Ik was een beetje aan het googlen en kwam per toeval wat oude topics tegen over oa het zogenaamde balkje wiebelen. Maar dit kan toch denk ik niet het enige zijn wat wij ruiters aan tiks en gewoontes hebben?
Dus, brand los!
Jodhi
Geplaatst: 25-04-16 22:10
Ik las laatst nog op internet een stukje over het 'klopje geven' op de hals; Dat een paard een vlieg op zijn vacht al voelt en een aai of kriebel door de manen net zo duidelijk is.
Heel herkenbaar.. Dat klopje geven is mij op de manege aangeleerd en ik doe het nu gewoon automatisch, geen idee waar het vandaan komt..
mij is ooit op de manage vroeger 19 jaar geleden verteld dat dat "klopje" voort is gekomen om dat mensen dachten dat kriebelen bij een paard werd gezien als vervelend insect ofzo en een klopje gebruikt werd als duidelijk onderscheid voor positieve beloning en wij moest klopje geven zo dat voor onze instructrice duidelijk zichtbaar was dat we ook delen belonen.
Ik heb geen idee of ook waar is maar opzich zie ik tegenover een kind van jaar of 10 wel een logische uitleg op een of andere manier en vroeger waren de mensen degelijker als nu. Tegenwoordig hebben we de DA al aan de lijn bij een keer hoeste in sommige gevallen en zo was vroeger niet