wel of geen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bunnyloverxx

wel of geen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:50

hallo allemaal,

Ik ben gisteren wezen kijken voor een paard en ik ben er echt helemaal verliefd op. Alleen ik zit nu heel erg te twijfelen of ik wel een paard moet nemen. natuurlijk heb ik hier van te voren ook over nagedacht voordat ik ging kijken maar het komt nu allemaal zo dichtbij dat ik ook meer twijfels begin te krijgen. Ik ben nu 17 en zit volgend jaar in mn examens (qua tijd ga ik het wel redden doen nu ook niet heel veel aan school en haal dikke voldoendes) ik werk in de bediening (tot ong. november) en ik moet 150,- aan stalling betalen in de maand, waar ik hem dan eventueel wil gaan neerzetten (waarvan 80 zelf) mijn ouders betalen het paard en voor de rest moet ik dus alles zelf betalen. Ik weet eigenlijk niet waarom ik zo twijfel want het is echt al jaren mijn droom om een eigen paard te hebben maar toch denk ik van: blijf ik het wel leuk vinden, ga ik er echt nog wel naartoe (over bijvoorbeeld 1 jaar) is dit wel het goede moment etc. ik weet het gewoon even niet meer aan de ene kant denk ik echt ja ik doe het maar aan de andere kant denk ik ook zo kan ik dit niet beter later doen na mn studie? Ik ga morgen weer kijken en dan moet ik eigenlijk wel een beslissing maken of ik dat paard neem of niet (ik zit niet over het paard zelf in meer over een paard algemeen want dit is echt een paardje wat bij mij past en waar ik ook naar opzoek was) laat maar even weten wat jullie er van vinden :)

Zidore

Re: wel of geen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:52

Hoe vaak rijd je nu? Heb je nu een vz paard of iets dergelijks?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:53

Bij twijfel, niet doen! Je bent nog jong en je examens zijn niet niks. Daarnaast is het ook leuk als je straks tijdens je studie nog tijd hebt voor andere dingen met nieuwe vrienden en vriendinnen. Dan heb je ook wat meer mogelijkheden als je het misschien leuk vind om ergens anders te gaan studeren.

Misschien twijfel je over een jaartje wel minder, ik zou echt op dat moment wachten. En als je het toch wel doet, heel veel plezier en succes met je nieuwe paardje :)

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:55

Zidore schreef:
Hoe vaak rijd je nu? Heb je nu een vz paard of iets dergelijks?

Ik rij op dit moment niet echt vast, ga wel vaak (sowieso wel 1x in de week) met een vriendin van mij mee die een eigen paard heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:56

Het hangt er ook vanaf wat je na je examens gaat doen wat betreft je studie.
Kun je thuis blijven wonen of ga je op kamers in een heel andere stad, wat doe je dan met je paard?
Je moet niet alleen kijken naar dit moment maar ook naar de komende jaren, hoe je leven dan verandert en of je daar een eigen paard in ziet.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:58

Het is heel normaal dat je voor zo'n grote beslissing twijfels hebt. Je levert er toch veel voor in. Ik denk dat dit deels door de spanning komt, dat het na jaren dromen eindelijk werkelijkheid kan worden! <3 Het zou ideaal zijn als je het paard een periode op proef kan nemen, of al een verzorgpaard hebt waar je intensief voor zorgt. Als ik jou was zou ik denk ik nog even wachten als je echt zo veel twijfels hebt. Je kunt over 2 maanden nog steeds besluiten een paard te kopen maar als je er dan al een hebt en je wil hem eigenlijk niet meer zit je in een lastigere situatie..

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:59

Pistasche schreef:
Bij twijfel, niet doen! Je bent nog jong en je examens zijn niet niks. Daarnaast is het ook leuk als je straks tijdens je studie nog tijd hebt voor andere dingen met nieuwe vrienden en vriendinnen. Dan heb je ook wat meer mogelijkheden als je het misschien leuk vind om ergens anders te gaan studeren.

Misschien twijfel je over een jaartje wel minder, ik zou echt op dat moment wachten. En als je het toch wel doet, heel veel plezier en succes met je nieuwe paardje :)

Zo denk ik er dus ook over alleen wil ik het al zo lang en ik vind dit echt een heel leuk paard. qua tijd red ik het sowieso daar zit ik niet over in ook met vriendinnen etc. dat zou allemaal wel lukken. Ik zit dus meer met volgend jaar en of ik het wel volhou ( want ik wil hem natuurlijk niet over een jaar weer verkopen)

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:03

CastaMickey schreef:
Het is heel normaal dat je voor zo'n grote beslissing twijfels hebt. Je levert er toch veel voor in. Ik denk dat dit deels door de spanning komt, dat het na jaren dromen eindelijk werkelijkheid kan worden! <3 Het zou ideaal zijn als je het paard een periode op proef kan nemen, of al een verzorgpaard hebt waar je intensief voor zorgt. Als ik jou was zou ik denk ik nog even wachten als je echt zo veel twijfels hebt. Je kunt over 2 maanden nog steeds besluiten een paard te kopen maar als je er dan al een hebt en je wil hem eigenlijk niet meer zit je in een lastigere situatie..

Daar heb je idd gelijk ik, maar ik twijfel ook omdat er best wel wat druk op me staat omdat ik dus morgen een beslissing moet maken of ik dat paard wel of niet ga nemen. (want dat paard zelf is wel echt mijn 'droompaard' en zoon een vind je niet meer zo snel)

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:04

Barbet schreef:
Het hangt er ook vanaf wat je na je examens gaat doen wat betreft je studie.
Kun je thuis blijven wonen of ga je op kamers in een heel andere stad, wat doe je dan met je paard?
Je moet niet alleen kijken naar dit moment maar ook naar de komende jaren, hoe je leven dan verandert en of je daar een eigen paard in ziet.

Na mn examens weet ik echt nog niet wat ik voor opleiding ik wil gaan doen dus dat zou ik er op aan kunnen passen.

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:18

Wacht anders nog een jaar, het komende jaar gaat er zo veel veranderen en als je het dan nog wilt kan je er ook nog jaren van genieten. Zelf ben ik dit jaar ook aan een hbo studie begonnen en heb ik het geluk dat ik een paard rijd bij iemand thuis waar ik in de weekenden als ik bij mn ouders ben alles mee kan doen en door de weeks rijdt de eigenaresse haar. Zelf zou ik nu geen eigen paard willen omdat het naast mn studie een veel te grote verantwoordelijkheid zou zijn. (ohja ik heb wel twee eigen shetlanders maar deze heeft mijn vader zichzelf toegezegd toen ik uit huis ging dus behalve mijn vader helpen met wat dingen heb ik ook daar geen verplichtingen meer voor)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:25

Wat je ook doet, besef je dat dit voor de verkoper ook moeilijk is. Dus eerlijk zijn naar jezelf en de knoop doorhakken als je teveel twijfelt.
Niets zo vervelend als mensen die 6 keer komen kijken en dan uiteindelijk een paard niet nemen vanwege iets wat ze van te voren ook hadden kunnen bedenken.... :)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:12

Citaat:
Na mn examens weet ik echt nog niet wat ik voor opleiding ik wil gaan doen dus dat zou ik er op aan kunnen passen.

Je vervolgstudie, en daarmee je carrière, zou ik niet aanpassen op een paard tenzij je de paarden richting op wil. Daar is het gewoon een te grote en veelste belangrijke beslissing voor.

Verder hebben anderen voor mij eigenlijk al verwoord wat ik ook zou doen. Wacht dit jaar af en al zijn bijkomende veranderingen. Als je volgend jaar weet aan wat voor studie je je gaat binden en daarbij de gevolgen:
- Op kamers
- Veranderende financiële situatie
- Minder tijd door studie
En ga zo maar door, veel wellicht niet voor je van toepassing.

Dan kan je mogelijk pas een echt verantwoorde beslissing nemen. Niks zou vervelender zijn om volgend jaar erachter te komen dat je paard een "last" is in het maken van je beslissing én hem dus ook mogelijk negatief kan beïnvloeden (studie aanpassen op paard). Daarnaast niet eerlijk naar het paard, je zegt het zelf al, je weet je toekomst richting nog niet. Eerst dat uitzoeken voor je zoiets groots en afhankelijks (van jou) als een paard aanschaft. (En ik weet hoe moeilijk dat is! Daarom zit ik ook al bijna 2 jaar in de wacht voor een hond. Ik weet gewoon nog niet welke kant ik op wil. Met die onzekerheid ga ik geen dier aanschaffen).

Ik lees overigens dat je de vaste lasten etc van het paard zelf draagt, mocht je er nog niet bij stil gestaan hebben. Hou rekening met behoorlijke onverwachte kosten, dierenarts etc.

En verder, mocht je het toch doen. Stel je gaat op kamers, je paard moet mee verhuizen, kan je én de kamer én de waarschijnlijk hogere stallingskosten, buiten al het andere dan ook nog betalen? Denk door en door en door als je het overweegt, dan kan je pas spreken van een goed doordachte verantwoorde beslissing.

(Staar je niet blind op dit paard, hij zal vast geweldig zijn, maar er zijn zoveel paarden dat dit vast niet de enige is in jou opinie van een betaalbaar droompaard)

Succes met je beslissing! Het feit dat je hier een topic over opent geeft mij het gevoel dat je echt de juiste beslissing wil nemen, echt top! Wat je ook besluit, ik verwacht dat je dat weloverwogen zult gaan doen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 01:01

tja tis een lastige situatie het blijft een hele verantwoording maar je kan niet na een jaar bv niet meer gaan je moet blijven gaan om je paard gelukkig te maken. Het is je droompaard maar eer kunnen ontzettend veel kosten bij komen kijken en daarbij moet je vermoedelijk ook les blijven nemen om het te redden.

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:22

Nou ik heb besloten om het toch niet te doen. Hoe jammer ik het ook vind en hoe graag ik het ook wou, het is misschien toch beter om er nog even mee te wachten. Ik ben het er mee eens over wat jullie zieden. Ik hoop dat ik later nog een leuk paard tegenkom op het goede moment en anders blijft het altijd nog een droom van me.

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:28

Kan je niet een paard rijden bij iemand of leasen voor paar dagen in de week?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:37

Het feit dat je twijfelt is een gezond teken.
je bent bezig volwassen te worden en kijkt nu verder als een wortel die direct voor je neus gehouden wordt.. want hoe beïnvloed het mijn leven op de lange termijn. Dat is verantwoordelijk denken van een jongvolwassene (wat dat betreft, gefeliciteerd alvast ;) )

Tijdens je studie jaren veranderd er zoveel, zowel qua interesses, als qua studiebelasting. En dan nog je eigen zelfstandigheid oppakken en opbouwen tot een volledig zelfstandige volwassene.

Paarden zijn er voldoende om verliefd op te worden, en dat zal vast nog wel eens gebeuren in de toekomst.. en tegen die tijd weet je ook meer over hoe je volwassen leven er ongeveer uit gaat zien en of daar het houden van een eigen paard inpast.. Wie weet wordt je wel enorm reislustig en ga je nog enkele jaren door de wereld trekken in je toekomstige beroep, je weet maar nooit. In ieder geval ben je nu nog vrij van verlichtingen die je aan het huis van je ouders zouden binden (iets meer vrijheid om uit huis te gaan zonder financiele verplichtingen) en je bent nog vrij om zonder schuldgevoel te besluiten dat je nog wat meer van de wereld wilt zien..

een verstandige keuze die je gemaakt hebt TS. En als je in een beetje paardrijk gebied woont, wordt het als jong volwassene (als je een beetje aardig rijd), ook wat makkelijker om een bijrijdpaard te vinden waar je een leuke klik mee hebt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:24

Bunnyloverxx schreef:
Nou ik heb besloten om het toch niet te doen. Hoe jammer ik het ook vind en hoe graag ik het ook wou, het is misschien toch beter om er nog even mee te wachten. Ik ben het er mee eens over wat jullie zieden. Ik hoop dat ik later nog een leuk paard tegenkom op het goede moment en anders blijft het altijd nog een droom van me.

Heel knap dat je er zo bewust over nadenkt. Je studiejaren zijn heel druk en er veranderd veel. Het is goed om daar de tijd voor te nemen en daar ook lekker van te genieten. Nog tijd zat voor paarden, een droom die vast nog uitkomt!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:17

ik zeg ook altijd: wel of twijfelen? ik zeg nooit wel of niet? want twijfelen is bij mij gewoon niet.
maar dit vind ik iets anders, je hebt al jaren deze droom, en zeg zelf altijd: waar een wil is is een weg. nu is die weg er, en je moet die kans gewoon pakken, you can do this!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:46

Bunnyloverxx schreef:

heel verstandig je kans komt nog wel :j

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:51

Compliment voor TS! Je overweegt het grondig van tevoren, kijkt ook een paar jaar vooruit en beseft wat het kan betekenen voor zowel jou als het paard als het na een jaar niet meer haalbaar blijkt.
Ik sluit mij aan bij veel voorgangers: er gaat veel veranderen in je leven en je weet nog niet welke keuzes je daarin gaat maken, waar je komt te wonen en hoe veel tijd je studie gaat kosten. Goede redenen om nog even te wachten.

Als het nu qua tijd zo makkelijk gaat zou ik voorlopig wat meer gaan rijden of misschien een tijdelijk bijrijd/leasepaard zoeken. Je kan dan ook kijken hoe het bevalt om er zoveel tijd aan te besteden, ook met slecht weer of als je geen zin hebt. Ga er even van uit dat je met een eigen paard er ook 4 of 5 keer per week heen gaat. Is ook leuk om te doen en je doet nuttige ervaring op.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:02

Ze zeggen altijd... bij twijfel niet doen... maar ik dit geval snap ik je heel goed.
Toen ik als 17 jarige mijn paard kocht twijfelde ik ook heel erg. Maar vooral met de gedachten 'wat als ik niet genoeg ervaring heb, wat als ik haar toch niet leuk vind, wat als ze toch een rot karakter heeft' etc... ik heb het gewoon gedaan... uiteindelijk wist ik dat ik mijn merrie helemaal geweldig vond en dat ik haar moest hebben. Zou het niet lukken, dan verkocht ik haar wel weer.

Het kwam niet zo ver gelukkig want hwt pakte hartstikke goed uit! Ik zeg: denk er goed over na, neem het paard eventueel een weekje op proef!