ze niet het langzame geloop en reageert ze nog wel goed op beenhulpen enz. Er zit dus nog pit in. Ik denk dat ze wel bij een particulier gaan kijken, maar waarom niet op een manege? Kijken en vragen kan en mag altijd toch! Ik denk trouwens dat ze nu ongeveer 3/4 jaar op de manege staat.


( voor @koudbloedkim) net even een kijkje genomen op de topic van kokos, wat een grote verandering zeg! Hopen dat het alleen maar beter gaat worden met hem! Toevallig heb ik wel eens een video van je gezien op youtube, maar dat hij een manege pony was wist ik niet

Bedankt voor jullie reacties :9

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:07

Persoonlijk zou ik dit manegepaard niet kopen. Ts gaat er wel op rijden maar de kleindochter is degene voor wie het is. Laat kleindochter kijken en proefrijden voordat dit betreffende paard als optie meegenomen word in een keuze.
op de manege waar mijn eigen paard staat zie overigens geen verschil tussen pension of manegepaard. Ze zien er allemaal goed uit.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 09:20

Het is inderdaad ik die er op rijd,met d'r zou gaan longeren etc. Kleindochter kan ook gewoon rijden. En zou mij zelf ook helpen met alles. Het paard is voor ons samen als er een komt, maar niet officieel van ons. De paarden op mijn manege zien er verder ook allemaal wel goed uit, maar je ziet wel dat de manege paarden die worden verkocht en als pension paarden blijven staan op de manege, wel sterk zijn veranderd, qua glans en bespiering etc.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:21

Ik hoor vaak dat er voor manegepaarden veels te veel geld wordt gevraagd omdat: 1) de manegehouder een goed paard niet zomaar kwijt wil en 2) dat de manegehouder inspeelt op de emotionele band die de potentiële koper heeft met het dier, waardoor men sneller bereid zou zijn om meer geld neer te leggen.
Laat je dus niet gek maken!

Als je door wilt zetten, lijkt het mij een goed idee om iemand met verstand van paarden mee te nemen die niet verbonden is aan de manege en die dus een frisse kijk heeft op het paard.

Houd idd rekening met de mogelijkheid dat er medische kosten bij kunnen komen, als bvb blijkt dat het paard in zijn lijf ergens vastzit. Op manege's rijden er veel verschillende mensen op zo'n paard (met niet allemaal een even goede rijstijl) en vaak past het tuig niet optimaal. Gebit en hoeven zijn ook aandachtspuntjes en kunnen ook extra kosten opleveren.

Verder kan zo'n paard, wanneer het (weer) goed in zijn lijf zit, minder uren hoeft te lopen, met daarbij mss betere kwaliteit voer en vaker op de weide gaat met vriendjes (en dus ook mentaal 'beter in zijn vel' gaat zitten) ineens een stuk pittiger kan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:27

Anke schreef:
Advies: koop geen manegepaard


Niet mee eens. Mijn moeder heeft ooit haar lievelingsmanegepaard gekocht, hij was stokkreupel en zou niet veel meer kunnen.

Ik moet zeggen: een beter paard dan hem ben ik nog niet tegengekomen. Hij was op elk gebied fantastisch en getalenteerd. Liep met enorm veel schwung en sprong geweldig goed. Mijn eigen goed gefokte merrie destijds stond maar in schril contrast tegenover hem :)

Dus je kan ook geluk hebben.

Ik denk dat manegepaarden sowieso wel duurder over de plank gaan dan wanneer hetzelfde paard particulier verkocht zou worden. Zeker wannneer het om een doodbraaf paard gaat. Dan mag hij nog zo scheef zijn, voor de manegehouder is hij wel veel waard dan.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:49

Anke schreef:
Advies: koop geen manegepaard


Inderdaad. Die lopen daar meestal ook niet voor niets.