Zahire
KWPN merrie
Montreux x Voltaire
1m62
B springen gelopen onder de vorige eigenaar
Zahire en ik hebben veel meegemaakt... Ik kocht haar wegens haar brave, bomprove gedrag. Toen ik haar kocht was ik doodsbang voor paardrijden.
Samen met een CR instructrice zijn we aan het werk gegaan. De angst beterde maar geraakte niet weg. Ineens werd mijn paard levensgevaarlijk, ik werd terug heel bang. Van top tot teen laten onderzoeken en eindelijk vonden ze het probleem: eierstoktumor.
Zahire naar de kliniek gebracht en laten opereren. Na zo'n twee maanden mocht ik er terug op. Ik kon weer van 0 beginnen, de angst was volledig terug ookal was ze weer braaf. Ik kon de beelden van een aanvallende, steigerende Zahire niet van me af zetten...
Dankzij mijn CR instructrice toch een eind geraakt, zelfs mijn B dressuur op een vreemde locatie gereden maar de angst ging nooit volledig weg. Toch waren we wel op de goede weg.
Het lot sloeg opnieuw toe: ik haalde haar op 3 benen uit de wei. Hoefscheur tot in de kroonrand, hoef was letterlijk in 2 stukken... Ze heeft er lang pijn aan gehad, ik heb het dagelijks goed verzorgd. Toen het anderhalve cm was uitgegroeid mochten we weer rijden.
Nu startte Zahire van 0. Wat een scheve, stijve plank was ze geworden... Verschillende instructeurs geprobeerd maar ze waren allemaal van het principe "trek ze gewoon in de krul". Dat is niet de manier waarop ik wil rijden dus allemaal aan de deur gezet.
Tussen mij en Zahire ging het van kwaad naar erger, elke keer ik haar aandreef dreigde ze of steigerde ze. Moed helemaal verloren dus er een meer ervaren ruiter opgezet. Zahire zei NEEN! en heeft de nodige capriolen uitgehaald dus daar maar mee gestopt.
Uiteindelijk besloten het zelf nog eens te proberen. Alle slechte dingen die ze deed genegeerd en goed vooruit gezet. Een kwartier gedroeg ze zich echt rottig, en toen leek ze erg verbaasd dat ik er rustig onder bleef en bleef rijden. Ze kalmeerde en gedroeg zich weer.
Dat heeft mij een énorme boost in zelfvertrouwen gegeven. Sindsdien lijkt de angst eindelijk volledig weg te zijn bij mij
.Uiteindelijk ook een goede instructrice gevonden! Zij werkt met zit en benen, de hand dient om te helpen in de oefeningen maar zéker niet om ze in een houding te dwingen. Eerste les was puur vooruit zetten. Tweede les buiging, rechtrichten en achterhand meer activeren. En ik begin het volgtopic met een verslag van de derde les.
.
)
. Denk wel dat onze band goed zit zo te zien