Niet meer paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Love2Horses

Niet meer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 21:42

Hey,
het is echt niet zo dat ik niet blij ben met wat ik heb, of dat ik ondankbaar ben, maar toch mis ik 1 ding.
Vanaf mijn 5/6e zat ik op voltige. Toen ik 8 was moest ik een tijdelijke stop nemen, omdat ik gemeen en verkeerd was gevallen en mijn lies gescheurd is. Na een half jaartje pakte ik het voltige weer op. Rijden was en is nog steeds een uitlaat klep voor mij en mijn emoties, aangezien ik best veel heb meegemaakt. Maar toen kreeg ik te horen dat de manege failliet ging.
Daarna heb ik een verzorgpony gevonden, na 2 maanden ongeveer. Helaas kwam de eigenaar haar belofte nooit na en heb ik het diertje nooit meer gezien. Ik was echt verdrietig.
Toen ging ik naar een andere manege, ik vond het leuk, maar het was dubbel; hoefslag te diep, bak stoffig en werd nooit gesproeid, graatmagere paarden, verwondingen, noem maar op.. Ik ben gestopt en we hebben de dierenbescherming gebeld, Die kon er helaas niks aan doen omdat er geen ''bewijzen'' waren van dierenmishandeling - hoewel het voor mij duidelijk was -en de manege niet echt een manege was, maar meer een stichting.
Ik was, ook al wou ik het niet, erg gehecht aan 2 van de paardjes geraakt.. En toen kreeg ik te horen dat sommige naar de slacht gingen.
Ik was er echt kapot van en smeekte dag in dag uit of ik 1 van de paardjes kon nemen. Dat kan natuurlijk niet zomaar en het mocht natuurlijk niet.. Ik wil niet weten wat er nu met ze is, hoe ze er aan toe zijn etc.. En nu zijn we out of options. In ons buurtje is voor de rest geen paard te bekennen, en verder zijn er geen maneges. En ik mis het rijden gewoon heel erg.. Soms zo erg dat ik er wel een uur alleen maar wil huilen. Je kan zeggen, dat het overdreven is, maar ik voel echt een soort leegte in me. Sommige zeggen; ''stel je niet aan, het is maar een sport'', maar zonder te overdrijven is het meer dan een sport voor mij. Ik heb nooit goed leren opzadelen etc omdat we bij voltige dat soort tuig niet gebruikten, dus ook al zou er iemand met een pony zijn, wie zit er te wachten op een verzorgster die niet kan opzadelen? En ''naar de paardjes gaan om te aaien is ook leuk'' lukt ook niet want er zíjn geen paarden.. En stiekem ben ik best jaloers op mijn klasgenoten die rijden en kennissen in andere dorpen hebben, waarvan ze de paardjes mogen verzorgen. Ook al zou ik met hun mee mogen, we hebben geen auto.. En ook op mijn nichten, die in een andere plaats wonen, die hebben een eigen pony. Maar ik kan/mag er nooit naar toe.. Ze hebben het superdruk en bovendien zoeken ze ook geen verzorgster. Ik heb gevraagd aan mijn ma of er echt geen optie is om te rijden.. Niet dus. En andere sporten liggen me niet zo.. Van zwemmen wordt ik ziek, atletiek zou dan nog de laatste optie zijn, maar de valt af omdat we dan ver moeten reizen naar de vereniging. (Ik haat mijn dorp soms echt..) Verder is er geen fluit te doen hier, en verveel je je dood. En als je iets wil doen moet je meteen ver reizen.. Ik moest het gewoon ff zeggen, en weet nu niet echt wat ik moet doen. Ja, ik heb andere hobby's zoals tekenen en zingen, maar dat gaat op een gegeven moment ook vervelen. Eigenlijk zit ik gewoon de hele tijd te wachten tot er een of ander wonder gebeurt ofzo.
Sorry voor dit lange, zeurderige bericht. Normaal houd ik dit soort dingen voor me, maar nu zat ik er mee en dacht ik; waarom niet?
xx :evaw:

amiraanouk

Re: Niet meer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:51

Ik snap hoe je je voelt, een beetje dan. Ik kan ook geen twee weken op vakantie zonder mijn paardjes te aaien en te rijden. Alle ideeën die ik heb om te doen, heerlijk weer bezig met ze zijn. Ik weet wel hoe die leegte voelt.
Probeer wel steeds opnieuw te zoeken naar een verzorgpaardje. Mijn vriendin zocht een jaar lang naar een paardje, is 5x afgewezen, maar eindelijk de perfecte gevonden, want die vind je heus wel. Misschien een advertentie plaatsen dat je graag ergens wil rijden. Misschien heeft iemand in de buurt wat paarden waarop die "les" geeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:00

Geduld... :)

Er komen absoluut weer paarden in je leven! Dat dat nú niet zo is, is vervelend, maar het betekent niet dat dat voor altijd zo is. Bedenk je dat goed!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:04

Geduld...
En een fiets!

Geen auto is geen belemmering om een dorp verderop te komen, tenzij je in Siberië woont ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:19

Toen ik jouw leeftijd had, had ik ongeveer hetzelfde. Het enige paard wat binnen handbereik was, werd verkocht en een manege was simpel gezegd te duur. Mijn wereld leek wel te vergaan zonder 'Boef'.
Maar iemand die daar (bij Boef) ook een tijdje een paard had staan, kwam toen vragen of ik het erg vond eens per 14 dagen naar hun paard te komen. Was een eindje fietsen, maar ja graag, dat wilde ik wel.
Daar stonden nog 2 andere paarden, als ik die stallen ook wilde uitmesten mocht een keer op één van de paarden rijden. Ja nog leuker natuurlijk.
Toen ik 15 was had ik zo in 3 verschillende dorpen in totaal 8 verzorgpaarden (en nauwelijks nog tijd voor mijn huiswerk ahum :) )
Pas op mijn 27 kreeg ik mijn eigen pony; een shetlander nog wel.
Daar ging ik mee mennen en daar ben ik uiteindelijk ook echt verder mee gegaan, zowel vrijwilligerswerk (huifbedrijden) als rijden met pony's van een ander (en die van mezelf natuurlijk).

Maw .... hou moed. Je tijd komt nog wel (maar daar heb je nu niets aan natuurlijk, snap ik wel ;) )

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:06

Heb je misschien ergens in je dorp een leeg grasveld of weiland? Misschien kan je anders je eigen shetlander(s) kopen en daar stallen? Maar echt stom dat er nergens paarden zijn... ik zou echt doodgaan zonder paarden denk ik ofzo...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:27

Elektrische fiets kopen? Met een beetje doortrappen kom je op dezelfde snelheid uit als een brommer. Zo kan je makkelijk 10km verderop zoeken naar een goede manege /verzorg paard pony

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:39

Ik begrijp je goed! Maar zet je gevoel van nu om in een doel; centjes sparen, zodat je gauw genoeg een vervoersmiddel kunt kopen om weer paardjes te bereiken of natuurlijk....een eigen paardje. Zet je dromen op papier en maak er doelen van, geeft motivatie! En ja, geduld hoort daar ook bij, maar je weet waar je het voor doet.

Blijf ondertussen doorzoeken en geef niet op. Het komt wel goed!!

Succes!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:42

welke regio woon je

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:00

SandravdB schreef:
welke regio woon je

Ik wilde net hetzelfde vragen. Misschien weten mensen op Bokt wel meer. Een manege waar je nog niet van wist. Of iets kleinschaligs. Of misschien wel een verzorgpony.

Je kunt zelf ook een advertentie op de Bokt markt plaatsen. Zet daar dan wel in waar jij ongeveer woont en hoeveel je kunt/wilt fietsen om bij een verzorgpony te komen.

Ga ook eens een rondje in de buurt fietsen (tot hoever jij wilt gaan) en kijk goed om je heen. Er staan veel paarden en pony's in Nederland. Je kunt bij mensen aanbellen of een net briefje achterlaten met de vraag of ze misschien nog iemand zoeken die af en toe kan helpen met de paarden. Genoeg meiden die op deze manier aan een verzorgpony zijn gekomen.

Ik merk echter vooral de nadruk op rijden in je openingspost; is rijden echt belangrijk voor je, of zou je ook tevreden zijn met een pony die je kunt borstelen (en evt stal/weide uitmesten)? Want dat laatste vergroot wel je kans om een verzorgpony te vinden.
Sommige pony's zijn misschien te klein, te jong of te oud om bereden te kunnen worden.

Het is waar dat er eigenaars zijn die een zelfstandige verzorgster zoeken, maar verder zijn er ook eigenaren die een meid de kans willen geven om te leren van hun paard. Je moet alleen goed zoeken. En betrouwbaar zijn: dus je afspraken nakomen en met slechter weer ook willen komen en netjes op tijd afzeggen als je een keertje niet kunt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:09

Waar een wil is is een weg.

Er zal vast wel iets op de fiets te doen zijn je moet toch ook naar school fietsen denk ik zo als je ouders geen auto hebben.

Ik weet niet waar je woont maar denk niet in een uithoek waar echt niets is.

Meestal in uithoeken hebben de mensen de ruimte en dus vaak paarden.

1Love2Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:45

SandravdB schreef:
welke regio woon je

West zeeuws vlaanderen.
Van mijn moeder mag ik geen eigen pony, ook niet als ik het zelf betaal. Ik heb al wel advertenties opgehangen in de supermarkten etc. maar er heeft nog nooit iemand op gereageerd, en op internet naar een verzorgpony zoeken heeft ook geen nut, want het is te ver weg. Nu ben ik niet bang om een eindje te fietsen, maar dat is toch wel heel ver.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:46

Wat je je denk ik af moet vragen is of je toe bent aan een verzorgpony.
Dat opzadelen is geen punt, dat leer je zo ben ik van mening.
Maar paardrijden vergt gewoon wel les, al zou je een verzorgpony hebben is les wel iets wat nodig is, en dat kost geld.
Zelf heb ik voor mijn pony een verzorgster gehad, maar hoe vervelend het ook klinkt het kost mij veel minder energie om het zelf te doen.
Gewoon omdat de meeste tieners, zeker tot een jaar of 14 gewoon nog heel veel moeten leren en je de meesten echt niet alleen kunt laten.
Zeker rijtechnisch niet, en het gemiddelde privepaard is totaal anders als een manegepaard, vergis je daar niet in.
In een onervaren verzorger moet je flink tijd en energie investeren, en dat moet wel kunnen.

Mijn verzorgster had een hele kluif aan mijn pony, want bij deze pony zal je op je zit moeten rijden en dat leren ze veelal niet op een manege.
Aan de hand heeft ze van mij les in grondwerk gehad met hem, gewoon omdat ze nooit geleerd had hoe je een paard leiderschap moet geven aan de hand.
Besef dat de meeste jongeren die kans niet krijgen voor een jaar of 16, de mensen die daar in willen en vooral kunnen investeren zijn er niet veel.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ga hard sparen voor een scootertje en scootercertificaat of elektrische fiets!
Dan kun je veel makkelijker verder reizen voor een manege en heb je meer mogelijkheden.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 05:57

Mando schreef:
Waar een wil is is een weg.

Er zal vast wel iets op de fiets te doen zijn je moet toch ook naar school fietsen denk ik zo als je ouders geen auto hebben.

Ik weet niet waar je woont maar denk niet in een uithoek waar echt niets is.

Meestal in uithoeken hebben de mensen de ruimte en dus vaak paarden.

Waar in zeeuws vlaanderen? mss kan ik je helpen ?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:41

ts is 11, ik snap dat ze afhankelijk is. ;)