[VOLG] En dan moet je je angst kwijtraken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

[VOLG] En dan moet je je angst kwijtraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 11:21

Hi,
Ik ben Willeke. Twee jaar geleden hebben wij voor onze dochter een paard gekocht. Zij was toen 14 jaar, zat al negen jaar op paardrijles en leaste toen al enige jaren een paard. Toen het paard wat zij leaste gedragsproblemen op de manege vertoonde kon mijn dochter het niet langer aanzien hoe er mee omgegaan werd. Wij hebben toen geprobeerd het paard te kopen. Helaas wilde de manege dat toen niet maar het was voor ons wel duidelijk dat mijn dochter toe was aan een eigen paard.

Het moest een tinker worden en een merie. We vonden Charleze. Geheel op niveau van mijn dochter. Net onder het zadel en zes jaar oud. Het eerste jaar heeft mijn dochter haar zelf verder doorgereden en heeft ze Een sterke band met haar opgebouwd. Ik ging wel dagelijks mee maar meer om de stal uit te mesten, Charleze te borstelen dat soort dingen.

Vorig jaar ben ook ik gaan beginnen met paardrijlessen. Ik ben inmiddels 50 jaar en heb geen ervaring.
Op Charleze leerde ik in mijn eigen tempo de basis dingen. Vooral zit en stuurwerk.

Ik ben nooit een held geweest als het om paarden gaat. Toen ik Charleze vorige zomer naar het weiland toe bracht, schrok ze ergens van en was haar eerste reactie weg willen. Gevolg was dat ik met brandplekken in mijn hand van touw van de halster stond omdat ik haar tegen probeerde te houden. Dit lukte maar ik stond te trillen van angst. Ik realiseerde me plots dat Charleze wel heel sterk was.

De angst werd steeds erger. Ik durfde Charleze op gegeven moment niet meer uit het weiland te halen en te brengen. Tot dat ik haar zelfs ook niet meer in en uit de paddock durfde te halen in de wintermaanden. In haar stal en op haar rug geen probleem maar zodra ik met hasr moest lopen reageerde mijn lichaam meteen in angstrillen. En Charleze voelde dat natuurlijk en reageerde daar meteen op.

Dit kon niet langer zo.
Mijn dochter zit momenteel in haar examenjaar en heeft veel minder tijd voor Charleze. Natuurlijk wisten wij dit al bij aankoop en daarom ben ik altijd mee gegaan. Om er dan toch voor Charleze te zijn en haar de beweging te geven die zij nodig heeft. Maar met die enorme angsten gaat dat natuurlijk helemaal niet worden.
Mijn dochter lest ook overigens.

Dus..... Ik moest een beslissing nemen. Of ik kom van mijn angsten af, of Charleze moet op een andere wijze gehouden worden, misschien eel verkocht worden!
Dit laatste is onbespreekbaar voor zowel mijn dochter als voor mij maar realiteit is dat mijn dochter waarschijnlijk de komende jaren minder rijd voor haar zal hebben dan dat zij nodig heeft.

Ik heb de beslissing genomen te stoppen met rijlessen en vanaf de grond mijn band met Charleze te versterken. Met hulp van Parelli vase 1 en de hulp van mijn fantastische begeleidster leer ik mijn angsten onder ogen te zien.
Eigenlijk leer ik Charleze kennen, haar gedrag te begrijpen en daar op een goede wijze mee om te gaan.
Het is een hardleerse, koppige maar eerlijk paard en ik word steeds verliefder op haar.

Mijn eerste opdracht was vij haar in de paddock gaan zitten en haar te negeren. Deze oefening heeft zoveel met mij en Charleze gedaan! Ik merkte dat ik anders naar haar ging kijken. Dat zij op een andere wijze op mij reageerde. Mijn zelfvertrouwen groeide.

Jnmiddels heb ik vier lessen gehad. Loop ik zelf met haar naar de longeerbak en longeer ik haar zelf . Dit alles onder begeleiding. Ik kan haar al doen wachten zonder dat ze door me heen wil lopen. Ik kan haar 90 graden om laten gaan zonder dat ik haar hoeft aan te raken. Door te wijzen gaat ze al en ze heeft al veel meer respect voor mij.

Ik ben er nog lang niet. Heb mijn goede en slechte dagen maar ik vertrouw erop dat het helemaal goed gaat komen tussen Charleze en mij.
Ik zal mijn vorderingen hier bij houden.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Angela op 29-04-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

ninji

Re: En dan moet je je angst kwijtraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:35

Wat een leuk verhaal, en dat jullie zelf inzagen dat jullie dochter toe was aan een eigen paard :j
En erg dapper dat je er alles aan doet om je angst te overwinnen om Charleze gelukkig te houden
Kunnen er velen een voorbeeld aan nemen! (Mooie merrie overigens <3 )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:37

Jeetje goed bezig zeg! Mijn complimenten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:37

Oh angst is zoiets vervelends!
Wat gaaf dat je toch hebt door gezet en op deze manier leert omgaan met je angst en er uiteindelijk van af gaat komen.

Top!! _/-\o_

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:45

Heel herkenbaar die angst.Ik heb die ook maar dan op tijdens het rijden.Maar stilaan begint die over te gaan naar het aan de hand stappen.
Mede daardoor kruip ik niet op de rug van mijn pony's waardoor mijn C- en D-pony al enkele jaren stilstaan omdat mijn dochter geen interesse meer heeft in het rijden.
Waarom die angst er gekomen is,kan ik niet precies zeggen.Ik heb nooit wat meegemaakt.
Ik zit constant met allerlei rampscenario's in mijn hoofd met wat er zou kunnen misgaan.
Zet mij op de rug van een pony/paard en gans mijn lichaam begint te trillen van angst.
Daarbij komt nog eens dat ik angst heb om te vallen.
Ik wil doodgraag terug rijden maar ik durf gewoon niet.

Super dat jij een goede start genomen hebt om jullie onderlinge band en vertrouwen terug te winnen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:49

OPG -> PP

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:53

Wat ontzettend dapper van je! Heel veel succes en plezier met jullie prachtige paard. En ik weet zeker dat je er over een tijdje met jezelf om kunt lachen, respect!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:01

Super van jou!!! En wat is dat paard met haar gat in de boter gevallen!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 12:20

Wat een lieve reacties! Dank jullie wel! Vanavond heb ik tijd in te gaan op de reacties. Angst werkt verlammend en ik wil er echt vanaf.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 22:06

VickyS schreef:
Heel herkenbaar die angst.Ik heb die ook maar dan op tijdens het rijden.Maar stilaan begint die over te gaan naar het aan de hand stappen.
Mede daardoor kruip ik niet op de rug van mijn pony's waardoor mijn C- en D-pony al enkele jaren stilstaan omdat mijn dochter geen interesse meer heeft in het rijden.
Waarom die angst er gekomen is,kan ik niet precies zeggen.Ik heb nooit wat meegemaakt.
Ik zit constant met allerlei rampscenario's in mijn hoofd met wat er zou kunnen misgaan.
Zet mij op de rug van een pony/paard en gans mijn lichaam begint te trillen van angst.

Super dat jij een goede start genomen hebt om jullie onderlinge band en vertrouwen terug te winnen.

Erg he? Char begon mijn gedrag te kopieren waardoor ik alleen nog maar meer angst kreeg.
Hoe los jij dat dan momenteel op?

ellepel schreef:
Oh angst is zoiets vervelends!
Wat gaaf dat je toch hebt door gezet en op deze manier leert omgaan met je angst en er uiteindelijk van af gaat komen.

Top!! _/-\o_

Ik hoop zo dat ik over een tijdje angstvrij ben

HorseRituals schreef:
Wat een leuk verhaal, en dat jullie zelf inzagen dat jullie dochter toe was aan een eigen paard :j
En erg dapper dat je er alles aan doet om je angst te overwinnen om Charleze gelukkig te houden
Kunnen er velen een voorbeeld aan nemen! (Mooie merrie overigens <3 )

Dank je ze is inderdaad een beauty :j

Willemina_L schreef:
Wat ontzettend dapper van je! Heel veel succes en plezier met jullie prachtige paard. En ik weet zeker dat je er over een tijdje met jezelf om kunt lachen, respect!

Dank je wel, ik ga er voor

Anoniem

Re: [VOLG] En dan moet je je angst kwijtraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:14

Nou, als de wil er is, dan komt de rest vast ook helemaal goed. :j
Ik vind het onwijs dapper van je!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 22:32

Vanavond weer een stap vooruit. Ik moest Charleze vasthouden op het erf. Mijn dochter wilde haar benen op bepaalde plekjes knippen om goed te zien waar de jeuk vandaan kwam.
Ik had Charleze goed onder controle. Ze vind het niets als er aan haar benen gekomen wordt en loopt ze dwars door me heen om er van weg te komen. Nu, gaf ze zoch over en kon ik haar aanwijzingen geven die ze ook echt begreep en beantwoordde. Ik ben zo blij. Als ze omrustig werd liep ik een klein rondje met haar om haar vervolgens weer stil te laten staan. Niet door mijn wil maar echt door wederzijds respect. Ik denk dat ik van dit hele avontuur het meest geniet van het feit dat ik Charleze nu echt begin te begrijpen. Klinkt missxhien vaag en dat is het missxhien ook maar ik heb er een heel dankbaar gevoel bij.

Vandaag was een goede dag voor Charleze en mij. Het compliment was kompleet toen mijn dochter antwoode op mijn vraag of ze zag dat het beter ging tussen Charleze en mij...

Ja mam, ging zeker goed. Ik had eindelijk wat aan je.(refererend aan het moment dat ik Charleze een kwartier lang had vast gehouden zodat zij voor haar benen kon zorgen. Een maamd geleden zou ze er alleen voor staan.

Ik vind het zo lief dat een aantal mij dapper noemen.
Wasr nu de echte uitdaging voor mij ligt is haar van a naar b te laten lopen verder dan het erf zelf.
Is nu 1 keer top gegaan en de laatste keer durfde ik ineens weer niet. Ik had net een hele goede grondles grhad.
Meteen toen bij mij de angst in mijn lichaam kwam veranderde mijn hele houding. En Charleze reageerde er meteen op.

Zijn er nog meer op bokt die een eigen paard hebben en onzeker / angst hebben?
Hoe lossen jullie dit op?
Lijkt me leuk elkasrs ervaringen te delen.

KoudbloedKim schreef:
Nou, als de wil er is, dan komt de rest vast ook helemaal goed. :j
Ik vind het onwijs dapper van je!

De wil is er zeker.

Wij hebben Bewust gekozen voor Charleze toen we haar kochten. Charleze hoort nu bij ons.

De band die mijn dochter heeft met Charleze is waanzinnig. Maar mijn dochter is een echt paardenmens. Ik ben iemand met een paard en leer nu wat een paardenmens van nature aanvoelt en ziet.
zo gaaf!

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:54

Willl65 schreef:
Vanavond weer een stap vooruit. Ik moest Charleze vasthouden op het erf. Mijn dochter wilde haar benen op bepaalde plekjes knippen om goed te zien waar de jeuk vandaan kwam.
Ik had Charleze goed onder controle. Ze vind het niets als er aan haar benen gekomen wordt en loopt ze dwars door me heen om er van weg te komen. Nu, gaf ze zoch over en kon ik haar aanwijzingen geven die ze ook echt begreep en beantwoordde. Ik ben zo blij. Als ze omrustig werd liep ik een klein rondje met haar om haar vervolgens weer stil te laten staan. Niet door mijn wil maar echt door wederzijds respect. Ik denk dat ik van dit hele avontuur het meest geniet van het feit dat ik Charleze nu echt begin te begrijpen. Klinkt missxhien vaag en dat is het missxhien ook maar ik heb er een heel dankbaar gevoel bij.

Vandaag was een goede dag voor Charleze en mij. Het compliment was kompleet toen mijn dochter antwoode op mijn vraag of ze zag dat het beter ging tussen Charleze en mij...

Ja mam, ging zeker goed. Ik had eindelijk wat aan je.(refererend aan het moment dat ik Charleze een kwartier lang had vast gehouden zodat zij voor haar benen kon zorgen. Een maamd geleden zou ze er alleen voor staan.

Ik vind het zo lief dat een aantal mij dapper noemen.
Wasr nu de echte uitdaging voor mij ligt is haar van a naar b te laten lopen verder dan het erf zelf.
Is nu 1 keer top gegaan en de laatste keer durfde ik ineens weer niet. Ik had net een hele goede grondles grhad.
Meteen toen bij mij de angst in mijn lichaam kwam veranderde mijn hele houding. En Charleze reageerde er meteen op.

Zijn er nog meer op bokt die een eigen paard hebben en onzeker / angst hebben?
Hoe lossen jullie dit op?
Lijkt me leuk elkasrs ervaringen te delen.

Ik herken je angst wel een beetje.
Mijn merrie Is zo nu en dan vreselijk opstandig (los trekken Ed) dit komt mede door mijn onzekerheid dat Is gekomen nadat het een aantal keer fout gegaan is.
Ik heb een stalgenoot /vriendin die ik blindelings vertrouw. Als zei zegt los laten doe ik dat als ze zegt draaien doe ik dat enz enz. En het werkt ook altijd als ze iets zegt :=

Het Is mijn eigen paard en heb niemand die mee helpt in de verzorging. Geen ouders geen partner vriendinnen. Dus ik moet 7 dagen in de week. Ook als ik angstig ben. Ik heb geen keus ze moet toch verzorgd worden. Daardoor blijf ik dag in dag uit doorzetten.
Ik zoek in alles naar een manier die voor mij prettig Is. Zo loop ik haar nu enkel met hengstenketting en handschoenen daardoor kan ik meer ontspannen en gebeurt er dus ook niks. Opzadelen durf ik niet op de werf dus gebruik ik een lege stal. Wandelen buiten doe ik niet. Ik weet dat als ze dalijk weer meer naar buiten kunnen ze relaxter word en dan pak ik het wandelen wel weer op. (rijden durf ik wel gewoon. Als ik er eenmaal op zit Is alle angst weg)

Mijn advies Is niks te doen waar jij je niet prettig bij voelt. Nieuwe dingen alleen met begeleiding en als die handelingen je vertrouwd zijn kan je ze alleen gaan oefenen(wetend dat ze het keurig kan en al vele keren gedaan heeft) vooral niet te snel. Ik denk dat je al super op weg ben met de lessen en jullie komen er wel. Veel succes en zal zeker (waarschijnlijk in stilte) volgen

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:56

Ik word helemaal blij van de manier waarop je over je dochter, Charleze en je eigen proces praat.
Keep up the good work! Succes :D
Laatst bijgewerkt door Hannemarie op 29-04-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:56

Dapper dat je aan je angst werkt en leuk om te lezen dat je al vorderingen maakt! Ga zeker zo door, ik volg :)

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:59

Heel dapper! Ga zo door! Leuk paardje trouwens <3

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:21

Willl65 schreef:
VickyS schreef:

"Erg he? Char begon mijn gedrag te kopieren waardoor ik alleen nog maar meer angst kreeg.
Hoe los jij dat dan momenteel op?"

Nou eigenlijk niet.Ik durf gewoon niet te rijden.
De pony's,zeker de C,voelen me gewoon rillen en worden zelf ook nerveus of doen een bokje.
Bij zelfzekere ruiters doen ze dit niet.
Het is echt een vicieuze cirkel waar je dan in zit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:37

Wat verschrikkelijk knap dat je je angst onder ogen komt én er vanaf probeert te komen.
Wat fijn dat Parelli jou al zoveel heeft gebracht en dat je al zoveel stappen hebt kunnen zetten.

Angst is ontzettend vervelend en je komt er alleen overheen door te doen waar je bang voor bent. Het zal zich helaas niet uit zichzelf oplossen. Maar dat heb jij ook al ervaren!

In het land is ooit een paard tegen mij aan gaan bokken waardoor ik met een scheur in mn nier in het ziekenhuis ben beland. Dat is nu 7 jaar geleden en ik vertrouw geen enkele paarden-achterkant, behalve inmiddels die van mijn eigen paard. Maar hoeven uitkrabben, een staart borstelen of er achter langs lopen.. Het moest van heel ver komen.

Ik heb het getroffen met een vreselijk lief paard, die mijn angst niet overneemt. Sterker nog, hij neemt dan op een prettige manier de leiding over en ik kan even in volg stand.
Daardoor heb ik beetje bij beetje vertrouwen gewonnen en ben ik er bij hem wel overheen. Ik durf het leiderschap nu ook over te nemen als ik me onzeker voel.

Zou het hou helpen om te gaan oefenen met een soortgelijk paard als die van mij?
Dat je eerst leert omgaan met je angst en weet hoe je de leidersrol kan pakken, wanneer jullie eigen paard het angst-gedrag over gaat nemen. Je mag namelijk best even bang worden, maar hoe je er vervolgens mee om gaat lijkt me hierin goed om te oefenenen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:34

Ik was angstig, maar ben er met veel moeite na 3 jaar eindelijk overgeraakt. Dit was wel vooral ondet het zadel, op de grond ben ik heel zelfzeker.

Bij mij is het beginnen te beteren met een goede instructrice die 1 goede tip had: bluffen. Toevallig een van mijn sterke punten haha. Dus mooi rechtop, schouders naar achter, groot maken. Onder het zadel bilken in het zadel, trotse houding en vooruit. Gewoon faken, doen alsof je wél zelfzeker bent. Zou volgens veel mensen niet helpen, bij de mijne hielp het dus wel. Ik kreeg meteen al veel minder problemen en mijn paard schrok amper nog. Daardoor meer zelfvertrouwen gekregen.
De volgende stap was mezelf verder uitdagen en de dingen opzoeken waarvan ik schrik had. Een bepaalde hoek doorgalopperen vond ik doodeng dus ging ik dat extra vaak doen. Op verplaatsing gaan was pure horror dus regelde ik mijn brevetafname op onbekend terrein. Omdat ik dat brevet moest halen had ik geen keuze en heb ik mijn angst in de ogen gekeken ipv ervoor weg te rennen.
Toen ik merkte dat dat allemaal goed ging weer veel zelfvertrouwen gekregen.

Vervolgens mijzelf een paar dingen gerealiseerd. Ik heb mss geen zit zoals het plaatje. Ik werk daar wel hard aan trouwens. Maar ik heb wel lijm aan mijn kont. Eer je mij eraf krijgt moet het paard echt heel vies doen. Ik heb verdorie mee geholpen jonkies in en door te rijden...
Ook kreeg mijn paard 2 ziekteperiodes waaronder een operatie. De verzorging was vrij intensief. Hierdoor zijn we naar elkaar toegegroeid en hebben we een zeer sterke band gekregen.

De laatste fase was toen mijn paard erg lastig deed. Continu willen steigeren, omdraaien, ... Heb me erdoor laten afschrikken en een andere ruiter gezocht. Klikte niet echt, mijn paard heeft echt voorkeuren en loopt bij anderen niet goed. Dus dan maar weer zelf erop... Heb ze er echt doorgedrukt, bloed zweet en tranen maar het is me gelukt... Me zelfs niet laten imponeren door haar gesteiger maar doorgezet... Op het einde liep ze heerlijk ontspannen.
Sinds we samen door die gebeurtenis heen zijn, is de angst weg. Ik ga nu lessen op vreemd terrein, ga ermee wandelen, dingen die ik nooooit had gedurven... Ik had dus echt wat hulp nodig en mijn paard heeft me die gegeven: haar ergste karakter, zodat ik gedwongen was de strijd met mijn angst aan te gaan, en ik heb ze gewonnen.
Wat voelt het heerlijk aan om nu weer te kunnen genieten van haar!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:42

Hi Jotoma,

Wat fijn dat jouw paard zo geduldig is. Ik moet zeggen het gaat echt wel goed met de lessen. Charleze reageert echt goed. Ze neemt ieder gevoel van mij over en nu ik dus met meer zelfvertrouwen bezig ben luistert ze zo veel beter.

Hi Xles bluffen helpt bij mijn paard niet zolang de angst in mijn lichaam zich blijft laten zien. Ze reageert enorm op mijn eigen gevoel.
Ik maak dagelijks kleine stapjes vooruit. Haar stil laten staan en niet meer respectloos door me heen walsen lukt al helemaal goed. Ik kom dagelijks met een lach van stal. Het zijn masr hele kleine stapjes maar ik zie al zoveel verschil. Corrigeren kan ik al door gewoon even lichte druk te geven zonder enige emotie. Heel fijn tr zien dat we elkaar beter beginnen te kennen. Ik vind het harstikke goed van jou dat je door hebt kunnen zetten en nu door je angst heen ben. Kun je echt trots op zijn!

Het helpt dat ik aan Charleze kan zien wanneer ze dus op het punt staat iets te doen. Op die manier kan ik haar voor zijn.

Vanavond ga ik haar longeren, mijn dochter is erbij maar ik ga het alleen doen. Misschien combineer ik het met cirkelspel. Ik ben benieuwd.

Muzzy denk jij wel eens iemand erbij te halen omje het vertrouwen terug te geven? Vreselijk dat je het echt allemaal alleen moet doen. Ik heb momenten dat de angst zo hefig aanwezig is dat ik echt niets kan. Dat zijn de momenten dat ik echt iemand anders moet vragen te helpen. Geestelijk krijg ik het op dat moment ook niet weg door door te zetten.
Mijn paard is zo gevoelig voor alles wat ik voel dat dan meteen ook opstandig is.

Vickys ik voel met je mee. Hoe doe jij het met de verzorging dan? Hoeven uitkrabben en zo? Wie weet is het ook wat voor jou om parelli oefeningen te doen?

Onwijs bedankt voor jullie bijdrage! Ik put er echt kracht uit. Hopelijk is het vandaag weer een goede dag.
Merk aan mezelf echt wel een verandering.
We gaan het zien.
Groetjes Willeke

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:01

Ik heb 3 jaar geleden een paard gekocht, samen met mijn 2 volwassen dochters. Toen ook opnieuw leren paardrijden. Mijn enige rij ervaring was 1,5 jaar manege lessen toen ik 35 was. Inmiddels ben ik 51. Ik ben absoluut geen held maar mijn paard is lief, betrouwbaar en zal ,als ik erop zit, nooit zomaar bokken of rennen.

Vorig jaar is 1 van mijn dochters hem gaan opjagen en omdat zij te dichtbij stond heeft zij een trap gehad, tegen haar hoofd. Ik stond erbij, keek ernaar en kon alleen maar denken......ik heb haar niet meer. Ik zag haar namelijk knock out gaan
Uiteindelijk is de schade vreselijk meegevallen. Ze heeft een nacht in het ziekenhuis gelegen en mist een voortand maar dat komt wel weer goed.
Maar ik heb wel heilig ontzag/angst gekregen voor de achterhand van een paard.

Gelukkig, denk ik nu, was de andere dochter een tijd in het buitenland dus kwam de zorg voor ons paard op mij neer. Ik moest dus wel met hem aan de slag. Ik heb hem verhuist naar zijn oude stal zodat hij weer lekker in zijn vel kwam te zitten en ben extra gaan lessen.
Heb allemaal dingen met en voor hem gedaan die voor mij nieuw waren. Zelf trailerladen (deed mijn dochter altijd), mijn eerste springles ( want paard is gek op springen) , mijn eerste buitenrit alleen ( want elke dag in de bak is ook zo saai voor hem) en veel lessen en gewoon knuffelen met hem.
Maaaaar dat is vooral op hem. Ernaast vond ik nog steeds spannend en in een grote ruimte zelfs eng!

En nu, 5 maanden na het ongeluk, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben grondlessen gaan nemen. Met steun van mijn dochter, die inmiddels terug is uit het buitenland.
Inmiddels draaft hij om mij heen, los, en dat vind ik al heel wat. Als de paarden in t land wat meer doen dan stappen, loop ik nog steeds weg. Dat is mijn volgende doel.

En wat betreft rijden....mijn nieuwe doel is een puppy cross les volgend jaar. Dat betekend regelmatig springlessen en vaak oefenen. Het paard kan het en vind het geweldig..Nu ik nog

Fijn om te lezen dat er meer mensen het omgaan en/of rijden soms eng en spannend vinden. Maar toch ook leuk genoeg om door te gaan!
Ik blijf dit topic dus zeker volgen

Groetjes Mariska

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 17:04

Wauw Mariska wat een heftig ongeluk zeg. Wat een geluk dat je dochter er zo goed vanaf is gekomen.
Heel knap vind ik het dat je hebt kunnen doorzetten. Ik heb 1 keer gezien hoe een meisje getrapt werd en die vloog werkelijk meters naar achteren. Ook zij bleek er goed vanaf gekomen te zijn maar wat schrik je dan zeg.

Vandaag heb ik Charleze zelf van het land gehaald en er weer op. Voelde wel angst maar probeerde het te negeren.

Van de week ook gelongeerd maar mijn dochter was erbij wat me dan toch weer onzeker maakte. Naar longeer gedeelte toelopen heb ik aan haar overgelaten. Longeren zelf ging heel goed en terug heb ik ook zelf gelopen. Ik merk echt dat mijn band met Charleze steeds beter wordt.

Straks moet ik haar weer van het land halen. Altijd weer spannend.

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:08

Hoi Willeke, goed bezig hoor!
Als je eenmaal aan t rijden bent, word je dan vanzelf meer ontspannen?
Ik kan me herinneren dat ik mijn eerste lessen pas echt ontspannen was aan t eind van de les

Ik vind paard uit het land ook nog steeds spannend, zeker als de rest van de kudde gaat lopen. Maar wel dapper dat je het gaat proberen. Is ook de beste manier om van je angst af te komen
En zoals mijn instructrice zegt: stellig en duidelijk lopen. Je lichaamstaal bepaalt veel. Ik oefen soms zelfs op straat met mijn lichaamstaal☺ gaan mensen aan de kant voor me of andersom

Ik ben eergisteren weer eens alleen naar paard geweest, meestal gaat mijn dochter mee. Ik merk dat dit mij toch weer extra kracht geeft. Ik heb heerlijk gereden en nog ff wat met hem los bezig geweest.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:33

Hi Mariska,

Op haar rug heb ik nergens last van. Maar zodra ik met haar moest lopen werd het voor mij echt beangstigend. Inmiddels ben ik net terug van stal, stonden 4 paarden voor het hek en dus heb ik mijn man haar het laatste stukje laten doen. Zodra ze uit het land was heb ik het weer overgenomen.

Dit keer was het de combinatie van teveel paarden op 1 plek en ik die daar doorheen moest.
Geeft niet, morgen weer een kans.

Ik heb besloten niet meer op haar rug te rijden tot ik haar op de grond volledig onder controle heb. Of beter gezegt tot ik mezelf volledig onder controle heb en van mijn angst af ben. Maandag avond ga ik met Charleze een stukje lopen over het ruiterpad. Instructice is er bij voor als ik weer vast raak in angst.

Ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Angst is wel minder, soms echt weg maar op sommige momenten ineens weer aanwezig.
Mijn dochter rijd wel.
Ik ga dit echt overwinnen want dat verdient Charleze.

Dat jij het uit land halen spannend vind is goed te begrijpen. Het is niet niets wat je hebt zien gebeuren....

We gaan er voor ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 13:46

Afbeelding
Afbeelding