Gloeien van trots

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Gloeien van trots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:02

Hoi bokkers!

Ik plaats hier eigenlijk de laatste jaren amper nog foto's, maar deze kan en wil ik jullie niet onthouden.
Ik ben namelijk zo trots op mijn paardje!

Even een klein woordje uitleg:
Ik heb mijn paard nu al een 6 tal jaar en wij hebben veel ups maar ook heel veel downs gehad.
Shakira is een 12 jarige kruising draver x volbloed merrie en dat is niet altijd een ideale combinatie.
Wij hebben vroeger veel rechtrichtlessen gehad, maar mijn paard is eigenlijk niet geschikt om een passend zadel voor te vinden dus werd het soms wat op de lange baan geschoven.
'Vroegah' reden wij uitsluitend buitenritten, maar gaandeweg had mevrouw hier zoveel spanning opgebouwd dat een ontspannen ritje er niet meer inzat. Vanaf dat we vertrokken wou ze enkel maar lopen, lopen en nog eens lopen! De eerste 500meter van stal af kon ik gerust aan een los teugeltje stappen maar daarna MOEST ik haar korter nemen en begon ze te trippelen tot we weer thuis waren.
De periode die daarop volgde heb ik dus die lessen gehad, maar daaruit bleek ook dat mijn paard fysiek niet 100% in elkaar zat en dat ze enorm veel moeite had met de gevraagde oefeningen.
Sinds een aantal jaar rijd ik haar niet zo veel meer, af en toe probeer ik haar eens te longeren en voor de rest staat ze rustig op de weide paard te zijn. Soms zadelde ik wel eens op en vertrok ik voor een ritje, maar ontspannen was dat eigenlijk nooit..
Soms vroegen mensen op stal zelfs 'rijd jij eigenlijk ooit met je paard? Ik zie jou daar enkel maar naast lopen' }:0

Maar deze voormiddag was het zo'n mooi weer dat ik dacht: 'we wagen het er nog een keertje op en we gaan richting de Nete'.
Zo gezegd zo gedaan, wij met z'n tweetjes weg!
Onderweg naar de Nete (een lange rivier met een mooie grasdijk naast) was ze al een paar keer geschrokken van bouwvakkers en werkmannen van de gemeente.
En toen kwamen we op die mooie groene dijk, ik voelde dat ze wou vertrekken en ik hield haar even in, om dan full speed te vertrekken!
Ik was helemaal vergeten hoe ongelofelijk hard mijn paard kan galopperen :')
Na het eerste -ren-galopje had ik een beetje moeite om haar terug in stap te krijgen, maar eens ze terug in stap was merkte ik dat ze best rustig was...
Zelfs aan een losse teugel *\o/*
We zijn in totaal 1.5u weggeweest (mede omdat mevrouw zo'n hoog stap tempo heeft hoor :P ), en ik heb 3x kunnen galopperen zonder dat ze oncontroleerbaar werd of erna begon te trippelen! <3 <3

Ik gloei nog na van trots!
Maar genoeg gezeurd, hier de fototjes die ik gemaakt heb en een klein filmpje *\o/*

Afbeelding
Zo'n mooi uitzicht!

Afbeelding
Maar dit uitzicht is nog vele mooier <3

Afbeelding
De Konikpaardjes van Natuurpunt kwamen gedag zeggen

Afbeelding
Zo lief, maar het was te merken dat ze nog niet dikwijls andere paarden gezien hadden.
Toen ik mijn paard even wou laten kennismaken zijn ze met z'n 4 weggespurt :P

Afbeelding
En aangezien ik geen deftige smartphone heb om Endomondo op te installeren heb ik de rit maar even op google maps aangeduid hihi *\o/* Links in het hoekje is ons vertrekpunt

Voor het filmpje mss je geluid wat stiller zetten, nogal wat wind en ik ben de hele tijd tegen haar bezig over hoe flink ze is :+ :+

Bedankt voor het kijken en een reactie zou leuk zijn *\o/*

AlwaysH

Re: Gloeien van trots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:04

Super goed van jullie!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:08

Heerlijk! Hopelijk volgen er nog veel van zulke fijne ritjes voor jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:09

Wat goed van je!!
Vaak als paarden druk zijn, houden we ze teveel aan waardoor ze alleen maar drukker worden.
Een galopje of even flink draven kan dan juist helpen om ze rustiger te krijgen. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:10

So, die is wakker :wow:

Respect dat je daar zo rustig op zit haha!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:35

Wauw, ik ben blij voor je :D.

Waar sta je ergens? Ik sta ook aan de Nete maar is hier echt veel minder mooi

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:49

Lijkt op een behoorlijk flink rondje :D

En het is op het filmpje heel duidelijk te dien dat ze een vlotte dame is.
Ik vind het heel stoer van je dat je deze rit gemaakt hebt, en super dat je er zo een positief gevoel aan over hebt gehouden :D

Dat maakt de stap om dit nog eens te doen, wat kleiner! +:)+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:17

Ziet er heerlijk uit. Ze wil wel alles zien, maar het is meer nieuwsgierigheid en enthousiasme dan angst lijkt het in elk geval. :j

En eh, dat ze hard kan met zo'n afstamming wil ik wel geloven ja! := Als je op een bepaald moment weet dat het gecontroleerd is, dan lijkt het me onwijs gaaf. Als het nog niet helemaal gecontroleerd is... iets minder :)

Nog heel veel plezier - je hebt nu in elk geval nog een hele zomer voor je. Ik hoop dat het er vaker van komt om zo'n mooie tocht te maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:29

Wauw! Leuk paard! Wat goed van je dat je gewoon bent gegaan!

Ik heb zelf met mijn pony 7 maanden gesukkeld met rijden en heb alleen gereden met mijn instrucstise of mijn moeder. Maar sinds een maand rij ik weer helemaal alleen! Ik merk dat als hij 2 weken stil staat hij mij weer uit probeert en daar moeten we dan weer even door heen en dan is het ook weer goed.

Dus ik wil je als tip mee geven dat als je weer gaat rijden denkt aan deze rit en hoe goed dit ging. Probeer ook te onthouden hoe je reageerde op een bepaald moment. Dus dat je niet extra spanning gaat opbouwen.

Wat mij ook heel goed helpt is met losstappen 10 minuutjes de voeten uit de beugels. Zo voelt hij dat je echt gaat zitten.

Denk aan de goede momenten. Die onthoud je en dat helpt mij altijd en dan gaat het beter.

Ik hoop dat we nog meer van jullie horen want jullie zijn een leuk stel!

veerle_1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:42

Wat goed! En wat een tempo in de stap inderdaad! Hoe is hij wanneer je met een ander paard erbij rijdt? Hij lijkt nu bijna haast te hebben om weer terug naar stal te gaan of komt de haast toch echt door eigenschappen van het ras?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:06

Kirri!
Ik kan alleen maar beamen dat ze echt heeeeeeel hard kan gaan :D

Super fijn dat ze nu wel weer te controleren was, als Andor weer onder het zadel is, dan gaan we ons avontuurtje van in oktober nog eens herhalen he!
En nu niet meer teveel twijfelen maar er gewoon regelmatig eens lekker op uit gaan!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:35

En wát een fijne omgeving!