Paard verkopen met bemerking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Paard verkopen met bemerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:34

Hallo Bokkers,

Helaas moet ik er aan beginnen denken om mijn paard te verkopen... ;(
Door privé omstandigheden is het voor mijn ouders niet altijd meer mogelijk om mijn paard te betalen dus nu moet ik het doen. Als student zonder inkomen is dit natuurlijk niet evident. Ik ben dan nu ook op zoek naar iemand die hem wilt verzorgen, tegen betaling. Hopelijk vind ik hier iemand, maar heb niet al te hoge verwachtingen aangezien ik best moeilijk ben op het gebied van mijn paard :')
Moest ik iemand vinden, dan mag dit topic vergeten worden want dan blijft hij gewoon bij mij :j

Nu heeft hij een bemerking. In september is er namelijk uitgekomen dat hij chronisch bevangen is (beide voorhoeven doordat hij een 'lipping' of hoedrand bij het hoefbeen). Nu heeft hij in zijn leven 1x bevangen gestaan toen dat hij bekapt werd door een Strasser bekapper. Nadat zijn hoeven terug gegroeid waren, heeft hij nooit meer bevangen gestaan. Hij stond dus mechanisch bevangen. Dat is nu al 2 jaar geleden.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik er niet heb op gelet dat hij niet op gras mag, geen suikers mag eten enz. Het kwam dus ook als een verrassing dat dat op de röntgenfoto's te zien was. Ik heb foto's laten maken omdat hij zonder ijzers slecht liep (op steentjes kreupel en op harde ondergrond onregelmatig). Nu staat hij met ijzers en hij loopt prima.
In principe heeft hij dus nergens last van met ijzers, maar op foto is het dus wel te zien. Hij wordt ook niet speciaal behandeld met één of ander dieet dus op zich heb je er verder geen 'last' mee zeg maar...

Ik ben van plan om deze zomer nog wedstrijden te rijden zodat ons niveau wat hoger ligt. Ik vraag me echter af of het mogelijk is om hem te verkopen. Nou ja, tuurlijk is het mogelijk, maar kan ik er nog 'iets' voor vragen (ik verwacht niet dat ik er tienduizenden euro's voor kan krijgen, maar ik bedoel maar, voor 1000 euro wil ik hem niet weg doen). Het zijn natuurlijk twee uitersten, maar jullie snappen wss wel wat ik bedoel. Geld is ook niet het belangrijkste, als hij naar een fijne thuis gaat, ben ik uiteraard ook al heel blij :)
Heeft iemand hier ervaringen mee?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:40

TAO -> PP

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:51

Ik kende een chronisch bevangen paard die slechter en slechter werd en uiteindelijk ook ingeslapen werd.. ik zou er zelf dus geen 1000 of meer voor geven. Vind het risico daarvoor te groot.

Silly1972

Re: Paard verkopen met bemerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:58

Ik denk dat je ook er even wat meer informatie over je paard zelf moet geven voor je over zoiets kan oordelen.
Wat kan hij nog, hoe oud, groot etc

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:01

persoonlijk zou ik dit niet geplaatst hebben.....
Ik zou het vermelden en ook je wedstrijd protocollen zodat mensen kunnen zien dat het echt waar is wat je verteld en dat hij recent nog op dat nivo loopt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:02

Ik zou dan eerder zoeken naar een betalende verzorger. Je geeft aan 'lastig' te zijn met betrekking tot mensen aan je paard, maar als je hem verkoopt ben je alle regie kwijt. Zeker eentje met HB zou ik zelf niet zomaar weg doen. Met verkeerd management kan dat wel eens heel verkeerd uitpakken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:08

Een chronisch bevangen paard (oorzaak is evident) met hoedenrand effect is een zeer flinke bemerking.

Zoals jij al opmerkt; hij kan nooit meer zonder ijzers.
En zijn hoeven zijn inwendig voor altijd kapot.
Ook heb je grote kans dat er stukken bot afbreken welke ook weer voor ontstekingen kunnen zorgen.

Ikzelf zou niet veel meer dan slachtwaarde betalen en als het een merrie met goede papieren is een paar honderd meer.
Max echt 750E.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:13

Je hebt het over op niveau rijden, maar in je onderschrift staat B.
Dus een paard zonder sportresultaten en een fikse bemerking.
Dat zou voor mij duidelijk minder dan 1000 euro waard zijn.

Edit: L1 zie ik nu, maar dat veranderd weinig.
Dan lees ik ook nog dat je ongeveer 3 jaar hebt lopen tobben met het dier.

Liannetje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:20

Het probleem voor mij zou vooral zijn "er zijn zo veel paarden zonder iets te koop". Verder zelf geen ervaring ermee, ook niet in de omgeving. Dus echt een "goed beeld" van de mogelijke gevolgen heb ik ook niet. (Voor hetzelfde geld heeft mijn paard het ook, maar heb ik het nooit gezien omdat ie goed loopt bijvoorbeeld. Dus kan daar weinig over zeggen.

Aan de andere kant, heb ik ook een paard willen kopen met 1 oog... (totaal wat anders... maar ook best een beperking). En waarom.. geen idee... verhaal raakte me...

Twijfelgeval dus... Hangt eraf hoe het paard ermee omgaat, wat de DA zegt etc. Maar ik ben wel heel eerlijk, als je voor hetzelfde bedrag ook een paard zonder iets kan kopen, heeft dat toch de voorkeur. Heb ook paarden laten staan omdat ze dikke benen hadden, super stijf waren etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:23

Ik kijk net in je profiel en 1 van de eerste berichten die ik lees is dat je paard slecht eet, zich opfokt van de stress, niet te laden is, op wedstrijden niet fijn te rijden is en tekenen van maagzweren vertoond en dat je in bijna 5 jaar tijd bijna niet hebt kunnen rijden en het helemaal zat bent.....

Denk je dan echt niet dat het dier gewoon chronisch pijn in zijn voeten heeft :?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:35

Ik zou nooit een paard met zo'n bemerking kopen, simpelweg vanwege de risico's en vanwege het feit dat er honderden paarden zonder bemerkingen te koop staan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:44

Bokt zou Bokt niet zijn als er meteen in het verleden gespit wordt en ze gelijk conclusies maken.
Hij is goedgekeurd toen ik hem kocht. Geen enkele bemerking te zien. En ja, ook toen ging hij niet makkelijk op de trailer. Dus chronische pijn in de voeten? Schrap maar weg :j
Dat op de trailer gaan, is gewoon op te lossen ;) In juli heb ik alweer een sessie op de planning staan. Het is gewoon een groot paard (1m80), heb wel een hoge trailer maar komt alsnog met zijn oren tegen het plafond. Tja, ik zou het ook niet fijn vinden om daar in te staan.

En Sizzle, jij zegt nu iets wat ik niet zeg. Mijn paard heeft stress door de trailer waardoor hij moe is. DOOR de trailer, niet omdat het een stressvol paard is aangezien hij eigenlijk een erg relaxt paard is. In de periode dat het trailerladen wél goed ging, had hij die stress niet en ging het op wedstrijden wél goed. Dat was vorig jaar, toen we nog niks wisten van zijn bevangenheid (maar hij die al wel had). Dus dat trailerprobleem is op te lossen. Inmiddels eet hij gewoon weer goed. Zolang er geen bietenpulp in vermengd wordt, eet hij alles op, incl hooi. Hij is nog steeds mooi op gewicht dus ik verwacht geen maagzweren ;)

Nu dat uit de baan is...
Ik ben na de diagnose naar Van Nassau geweest. Hij vond het probleem nog niet zo erg, zij dat ijzers het gingen oplossen en dat ik weer kon gaan knallen op wedstrijd.
Nu met school had ik weinig tijd om op wedstrijd te gaan dus ik heb gewoon getraind. Hij is eigenlijk na die ijzers beter en beter beginnen lopen. Hij gaat enorm goed nu, als je het niet zou weten, zou je ook niet denken dat hij iets heeft.
Hij heeft (nadat de ergste bevangenheid 2 jaar terug over was) ook nooit meer op pijnstillers gelopen, en hij heeft nog anderhalfjaar blootvoets gelopen.

In training is hij M niveau en dit wil ik deze zomer ook bereiken, wat in principe best haalbaar is...

Maar als jullie zeggen dat hij niet verkoopbaar is, dan moet ik gewoon blijven zoeken naar een verzorger. Ook geen probleem.
Over diegene die zei dat ik na de verkoop geen controle meer heb: Klopt. Maar dan is het hun zaak. Ik vind het nu belangrijk dat hij met een zachte hand gereden wordt en rechtrichten staat bij mij centraal. Als ik er dan iemand op zet die trekt en sleurt, wordt mijn paard bij mij verpest waardoor ik hoogstwss weer naar osteopaten kan bellen. Vandaar dat ik ht belangrijk vind dat ik iemand vind die zoals mij is.
Als ik hem verkoop en ze beginnen zo (maar dan zou ik hem al niet verkopen aan hen :') ), dan is dat hun probleem als hij straks iets van blokkades heeft, niet mijn probleem...

@Isabel: Ik snap je hoor. Ik heb hem ook eerst helemaal laten keuren voor ik hem kocht. Als ik hem ooit verkocht zou krijgen, wil ik later ook weer een paard zonder bemerking kopen haha. Ik zou mijn paard nu eigenlijk ook niet kopen, geef ik eerlijk toe :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:48

Ik was gewoon nieuwgierig naar het type paard en dan is zo'n zeer recentelijk beticht gewoon geen reclame.
Die gaan je potentiele kopers ook vinden en vertrouwen je verhaal dan voor geen kant meer.
Niet zo raar toch?
Zou jij iemand vertrouwen met een zielig verhaal dat het financieel niet meer gaat maar ondertussen leest dat ze haar paard zat is?

Maar dat is voor jou dan een extreem vervelende samenloop van omstandigheden wat je paard redelijk onverkoopbaar zal maken ben ik bang.

Wees altijd voorzichtig wat je op internet gooit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 20:07

Maar ik ga er ook geen geheimen van maken. Dat is helemaal niet eerlijk naar het paard toe, want ik vind het belangrijk dat mensen weten hoe hij is.
Na de diagnose was het ook mijn bedoeling niet meer om hem te verkopen, ik wou hem gewoon bij houden tot zijn dood (of wanneer het niet meer zou gaan, maar momenteel is daar helemaal geen sprake van).

Ik ga hier ook niet typen waarom het privé niet meer gaat (want mensen die ik ken lezen ook mee en ik wil niet dat ze dat weten), maar het valt te 'bewijzen' dus dan is het geen zielig verhaal meer maar een feit.

Ik wou hier gewoon even polsen. Aangezien ik veel verhalen lees dat er ook paarden met HKO verkocht worden en op zich is dat ook iets wat erger kan worden, maar het kan ook hetzelfde blijven.
Het is niet gezegd dat mijn paard slechter en slechter gaat worden, want in die 2 jaar is hij eigenlijk alleen maar verbeterd (en nu met die ijzers zie je niks).
De dierenartsen dachten zelfs (aan zijn manier van lopen) dat het HKO ging zijn, zelfs met het verhaal van de bevangenheid.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:58

Ff een vraagje tussendoor wat is bemerking? :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:00

Aandoening die de koop kan beïnvloeden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:05

Tja gebreken moet je niet kopen die krijgen ze vanzelf. Ik zou dit paard dus echt niet van je willen kopen, zelfs niet als gezelschapspaard. Gewoon omdat ikniet op voorhand al wil weten dat het een tobber is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:53

Wat een onzin lees ik hier... Even buiten het verhaal en paard van de TS starter om, Een bemerking hoeft geen gebrek te zijn en al helemaal geen belemmering voor een paard wat in de sport loopt. Ik ken de beste paarden die hoog in de sport lopen met bemerkingen. Bemerking betekend een opmerking van een arts, maar niet dat het paard word af gekeurd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:04

Alle waar naar zijn geld.
Zelfs al rijd je dit paard nog naar de Z, het is een paard met een dermate grote bemerking dat er maar weinigen zullen zijn die het überhaupt zouden willen kopen.
Reken jezelf niet rijk. Als je niet wilt verkopen bij 1.000 euro, zul je waarschijnlijk tot het einde toe de eigenaar zijn. Terwijl je bij een verkoopprijs van 750 euro nog wel eens een leuk plekje voor hem zou kunnen vinden waar hij niet meer de sport in hoeft. Soms moet je een ander ook gewoon wat geluk gunnen.