Wij zitten met ons handen in het haar. In (begin) februari liep onze 6 jarige haflingerruin erg kreupel. De dierenarts en de hoefsmid zijn erbij geweest en hij was hoefbevangen door te eiwitrijk kuilgras en overgewicht. Medicijnen en regelmatig bekappen, nu gaat het de laatste maand echt goed met hem hij rent uit zichzelf meer en heeft zijn plaats in de rangorde lijst weer omhoog gewerkt. Ook is hij afgevallen en weer redelijk op gewicht.
Echter nu hij de baas is begint hij de andere twee merries weer weg te jagen voor eten waardoor hij langzaam weer aankomt. Mijn vader en ik doen samen de dieren, we zijn allebei voor 7 uur smorgens weg en vaak pas weer rond 7 thuis. Om deze reden is het voor ons haast onmogelijk om onze Haf de verzorging te geven die hij nodig heeft..
Nu zijn we aan het nadenken welke opties we hebben, opbouwende weidegang zal met het fructaan gehalte op dit moment niet lukken. Verder kunnen wij niet apart voeren omdat onze paarden 24/7 buiten staan (paddock met schuilstal). Wij zijn tot inzien gekomen dat wij hem op dit moment niet meer de verzorging kunnen geven die hij eigenlijk nodig heeft. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we twee opties hebben, hem 'weggeven' aan iemand die wellicht al een hoefbevangen paard heeft en wel de mogelijkheden heeft om de juiste verzorging te geven of hem in te laten slapen omdat hij altijd extra aandacht nodig zal hebben (wij hem die niet kunnen geven) en ik het vervelend vind iemand op te zadelen met mijn problemen.
Wie heeft er ervaring met de bovenstaande situatie en wat adviseren jullie? De andere twee staan hoger in het bloed waardoor ze niet snel aankomen/minder snel vatbaar zijn voor deze ziekte. Zij kunnen allebei al de wei op omdat dit reeds is opgebouwd. Ik slaap er slecht van en voel me er gewoon niet lekker door.. Ik heb dit bericht getypt op mijn telefoon, mochten er fouten in staan excuses hiervoor.