Aanleiding voor mijn vraag is mijn leuke ijslandse dame van 16 jaar, Elska, die nu vier maanden bij mij is.
Noah, mijn eerste eigen paard, reed ik al enkele jaren voor 'k hem overnam van de handelaar. Soldier was altijd mijn favoriete manegepaard en mocht vijf jaar geleden bij mij op pensioen komen. Beide paarden kende 'k dus al heel erg goed, maar Elska is gekocht na haar 3 x gezien en 1 x gereden te hebben. Het voelde voor mij dus wel erg aan als een grote gok

Zo heb ik op die vier maanden tijd gemerkt dat...
... vijf minuten voor de dierenarts komt voor de inentingen arriveren om je paarden 'even' te pakken, kan uitdraaien in een kwartier lang vloekend achter een weghollende ijslandse dame aangaan. Elska, 'k ben gewend dat mijn paarden naar me toe komen en niet van me weglopen
...ijslandse dames onverwachte handen op hun achterwerk maar matig appreciëren. Waar ik tot voor kort onbekommerd door mijn mini kudde heenging met hier en daar een liefdevol klapje op het achterwerk, kreeg 'k me daar toch ineens een dreigende kont en oren plat voor terug
...dat je andere twee paarden zonder problemen met de baas meegaan als je op je eentje een buitenrit wil maken, betekent niet dat je nieuwe ijslandse dame het daar ook mee eens is. Ik stond ineens wel heel erg snel terug aan de poort van de wei

Maar gelukkig zijn er dan ook die "eerste momenten" samen. Zoals vorige week, de eerste keer dat ze me uitdaagde om samen te spelen. Ze was zo lekker vrolijk, heen en weer galopperen en met haar hoofd zwieren, pretbekkie erop
Of zoals vandaag, haar slapend aantreffen in de wei en er stilletjes naartoe, ze bleef lekker liggen en liet zich uitgebreid knuffelen.
Ik vind het een heel leuk proces om mee te maken, elkaar leren kennen, maar ook zien hoe ze langzaam ontdooit en merkt dat ik toch wel goed meeval als baas. Dat we ook gerust samen een blokje om kunnen zonder de kudde
Dat ze me terugkriebelt als ik haar kriebel. Maar ook af en toe haar eens vastgrijpen bij haar ijslandse baard en vertellen dat het zonder merriekuren ook leuk kan zijn
Hoe ging dat bij jullie, je nieuwe paard leren kennen?
Althans dat was zo. En af en toe schiet hij nog steeds in een dissociatie maar dat is nog maar zelden gelukkig.