[VOLG] Leerweg met Zahire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

[VOLG] Leerweg met Zahire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:12

Een situatieschets:

Zahire
KWPN merrie
Montreux x Voltaire
1m62
B springen gelopen onder de vorige eigenaar

Zahire en ik hebben veel meegemaakt... Ik kocht haar wegens haar brave, bomprove gedrag. Toen ik haar kocht was ik doodsbang voor paardrijden.
Samen met een CR instructrice zijn we aan het werk gegaan. De angst beterde maar geraakte niet weg. Ineens werd mijn paard levensgevaarlijk, ik werd terug heel bang. Van top tot teen laten onderzoeken en eindelijk vonden ze het probleem: eierstoktumor.
Zahire naar de kliniek gebracht en laten opereren. Na zo'n twee maanden mocht ik er terug op. Ik kon weer van 0 beginnen, de angst was volledig terug ookal was ze weer braaf. Ik kon de beelden van een aanvallende, steigerende Zahire niet van me af zetten...
Dankzij mijn CR instructrice toch een eind geraakt, zelfs mijn B dressuur op een vreemde locatie gereden maar de angst ging nooit volledig weg. Toch waren we wel op de goede weg.
Het lot sloeg opnieuw toe: ik haalde haar op 3 benen uit de wei. Hoefscheur tot in de kroonrand, hoef was letterlijk in 2 stukken... Ze heeft er lang pijn aan gehad, ik heb het dagelijks goed verzorgd. Toen het anderhalve cm was uitgegroeid mochten we weer rijden.
Nu startte Zahire van 0. Wat een scheve, stijve plank was ze geworden... Verschillende instructeurs geprobeerd maar ze waren allemaal van het principe "trek ze gewoon in de krul". Dat is niet de manier waarop ik wil rijden dus allemaal aan de deur gezet.
Tussen mij en Zahire ging het van kwaad naar erger, elke keer ik haar aandreef dreigde ze of steigerde ze. Moed helemaal verloren dus er een meer ervaren ruiter opgezet. Zahire zei NEEN! en heeft de nodige capriolen uitgehaald dus daar maar mee gestopt.
Uiteindelijk besloten het zelf nog eens te proberen. Alle slechte dingen die ze deed genegeerd en goed vooruit gezet. Een kwartier gedroeg ze zich echt rottig, en toen leek ze erg verbaasd dat ik er rustig onder bleef en bleef rijden. Ze kalmeerde en gedroeg zich weer.
Dat heeft mij een énorme boost in zelfvertrouwen gegeven. Sindsdien lijkt de angst eindelijk volledig weg te zijn bij mij :D.
Uiteindelijk ook een goede instructrice gevonden! Zij werkt met zit en benen, de hand dient om te helpen in de oefeningen maar zéker niet om ze in een houding te dwingen. Eerste les was puur vooruit zetten. Tweede les buiging, rechtrichten en achterhand meer activeren. En ik begin het volgtopic met een verslag van de derde les.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:13

Oef wat een les. Jammer dat de foto's voor volgende week zijn, het ging echt goed!

Nu kunnen we écht aan het werk... Tempo is goed, buiging is goed. Enkel links nog wat stijf en daar valt ze nog over de schouder, dus daar in het begin op gewerkt. Ging even later heel netjes!
Daarna begonnen met ze wat ronder te maken, haar achteraan goed activeren en dan tegen een rustige hand laten komen. Dat pakte ze ook erg goed op. De overgang stap draf blijft wel lastig, daar maakt ze zich helemaal lang, maar desondanks 2 mooie overgangen gekregen wat zo'n beetje een mirakel is voor Zahire. Dus ben supertrots!!!
In galop ook wat gewerkt aan sprong krijgen, op de achterhand en wat minder lang maken. Dat ging wat lastiger, ik moet echt in mijn trainingen meer galop meenemen zodat ze daar ook sterker in kan worden. Maar ze deed zo haar best!

Ook een nieuwe oefening geīntroduceerd: wijken. Kende ze al wel maar was heel lang geleden. Dat ging nog niet zo denderend, ze viel veel over haar schouder weg maar desondanks een paar kleine, correcte stukjes gekregen.

Van de instructrice een compliment gekregen dat ik netjes zit en nu helemaal relaxed ben. Ook iemand op stal zei dat ik veel meer ontspannen was. Fijn dat het anderen ook opvalt!

Kan niet zeggen hoe trots ik ben op mijn lieve meid :D

Narcissa

Re: [VOLG] Leerweg met Zahire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 18:43

Vandaag hadden Zahire en ik fotoshoot!

Gisteren de voorbereidingen gedaan. Even gereden, dat ging erg vlot. Dus lekker kort gehouden.
Ik wou haar eigenlijk volledig wassen maar was laat gegaan en vond het best wel fris in mijn trui. Heb mij dan maar beperkt tot het transformeren van haar sokken van modderbruin naar wit :').
Daarna nog een uitnodiging gehad om met de stalbaas en wat stalgenootjes een ijsje te eten, sla ik natuurlijk niet af :D. Heb echt een topstal!

Vandaag dan begonnen met manen en staart met behulp van heel veel antiklit te ontwarren. Ondertussen ook gezadeld zodat ik heel rustig kon aansingelen. Dat wist ze enorm te appreciëren.
Het rijden ging helaas niet zoals ik gehoopt had. Ze zat iets teveel op de hand naar mijn smaak. Maar uiteindelijk kwam ze dan toch los en kreeg ik haar redelijk goed bijeen voor haar doen.
Ook het wijken en de galop gingen op de goede kant erg fijn, in de galop echt sprong en ruggebruik, wauw. Had het gevoel dat we zweefden :D. Slechte kant ging minder máár ze bleef wel netjes haar balans houden en voelt duidelijk sterker aan. Wat een verschil in slechts een maand tijd!

Ben weer erg trots op mijn knapperd :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:46

Wat leuk om te lezen dat jij en Zahira op de goede weg zijn. Klinkt helemaal leuk. Lekker proberen en puzzelen met je paard om erachter te komen wat er wel en niet werkt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:10

Bedankt Maflinger! We hebben een maand geleden eindelijk de juiste instructrice voor ons gevonden. Sindsdien gaan we als een speer, ze gebruikt haar lijf een pak beter nu! (En baas leert iedere week ook veel bij ;) )

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 16:10

Vandaag weer een les. Veel positieve punten gehoord: er was duidelijk een grote vooruitgang zichtbaar en Zahire is zelfs op haar slechte hand zo sterk geworden dat haar slechte kant haar goede kant is geworden. Yeah, take that. Wát een vooruitgang, dat had ik tijdens mijn eerste les nog niet durven dromen...

Een puntje waar we wel tegenaan blijven lopen is de overgang stap naar draf. Alle overgangen gaan goed, behalve die, dan komt ze altijd tegen de hand en doet ze er alles aan om zich wreed lang te kunnen maken. Beetje verzet. Omdat ze zwaar in de hand aanvoelt, durfde ik eigenlijk niet echt doorvragen omdat ik dacht dat deze overgang perfectioneren misschien nog te zwaar voor haar was.
Dus lesgeefster M. is erop gegaan. Vijf keer de overgang gedaan en hij ging perfect...
Dus ik moet nu toch iets meer doorrijden en niet bang zijn om meer te durven vragen. Ze is effectief sterk genoeg om die overgang netjes te kunnen maken. En meer dan de drie gangen en de overgangen verbeteren doen we momenteel ook niet, de moeilijkere/zwaardere oefeningen is ze nu nog niet aan toe.
Verder moeten we verdergaan met rechtrichten. Het is al pakken verbeterd, maar het moet nog beter!

Toen we vertrokken heb ik me haast dood gelachen XD.
Van de piste naar de uitgang (ik les op een andere stal op wandelafstand) is naast het wandelpad een beek en heel onverwachts vloog er een eend op. Zahire schrok zich dood. Paard naast haar in de wei ook, die vloog weg. Zah wou volgen maar ik had ze meteen terug naar mij (braaf paard!)
Ik ben heel hard in lachen uitgebarsten, gekke kip. En was daarna heel verbaasd over mezelf! Ik was echt een schijterd tot en met, wat heel erg verbeterd is maar sinds het beter gaat hebben we nog nooit echt een situatie gehad waarin ze schrok en aan wou zetten. Dus ik wist niet of de schrik toen ging terugkeren. Blijkbaar niet, vond het zelfs erg grappig, wat een vooruitgang in mezelf ook :D

Daarna kwam de dierenarts nog om te enten. Zahire wist al hoe laat het was toen ze haar zag... Ze heeft mijn DA al iets teveel gezien in de anderhalf jaar dat ik haar heb, altijd voor dingen die ze niet leuk vond dus ze moet haar echt niet.
Tijdens de prikken probeerde ze door me heen te rennen maar kon haar meteen corrigeren en achteruit zetten. Dat is ook een hele verbetering! Vroeger zou ze gewoon recht door me zijn gegaan... Kreeg haar zelfs redelijk gekalmeerd, dat had ik echt niet verwacht :O. Denk wel dat onze band goed zit zo te zien :)
Ze was wel erg boos erom en de frustratie moest eruit toen ze op de wei stond: rennen en bokken terwijl ze normaal te lui is om een poot te verzetten XD.

Vandaag nieuwe lens ook uitgetest voor het opzadelen. Wat is ze toch een knappe meid...
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:57

Wat een leuke positieve update en wat een lief koppie heeft Zahire.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 21:52

Bedankt Maflinger! Ik was al verliefd de eerste keer dat ik haar zag haha. Mijn moeder ook, die was toen mee. Was toen heel blij dat ze met het rijden ook meeviel zodat ze de familie kon komen vergezellen :).

Ik denk dat ze ein-de-lijk hengstig word :D. Vreesde er al stilaan voor wegens de eierstokoperatie vorig jaar en dat ze dit jaar nog niet hengstig was gekomen, normaal is ze steeds erg vroeg in seizoen. Zou er heel graag nog een veulen van hebben dus dat zou ik zonde gevonden hebben.
Ze was alleszins erg lastig vandaag, chagrijnig, pissig op het been. Weer wat dreigen, een bokje zelfs. Niet vooruit te branden. Uiteindelijk een zweep bij gepakt en een tik op mijn laars gegeven, met een flinke "hela, braaf zijn hé!" en toen werd het beter. Maar zelfs van het springen (wat ze het allerleukste vind, dan bloeit ze normaal helemaal op!) werd ze niet enthousiast. Hmm dat kan wel hengstige merrie worden. Let's hope.

Vandaag dus springles gehad en laag getrained. Het is vooral de bedoeling dat ik meer leer afstanden zien en die dus ook leer te regelen. Zahire springt wel, maar ze heeft er een serieus handje van aan om haar galop zo te regelen dat ze een gigantisch lange sprong moet maken om er te komen en dat vind ik niet echt heel erg leuk. Ik val er niet af, maar ik kan er ook niet goed in meezitten en dan zit ik haar in de weg wat ik absoluut niet wil.
Daarnaast werken we aan de houding waar ook nog veel werk aan is: ik moet langer verlicht blijven zitten en langer meegeven met mijn handen, want ik stoor haar nu.

Kruisje inspringen
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/1009752382405531/?type=3&theater

En voor het eerst eens wat hindernissen achter elkaar, doe ik normaal nooit. Heb een heel grote angst gehad die nu eindelijk aan het weggaan is, maar bij het springen heb ik nog erg veel te leren...
Het is de bedoeling om een parcoursje 80cm (5 sprongen) te kunnen doen voor mijn B brevet deze zomer, maar er is nog héél veel werk aan de boeg voor dit gaat lukken. We nemen dan ook wekelijks springles en oefenen dan nog één keer per week zelfstandig lage sprongetjes en grondbalken puur om dat inzicht van timing te krijgen.
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/1009752382405531/?type=3&theater

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 21:44

Pfoe wat een dag...

Om 12u kwam ik netjes bij mijn les aan. Met een erg verbaasde lesgeefster tot gevolg: wij hadden toch om 14u afgesproken? Like what?
Dus dan maar terug naar stal (zowat over de deur gelukkig), afgezadeld en even in de piste gelaten. Kon ze de kantjes wat afgrazen. Heb me gezellig in een stoel ernaast gezet :)
Om half2 rustig terug opgezadeld en al wat rondjes in onze piste gestapt. Lekker aan de lange teugel wat rechtuit en grote voltes. Daarna terug naar de les.

Wát ben ik mezelf tegengekomen vandaag...
Stappen ging goed, draf goede kant was ze kijkerig maar doenbaar. Maar op de slechte kant pfoe...
Ze probeert al een paar dagen terug uit met te dreigen. Dat paard heeft een nauwe medische opvolging en net nog goedkeuring van DA en osteo gekregen dus wist dat het niet medisch lag. Haar iedere keer gewoon doorgereden en ze stopte er ook iedere keer weer mee.
Vandaag ging ze terug naar haar welbekende oude trucje: waah die hoek is eng. Maar zo erg heb ik ze nog niet meegemaakt.
Ze stak haar hoofd in de lucht, pakte haar bit vast, draaide zich om en ging ervandoor. Meerdere keren achtereen. Toen ik stilaan het vertrouwen in mezelf verloor heeft Marijke het overgepakt. Zij had er ook eerst haar handen aan vol maar kreeg ze netjes voor elkaar.
"Ze is gewoon koppig, ze heeft altijd mogen sloffen en haar zin mogen doen. Nu we haar leren haar lijf correct te gebruiken en haar meer laten werken, verzet ze zich daartegen want ze is makkelijker werk gewoon". Jups, uitstekende beschrijving...
Met de volgende commentaar mocht ik weer in het zadel plaatsnemen: "hou ze tussen je hand en je been, voel haar aan, vraag iets meer binnenstelling dan normaal en als ze niet reageert op je been geef je daar maar eens een tik mee. Vanvoor gewoon je zachte stabiele contact aanhouden, niet trekken"
Zo gezegd zo gedaan. 1 rondje ging het goed en dan probeerde ze weer. Maar déze keer voelde ik haar aankomen. Dus extra stelling gevraagd, reageerde ze niet op, haar een tik verkocht met dat been. Schrok ze van en het was terug een voorbeeldig paard...
Zeer voorbeeldig zelfs. Ik heb nog nooit zo heerlijk gedraafd als vandaag :D. Instructrice zei dat ik nu eindelijk voor het eerst aan het ríjden was. Zahire liep als een echt dressuurpaard, heerlijk vanachter.
Bij het uitstappen met Marijke mijn vrees nog besproken dat ik misschien een onvoldoende ruiter ben voor Zahire. Zij vond van niet, ze vind dat ik voldoende kwaliteiten heb en het paard ook, maar ze waarschuwde ook dat we nu op ons keuzepunt zijn aangekomen. Of we gaan echt verder in dressuur (maar dan gaan we echt moeten rijden, en Zahire ervan overtuigen dat werken en dressuur ook leuk kan zijn maar dat ze haar zin niet meer krijgt wat wellicht nog wel tot momenten zal leiden waarin ik mezelf ga tegenkomen) of ik laat ze op haar gemakje doorslenteren zoals altijd. In het eerste geval zullen er zeker nog teleurstellingen komen, zal ik mezelf nog meermaals tegenkomen maar wij kunnen er als team sterker uitkomen. In het tweede geval doen we verder zoals altijd zonder vooruitgang.
Ik kies optie 1. Met voldoende afwisseling: wat grondwerk, een wandeling, wat springen. Op naar het over mezelf leren en het verbeteren van mezelf!

Niet zo'n fijne dag dus maar ik heb wel veel over mezelf geleerd, namelijk dat ik niet zo over mezelf moet twijfelen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:37

Negatief begonnen maar positief kunnen eindigen :D

Het heeft de hele dag lopen regenen. Ik trok Zahire nog lichtjes nat uit de weide. Ze liet al duidelijk merken wat haar humeur vandaag was: "baas, ik ben nat geworden en ik ben daar NIET mee akkoord, een schande is het!".
Niks mee aan te vangen in de poetsplaats. Normaal staat ze netjes stil maar ik heb ze uit pure miserie maar vastgezet of was met niets anders bezig dan continu corrigeren. Wist dus al direct hoe laat dat het was.

Opgezadeld en eraan begonnen. Opstijgen lukte nog (joepie), bij het stappen een hoop gedribbel en draafde ze continu aan. Pech meid, eerst toch echt even rustig instappen. Toen ze eindelijk mocht draven, huppelde ze steeds weer aan in galop. Zucht. Eindje gedraafd en dan maar een paar rondjes gegaloppeerd dat ze haar kop bij mij kon houden in plaats van haar loopzin.
Dat heeft wonderen gedaan! Gekkigheid was eruit en ze kon geconcentreerd aan het werk. Verdergegaan met het werken in draf, aan de achterhand gewerkt, ook wat stapwerk en overgangen erbij gepakt. In de overgangen komt ze nog maar lichtjes tegen de hand, ze gooit alleszins niet meer zo hoog met haar hoofd als ze gewoonlijk doet. Supervooruitgang voor mijn meid :D
Ze was echt heerlijk licht, heerlijk vooruit... Dat is ze gewoonlijk niet en het was echt zalig om dat eens mee te maken :D
In galop ook nog wat gewerkt maar daar puur op sprong en voorwaarts, dat maken we altijd vrij kort. Al bij al dus zeer tevreden afgestapt.

Na het afzadelen mevrouwtje haar regendeken maar opgelegd... Staat ze mooi droog en warm.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:29

Weeral eens super content van de rit vandaag :D.

Omdat we gisteren dressuurles hadden, besloot ik vandaag wat anders te doen. We zouden gaan springen. Zahire vind dat echt fantastisch! Ik was er vroeger heel bang voor (vorig paard waarmee ik sprong was een heel smerige weigeraar, dus vaak gevlogen met Air Equestrian) maar Zahires enthousiasme is zó aanstekelijk dat ik er de lol ook stilaan van inzie.

Rustig begonnen: stapje drafje galopje, beetje buiging en wat tempowissels. Daarna balkje gedraafd en toen wist ze hoe laat het was: vrolijk de oortjes erop en gaan :D.
Eerst een paar keer over een kruisje in draf, dan dat kruisje een paar keer in galop. Ging goed.
Dan rondgekeken en zag een stijltje dat niet te hoog lag. Eerste keer dat ik aanreed was een drama XD. Kwamen totaal niet uit. Tweede keer was beter, omdat ze zo'n misser had gemaakt was ze net iets meer aan mijn been en mijn oefeningen om afstanden te leren zien beginnen ook hun vruchten af te werpen. Ik droom al over galopbalken en afstanden XD.
Daarna nog wat verhoogd en op 60 geëindigd. Daar kreeg ik al een pak meer enthousiasme! Ging echt supergoed. Zahire gaf haar gevoel van vreugde helemaal door en ik vond het echt leuk. Dankuwel dame voor die mooie beleving :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:06

Blijft zo leuk om te lezen hoe je veel over jezelf leert en daar ook bij stil staat en meeneemt in je volgende les/vrij rijden. Je wordt echt een mooie combinatie met Zahire.

Op het tweede springfilmpje viel me trouwens op dat het lijkt of je in de galop Zahire met jouw bewegingen vooruit probeert te duwen. Galoppeert ze niet zo soepel of doe jij eigenlijk iets te veel?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 18:07

Bedankt! Ik ben zelf erg leergierig en wil mezelf continu blijven verbeteren, ook in het belang van Zahire. En dan kom je soms jezelf wel eens flink tegen maar daar word je uiteindelijk wel weer beter door. Ik ben dankbaar voor de vele lessen die Zahire me leert en ben zelfs als persoon al heel hard veranderd dankzij haar :).

Het vooruit duwen is zeker een werkpunt inderdaad! Zahire is niet erg voorwaarts. Ondertussen al erg verbeterd maar nog niet zoals het moet zijn. Ze had dan ook nog een slechte dag (echt pissig gedrag, dacht dat haar hengstigheid ging komen maar blijkbaar niet). En dan durf ik de fout maken om zelf teveel te willen gaan doen om haar tóch maar vooruit te krijgen.
Normaal vind ze springen fantastisch (veel leuker dan baasje haha), dus vind het erg gek dat ze zo sloom was. Normaal moet je haar eerder lichtjes tegenhouden.

Er komen nog wat verhaaltjes bij over mijn nieuwe bijrijdpony, Queeny! Een 4-jarige groene merrie.

Donderdag hebben we voor het eerst kennis gemaakt. Liefde op het eerste zicht... Heel raar. Ik heb zo lang op paarden van anderen gereden en zoveel paarden uit mijn leven zien verdwijnen dat ik (uit zelfbescherming?) niet zulke sterke gevoelens voor paarden krijg in het begin. Eerste keer dat ik Zahire zag vond ik het een leuk, knap paard maar ik heb pas later een band met haar gekregen. Eentje die onbreekbaar is want ik hou zielsveel van die lieve gekkerd :D.
Maar dit was anders. Meteen, bij de eerste blik die we uitwisselden, kreeg ik er enorm veel gevoelens bij. Dit heb ik nog nooit gevoeld voor een paard...

Zaterdag gingen we voor het eerst aan de slag. De eigenaresse is super lief en vriendelijk, mocht alles zelf doen. Eerst in de wei haar vertroeteld. Ze volgde me als een hondje en kwam meteen af toen ik de wei binnenging. Ook nog nooit meegemaakt (Zahire heeft wel haar aanhankelijke momenten, maar op de wei is het laat me gerust ik wil eten).
Pony meegenomen en een heerlijk lange poetsbeurt gegeven met lekker veel knuffeltjes tussendoor :D. Zij genoot ervan, en ik ook! Ze is al zadelmak dus rustig opgezadeld. Ook het hoofdstel gaf geen problemen.
Gaan longeren, deed ze allemaal netjes. Dan op naar de volgende stap.
Ik ben er om haar mee te helpen in/doorrijden. Dus eens gekeken hoe ze reageerde op prullen met het zadel. Geen probleem. Voet in de beugel en daarop steunen vond ze ook ok. Dus daarna gaan hangen. Niet onder de indruk. Vervolgens gaan staan, je doet maar. En dan uiteindelijk besloten om te proberen te gaan zitten. Mocht ik ook allemaal doen.
Wauw, wat een moment toen ik op haar zat :D. Ik was niet in de zevende hemel maar nog veel, veel hoger! Het was een gek zicht. Een pak dichterbij de grond dan ik gewend ben, schimmel en een dikke bos manen.
Wat was ze toch braaf en lief!

Ze wordt verkocht als ze deftig is doorgereden, duurt nog wel even want we willen allemaal het lekker rustig aan doen.
Ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zouden zijn. Het was altijd al de bedoeling voor een tweede paard, maar het was mijn gedacht om een veulen uit Zahire te fokken. En het komt sowieso op een iets minder goede moment.
Aan de andere kant heb ik haar daartegen zelf ingeleerd en ken ik haar dus ik weet wat ik koop. En eerlijk? Dit gevoel heb ik nog nooit meegemaakt... Ik denk dat ik eeuwig spijt krijg als ik haar uit mijn leven laat gaan...
Voor Zahire zou er natuurlijk niks veranderen. Ik hou heel erg veel van haar en zou mijn aandacht uiteraard evenredig over hen verdelen.