zweet deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harlyxroos

zweet deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 12:35

Hoii bokkers!
Het is prachtig weer hier en ik wil graag mijn shetlander merrie wassen!
Maar ik vroeg me af of ze wel of niet een zweet deken op moet na het wassen..? omdat het zo warm is weet ik het niet
Ze kan op stal en in de wei
wat is jullie advies?
ze heeft wel een super dikke vacht!

xx

maralyn

Re: zweet deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:39

Ik was zelfs met 5 graden, dan even op stal drogen (zonder tochterij) en weer het land op.
Geen zweetdeken aan te pas.

Zou haar gewoon uit de toch zetten na het wassen...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:40

ik stap juist altijd lekker droog als er een lekker zonnetje is, zonder deken

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 12:51

Joanne1987 schreef:
ik stap juist altijd lekker droog als er een lekker zonnetje is, zonder deken

en als het een beetje waait?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:54

Dan ook

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:11

Met welke temperatuur water wil je wassen? Ik denk dat een beetje lauwwarm toch wel fijner is dan koud water.
Na het wassen gooi ik een zweetdekentje op en (voor zover dat kan) stap ik ze droog. Daarna geef ik ze meestal wat te eten in stal en doe de deken af, zodat ze binnen blijven staan en daar evt nog een beetje kunnen drogen. Iniedergeval niet in de tocht zetten !!

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:13

Unique6 schreef:
Met welke temperatuur water wil je wassen? Ik denk dat een beetje lauwwarm toch wel fijner is dan koud water.
Na het wassen gooi ik een zweetdekentje op en (voor zover dat kan) stap ik ze droog. Daarna geef ik ze meestal wat te eten in stal en doe de deken af, zodat ze binnen blijven staan en daar evt nog een beetje kunnen drogen. Iniedergeval niet in de tocht zetten !!

Ik heb geen warm water op stal helaas ....

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:45

Zweetdeken hoeft niet, alleen als het heel koud is. Omdat ze een dikke vacht heeft moet je haar wel heel goed droogmaken met een handdoek en eventueel even droogstapen. En als je koud water hebt bij de benen beginnen en langzaam omhoog naar het lijf, zo kan ze wennen. Maar een superdikke vacht zoals je zegt, in mei?? Ik dacht dat vrijwel alle paarden dan al zomervacht hadden...

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:49

H0rse_Roos schreef:
Zweetdeken hoeft niet, alleen als het heel koud is. Omdat ze een dikke vacht heeft moet je haar wel heel goed droogmaken met een handdoek en eventueel even droogstapen. En als je koud water hebt bij de benen beginnen en langzaam omhoog naar het lijf, zo kan ze wennen. Maar een superdikke vacht zoals je zegt, in mei?? Ik dacht dat vrijwel alle paarden dan al zomervacht hadden...

Nee hoor, mijn shetlander staat ook nog steeds in de wintervacht, maar haart wel verschrikkelijk!

Zelf zou ik haar gewoon wassen en dan even in stal zetten om te kunnen drogen, in ieder geval uit de wind!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:52

H0rse_Roos schreef:

Mijn shetter is (bijna) helemaal in z'n zomervacht, maar er staan hier genoeg paarden in de buurt die nog een dikke wintervacht hebben.
Maar inderdaad, met zo'n dikke vacht en het water dat je als het ware helemaal op de huid masseert; daar moet geen koud windje langskomen want dat lijkt me niet erg prettig..