Les betalen voor fanatieke bijrijdster/wedstrijdruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Les betalen voor fanatieke bijrijdster/wedstrijdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 09:31

Hallo bokkers,

Ik heb een Welsh pony die ik zelf tussen de paarden start, maar sinds een tijdje heb ik een bijrijdster erbij (in dit geval mijn nichtje) en die gaat steeds leuker rijden. De bedoeling is om haar dan ook mijn pony officieel tussen de pony's uit te brengen. Voor mezelf ook een doel, omdat ik denk dat mijn pony best leuk kan presteren. Ik ben zelf dan ook redelijk fanatiek met mijn bijrijdster en moet oppassen dat mijn eigen training er niet onder gaat lijden :D Dat ik zelf uiteindelijk een stap terug zal doen, zal dan ook niet ondenkbaar zijn...

Nu is het zo dat ze voornamelijk 3x in de week rijd, 2x in de week meestal les van mij en 1x in de week alleen. Verder gaat ze niet naar de manege. Qua planning lukt dit gewoon niet, omdat ik zelf ook nog fanatiek rijd. Ook financieel voor de ouders is dit een stuk voordeliger. Af en toe krijgt ze wel eens een lesje van iemand anders en die betalen haar ouders dan wel. Maar soms komt het beter uit om nog eens wat vaker een lesje te doen of bijvoorbeeld een clinic.

Aangezien ik zelf heel fanatiek met haar ben en ik graag zou willen dat ze verder komt met mijn pony vraag ik mij af of het reëel zou zijn om af en toe eens een lesje of een clinic voor haar te betalen? Zijn er meer mensen die een goede bijrijdster hebben die fanatiek wedstrijden rijden en daar kosten voor vergoeden?

Arabier

Re: Les betalen voor fanatieke bijrijdster/wedstrijdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:54

hoi, ik niet, maar waarom zou jij dat betalen.
als ze nou geldproblemen heeft, dan kan jij het voor haar betalen, omdat je haar echt goed vind met je paard.
maar als ze het zelf kan betalen zie ik neit in waarom jij zou betalen voor iemand die jou paard mag gebruiken om veder te komen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:57

Als je het zelf graag wilt, waarom niet? Zijn er ook die alles betalen zodat hun paard dan presteert. Zou het wel eerst bespreken met de ouders. Voor hun dochter is het ook een mooie kans, wellicht kunnen ze af en toe een lesje extra zelf wel missen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:59

Ik betaal wel lessen voor mijn bijrijdster, maar rijdt zelf dan vrijwel altijd mee in de les. Dan word er aan beide paarden aandacht besteed en komen we beide een stapje verder.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:41

Als jij dit graag wilt, en zij het waardeert, zou ik het zeker geen gek idee vinden om lessen voor haar te betalen. Jouw pony wordt er natuurlijk ook beter door, en je investeert dus niet alleen in haar, maar ook in de pony. Ik vind het ook een verschil maken dat je voor je nichtje zou betalen, en niet voor een 'vreemde'.

Wel vind ik het een vereiste dat zij het waardeert, en beseft dat jij elke keer betaalt voor haar leuke lessen. Ook zou het een idee zijn dat zij bijvoorbeeld eens helpt met de stal, zadel invetten etc. als een wederdienst (maar ik weet natuurlijk niet hoe oud zij is haha!).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:41

Ik zou dit alleen doen als je er hulp en waardering voor terug krijgt van kind en/of ouders. Voor niets gaat de zon op. Kinderen en jongeren krijgen tegenwoordig zoveel op een presenteerblaadje aangeboden dat ze het al snel gewoon gaan vinden en naast hun schoenen gaan lopen. Paardensport is een dure sport en hobby en vraagt veel inzet, hard werken en verantwoordelijkheidsgevoel. dat mag best duidelijk gemaakt worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:55

Je hebt het dan natuurlijk zelf in de hand hoeveel je er aan uit wil geven. Je zou ook met de ouders kunnen overleggen en kijken of je 50/50 met de lessen kunt doen.
Als jij er je plezier uit kan halen dat zij met jouw pony gaat presteren en zij dat ook ziet zitten waarom niet. Weet je ook of ze zelf die ambitie ook heeft? Zou daar zeker even goed over praten met ouders en haar zelf of dat is wat ze wil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:13

Wat jij wilt denk ik :) als jij het ziet zitten, en je vindt het leuk, waarom niet?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:16

Ik zou haar dan max 1x per maand een les betalen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:02

Maureen95 schreef:
Ik zou haar dan max 1x per maand een les betalen.

Zoiets was ook mijn gedachte.

Mirjam1202 schreef:
Als jij dit graag wilt, en zij het waardeert, zou ik het zeker geen gek idee vinden om lessen voor haar te betalen. Jouw pony wordt er natuurlijk ook beter door, en je investeert dus niet alleen in haar, maar ook in de pony. Ik vind het ook een verschil maken dat je voor je nichtje zou betalen, en niet voor een 'vreemde'.

Wel vind ik het een vereiste dat zij het waardeert, en beseft dat jij elke keer betaalt voor haar leuke lessen. Ook zou het een idee zijn dat zij bijvoorbeeld eens helpt met de stal, zadel invetten etc. als een wederdienst (maar ik weet natuurlijk niet hoe oud zij is haha!).

Ja investeren in de pony.. Pony wordt er wel beter van maar die is ondertussen 20 en zal niet meer verkocht worden :+ Ze helpt ook zeker wel op stal, wei uitmesten dat soort dingen..

joyce B schreef:
Ik zou dit alleen doen als je er hulp en waardering voor terug krijgt van kind en/of ouders. Voor niets gaat de zon op. Kinderen en jongeren krijgen tegenwoordig zoveel op een presenteerblaadje aangeboden dat ze het al snel gewoon gaan vinden en naast hun schoenen gaan lopen. Paardensport is een dure sport en hobby en vraagt veel inzet, hard werken en verantwoordelijkheidsgevoel. dat mag best duidelijk gemaakt worden.

Ben ik inderdaad met je eens. Ze moet wel zeker net zo gemotiveerd zijn als wat ik ook ben, anders werkt het niet..

Tigra_ schreef:
Je hebt het dan natuurlijk zelf in de hand hoeveel je er aan uit wil geven. Je zou ook met de ouders kunnen overleggen en kijken of je 50/50 met de lessen kunt doen.
Als jij er je plezier uit kan halen dat zij met jouw pony gaat presteren en zij dat ook ziet zitten waarom niet. Weet je ook of ze zelf die ambitie ook heeft? Zou daar zeker even goed over praten met ouders en haar zelf of dat is wat ze wil.

Of het haar ambitie is ook is, krijg ik nog geen hoogte van. Dit wil ik ook zeker weten voordat ik er zelf in ga investeren..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:06

Ik heb ook zo bereider :) lekker fanatiek in de sport en daarnaast brengt ze ook mijne uit en rijd ze die door de weeks een paar keer.. Ik betaal haar lessen op mijn pony en wedstrijd geld op mijn pony ik wil tenslot van rekening dat ze graag goed doen samen en vooruit gaan :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:09

Ik zou ook niet weten waarom dit niet kan.
De eigenaresse van mijn bijrijdpaard deed dit zo dikwijls. Nooit omdat ik ernaar vroeg, wel omdat ze het zo leuk vond om ons verder te zien komen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:21

Kirrr schreef:
De eigenaresse van mijn bijrijdpaard deed dit zo dikwijls. Nooit omdat ik ernaar vroeg, wel omdat ze het zo leuk vond om ons verder te zien komen.

Misschien ook doordat het mijn nichtje is en ik nog een nichtje heb die graag paardrijd maar die is nog een stuk jonger en ook aangezien ik niet nog meer ruiters op mijn pony kan zetten.. Vandaar dus ook mijn vraag of dat meer gebeurd in de paardrijwereld.

Maar Nicole ik denk dat het bij jou nog meer als een investering gezien kan worden aangezien jij ook met je merrie fokt en misschien nog wel es verkocht wordt? De mijne is al 20 en zal nooit meer verkocht gaan worden. Maar ik geniet er wel van als ik haar met een ponyruiter in de wedstrijden zie en dat ik weet dat de pony meer tot haar recht zal komen tussen de pony's dan met mij tussen de paarden..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:22

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:40

Naath86 schreef:
Kirrr schreef:

Misschien ook doordat het mijn nichtje is en ik nog een nichtje heb die graag paardrijd maar die is nog een stuk jonger en ook aangezien ik niet nog meer ruiters op mijn pony kan zetten.. Vandaar dus ook mijn vraag of dat meer gebeurd in de paardrijwereld.

Maar Nicole ik denk dat het bij jou nog meer als een investering gezien kan worden aangezien jij ook met je merrie fokt en misschien nog wel es verkocht wordt? De mijne is al 20 en zal nooit meer verkocht gaan worden. Maar ik geniet er wel van als ik haar met een ponyruiter in de wedstrijden zie en dat ik weet dat de pony meer tot haar recht zal komen tussen de pony's dan met mij tussen de paarden..

Dan is het misschien geen investering in de pony, maar wel in het plezier en de toekomst van het meisje :) lijkt mij ook de moeite waard :)

ik zou niet weten of het vaker gebeurt, ik weet dat ik altijd mijn rijpaarden gratis had, maar wel zelf lessen moest betalen. Maar ik had geen wedstrijdambities, wel de ambitie om een betere ruiter te worden, maar ik ben geen wedstrijdmens :)

Kirrr schreef:

Daar komt het dan op neer zeg maar :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:12

Dan hebben wij een beetje dezelfde situatie. Ik heb er eentje van 19, ex Z-pony. Ben er zelf niet fanatiek meer mee, dus mag ie een ander meisje haar droom uit laten komen. :)
Ik investeer in geschikte stalling, alle spullen etc. Kost me heel wat meer dan dat ik hem gewoon voor mezelf houd. Mensen verklaren me voor gek, maar ik vind het ook leuk voor mijn pony zelf. :P
Lessen en wedstrijden betaalt ze zelf. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:09

Ik weet dat fokkers en sportstallen regelmatig zulke constructies hebben met hun amazones. Dan is het meestal zodat de paarden verder doorgereden worden naar een hoger niveau voor verkoop of een bepaald predikaat waardoor de merrie of stam meer waarde krijgt of de fokker/stal een bekendere naam.

Daarnaast zijn er uiteraard ook mensen die het gewoon leuk vinden wanneer ze hun pony of paard zien schitteren op concours met een blije ruiter, maar zelf die kunde of ambitie niet (meer) hebben.

De een vraagt een leasebedrag, de ander stelt het paard gratis ter beschikking en moet je zelf alle bijkomende kosten betalen, de ander betaald lessen en/of wedstrijdkosten, of beloond bij een winstpunt of bereiken van een hogere klasse. Zoveel mensen, zoveel manieren... Dus doe vooral waar je je goed bij voelt.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:13

Ik betaal mijn bijrijder omdat zij rijdt op een hoger niveau dan ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:36

Kirrr schreef:

Yep :j