Kan dat? Bestaat dat uberhaupt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Kan dat? Bestaat dat uberhaupt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:01

Ja, ik en mijn gruwelijke gedachten. :')

Er is een topic over haren afknippen voor de dood van je paard.
Nouja, niks mis mee.

Maar bij ons op de opleiding staat er een paard, nouja, wat er van over is. Alleen een skelet.
Super leerzaam.

Toen ik daar aan dacht, begon ik te grinnikken. Kan dat?
Kan jij je paard zo laten slachten, dat er een skelet van gebouwd wordt?

Jap, dan heb je een groot aandenken, en of ik het zou kunnen, geen idee.

Of je paard laten opzetten? Om het nog helemaal erg te maken?

Dit topic is wel serieus bedoeld, maar met een humoristische ondertoon.

Staat hij niet correct, graag temmen en/of verplaatsen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:03

Nja ik weet niet hóé ze het gedaan hebben. Maar bij ons op school staat in een lokaal een echt skelet van een paard, compleet met de hoeven er nog aan en de tanden er nog in.

Maar weet niet of je dat als particulier kunt laten doen.

Qimm

Re: Kan dat? Bestaat dat uberhaupt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:04

Met genoeg geld kan alles

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:05

Het kan en het mag, maar het is niet makkelijk. Opzetten zou ik bij een erkende preparateur laten doen die ervaring heeft met grote dieren en skeletteren (het werkwoord van er een skelet van laten maken) kan je waarschijnlijk ook het best door een erkende preparateur laten doen.
Het bestaat wel, van prinses Beatrix is bijvoorbeeld een pony uit haar jeugd ook opgezet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:06

Ik heb voor mijn studie meerdere paarden ontleed, vooral paardenbenen vond ik erg interessant.
Toen kreeg ik ineens het idee; "ohhh misschien wil ik als een van mijn paarden afgemaakt moet worden, zijn benen wel ontleden, eens zien of hij ook iets aan z'n pezen had"
Maar toen vond ik het toch wel een lugubere gedachte en de beelden van een pas geslacht paard word ik helemaal niet blij van. Ik pas.

Ik wil m'n hond ook op laten zetten, maar dat is ook een luguber idee. Ik denk niet dat ik het doe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:07

Ik zou dat niet kunnen, ik kon dat ook niet bij de kat. Ik heb er bewust voor gekozen om hem bij de dierenarts te laten na het inslapen zodat hij gecremeerd zou worden. Iedereen verwerkt dingen anders. Zo ken ik mensen die hun hond in de tuin begraven of een urn hebben met het as van hun overleden dier.

Maar een skelet neerzetten vind ik toch wel heel iets engs.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:08

Ik heb verschillende paardenschedels in huis welke ik gebruik om gebitsafwijkingen goed te kunnen laten zien.
Schedels en skeletten zijn gewoon te koop maar zijn wel behoorlijk aan de prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:09

Je kunt een paard in delen begraven, daarna opgraven en het skelet in elkaar zetten.

Of je kookt de beenderen, dat gaat sneller. Dan kun je daarna het skelet zo opzetten als je zelf wil.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:11

Hoe en wat met het skelet weet ik niet precies maar hier in Belgie heb je taxidermieke.be zij doet ook paarden en pony's opzetten. Waarschijnlijk kan zij ook een skelet voor je prepareren. Ik zou het zelf niet kunnen om mijn overleden beestje zo in bv de huiskamer te zetten, te confronterend....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:12

Karma schreef:
Je kunt een paard in delen begraven, daarna opgraven en het skelet in elkaar zetten.

Om maar luguber verder te gaan: dan denk ik dat het handig is dat het beest eerst gevild wordt, niet? Dan gaat 't wat sneller?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:13

Maar met alleen koken heb je het vlees en pezen er wel afgekookt, maar zit het merg nog in de botten en zijn ze nog vet. Dus als je dan de boel zomaar in elkaar zet krijg je heel lelijke gele, vettige botten die na een paar jaar donker bruin gaan verkleuren.
Je hebt nog een paar stappen er tussen nodig met waterstofperoxide, wasbenzine of chloor of een combinatie hiervan met verschillende weken in elke oplossing.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:20

Ow vet, dat ik niet de enige ben, met zulke gekke gedachtes.

Nickeltje, okey, hmmm dat is nog wel een werkje dus.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:22

Ja, dat is zeker nogal een werkje. Mijn vriend prepareert kleine vogelskeletten (kippen en papegaaien bijvoorbeeld) en is daar met het prepareren alleen ongeveer 8 weken aan kwijt. En dan moet het nog terug in elkaar gezet worden.
Een zoogdier is meer werk, en een zoogdier formaat paard dus nog heel veel meer.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:28

Nickeltje schreef:
Ja, dat is zeker nogal een werkje. Mijn vriend prepareert kleine vogelskeletten (kippen en papegaaien bijvoorbeeld) en is daar met het prepareren alleen ongeveer 8 weken aan kwijt. En dan moet het nog terug in elkaar gezet worden.
Een zoogdier is meer werk, en een zoogdier formaat paard dus nog heel veel meer.

Kun je nagaan hoeveel werk het is als je de eigenaar van deze tand gaat opzetten.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:07

Nickeltje schreef:
Maar met alleen koken heb je het vlees en pezen er wel afgekookt, maar zit het merg nog in de botten en zijn ze nog vet. Dus als je dan de boel zomaar in elkaar zet krijg je heel lelijke gele, vettige botten die na een paar jaar donker bruin gaan verkleuren.
Je hebt nog een paar stappen er tussen nodig met waterstofperoxide, wasbenzine of chloor of een combinatie hiervan met verschillende weken in elke oplossing.

O ja, dat is waar ook. Toen ik reageerde dacht ik nog; er was nog iets dat je moet doen om de botten te conserveren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:16

Misschien 2 lampen maken van een hoef van mijn paard en pony :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:25

Gezien de vraag van TS voornamelijk over een paard gaat, verplaats ik het topic van BB naar PP.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:44

Ik ken iemand die zijn hond heeft laten opzetten, hij staat in de woonkamer :=

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 04:03

Ik heb me mijn leven lang geschaamd dat ik, als klein meisje, in het brandweermuseum het meeste onder de indruk was van een opgezet paard dat daar stond. Ik wilde hem graag hebben, maar dan wel met wieltjes eronder zodat ik hem mee kon nemen naar school.
Ben blij te lezen dat er meer mafketels zijn... :o

Ik denk overigens dat, als je er maar genoeg centen voor over hebt, je je paard gewoon op kan laten zetten hoor. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 13:12

Haha Eepie, dat had ik ook met een museum uit de buurt met een opgezette prezwalski.
Geef maar mee, ik zet m wel in de achterkamer!

Met een eigen... weet niet of ik dat zou kunnen.
Maar een skallettenpaard zou ik opzich wel willen.
Of zelfs willen maken van hout.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:28

Een opgezet paard past niet in mijn huisje :n
Dus neem ik genoegen met de huid :Y)

Nadat mijn jongste paard naar de slager gegaan was heb ik zijn huid laten looien door een leerlooier. Die ligt nu in mijn slaapkamer als vloerkleed. Was de bedoeling hem benden in de kamer te leggen, maar mijn honden vonden het iets te lekker ^) Er mist nu dus ook een stukje (20 x 40 cm) af _-:(

Afbeelding

Een kennis had een shetlander veulen opgezet in de hal staan. Was van eigen fok en het eerste veulen, kwam er alleen nooit achter of dat veulen door ziekte overleden was of doodgemaakt omdat het een hengstje was. Ze bleven daar erg vaag over.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 13:29

Wat gaaaaf!!!!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:32

Broer van mijn vriend was laatst bij iemand thuis die hadden het hoofd van hun paard op laten zetten en een muurschildering er achter.
Hij had er een foto van gemaakt baal dat ik die niet meer heb..
Vond het zelf nog al luguber maar goed ieder zijn ding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:49

Ik weet nooit of ik het luguber moet vinden of juist niet...
Alles wat dood is, krijg ik een bepaald luguber gevoel van eerlijk gezegd.
Cremeren en een urn, vind ik ook maar niks bijvoorbeeld..
Ik denk dat ik een mooi gelooid vel van mijn paard, Zoals hierboven <3 , echt véél meer kan waarderen, dan een urn.. Evenals opzetten. Dat vind ik ook best mooi.. Het enge ervan vind ik vaak juist de glazen ogen.. :=

Ben wel bendieuwd, hoe je dat geregeld hebt, zodat de huid mooi bleef om zo prachtig te laten looien. Hoe heb je dat aangepakt? Wie heb je benaderd bijv? :o?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:54

Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen, een skelet of een hoef en been wel.

Maar zodra er nog vel om zit en het herkenbaar mijn pony zou zijn, nee dat zou ik niet kunnen.
Hoe mooi opgezet ook, het is nooit meer het dier zoals het was.

Zo dat vel als vloerkleed zou ik ook niet kunnen, zou dan toch te confronterend en herkenbaar zijn.